Announcement

Collapse
No announcement yet.

N42 nokka-anturi probleema

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vekke_
    Newbiemmer
    • Jul 2016
    • 12
    • Espoo

    N42 nokka-anturi probleema

    Yritin hakea foorumilta vastaavia tapauksia, mutta ihan suoraan vastaavaa ei löytynyt. Auto on perus 316 compact n42 koneella, ajettu n. 230 tkm. Jakoketju vaihdettu huoneen n. 25 tkm sitten, ketju ei löysällä.

    Auto on temppuillut kevään mittaan jättämällä käynnistymättä ja herjaamalla kampiakselin ja nokan tunnistimia. Kevään mittaan vaihdettu akku, kampuran sensori (kahdesti, koska ensin paska Kiinan anturi) ja nyt vielä imunokan anturi.

    Nyt vika on sellainen, että anturin vaihdosta huolimatta imunokan anturi jättää vikakoodin. Auto kuitenkin käynnistyy ja käy ihan hyvin. Jos imunokan anturissa irrottaa johdon kone ei käynnisty.

    Sitten kun viikon tai kaksi ajelee niin auto ei enää jossain vaiheessa käynnisty ensimmäisellä tai sitten käynnistyy hetkeksi ja sammuu. Tätä kun jatkuu riittävästi niin hetken päästä ei enää starttaa ollenkaan.

    Mistähän mahtaisi olla kyse?
  • Amigo
    Bimmer Rookie
    • Dec 2012
    • 167
    • Turku

    #2
    Mitä vikakoodia sieltä pukkaa? Voisiko vika olla pakopuolen anturissa? Ja nämähän on aika tarkkoja siitä minkä anturin sinne laittaa, kannattaa laittaa alkuperäinen jos kukkaro sallii.
    E46 328ci

    Comment

    • Vekke_
      Newbiemmer
      • Jul 2016
      • 12
      • Espoo

      #3
      Vikakoodi INPA:lla luettuna on juurikin tuo imunokan asentoanturi. Vaihdoin anturit päikseen, ei vaikutusta. Otin myös vanos-solenoidit irti, putsasin ja vaihdoin päikseen, eikä vaikutusta. Onko näissä tullut probleemia johtosarjoihin? Mistäs selviäisi mihin Ecun liittimiin tuon nokka-anturin johdot vie jos vähän mittailisi kulkeeko virta? Toisaalta kyllä siellä jotain liikkuu kun liitin irrotettuna auto ei käynnisty.

      Viimeisin anturi on motonetin tarvike, joka kai nyt oli joltain ihan ok valmistajalta. Kampiakselille tuli haettua KL-varaosilta sellainen mistä on BMW:n merkki höylätty yli.

      Comment

      • Lundersson
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2009
        • 246
        • Kerava

        #4
        Kerro tarkka koodi, sen perusteella vika voi löytyä myös johtosarjasta ja/tai ECUsta..
        Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
        ex 325 e30, 316ti e46

        Comment

        • Vekke_
          Newbiemmer
          • Jul 2016
          • 12
          • Espoo

          #5
          Koodi on 2781 ja saksaksi tuo imunokan anturi. Standardi OBD:lla luettuna p0343 ja Sensor A bank 1 --> imunokan anturi.

          Comment

          • _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8972
            • Kellokoski

            #6
            Inpa antaa kyllä tekstimuodossa myös koodin, mikä selitys siinä on?
            Jako pielessä niin herjaa imunokan asentoa tms.
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

            Comment

            • Vekke_
              Newbiemmer
              • Jul 2016
              • 12
              • Espoo

              #7
              Minun INPA ei osaa tuota kohtaa englanniksi, mutta antaa siis vikakoodin 2781 ja tekstin Nockenwellengeber einlass, jonka olen googlaamalla päätellyt tarkoittavan imunokan anturin vikaa.

              En usko, että olisi jako pielessä kun muuten kone käy ihan normaalisti. Toki Vanokset eivät näytä tekevän mitään, mutta veikkaan, että se on seurausta tämän vikakoodin läsnäolosta.

              Comment

              • Lundersson
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2009
                • 246
                • Kerava

                #8
                Nopeasti googlaamalla antaa selitykseksi P0343 Camshaft Position Sensor "A" Circuit High. Tämän perusteella signaali liian voimakas. Tarkista että tuleeko anturille maata, eli mittaa minus (-) johto että on nolla Ohmia. Omassa oli sama vika ajat sitten ja vika/katkos oli ecussa. Voi olla myös johto-ongelma. Sain vian korjattua ensin laittamalla ryöstäjällä johto suoraan moottorin runkoon ja myöhemmin vaihdoin ecun.
                Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
                ex 325 e30, 316ti e46

                Comment

                • Amigo
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2012
                  • 167
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by Vekke_ View Post
                  Viimeisin anturi on motonetin tarvike, joka kai nyt oli joltain ihan ok valmistajalta.
                  Tätä epäilisin syypääksi, mutta esim. Inpalla voisi tarkemmin tutkia anturien toimintaa ennen vaihtoa. Jos et alkuperäistä anturia viitsi ostaa niin laita Hellaa, toimineet itsellä hyvin ja niistä on bemarin logot olleet höylättynä pois.

                  Minulla oli pitkään p0340 vikakoodi, mikä on vissiin aika sama kuin tuo p0343 ja tarkoitti juuri imupuolen anturin vikaa. Vika korjaantui vasta vaihtamalla pakopuolen anturin. Anturit ovat siis yhteydessä toisiinsa mutta vikakoodi ei tässä tapauksessa kertonut kaikkea, vain sen että signaalissa on jossain kohtaa vikaa.
                  Last edited by Amigo; 09-08-2018, 19:49.
                  E46 328ci

                  Comment

                  • Vekke_
                    Newbiemmer
                    • Jul 2016
                    • 12
                    • Espoo

                    #10
                    Näissä taitaa tosiaan olla mahdollista, että pakopuolen vika heijastuu vikakoodina imupuolelle kun anturit antavat ristiriitaista tietoa. Tuo minulla oleva vikakoodi kylläkin kohdistuu suoremmin anturiin, eli täytynee tehdä tuo Lunderssonin suositus ja mitata johdot, että vuotaako maihin. Ei olisi täysi ihme, sen verran monta kertaa on tätäkin autoa rempatessa saanut aloittaa imusarjan purkamisella, että onhan siinä saattanut johtosarjat saada kipeää.

                    Comment

                    • Vekke_
                      Newbiemmer
                      • Jul 2016
                      • 12
                      • Espoo

                      #11
                      Varuiksi tuli vaihdettua vielä toinen vanhempi nokka-akselin anturi uuteen eikä mitään muutosta. Täytynee nyt sitten vain mittailla johtoja ja selvitellä.

                      Comment

                      • Kimbou-N42
                        Newbiemmer
                        • Sep 2018
                        • 2
                        • Vantaa

                        #12
                        Miulla on sama ongelma mutta vika koodi on "P0341-cam sensor, inlet", oon lukenut kaik maholliset tapaukset ja tämä on suunilleen sama mitä miulla on; ketju on sopivan kireenä ei ole hypänny yhtään, imu puolen nokka anturia on vaihdettu orkkis(ei korjaantunut), tuo kl-varaosat tarjoama halvempi tarvike(ei korjaantunut).

                        Luiskelin että tässä oli ylijännitettä vikakoodina (omassa on vain tuo P0341), itellä tulee imu puolen sensorin liittimeen n.12V(punanen valkoisella raidalla)-n.12V-Maa

                        Onkohan mahdollista että olisi kumminki kampiakselin sensori rikki kun olen jonkinlaisen käsityksen saanut että muut ottaa hänestä referenssiä:think

                        Autona on tuo 316ti e46(n42)
                        Last edited by Kimbou-N42; 16-09-2018, 06:37.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎