Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 320d kitinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • maastolaku
    Newbiemmer
    • Aug 2018
    • 3
    • Turku

    E46 320d kitinä

    Mistähän mahtais vika löytyä, kun e46 320d toukka alkoi tuossa viikko sitten pitämään outoa kitinää moottorijarrutuksessa. Kuuluu erityisesti 1. ja 2. vaihteella kun päästää kaasusta, kitisee hiukan myös tasakaasulla. Kuuluu vaimeasti autoon sisälle, ulkopuolelle aika kovaa. Jarrut voi varmaan sulkea pois, koska kitinä lakkaa kun painaa kytkimen pohjaan.

    Kytkin toimii normaalisti, eikä takkuile, joten vaikuttaisi ettei vikaa löydy sieltäkään.

    Facelift malli kyseessä, jos sillä jotain merkitystä..
  • tonnizi
    Bimmer Enthusiast
    • May 2007
    • 1501
    • Mäntsälä

    #2
    Painelaakeri vois olla vika.

    Vaikka se kytkin ja vaihteet toimiikin normaalisti. Niin silti tämä kitinä voi tulla kytkimestä, itse asiassa tarkalleen painelaakerilta.
    Last edited by tonnizi; 22-08-2018, 17:35.
    Social Media:
    - Twitter
    - Instagram
    - Twitch

    - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
    Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

    Nykyinen:
    E61 530d -04
    Ex:
    E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

    Comment

    • maastolaku
      Newbiemmer
      • Aug 2018
      • 3
      • Turku

      #3
      Painelaakeri kävi kyllä itselläkin mielessä mutta oletin että viallisella painelaakerilla kitinä kuuluisi vain kun painaa tai vapauttaa kytkintä.

      Millainenkohan operaatio toi painelaakerin vaihto mahtas olla? Itellä mahdollisuus kyllä päästä auton alle myös (nosturin käyttömahdollisuus löytyy) mut tarviiko hirveesti erikoistyökaluja tms?

      Korjaamolla vaihto varmaan maksaa mallia tarpeeksi..

      Comment

      • tonnizi
        Bimmer Enthusiast
        • May 2007
        • 1501
        • Mäntsälä

        #4
        Originally posted by maastolaku View Post
        Painelaakeri kävi kyllä itselläkin mielessä mutta oletin että viallisella painelaakerilla kitinä kuuluisi vain kun painaa tai vapauttaa kytkintä.

        Millainenkohan operaatio toi painelaakerin vaihto mahtas olla? Itellä mahdollisuus kyllä päästä auton alle myös (nosturin käyttömahdollisuus löytyy) mut tarviiko hirveesti erikoistyökaluja tms?

        Korjaamolla vaihto varmaan maksaa mallia tarpeeksi..
        Liikessä:
        Painat kytkimen pohjaan, kuuluuko ääni?
        Päästät kytkimen takas ylös, kuuluuko ääni?

        Kun olet paikallaan(tyhjäkäynillä vaihdevapaalla):
        Nostat kytkintä, kuuluuko ääni silloin?
        Loppuuko ääni kun painat kytkintä?

        - Voi se ihan hyvin olla painelaakerikin. Ei oikee vois olla muutakaa, ku kytkimen aikana kuuluu vaa.
        Social Media:
        - Twitter
        - Instagram
        - Twitch

        - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
        Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

        Nykyinen:
        E61 530d -04
        Ex:
        E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

        Comment

        • MPV
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 1193
          • Muhos

          #5
          Originally posted by maastolaku View Post
          Painelaakeri kävi kyllä itselläkin mielessä mutta oletin että viallisella painelaakerilla kitinä kuuluisi vain kun painaa tai vapauttaa kytkintä.

          Millainenkohan operaatio toi painelaakerin vaihto mahtas olla? Itellä mahdollisuus kyllä päästä auton alle myös (nosturin käyttömahdollisuus löytyy) mut tarviiko hirveesti erikoistyökaluja tms?

          Korjaamolla vaihto varmaan maksaa mallia tarpeeksi..
          Jotenkin vain vikakuvaus ei mun mielestä täsmää vialliseen painelaakeriin. Yleensä viallinen painelaakeri ääntää samalla tavalla, olipa auto liikkeessä tai paikoillaan, koska sen pitäisi pyöriä vain silloin kun kytkinpoljinta painetaan.

          Jos kuitenkin haluat sen painelaakerin vaihtaa, niin sehän tarkoitaaa sitä, että vaihdelaatikko pitää irrottaa. Onnistunee ihan kotityökaluin, mutta homma on sen verran iso, että tuskin kannattaa pelkkää painelaakeria vaihtaa. Samalla sinne vaihtaa vähintään koko kytkimen.

          Ennenkuin alat kuitenkaan sitä vaihdelaatikkoa irrottelemaan, niin suosittelisin hieman tarkempaa vika-analyysiä. Millainen ääni on? Kitinä ei kovin vielä kuvaava ole. Mistä päin se ääni kuuluu? Edestä - keskeltä - takaa? jne. Voisiko vaikka pakoputki hangata johonkin? Moottorihan heilahtaa moottorijarrutuksessa päinvastaiseen suuntaan, kuin kiihdyttäessä... Kumityynyt? Voi se toki olla vaihdelaatikkokin joka alkanut ääntämään... onko 1. ja 2. vaihde samalla akselilla...

          Comment

          • maastolaku
            Newbiemmer
            • Aug 2018
            • 3
            • Turku

            #6
            Vaikea kuvailla ääntä, mutta koitetaan: muistuttaa melko paljon samaa kuin kitisevien jarrujen laahaus, mutta jarruista ääni tuskin lähtee koska loppuu kun painaa kytkimen pohjaan.

            Ääni kuuluu siis moottorijarruttaessa eli VAIN silloin kun auto on liikkeessä ja vaihteena jokin muu kuin vapaa. 1. ja 2. vaihteella ikkuna auki mennessä kuulee todella selvästi, 3. hyvin vaimeasti/peittyy jo renkaiden kohinaan. Muilla vaihteilla ääntä ei huomaa, joten vaikea sanoa pitääkö muilla vaihteilla vai peittyykö renkaiden tai tuulen kohinaan..

            Kitinää EI kuulu:
            - vapaalla: ei tyhjäkäynnillä, ei kaasua painaessa, ei kytkintä painaessa, ei tyhjäkäynnillä kytkin pohjassa, ei vapaalla liukuessa auto liikkeessä.
            - vaihteella: kytkin pohjassa liikkeessä, kytkin pohjassa paikallaan eikä kytkin ylhäällä kiihdyttäessä/tasaisella kaasulla ajaessa
            - kytkimen vapautuksen/painamisen aikana, ei vaihteella eikä vapaalla

            Kitinä tosiaan kuulostaa hieman samalta, kuin jarrujen laahaus, eli jostain pyörivästä se todennäköisesti on lähtöisin.. äänen lähtökohtaa on vaikea paikantaa varmaksi, mutta jostain auton keskivaiheilta/edestä se taitaa tulla

            Ja lopuksi vielä: jarrujakin on kyllä koitettu polkea ja jarrutella voimakkaasti ja pehmeästi, ääni ei tule niistä.

            Comment

            • alpine3
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2010
              • 1271
              • Kajjjaani

              #7
              Jepjep, viallinen painelaakeri ilmoittaa itsestään silloin kun sitä kytkintä painetaan, ei silloin kun kytkin on ylhäällä kun sillon siihen ei kohdistu myöskään minkäänlaista painetta. Eli älä nyt rupea sitä laatikkoa irrottelemaan

              Onko se metalli vastaan metalli kitinää?
              Last edited by alpine3; 23-08-2018, 17:02.
              BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
              BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

              Comment

              • tonnizi
                Bimmer Enthusiast
                • May 2007
                • 1501
                • Mäntsälä

                #8
                Originally posted by BMWjunkie View Post
                Jepjep, viallinen painelaakeri ilmoittaa itsestään silloin kun sitä kytkintä painetaan, ei silloin kun kytkin on ylhäällä kun sillon siihen ei kohdistu myöskään minkäänlaista painetta. Eli älä nyt rupea sitä laatikkoa irrottelemaan

                Onko se metalli vastaan metalli kitinää?
                Tätä täs hain, niin tietää että painelaakerin voi sulkee pois.

                Vois jopa kuulua jostain jousitus osasta.
                Ainakin omassa kuului takaa sellanen kitinä, johtu kallistuksen vakaajasta ja jousesta
                Last edited by tonnizi; 24-08-2018, 19:14.
                Social Media:
                - Twitter
                - Instagram
                - Twitch

                - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
                Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

                Nykyinen:
                E61 530d -04
                Ex:
                E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

                Comment

                • tomijuhani
                  BTCF Member
                  • Jul 2017
                  • 2
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Löytykö tähän ratkasua? Itellä tasan sama kitinä selvästi etupäästä ja ihmetellyt jo jonkun aikaa. Tiedossa olevat etupään viat tällä hetkellä on vasen raidetanko, molemmat alapallot ja pakoputki/pakosarja vuoto.

                  Comment

                  • heht
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2013
                    • 63
                    • HYVINKÄÄ

                    #10
                    Voiskohan laturin remmiltä, kiristäjältä tai vapaakytkimeltä kuulua moinen ääni.
                    530d F11 -11 M-Sport, Carbonschwarz + dakotaoyster "voll"
                    530xd E61 Lci -07 M-Sport
                    Ex: e91lci 320d, e39 530d. Nippu VAG tuotteita.

                    Comment

                    • ihuhtaka
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2019
                      • 66
                      • Helsinki

                      #11
                      Löytyiköhän näihin kitinöihin selvitystä? Mulla myös E46 320d -04 kitisee nyt moottorijarrutuksissa ainakin 1- ja 2- vaihteilla joissa sitä nyt voi kuunnella, kuten myös vaihde päällä kytkintä painaessa/nostaessa. Jotenkin tämä liittyy voiman siirtoon. Olen pohtinut että kallistuuko moottori johonkin suuntaan noissa tilanteissa ja se aiheeuttaa esim kardaanin kannatuslaakeriin jonkun hetkellisen väännön? Kitinä kuulostaa samalta kun moniurahihnan rullat vikisisi. Voisko olla kardaanin kannatuslaakeri?

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎