Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanos oireet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SRa
    Newbiemmer
    • Apr 2018
    • 7
    • Järvenpää

    Vanos oireet

    Seuraava juttu askarruttaa bensa 2003 E46 N42 koneella. Ajettu 245000km.

    Millä kaikilla tavoin näissä vehkeissä voi Vanos pyörät nokkien päässä oireilla? Onko rallattaminen / selkeä ääni ainoa oire vai voiko oire olla esim. huono kylmäkäynti ja tehottomuus joka paranee auton lämmettyä?

    Mulla siis Valvetronic jo poistettu käytöstä ja tilanne parani mutta tämä
    kylmäkäyntiongelma jäänyt ja lukuisa määrä toimenpiteitä ja tunnistimien vaihtoja tehty. Vanosta nyt epäilen mutta olisko porukalla antaa hyviä vinkkejä noista mahdollisista Vanos oireista??:think
  • N42fun
    Bimmer Rookie
    • Aug 2009
    • 60
    • Uusimaa

    #2
    Oireisiin kuuluu mm. rallatus aina, kun viallinen vanos-nokkapyörä säätää ajoitusta. Esim. yleisimmin vikaantuvaa pakopuolen nokkapyörää säädetään, kun hiemankin painaa kaasua tyhjäkäynnillä tai jos esim. ilmastoinnin kompressori kytkeytyy ja kierrokset nousevat sitä kautta. Myös erilaista vikakoodia voi pukata viitaten nokka-akselin asentotunnistimiin, mutta näihin saattaa olla syyllinen myös venynyt jakoketju. Lisäksi tyhjäkäyntikierrosten jatkuva heittely ja dieselmäinen käyntiääni ovat merkkejä siitä, että jossakin on vikaa. Ainakin jakoketjun venyminen aiheuttaa tuota dieselkoneen ääntä ja sitä kautta melutason nousua.

    Tuli nimittäin vähän aika sitten otettua työkalut käteen ja vaihdettua täydellinen jakoketjusarja ja samalla uudet vanos-nokkapyörät. Koneesta tuli kertaheitolla yhtä hiljainen ja siistikäyntinen, kuin uusi. Vanha jakoketju oli venynyt 6mm, joten eipä ihme että alkoi olla vaikutusta käyntiääneen. Noin yleisesti sanoisin, että 160tkm on sellainen matka, jonka jälkeen jakopää menee väistämättä uusiksi näissä N42/N46-koneissa. Hintaa osille kertyi noin 700e. Lisäksi piti hommata ebaysta jakopään erikoistyökaluja 80e edestä. Aikaahan hommassa meni ensikertalaisella reilusti yli tehtaan suositusten, mutta saapahan ainakin ajella ehjällä koneella.

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6936
      • N/A

      #3
      Originally posted by N42fun View Post
      Oireisiin kuuluu mm. rallatus aina, kun viallinen vanos-nokkapyörä säätää ajoitusta. Esim. yleisimmin vikaantuvaa pakopuolen nokkapyörää säädetään, kun hiemankin painaa kaasua tyhjäkäynnillä tai jos esim. ilmastoinnin kompressori kytkeytyy ja kierrokset nousevat sitä kautta. Myös erilaista vikakoodia voi pukata viitaten nokka-akselin asentotunnistimiin, mutta näihin saattaa olla syyllinen myös venynyt jakoketju. Lisäksi tyhjäkäyntikierrosten jatkuva heittely ja dieselmäinen käyntiääni ovat merkkejä siitä, että jossakin on vikaa. Ainakin jakoketjun venyminen aiheuttaa tuota dieselkoneen ääntä ja sitä kautta melutason nousua.

      Tuli nimittäin vähän aika sitten otettua työkalut käteen ja vaihdettua täydellinen jakoketjusarja ja samalla uudet vanos-nokkapyörät. Koneesta tuli kertaheitolla yhtä hiljainen ja siistikäyntinen, kuin uusi. Vanha jakoketju oli venynyt 6mm, joten eipä ihme että alkoi olla vaikutusta käyntiääneen. Noin yleisesti sanoisin, että 160tkm on sellainen matka, jonka jälkeen jakopää menee väistämättä uusiksi näissä N42/N46-koneissa. Hintaa osille kertyi noin 700e. Lisäksi piti hommata ebaysta jakopään erikoistyökaluja 80e edestä. Aikaahan hommassa meni ensikertalaisella reilusti yli tehtaan suositusten, mutta saapahan ainakin ajella ehjällä koneella.
      Meillä sellanen kokemus, että oisko 150tkm kohdalla vaihdettu vanospyörät ja pelkkä päivitetty kiristin. Niillä sitten mentiin 260tkm asti ilman ongelmia, ja silloin "varmuuden vuoksi" koko jakopää uusiksi. Vanhoissa osissa ei ollut mitään vikaa.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎