Announcement

Collapse
No announcement yet.

1998 328i p0101, p1188, p1189

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joneski
    Newbiemmer
    • May 2019
    • 2
    • Kuopio/Savonlinna

    1998 328i p0101, p1188, p1189

    Noniin,

    Eli väkivahva M52tu pukkaa koodeja:

    P0101, Mass Air Flow (MAF) Circuit Range/Performance

    P1188, P1189, Fuel trim, permissible range exceeded

    Nää ei kovinkaan suuresti tunnu ajossa, ehkä pienenä epätasasuutena voimantuotossa. Koodit kun nollaa niin saattaa päästä 50kilsaa ennenkun testerillä ne uudestaan löytää.

    Vian ollessa satunnaisesti päällä, on diagnosointi livedatallakin vähän vehkeestä, kun ei tiedä onko vika läsnä kyseisellä hetkellä kun testerin lyö kiinni.

    Sitten vähän dataa.

    Kylmänä tyhjäkäynti tökkii välillä, melkein sammuu, ja kaasuttaa hiukan, ja käynti palaa 10sek ajan tasaseks ja sitten taas uus rumba. Perussetti.

    Kun käy tyhjää kylmänä, ilmavirta n. 13.5 kg/hr, ja immun jännite 0.7v ympärillä.

    Kun ökähtää, käy immun ilmavirta 20-30 kg/hr välillä ja immun jännite käväsee reilussa voltissa.

    Täysiä kun kakkosella antaa soittaa sain isoimmaks ilmavirraks 462 kg/hr,
    normiajossa pyörii 20-70 kg/hr välillä kuormasta ja kierroksista riippuen.

    STFT ja LTFT ei tuon vajaan 10km testilenkin aikana muuttunu mihkää.

    STFT1: 0.00ms
    STFT2:-0.01ms

    LTFT1: -1.51%
    LTFT2: -0.99%

    Nollautuukos nuo fuel trim arvot kun testerillä vikakoodit nollaa? Nollasin meinaan koodit ja sen jälkee käytin lämpimäks ja ajelin tuon vajaa 10km lenkin.

    Tähän mennessä on käyttäny imupuolen kaikki letkut irti, vääntelin ja kääntelin niitä ihan huolella , enkä mittään löytäny. Kaasuläpällä oli vähän mujua, ei kummiskaan jumittanu, puhistelin sielä enimmät pois. Ilmamassamittari oli tosi puhdas, liekköhä vähä aikaa sitten vaihettu. Kahtelin kanssa niitä CCV letkuja mitä sielä kulukoo, neoli ihan suojattu jollakin lämpösuojan tapasella, eikä niistäkää mittää löytyny. Ei kuulu sihinöitä eikä pihinöitä, niin usko imuvuotoon alkaa horjua. Eikös nuissa ole kuiteskin koodit sillekin erikseen, jos auto käy pelkästään laihalla?

    Lambda- anturien arvoja seurailin testilenkin jälkeen. Pääsääntöisesti kaikki näytti noin 0.8v luokkaa. Kun kaasutti, kierrosten laskiessa kaikki, ennen ja jälkeen katin olevat anturit näytti hetken kutakuinkin 0-0.2v, sitten kattia ennen olevat anturit nous 0.8v hujakoille, ja katin jälkeiset jäi joksikin aikaa pööpöilemään siihen 0.2v alueelle.

    Täytyy vielä koittaa livedataa saada siitä, kun moottorinohjauskin vikaa huomaa, ei meinaan tuolla matkalla koodia vielä antanut. Hirvittää lähteä maantielle ajelemaa, pitää keksiä jotain kun se pistoke tosiaan sielä konehuoneessa.

    Ja nyt itse kysymys. Onko nämä testilenkillä saadut mittausarvot raadin mielestä oikein? Itse tässä oon itse koittanu opiskella näitä taas, mutta eipä tuo apu koskaan pahaks ole.
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Katteja ennen sijaitsevien lambdojen arvojen pitäisi muuttua kokoajan edestakaisin.
    Jos arvo on kokoajan tuon 800mv on seos kokoajan rikkaalla.

    koitappa ajella pidempi lenkki ja katso sen jälkeen mitä löytyy.
    Last edited by Muurahainen; 11-05-2019, 15:32.

    Comment

    • Joneski
      Newbiemmer
      • May 2019
      • 2
      • Kuopio/Savonlinna

      #3
      Joo, niinhän se on että ne katteja ennen olevat lambdat vispaavat jännitettään.

      Tässä nyt 200km päästellyt, ei koodeja ja fuel trim arvotkin näyttää hyvältä. Kumma juttu.
      Täytynee seurailla tilannetta jos vika nyt vielä uusiutuu. ehjää autoa ei huvita korjailla :think

      Liekkö ollut immun liittimen kontakti vaan huonona tai joku liitos löysällä, kun sillon käytin kaikki irti ja tutkiskelin, eikä sen jälkeen oo koodit enää tulleet.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎