Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 imusarjan venttiiliportin holkki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flamero
    Newbiemmer
    • Jul 2019
    • 8
    • Helsinki

    M54 imusarjan venttiiliportin holkki

    Lähdin paikkailemaan pientä imusarjan vuotoa, kun kaasua näpäyttämällä jostain DISAn suunnilta kuului suhahdus eli imaisi ilmaa jostain välistä. Ajattelin vaihtaa imusarjan, DISAn ja läppärungon tiivisteet ja tehdä O2Pilot modin samalla korjaamaan öljynkulutusta joka rupesi olemaan useita desilitroja tuhannella kilometrillä. Huohotin on vaihdettu muutama vuosi sitten ja on eristettyä mallia. Imusarjan vuoto on todennäköisesti männän renkaiden ohella syy öljyn kulutukseen, mutta luulen että O2Pilot mod olisi myös hyvä keino vähentää öljynkulutusta ilman rebuildia. Erilaiset mielipiteet tästä kyllä kiinnostaisi myös kuulla.

    Imusarjaa irrottaessa tiivisteiden mukana irtosi muutama "holkki" imusarjasta ja mahdollisesti en huomannut, että yksi tippui johonkin mustaan aukkoon moottoritilassa, sillä en ole etsinnöistä huolimatta löytänyt osaa mistään. Tai sitten on myös mahdollista, että osa on kadonnut jo edellisellä kerralla kun imusarja on irrotettu jonkun muun toimesta.



    Realoemin räjäytyskuvista ei löydy koko osaa lainkaan, eli kyseessä on ilmeisesti kiinteä osa imusarjaa. Osat eivät kuitenkaan vaikuttaneet siltä, että olisivat hajonneet irti ja ne sai työnnettyä takaisin paikalleen ja tuntuivat istuvan suht napakasti. Kiinnostaisi myös tietää mikä on tämän "putken" tarkoitus imusarjassa, kuinka suuri alipaine siihen kohdistuu?

    Schmiedmannilta tarjosivat ratkaisuksi uutta imusarjaa (à 634€) mikä ei ole kovin houkutteleva vaihtoehto.

    Vaihtoehdoiksi tuntuukin jäävän puuttuvan osan metsästäminen romuttamoilta muuten hajonneista imusarjoista tai kiinni laittaminen ilman holkkia. Mahtaako pysyä tiiviinä ilman holkkia, ettei tiiviste lipsu välistä pois sisään alipaineen vaikutuksesta?

    Kone on M54 2.2l ~275tkm mittarissa.
  • jluoma
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2015
    • 685
    • Lappeenranta

    #2
    Yksi vaihtoehto, että ostat käytetyn imusarjan kaikkinen jostain purkuautosta, jolloin saat myös puuttuvan osan?

    Oma imusarja oli kyllä hetken irrallaan starttimoottoria vaihtaessa, muttei hetkeäkään käynyt mielessä, että siitä voisi irrota tuollainen pieni osa.
    Last edited by jluoma; 17-07-2019, 18:29.
    Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

    325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

    Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6936
      • N/A

      #3
      Löytyikö sieltä mitään syytä imuvuodolle kun purit imusarjaa.
      Savutesterillä ennen purkamista olisi voinut katsoa, veikkaan että se vuoto olisi löytynyt. Mikäli siis siellä semmoinen on. Paloiko vikavaloja, vikakoodeja imuvuodoista?
      En huolestuisi suhaus äänistä, onhan siellä putkia ja kanavia ja sähköstä kaasuläppää.
      M54 aika herkästi sytyttää kyllä moottorin vikavalon jos siellä on imuvuotoa merkittävästi. Lisäksi esim. torque appsilla +elm327 bt palikalla ois nähny fueltrimmeistä, (LTFT1 / LTFT2) mikä se tilanne on.
      En osaa noihin imusarjan holkkeihin mitään vastata, kun en ole koskaan m54 imusarjaa purkanut.
      Last edited by Antti O; 19-07-2019, 13:23.

      Comment

      • flamero
        Newbiemmer
        • Jul 2019
        • 8
        • Helsinki

        #4
        Kiitos vastauksista! Mitään selkeetä syytä ei kyllä tullut vastaan purkaessa. Kumihaitariputket vaikuttavat ehjiltä ja imuletkut ja tulpat olivat todella vähän hapertuneita, ei näyttänyt siltä että niistä johtuisi. Ainoa selkeästi kulunut oli DISAn O-rengas jonka kyllä paikkasin tiivistemassalla siihen asti kunnes DISA rebuild kit saapui, mutta tämäkään ei auttanut.

        Koitin savukoneella tehdä savutestiä, mutta se ei oikein soveltunut siihen käyttöön. En saanut kovin tiivistä järjestelmää rakennettua savukoneesta imusarjaan.

        Talvella syttyi muutaman kerran vikavalo ja vikakoodi oli P0175 ja P0172 eli kulki liian rikkaalla molemmat bankit.

        Koitin vaihtaa o2 sensoreiden johdot päittäin testiksi jos ne olisivat olleet väärin päin mutta se ei auttanut. En valitettavasti muista tarkalleen miltä fuel trimmit näytti, kun katselin niitä viimeksi talvella ja siitä asti ajellut todella kevyellä kaasujalalla. Pakkasten jälkeen ei ole vikakoodeja tullut, mutta kaasujalkakin ollut todella kevyt.

        Ongelma mitä on joskus esiintynyt esim. liikennevaloihin pysähtyessä on että kierrokset putoavat liian matalalle ja muutaman kerran on myös sammunut pysähtyessä kytkin pohjassa.

        Näitä vikoja googlaillessa lähestulkoon kaikki vastaukset viittasivat imusarjan vuotoihin.

        M54 imusarjoja ei näytä tällähetkellä löytyvän mistään romuttamoiltakaan :/ Vaikka löytyisi niin kalliiksi sekin holkki tulee jos kokonaisen ostaa.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎