Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52b20tu kaasuläppä vai ecu vika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alumiini
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 163
    • Lempäälä

    M52b20tu kaasuläppä vai ecu vika?

    Bimmeri e46- 98 320i

    Eli perheessä uusi potilas.

    Mistähän lähtisi ongelmaa purkamaan?

    Auto käy nätisti, mutta kaasupoljin tuntuu jäykältä ja ei mielestäni liiku ihan kunnolla. Ihan kuin puuttuis tehoja.
    Kulutus on ihan ok, ei humppaa.
    ASC valoa vilkuttelee joskus ajossa.

    Vikakoodit ISTA:lla luettuna:
    Activation Map Cooling P1622 liittynee termostaatin sähköohjaukseen DME:lle
    (Tää oli mulle uutta, kun ne mihin oon törmänny on täysin mekaanisia)

    ASC:CAN data fault from DME
    Ei harmainta aavistusta- Jonkin sortin kontakti/johtovika?

    DME, Jump time. ox. sensor after cat.conv. bank 2 P1181
    Taaimaisen lamda vika?

    DME Fuel trim bank2, permissible range exceeded P1189
    Polttoaine painepuolen juttu? Liittynee samaan asiayhteyteen kuin lambda?

    Voisko näistä johtua tuo laiskuus?
    Imuvuoto?
    MAF likainen viallinen
    Kaasuläppä jumissa viallinen
    Lambda rikki
    Voiko tuo sähköinen termostaatti antaa DME:lle viallista tietoa, että on ylikuumentunut ja vetää limp modeen?

    Onko viisaampia asiassa?
    Last edited by alumiini; 17-02-2022, 11:50.
    Ex: E30, E36, E39T, E34x2,E39,e53, E65; E53,E61; (E36,E46,E46, e61);(E36C,E46)
    BMW FOREVER
  • Muurahainen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Sähköinen termari on sitä varten että sillä sähköohjauksella saadaan lämpöä laskettua pyydettäessä. Kannattaa vaihtaa kuitenkin vaikka ei limp modea tietääkseni teekkään.

    Tuo permissible range exceeded tulee yleensä imuvuodosta.

    Kaasuvaijeri ja läppä varmaan kannattaa tarkistaa jos kaasu tuntuu liian jäykältä

    Comment

    • alumiini
      Bimmer Rookie
      • Oct 2006
      • 163
      • Lempäälä

      #3
      Originally posted by alumiini View Post
      Bimmeri e46- 98 320i

      Eli perheessä uusi potilas.

      Mistähän lähtisi ongelmaa purkamaan?

      Auto käy nätisti, mutta kaasupoljin tuntuu jäykältä ja ei mielestäni liiku ihan kunnolla. Ihan kuin puuttuis tehoja.
      Kulutus on ihan ok, ei humppaa.
      ASC valoa vilkuttelee joskus ajossa.

      Vikakoodit ISTA:lla luettuna:
      Activation Map Cooling P1622 liittynee termostaatin sähköohjaukseen DME:lle
      (Tää oli mulle uutta, kun ne mihin oon törmänny on täysin mekaanisia)

      ASC:CAN data fault from DME
      Ei harmainta aavistusta- Jonkin sortin kontakti/johtovika?

      DME, Jump time. ox. sensor after cat.conv. bank 2 P1181
      Taaimaisen lamda vika?

      DME Fuel trim bank2, permissible range exceeded P1189
      Polttoaine painepuolen juttu? Liittynee samaan asiayhteyteen kuin lambda?

      Voisko näistä johtua tuo laiskuus?
      Imuvuoto?
      MAF likainen viallinen
      Kaasuläppä jumissa viallinen
      Lambda rikki
      Voiko tuo sähköinen termostaatti antaa DME:lle viallista tietoa, että on ylikuumentunut ja vetää limp modeen?

      Onko viisaampia asiassa?
      Auto ollut pajalla viimeiset kaksi kuukautta. Jäi auto likalta tienposkeen EML/ASC Valojen kanssa. Saatiin nilkutettua kotio ajamalla.
      Auton tyhjäkäynti humppasi ja maksimi kierrokset 2000.
      Vikakoodi 170 DME self test ja lisä viittauksena throttle valve.
      Kaasuläppä vaihdettu vastaavaan purku autosta. Ei apua
      Kaasuläpän liittimen johdot uusittu purkuauton johdoista tinatäytteidillä jatkosukilla koneen kyljessä olevan jakoboxin sisälle.
      Vika saatiin tällä hetkellisesti pois, kun samalla tehtiin kaasupoljin reset. Vika taas päällä.
      Onko kenelläkään neuvoja kuinka asiaa tutkia eteenpäin?
      Pitääkö adaptaatio arvot nollata istalla ja lisäksi kaasupoljin nollaus. Nollaukseenkin on monia variaatioita. Mikä on oikea tälle moottorille?
      Ex: E30, E36, E39T, E34x2,E39,e53, E65; E53,E61; (E36,E46,E46, e61);(E36C,E46)
      BMW FOREVER

      Comment

      • alumiini
        Bimmer Rookie
        • Oct 2006
        • 163
        • Lempäälä

        #4
        Moottorinohjaus

        Taitaa olla edessä ecu vaihto.
        Miten ecu vaihdetaan?
        Autosta EVS ohitettu, joten sitä ei varmaankaan tarvitse koodata?
        Olisko Tampereen seudulla osaavaa kaveria hommaan?
        Vaihtoehtoisesti, jos jollain on VARMASTI Ehjä kaasuläppä tuohon m52b20tu koneeseen, niin voisi sitäkin vielä testata vaikka korvausta vastaan.
        Ex: E30, E36, E39T, E34x2,E39,e53, E65; E53,E61; (E36,E46,E46, e61);(E36C,E46)
        BMW FOREVER

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by alumiini View Post
          Taitaa olla edessä ecu vaihto.
          Miten ecu vaihdetaan?
          Autosta EVS ohitettu, joten sitä ei varmaankaan tarvitse koodata?
          Olisko Tampereen seudulla osaavaa kaveria hommaan?
          Vaihtoehtoisesti, jos jollain on VARMASTI Ehjä kaasuläppä tuohon m52b20tu koneeseen, niin voisi sitäkin vielä testata vaikka korvausta vastaan.
          Jos päädyt ecun vaihtoon, niin vaatii joko siitä uudesta ews poiston tai sitten nykyisen kloonaamisen siihen toiseen.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • makkis
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 5151
            • Kouvola, Savisto

            #6
            Eräällä tutulla oli juuri sama moottorinohjaus kyseessä ja siitä löytyi ecusta joku viallinen piiri jonka vaihtamalla auto tuli kuntoon.
            Eli tuolle eculle vissiin melko tyypillinen vika.
            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11186
              • Oulu

              #7
              Kuulostaa ihan siltä, että sähkötermari vuotaa jäähdytinnestettä johtoa pitkin ecun boksiin ja pikkuhiljaa tuhoaa sen lopullisesti. Etenkin kun tämä vikakoodi on: Activation Map Cooling P1622



              Tuo selviää helposti kun ottaa ecun liittimet irti ja kurkkaa miltä näyttää.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • alumiini
                Bimmer Rookie
                • Oct 2006
                • 163
                • Lempäälä

                #8
                Jep.
                Ecu irroitettu ja juurikin tuon keskimmäisen plugin kohdalla märkyyttä.
                Toinen ecu tilattu ja sen koodaamisern/kloonaamiseen tarvittaisi apuja.
                Tampereen seudulta mielellään.
                Last edited by alumiini; 17-02-2022, 11:50.
                Ex: E30, E36, E39T, E34x2,E39,e53, E65; E53,E61; (E36,E46,E46, e61);(E36C,E46)
                BMW FOREVER

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11186
                  • Oulu

                  #9
                  Muista myös vaihtaa se sähköinen termari uuteen ettei vika toistu.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Eipä tullut aiemmin huomattua tätä. Tuolla omia kokemuksia samasta viasta:


                    Minä sain ECU:n liittimen puhdistettua korroosiosta eikä ole ollut mitään ongelmia tuon jälkeen. Otin kuorta pois ECU:lle menevästä termostaatin johdosta lyhyeltä matkalta suojakotelon sisällä. Ihan vaan siltä varalta ettei tuo toistu enää ikinä... Termostaatin toki vaihdoin. Siitä voi jättää liittimen irti siksi aikaa kunnes ehtii sen vaihtaa, ei ole mitenkään kriittinen toiminto.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • alumiini
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2006
                      • 163
                      • Lempäälä

                      #11
                      Originally posted by TJJ View Post
                      Eipä tullut aiemmin huomattua tätä. Tuolla omia kokemuksia samasta viasta:


                      Minä sain ECU:n liittimen puhdistettua korroosiosta eikä ole ollut mitään ongelmia tuon jälkeen. Otin kuorta pois ECU:lle menevästä termostaatin johdosta lyhyeltä matkalta suojakotelon sisällä. Ihan vaan siltä varalta ettei tuo toistu enää ikinä... Termostaatin toki vaihdoin. Siitä voi jättää liittimen irti siksi aikaa kunnes ehtii sen vaihtaa, ei ole mitenkään kriittinen toiminto.
                      Nyt, kyllä menee yli ymmärryksen.
                      Kuinka helv... Termostaatin (joka on koneen etupuolella lähes samalla korkeudella, kuin dme) sähköliittimen kautta voi kulkeutua vesi dme:lle. Ensinnäkin johdin kulkee koneen kyljessä olevan boxin kautta haitariputkeen ja sieltä dme:lle. N. 1m matkalla lisäksi johto kulkee alaspäin kohden väliboxia, joka oli kuiva. Boxilta suunta nousee ylöspäin. Kapillaari ilmiö on tuttu, mutta kuulostaa uskomattomalta. Toki märkyys liittimessä näyttää vastaavalta, kuin jäähdyttimen neste.
                      Olenko ymmärtänyt asian väärin?
                      Ex: E30, E36, E39T, E34x2,E39,e53, E65; E53,E61; (E36,E46,E46, e61);(E36C,E46)
                      BMW FOREVER

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by alumiini View Post
                        Nyt, kyllä menee yli ymmärryksen.
                        Kuinka helv... Termostaatin (joka on koneen etupuolella lähes samalla korkeudella, kuin dme) sähköliittimen kautta voi kulkeutua vesi dme:lle. Ensinnäkin johdin kulkee koneen kyljessä olevan boxin kautta haitariputkeen ja sieltä dme:lle. N. 1m matkalla lisäksi johto kulkee alaspäin kohden väliboxia, joka oli kuiva. Boxilta suunta nousee ylöspäin. Kapillaari ilmiö on tuttu, mutta kuulostaa uskomattomalta. Toki märkyys liittimessä näyttää vastaavalta, kuin jäähdyttimen neste.
                        Olenko ymmärtänyt asian väärin?
                        Termostaatin pistokkeen liitos on vesitiivis. Ja (valitettavasti) myös niin tiivis, että pitää myös jäähdytysjärjestelmän paineen. Ja sitten kun termostaatti alkaa vuotamaan nestettä sinne liittimeen sisään, menee se neste jäähdytysjärjestelmän paineella sinne ja ainoa tie ulos on johdon kuoren sisällä. E39 V8-malleissa ilmeisesti hiukan yleisempi vika.

                        Onhan tuo ihan älytön juttu, mutta noin se vaan menee. Onneksi taannoin sain tuosta täällä vinkin, ei olisi kyllä ikinä tullut mieleen tuollaista vikaa epäillä.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • alumiini
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2006
                          • 163
                          • Lempäälä

                          #13
                          Originally posted by alumiini View Post
                          Nyt, kyllä menee yli ymmärryksen.
                          Kuinka helv... Termostaatin (joka on koneen etupuolella lähes samalla korkeudella, kuin dme) sähköliittimen kautta voi kulkeutua vesi dme:lle. Ensinnäkin johdin kulkee koneen kyljessä olevan boxin kautta haitariputkeen ja sieltä dme:lle. N. 1m matkalla lisäksi johto kulkee alaspäin kohden väliboxia, joka oli kuiva. Boxilta suunta nousee ylöspäin. Kapillaari ilmiö on tuttu, mutta kuulostaa uskomattomalta. Toki märkyys liittimessä näyttää vastaavalta, kuin jäähdyttimen neste.
                          Olenko ymmärtänyt asian väärin?
                          Päivitystä.
                          Pakko se varmaankin on uskoa, kun liittimiä katselee.
                          Tuliskohan putsaa alla kuntoon tuo dme ja sen liitin. Termostaatti lähtee vaihtoon välittömästi.
                          Last edited by alumiini; 17-02-2022, 11:50.
                          Ex: E30, E36, E39T, E34x2,E39,e53, E65; E53,E61; (E36,E46,E46, e61);(E36C,E46)
                          BMW FOREVER

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by alumiini View Post
                            Päivitystä.
                            Pakko se varmaankin on uskoa, kun liittimiä katselee.
                            Tuliskohan putsaa alla kuntoon tuo dme ja sen liitin. Termostaatti lähtee vaihtoon välittömästi.
                            Ei näytä kovin pahalta, joten kannattaisi kokeilla putsausta. Minä myös avasin DME:n ja tarkistin, että piirilevy oli liittimen kohdalta kunnossa. Ei ollut siellä mitään vikaa tai kosteutta.
                            Elektroniikan kontakti-sprayta, pensseliä ja hammasharjaa käytin noiden liittimen molempien puoliskojen kontaktien puhdistamisessa. Lopuksi jätin siihen vielä voitelevan kontakti-sprayn. DME:n johtosarjan liittimen kuori kannattaa ottaa irti ja katsoa ettei siellä ole kosteutta tai syöpymiä noiden pinnien kohdalla.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • O-Peksi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2007
                              • 2775
                              • Joensuu

                              #15
                              En kyllä allekirjoita tuota, että neste nousee jäähdytysjärjestelmän paineen avulla. Kapillaari-ilmiö se nesteen liikuttaa. Samaa havaittavissa vuotavien nokkien tunnistimien kanssa, kun öljy nousee eculle asti.
                              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎