Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ei käynnisty eikä starttaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • paavali
    Newbiemmer
    • Apr 2019
    • 5
    • ESPOO

    Ei käynnisty eikä starttaa

    E46 330i Kauniina päivänä ei lähtenyt enään käyntiin, eikä starttikaan pyöri. Epäilin ajonestoa, ja vikakoodit luettiin. Auto lukee avaimen ja kaikki ok. (Akku, sulakkeet tarkistettu)Selvisi että virtalukon pohjan johtoja kun vähän liikutteli niin lähti käyntiin pari päivää ja kun käyntiin lähti niin starttas myös uudestaan kun johdot pysyi paikoillaan. Enää ei lähde käyntiin millään. Epäilin vääntyneiden johtojen olevan poikki. Uuden johdot ja liittimet. Eikä mitään edelleenkään.

    Jos auto lähti käyntiin niitä johtoja liikuttelemalla ja kun nyt ehjät kunnon johot kiinni ja virtalukon pohja vaihdettu niin vaikea ymmärtää miksi ei nyt lähdekkään.

    Johtoja uusiessa pari pääsi koskemaan toisiaan kipinän kera. Samalla kävi virrat päällä. Oliskohan tämä polttanut jonkun sulakkeen? Startin sulakkeet olivat ainakin kunnossa.
  • Wespa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2016
    • 1832
    • Karjaa

    #2
    Originally posted by paavali View Post
    Johtoja uusiessa pari pääsi koskemaan toisiaan kipinän kera. Samalla kävi virrat päällä. Oliskohan tämä polttanut jonkun sulakkeen? Startin sulakkeet olivat ainakin kunnossa.
    Pahimmassa tapauksessa poltti jonkin ohjausyksikön, toivottavasti kuitenkin vain sulakkeen. Kyllä vähintään se akun maa kannattaisi aina irrottaa kun sähköhommia tekee, tosin on sitä itsekin tullut vanhemman auton kanssa kipunointia katseltua..
    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
    Porsche 944 -86 (DE)
    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      #3
      Virtalukosta tulee virrat päällä asennossa virta EWS-releelle, ja starttausasennossa starttivirta startille joka kulkee EWS-releen kautta startille. Nuo kun mittaa ja jos ovat kunnossa niin vika on melko varmasti EWS-releessä. EWS-releelle tulee tietoja ovien avonaisuuksist,a moottorin kierroksista, automaatissa vaihdeen asennosta jne jotka estävät relettä vetämästä jos kaikki ehdot eivät täyty.

      -> diagnoosipiuha kiinni ja tutkimaan mikä ehto ei täyty EWS:ssä starttaukseen, jos kaikki täyttyy niin itse releessäkin voi olla vika, tosin lienee aika harvinaista.

      Virtalukon johtoja väärin yhdistelemällä tuskin saa hajoitettua mitään, sulakkeistakin saanee poltettua vain päävirran jonka huomannee helposti. Kun kipinän tullessa virrat syttyivät todennäköisesti yhdistit vahingossa vain piuhat jotka virtalukkokin yhdistää virrat päälle laitettaessa.

      Comment

      • paavali
        Newbiemmer
        • Apr 2019
        • 5
        • ESPOO

        #4
        Mittailin hieman jännitteitä ews boksilta. Ymmärtääkseni sini-lusta johto tulee virtalukosta ja kulkeutuu ews releen kautta mustaan johtoon ja siitö startille. Starttaus asennossa musta-sininen 12v ews:sän luona, mutta mustassa ei jännitettä ollenkaan.. voiko tästä vielä päätellä ews releen sanoneen itsensä irti johtojen osuessa?

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9139
          • Oulu

          #5
          Originally posted by paavali View Post
          Mittailin hieman jännitteitä ews boksilta. Ymmärtääkseni sini-lusta johto tulee virtalukosta ja kulkeutuu ews releen kautta mustaan johtoon ja siitö startille. Starttaus asennossa musta-sininen 12v ews:sän luona, mutta mustassa ei jännitettä ollenkaan.. voiko tästä vielä päätellä ews releen sanoneen itsensä irti johtojen osuessa?
          Ei voi suoraan sanoa. Pitäis ensin diagnostiikalla varmistaa, että EWS:llä mikään seikka ei estä startin aktivointia.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11085
            • Oulu

            #6
            Pistä hyppyjohto ews boksin kahden paksun johdon välille. Jos starti pyörii, niin ews boksi/rele siellä sisällä rikki.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • paavali
              Newbiemmer
              • Apr 2019
              • 5
              • ESPOO

              #7
              Vika löytynyt, oli tosiaan tuo rele ja starttas heti ku yhdisti ohittaen releen. Eli ilmeisesti heräte kulkeutuu vain EWS-boksissa releen kautta, eikä liity muuten ews boksiin? Silloin uuden releen voisi liittää vain näiden sinimustan ja mustan välillä ulkona ews-boksista. En sitten tiedä miksi se rele ois sinne sisälle sitten laitettu. Saakohan relettä vaihdettua tuohon ews:sän virtapiiriin vai täytyyköhän ostaa uusi.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9139
                • Oulu

                #8
                Originally posted by paavali View Post
                Vika löytynyt, oli tosiaan tuo rele ja starttas heti ku yhdisti ohittaen releen. Eli ilmeisesti heräte kulkeutuu vain EWS-boksissa releen kautta, eikä liity muuten ews boksiin? Silloin uuden releen voisi liittää vain näiden sinimustan ja mustan välillä ulkona ews-boksista. En sitten tiedä miksi se rele ois sinne sisälle sitten laitettu. Saakohan relettä vaihdettua tuohon ews:sän virtapiiriin vai täytyyköhän ostaa uusi.
                Tuo rele on EWS-boksissa, koska EWS aktivoi sen ainoastaan, jos startin aktivoinnin ehdot täyttyvät: avain tunnistettu, automaatissa P/N kytketty, jne.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1227
                  • LAHTI

                  #9
                  Missä poksi on...

                  Missä päin autoa tuo EWS poksi on ja mitä maksaa.

                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Tuo rele on EWS-boksissa, koska EWS aktivoi sen ainoastaan, jos startin aktivoinnin ehdot täyttyvät: avain tunnistettu, automaatissa P/N kytketty, jne.

                  Comment

                  • walopower
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 294
                    • Espoo

                    #10
                    Se on vuosimallista riippuen E46:ssa joko kuskin jaloissa A-pilarin vieressä tai hanskalokeron takana. Vanhan boksin ajoneston voi kopioida käytettyyn tai ajoneston voi poistaa bensakoneissa ECU:lta jolloin EWS purkkia ei välttämättä tarvitse ollenkaan.
                    Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

                    Comment

                    • paavali
                      Newbiemmer
                      • Apr 2019
                      • 5
                      • ESPOO

                      #11
                      Startti pyörii kun ohittaa releen, mutta ei kuitenkaan käynnisty. Saako tuolla hyppyjohdolla vaan startin pyörimään, mutta ews blokkaa sytytyksen ja muun. Voisikohan ongelma olla sittenkin ajonestossa tuolloin?

                      Comment

                      • Scitso
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 2816
                        • Kuusankoski

                        #12
                        Ews on ajonesto
                        E34 525i Touring -96 "Iris"
                        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                        E61 530d Touring -04

                        ex. E39 520ia Touring -98
                        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                        ex. E28 520i -82

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9139
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by paavali View Post
                          Startti pyörii kun ohittaa releen, mutta ei kuitenkaan käynnisty. Saako tuolla hyppyjohdolla vaan startin pyörimään, mutta ews blokkaa sytytyksen ja muun. Voisikohan ongelma olla sittenkin ajonestossa tuolloin?
                          Se ohitettu rele on vain startin aktivointia varten. Eli siinä on nyt oikeasti ajoestossa joku ongelma, kun ei tunnista avainta, eli ei mahdollista PA-syöttöä.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎