Elikkäs,
aiemmin päivällä lähtiessä ajamaan huomasin auton pölläyttävän valkoista/sinistä savua. Myöhemmin illalla sitten liikkeelle lähtiessäni samaista savutusta ilmeni kun ajoin kohteesta kohti kotia, niin sitten kiihdyttäessäni reippaasti 80->100km/h moottori ynähti kummallisesti, painoin kytkimen alas ja moottori sitten ryntäsi. Siinä sitten ihmettelin että milläs tämän pysäyttää kunnes nostin kytkimen takaisin ylös ja moottori sitten sammui. No siitä sitten tien sivuun ja pellin alta komiasti öljynkatkuista savua pöllysi tulemaan ja jäähdytinnestettä valui myös konehuoneesta. Koitin pyöräyttää startilla mutta kone ei pyörähtänyt kuin vaivaisesti hieman.
Kone talliin ja tutkimaan. Konehuone turbon puolelta öljyssä ja turbon putkia irrotellessa huomasin huomattavasti öljyä ja turbon ahtopuolel röörissä öljyä niin, että pystyi ruuvimeisselin kastamaan. Sivuttaisvälystä oli siivessä reilusti. Imusarja irti (öljyä reilusti sielläkin) ja sitten otettiin hehkut irti (kolmoshehku ihan öljyssä ja muut karstassa, 5 ei lähtenyt tälläkertaa irti kun pyöri mutteri ympärillä tyhjää) ja sieltä sitten konetta hihnapyörästä pyöritellessä tuli ainakin kutospytystä isosti öljyä.
Kysymys kuuluukin, voiko ahtimen rikkoutuminen puskea niin paljon öljyä palotilaan, että se tekee nestelukon koneeseen?
Lisäksi ihmetyttää, että mistä se on voinut jäähdtinnesteet puskea pihalle, reikää ei lohkonkyljestä löytynyt eikä nopealla katsauksella mistään löytynyt vuotokohtaakaan.
aiemmin päivällä lähtiessä ajamaan huomasin auton pölläyttävän valkoista/sinistä savua. Myöhemmin illalla sitten liikkeelle lähtiessäni samaista savutusta ilmeni kun ajoin kohteesta kohti kotia, niin sitten kiihdyttäessäni reippaasti 80->100km/h moottori ynähti kummallisesti, painoin kytkimen alas ja moottori sitten ryntäsi. Siinä sitten ihmettelin että milläs tämän pysäyttää kunnes nostin kytkimen takaisin ylös ja moottori sitten sammui. No siitä sitten tien sivuun ja pellin alta komiasti öljynkatkuista savua pöllysi tulemaan ja jäähdytinnestettä valui myös konehuoneesta. Koitin pyöräyttää startilla mutta kone ei pyörähtänyt kuin vaivaisesti hieman.
Kone talliin ja tutkimaan. Konehuone turbon puolelta öljyssä ja turbon putkia irrotellessa huomasin huomattavasti öljyä ja turbon ahtopuolel röörissä öljyä niin, että pystyi ruuvimeisselin kastamaan. Sivuttaisvälystä oli siivessä reilusti. Imusarja irti (öljyä reilusti sielläkin) ja sitten otettiin hehkut irti (kolmoshehku ihan öljyssä ja muut karstassa, 5 ei lähtenyt tälläkertaa irti kun pyöri mutteri ympärillä tyhjää) ja sieltä sitten konetta hihnapyörästä pyöritellessä tuli ainakin kutospytystä isosti öljyä.
Kysymys kuuluukin, voiko ahtimen rikkoutuminen puskea niin paljon öljyä palotilaan, että se tekee nestelukon koneeseen?
Lisäksi ihmetyttää, että mistä se on voinut jäähdtinnesteet puskea pihalle, reikää ei lohkonkyljestä löytynyt eikä nopealla katsauksella mistään löytynyt vuotokohtaakaan.
Comment