Announcement

Collapse
No announcement yet.

330D M57D30 nestelukko koneeseen ahtimen lauettua?

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jotor
    Newbiemmer
    • Aug 2018
    • 5
    • Tampere

    330D M57D30 nestelukko koneeseen ahtimen lauettua?

    Elikkäs,

    aiemmin päivällä lähtiessä ajamaan huomasin auton pölläyttävän valkoista/sinistä savua. Myöhemmin illalla sitten liikkeelle lähtiessäni samaista savutusta ilmeni kun ajoin kohteesta kohti kotia, niin sitten kiihdyttäessäni reippaasti 80->100km/h moottori ynähti kummallisesti, painoin kytkimen alas ja moottori sitten ryntäsi. Siinä sitten ihmettelin että milläs tämän pysäyttää kunnes nostin kytkimen takaisin ylös ja moottori sitten sammui. No siitä sitten tien sivuun ja pellin alta komiasti öljynkatkuista savua pöllysi tulemaan ja jäähdytinnestettä valui myös konehuoneesta. Koitin pyöräyttää startilla mutta kone ei pyörähtänyt kuin vaivaisesti hieman.

    Kone talliin ja tutkimaan. Konehuone turbon puolelta öljyssä ja turbon putkia irrotellessa huomasin huomattavasti öljyä ja turbon ahtopuolel röörissä öljyä niin, että pystyi ruuvimeisselin kastamaan. Sivuttaisvälystä oli siivessä reilusti. Imusarja irti (öljyä reilusti sielläkin) ja sitten otettiin hehkut irti (kolmoshehku ihan öljyssä ja muut karstassa, 5 ei lähtenyt tälläkertaa irti kun pyöri mutteri ympärillä tyhjää) ja sieltä sitten konetta hihnapyörästä pyöritellessä tuli ainakin kutospytystä isosti öljyä.

    Kysymys kuuluukin, voiko ahtimen rikkoutuminen puskea niin paljon öljyä palotilaan, että se tekee nestelukon koneeseen?

    Lisäksi ihmetyttää, että mistä se on voinut jäähdtinnesteet puskea pihalle, reikää ei lohkonkyljestä löytynyt eikä nopealla katsauksella mistään löytynyt vuotokohtaakaan.
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Jos ahtoputkissa/välijäähyssä on riittävästi öljyä, niin kyllähän se voi reippaassa kiihdytyksessä imaista ihan reilusti öljyä. Korkeanpuristussuhteen takia dieselissä sylinteriin ei tarvitse ihan hirveästi tulla ylimääräistä nestettä, niin tuho on valmis. Riippuu nyt paljonko sinne sylintereihin päätyi sitä öljyä. Paljonko kutosesta tuli öljyä? Mittaamalla puristukset saa varmistettua tuliko tuhoa vai ei.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Bullitt
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 2786
      • Turku

      #3
      Noin vanhan auton moottori voi jo huohottaakin niin paljon, että on voinut vaikka huohottimen kautta puskea öljyä imupuolelle.


      Comment

      • Jotor
        Newbiemmer
        • Aug 2018
        • 5
        • Tampere

        #4
        Tosiaan, jäänyt päivittelemättä tänne. Otettiin suuttimet irti ja kone lähti pyörimään, jonka jälkeen vaihdettiin turboon uusi keskiosa. Vehje nippuun ja käynnistettiin niin kävi rykien ja savutti dieselin katkuista pakokaasua.

        Otettiin sitten kone irti korista ja alettiin purkamaan, niin kone olikin ''täydellisesti'' leikannut kiinni.

        Kaksi mäntää oli sulanut ja kampiakseli ja nokat oli niin siniset, että moottorikoneistamolla ihmettelivät että miten on voinut noin siniseksi päästä ja ylipäätään lähteä vielä neljällä männällä käyntiin. Laakerit kuitenkin näyttivät yllättävän hyviltä siihen nähden paljon olivat saaneet lämpöä.



        Tultiin sitten siihen lopputulokseen, että vaihdetaan ''uusi'' kone tilalle. Jostain kohtaa voiteluketjua on kuitenkin jokin paikka pettänyt. Öljykin oli aika hyytelöä, että onkohan sitten korkeapainepumppu ruvennut falskaamaan tavaraa koneeseen jakopään kautta.


        Männästä ja kampiakselista pari kuvaa.
        Attached Files
        Last edited by Jotor; 06-04-2020, 18:44.

        Comment

        • Supra^
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 5150
          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

          #5
          Kampiakseli näyttää ainakin ihan samanlaiselta ehjänäkin, parin ehjän purkukokemuksella.
          Musti 8HP
          Nokivasara M47
          TeiniCoupé DCT
          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

          Ex:
          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

          Comment

          Working...
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎