Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 330D päivän eka startti laiskan oloinen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • balanced
    Newbiemmer
    • Aug 2019
    • 13
    • Helsinki

    e46 330D päivän eka startti laiskan oloinen

    e46 330D:sta kyykähti tuossa akku, oireili niin että startti alkoi pyörittämään kovin hitaasti. Kun oli lämpimäksi ajettu niin lähti taas vähän paremmin käyntiin, mutta kylmänä jäi ihan siihen rajalle että käynnistyykö. Akun vaihdon jälkeen pyöritti oikein iloisesti, mutta edelleen tuntuu päivän seisonnan jälkeen olevan ensimmäinen startti vaivalloinen, pyöräyttää aika hitaasti ensimmäisen kerran. Muutaman kilometrin jälkeen seuraavat startit sujuu hyvin, joskaan nyt ei mitenkään superpirteästi. Akku on 100Ah.

    Olen mitannut vuotovirtaa pihti- ja yleismittarilla akulta. Ovet on olleet lukittuna, sisähälytin pois päältä ja takakontin lukko kiinni sekä ensin vartin unitilaa odoteltu. En saanut millään mittauksilla selkeästi yli 100 milliampeerin lukemia, näyttäisi heiluvan ennemminkin jossain 40-100 välillä levossa, joka varmaan ei paljoa normaalista poikkea? Seuraavaksi olisi tarkoitus tarkistella jännite yön yli seisomisen jälkeen.

    Mieleen tulee että joko mitattaessa pois kytketyt hälyttimen sisätoiminnot kuluttaa virtaa tai sitten tuossa on jotain itse starttiin liittyvää probleemaa. Olisko vinkkejä tai kokemuksia aiheesta?
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    #2
    E46:ssa kannattaa tarkistaa myös sen konehuoneen apuvirtapisteen kontaktit, josta kaapeli menee koneen päältä startille ja laturille.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • balanced
      Newbiemmer
      • Aug 2019
      • 13
      • Helsinki

      #3
      Kiitos, tarkistetaan.

      Comment

      • balanced
        Newbiemmer
        • Aug 2019
        • 13
        • Helsinki

        #4
        Kontakteja tuli puhdisteltua konepellin alta ja jännite mitattua. Yli 12,7V oli yön seisomisen jälkeen, että ihan hyvät lukemat. Silti sama homma, aamulla kun lyö auton tulille niin ekalla startilla se ensimmäinen startin pyöräytys tuntuu vähän vaivalloiselta, kuulostaa että siihenkö se jää. Mutta alkaa sitten pyöriä kuitenkin ihan kohtuullisesti ja käyntiin lähtee ihan hyvin. Puoli kilometria ajoa ja uusi startti niin pyörittelee todella iloisesti heti saman tien avainta kääntäessä.

        Voikos tuossa itse startissa olla jotain, joka tuollaista aiheuttaa? Talvea tässä vaan odotellessa että millaisia kylmäkäynnistyksiä mahtaa tulla.

        Comment

        • Wespa
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2016
          • 1860
          • Karjaa

          #5
          Tyhmä kysymys, eihän moottoriöljy ole mitään hervottoman paksua tai vaihdettu joskus ties kuinka kauan sitten? Tosin ei sillä pitäisi olla merkitystä ihan näillä keleillä vielä, pakkasilla sitten vasta.
          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
          Porsche 944 -86 (DE)
          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16503
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by Wespa View Post
            Tyhmä kysymys, eihän moottoriöljy ole mitään hervottoman paksua tai vaihdettu joskus ties kuinka kauan sitten? Tosin ei sillä pitäisi olla merkitystä ihan näillä keleillä vielä, pakkasilla sitten vasta.
            Saa olla ihan siirappia jos tuosta on kiinni mutta mistä näitä tietää. Onko + piuha startin päässä kunnossa/kunnolla kiinni ?

            Comment

            • Jesse93
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2012
              • 940
              • Mustio

              #7
              Mulla oli samat oireet tosin m50 että pyöritti tosi tahmeesti ja luulin että akku loppu mutta startti veti viimesiään
              E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

              Comment

              • balanced
                Newbiemmer
                • Aug 2019
                • 13
                • Helsinki

                #8
                Ei ole öljy niin jäykkää että siitä voisi olla kiinni. Mutta joo, voisin kyllä tutkia pääseekö statin päästä kaapelin kiinnitystä ja kuntoa toteamaan jollain konstia. Ja voihan se olla että on vaan ikääntynyt tuo starttikin. Kiitos vinkeistä!

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16503
                  • Asikkala

                  #9
                  Myös maadoitukset olisi hyvä tarkistaa.

                  Comment

                  • tonnizi
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2007
                    • 1501
                    • Mäntsälä

                    #10
                    Originally posted by Jesse93 View Post
                    Mulla oli samat oireet tosin m50 että pyöritti tosi tahmeesti ja luulin että akku loppu mutta startti veti viimesiään
                    Juuri tätä olin sanomassa että startti vetämässä viimeisiään.

                    Tai sitten mm startin heräte virta(virtalukolta startille menevä piuha) huono konkakti mm.

                    Mutta mutta lähtisin sitä startia tutkimaan enemmän.
                    Social Media:
                    - Twitter
                    - Instagram
                    - Twitch

                    - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
                    Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

                    Nykyinen:
                    E61 530d -04
                    Ex:
                    E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

                    Comment

                    • Muurahainen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by tonnizi View Post
                      Juuri tätä olin sanomassa että startti vetämässä viimeisiään.

                      Tai sitten mm startin heräte virta(virtalukolta startille menevä piuha) huono konkakti mm.

                      Mutta mutta lähtisin sitä startia tutkimaan enemmän.
                      Heräte ei kyllä vaikuta startin pyörinnän nopeuteen. Enemmän joko pyörii tai ei pyöri riippuen herätteestä.

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16503
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by Muurahainen View Post
                        Heräte ei kyllä vaikuta startin pyörinnän nopeuteen. Enemmän joko pyörii tai ei pyöri riippuen herätteestä.
                        Tämä.

                        Comment

                        • balanced
                          Newbiemmer
                          • Aug 2019
                          • 13
                          • Helsinki

                          #13
                          Startti alkoi tehdä myös viimeisen kuukauden aikana sellaista että irroitti ennen käynnistymistä. Toisella pyörityksellä lähti aina käyntiin kuitenkin. Aika jähmeitä alkoi olla kuitenkin pakkasessa ekat starttailut, vaikka akussa oli virtaa.

                          Auto kävi Schmiedmannilla startin vaihdossa. Loppuvuosi ollut aika haipakkaa ja heräsi vakava epäilys että miten omat kourat mahtuu tuonne nelivedon uumeniin ja jääkö homma levälleen. Ilmeisesti oli pitänyt vaihteiston takakannake ainakin irroittaa että irroitus onnistui alapuolelta, lämmittämällä ei ollut yläkautta onnistunut. Kuulostaa siltä että ihan hyvä että vein pajalle.

                          Nyt pyörittää iloisesti ja hiljaisesti aiempaan verrattuna. Vielä ei ole kylmäkäynnistyksiä tullut yhtä enempää, että seuraillaan. Se tosin oli paljon helpompi kuin vanhalla startilla.

                          Kiitos kaikista vinkeistä!

                          Comment

                          • balanced
                            Newbiemmer
                            • Aug 2019
                            • 13
                            • Helsinki

                            #14
                            Raportoidaanpa tänne vielä että myös laturi irtisanoi sopimuksensa kevään aikana, lopetti lennosta vaan kokonaan lataamisen. Eli voi olla että lataili vähän huonosti jo aiemminkin. Nytpä on kummatkin uusittu, toivotaan että kestää auton loppuiän..

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎