Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d kardaanin humina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • greivi
    Bimmer Rookie
    • Aug 2009
    • 173
    • Laihia

    320d kardaanin humina

    Potilaana 320d -03 msport.
    Ärsyttävä humina/tärinä lähtenyt autosta jo silloin kun se ostettiin (4 vuotta sitten) jostain kardaanin tai perän suunnilta. Silloin oli vain pieni humina täyskiihdytyksessä mutta ajan myötä paheni pikkuhiljaa.


    Keväällä vaihdoin moottorin sekä vaihteiston tukikumit, kun hampaat meinas tippua tyhjäkäynnillä. Tämä siloitti todella paljon auton värinöitä, mutta myös voimisti tuota huminaa 100km/h-> nopeuksissa.


    Huminat/tärinät alkoivat olla aika pahat. Nyt kun kiihdyttäessä (lähdössä) oli paljon vääntöä niin koko auto täryytti, mutta loppui heti kun pääsi vauhtiin. Tuumasin oireiden ja salapoliisityön perusteella että kardaanin kannatinlaakeri sekä ''rättinivel'' olis vaihdon tarpeessa.


    Tilasin osat ja auto nosturille. Merkkasin kardaanin päät tussilla ja merkkasin kannatinlaakerin asennuskohdan. Purin kardaanin ohjeiden mukaisesti mutta takapää ei suostunut edes pienellä avittelulla liikahtamaan. No ajattelin että vaihdan laakerin vaikka loppupätkä autossa kiinni ja silloin alkupätkä luiskahti lattialle.
    Eli sitä keskikohtaa ei ollut merkattu ja nyt ei mitään tietoa asennosta.


    Rättinivel ja vanha laakeri ei ollut mitenkään hälyyttävän pahassa kunnossa. Laakeri pyöri ok eikä kumi ollut revennyt. Rättinivel oli kokonainen mutta toki kun sitä taittoi niin vähän irvisteli.


    Kardaani kasaan uusilla osilla ja arvioiden kohdilleen. Tökkäsin ensin vaihteistoon löysät pois ja sen jälkeen kannatin samalle kohtaa kun vanha, lopuksi kiristin sen 'mutterin' mistä katkaistaan kardaani.


    Koeajolle ja nyt pystyy antamaan kunnolla kenkää ilman tärinöitä, mutta..
    Järkyttävä humina yli 100km/h vauhdeissa. Kardaania on nyt kokeiltu 2 kertaa pyöräyttää eri asentoon, yksi oli oikein huono ja nyt on vähän parempi, silti ärsyttävä.


    Tällä hetkellä molempien pätkien painotusmerkit ovat vastakkain.
    Ei tuossa taida auttaa enää muu kuin etsiä pajan joka tasapainottais kardaanin ?
    Vai onko tuossa keskiosassa jotain kohdistusmerkkejä ?



    Mutta vielä kysyisin tuosta perästä että voiko siellä joku aiheuttaa tuollaista huminaa ? Sinne ei huoltohistorian mukaan ole paljoa sorkittu. Huomasin nosturilla että oikea takarengas kuluu sisäreunasta enemmän kuin vasen.
    Voiko korin/perän helat aiheuttaa jotain tälläistä ?


    Ja vielä varmistukseksi se humina ääni ei ole tasaista vaan sellasta ärsyttävää resonoivaa huminaa.
    Last edited by greivi; 22-10-2019, 18:41. Reason: kohdistuksesta kysymys lisätty
  • Wespa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2016
    • 1831
    • Karjaa

    #2
    Tuo renkaiden toispuoleinen kuluminen takana viittaa siihen että peräpään pyöränkulmat ovat pielessä, voi johtua kuluneista puslista tai sitten esim. jos autoa on jossain vaiheessa vähän mällätty. Periaatteessa "väärät" pyöränkulmat voisivat äärimmillään aiheuttaa outoa huminaakin kovilla nopeuksilla, mutta vaikea sanoa itse näkemättä/kuulematta. :think
    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
    Porsche 944 -86 (DE)
    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

    Comment

    • greivi
      Bimmer Rookie
      • Aug 2009
      • 173
      • Laihia

      #3
      Joo unohtuikin se sanoa että viime talvena heitettiin uudet sachsin iskarit joka nurkkaan + vakio msport jouset. Tämän jälkeen tottakai suunnattiin. Sen takia epäilys että tuole takana apurungossa/ perässä väljää.

      Mutta ensin pitää saada toi kardaani kohdilleen, että saa pois suljettua sen. Heittää sitte perään kaikki puslat ja vetarit huoltaa.

      Ja tosiaan sillon kun auto ostettiin niin ei se humina ollut sellainen häiritsevä vaan huomasi vain kun laitto radiot yms. Kiinni ja kiihdytti täyskaasulla, mutta siitä se alkoi pahenemaan.

      Comment

      • greivi
        Bimmer Rookie
        • Aug 2009
        • 173
        • Laihia

        #4
        päivitys

        Päivitystä tähän vikaan, ei meinaa millään saada hiljaiseksi.
        Tässä nyt sitten tehtyä seuraavat:
        -Kardaani pöydälle ja silmä käteen. Ei välystä nivelissä, yhtään. Nivelet liikkuu hyvin eikä jumita. Keskitukilaakeri edelleen hyvä kuin myös kumilimppu.

        -vetarien kumien sisään kunnon rasvamällit pyörimään
        -Kardaanista löydetty painotusmerkit ja ne osuvat kohdilleen. Eli pätkissä on valkoiset tussinjäljet tehtaalta, oli vain rasvan peitossa.
        -KAIKKI perän puslat (18kpl) vaihdettu, apurunko hiottu,maalattu, perään uudet öljyt.


        Ja edelleen jäätävä tärinä, kun ajaa 100km/h niin ihan kuin olis kontissa pesukone linkoamassa.


        No tuossa tupsahti myyntiin 20min päässä villikortti kardaani purkuautosta ja innostuin että haen sen että on jotain mihin verrata. Taas uudestaan vanha kardaani irti autosta ja ''uuden'' kanssa vierekkäin.


        Purkukardaanissa oli viimeisessä nivelessä vähän välystä, keskitukilaakeri vähän rahisi mutta pyöri kumminkin ihan ok.


        No ajattelin että ihan sama lyödään kiinni ja katotaan kuinka paha on.
        Täysin kaikkia odotuksia auto hiljeni huomattavasti. Edelleen 100 km/h --> pystyy kuulemaan tuota pientä huminaa mutta jos ei tietäisi mitä kuunnella niin ei sitä huomaisi. 500km lenkki tuli tehtyä purkukardaanilla eikä ärsyttänyt läheskään niin paljon kuin vanhalla kardaanilla. Tuon kanssa jo elää, mutta nyt ainakin tietää että kyllä sielä kardaanissa se vika on.


        Ihmettelen vain että kuinka tuo väljempi kardaani voi olla parempi ?
        Ainoat erot mitä huomasin niin purkukardaanissa oli pitkässä pätkässä painotusliuskat molemmissa päissä. Alkup. kardaanissa painotusliuskat ainoastaa peräpäässä. Ei näyttänyt että sieltä olisi mitään lähtenyt tai ruostunut irti, mutta tiedä sitten olisiko voinut hypätä paino omille teilleen ?


        Samoin se ''mutteri'' mikä kiristää pätkät toisiinsa oli vähän kireemmällä tässä alkuperäisessä kardaanissa. Kuitenkin käsin laitettu että tuskin se yli sallitun 15 Nm olisi ollut ? Purkuauton kardaani siis liikkui helpommin pituus suunnassa.


        Henkimaailman juttuja, ajatuksena olisi lähettää tuo alkuperäinen kardaani kunnostettavaksi kunhan löytää tekijän/liikkeen joka noita tekee.

        Comment

        • Amigo
          Bimmer Rookie
          • Dec 2012
          • 167
          • Turku

          #5
          Aika henkimaailman jutuilta tosiaan kuulostaa, mutta hyvä jos ongelma on paikallistettu. Ainakin Ko-Met Espoossa tekee kardaanin tasapainotuksia ja palvelu oli ihan hyvää kun vannetta joskus siellä näytin.

          Kovin usein näissä tärinöissä syylliseksi kuitenkin paljastuu renkaat, niin toivottavasti se on täysin poissuljettu. Vaikka olisivat juuri olleet tasapainotuskoneessa niin renkaissa voi olla pystyheittoa joka jäänyt huomaamatta tms. Monet kehuu road force tasapainotusta, kannattaa ehkä sitäkin kokeilla.
          E46 328ci

          Comment

          • greivi
            Bimmer Rookie
            • Aug 2009
            • 173
            • Laihia

            #6
            Kesä talvi renkailla tekee ihan samaa. Parit sarjat molempia rullattu läpi ja aina suht pienillä painotuksilla menny läpi.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎