Potilaana 320d -03 msport.
Ärsyttävä humina/tärinä lähtenyt autosta jo silloin kun se ostettiin (4 vuotta sitten) jostain kardaanin tai perän suunnilta. Silloin oli vain pieni humina täyskiihdytyksessä mutta ajan myötä paheni pikkuhiljaa.
Keväällä vaihdoin moottorin sekä vaihteiston tukikumit, kun hampaat meinas tippua tyhjäkäynnillä. Tämä siloitti todella paljon auton värinöitä, mutta myös voimisti tuota huminaa 100km/h-> nopeuksissa.
Huminat/tärinät alkoivat olla aika pahat. Nyt kun kiihdyttäessä (lähdössä) oli paljon vääntöä niin koko auto täryytti, mutta loppui heti kun pääsi vauhtiin. Tuumasin oireiden ja salapoliisityön perusteella että kardaanin kannatinlaakeri sekä ''rättinivel'' olis vaihdon tarpeessa.
Tilasin osat ja auto nosturille. Merkkasin kardaanin päät tussilla ja merkkasin kannatinlaakerin asennuskohdan. Purin kardaanin ohjeiden mukaisesti mutta takapää ei suostunut edes pienellä avittelulla liikahtamaan. No ajattelin että vaihdan laakerin vaikka loppupätkä autossa kiinni ja silloin alkupätkä luiskahti lattialle.
Eli sitä keskikohtaa ei ollut merkattu ja nyt ei mitään tietoa asennosta.
Rättinivel ja vanha laakeri ei ollut mitenkään hälyyttävän pahassa kunnossa. Laakeri pyöri ok eikä kumi ollut revennyt. Rättinivel oli kokonainen mutta toki kun sitä taittoi niin vähän irvisteli.
Kardaani kasaan uusilla osilla ja arvioiden kohdilleen. Tökkäsin ensin vaihteistoon löysät pois ja sen jälkeen kannatin samalle kohtaa kun vanha, lopuksi kiristin sen 'mutterin' mistä katkaistaan kardaani.
Koeajolle ja nyt pystyy antamaan kunnolla kenkää ilman tärinöitä, mutta..
Järkyttävä humina yli 100km/h vauhdeissa. Kardaania on nyt kokeiltu 2 kertaa pyöräyttää eri asentoon, yksi oli oikein huono ja nyt on vähän parempi, silti ärsyttävä.
Tällä hetkellä molempien pätkien painotusmerkit ovat vastakkain.
Ei tuossa taida auttaa enää muu kuin etsiä pajan joka tasapainottais kardaanin ?
Vai onko tuossa keskiosassa jotain kohdistusmerkkejä ?
Mutta vielä kysyisin tuosta perästä että voiko siellä joku aiheuttaa tuollaista huminaa ? Sinne ei huoltohistorian mukaan ole paljoa sorkittu. Huomasin nosturilla että oikea takarengas kuluu sisäreunasta enemmän kuin vasen.
Voiko korin/perän helat aiheuttaa jotain tälläistä ?
Ja vielä varmistukseksi se humina ääni ei ole tasaista vaan sellasta ärsyttävää resonoivaa huminaa.
Ärsyttävä humina/tärinä lähtenyt autosta jo silloin kun se ostettiin (4 vuotta sitten) jostain kardaanin tai perän suunnilta. Silloin oli vain pieni humina täyskiihdytyksessä mutta ajan myötä paheni pikkuhiljaa.
Keväällä vaihdoin moottorin sekä vaihteiston tukikumit, kun hampaat meinas tippua tyhjäkäynnillä. Tämä siloitti todella paljon auton värinöitä, mutta myös voimisti tuota huminaa 100km/h-> nopeuksissa.
Huminat/tärinät alkoivat olla aika pahat. Nyt kun kiihdyttäessä (lähdössä) oli paljon vääntöä niin koko auto täryytti, mutta loppui heti kun pääsi vauhtiin. Tuumasin oireiden ja salapoliisityön perusteella että kardaanin kannatinlaakeri sekä ''rättinivel'' olis vaihdon tarpeessa.
Tilasin osat ja auto nosturille. Merkkasin kardaanin päät tussilla ja merkkasin kannatinlaakerin asennuskohdan. Purin kardaanin ohjeiden mukaisesti mutta takapää ei suostunut edes pienellä avittelulla liikahtamaan. No ajattelin että vaihdan laakerin vaikka loppupätkä autossa kiinni ja silloin alkupätkä luiskahti lattialle.
Eli sitä keskikohtaa ei ollut merkattu ja nyt ei mitään tietoa asennosta.
Rättinivel ja vanha laakeri ei ollut mitenkään hälyyttävän pahassa kunnossa. Laakeri pyöri ok eikä kumi ollut revennyt. Rättinivel oli kokonainen mutta toki kun sitä taittoi niin vähän irvisteli.
Kardaani kasaan uusilla osilla ja arvioiden kohdilleen. Tökkäsin ensin vaihteistoon löysät pois ja sen jälkeen kannatin samalle kohtaa kun vanha, lopuksi kiristin sen 'mutterin' mistä katkaistaan kardaani.
Koeajolle ja nyt pystyy antamaan kunnolla kenkää ilman tärinöitä, mutta..
Järkyttävä humina yli 100km/h vauhdeissa. Kardaania on nyt kokeiltu 2 kertaa pyöräyttää eri asentoon, yksi oli oikein huono ja nyt on vähän parempi, silti ärsyttävä.
Tällä hetkellä molempien pätkien painotusmerkit ovat vastakkain.
Ei tuossa taida auttaa enää muu kuin etsiä pajan joka tasapainottais kardaanin ?
Vai onko tuossa keskiosassa jotain kohdistusmerkkejä ?
Mutta vielä kysyisin tuosta perästä että voiko siellä joku aiheuttaa tuollaista huminaa ? Sinne ei huoltohistorian mukaan ole paljoa sorkittu. Huomasin nosturilla että oikea takarengas kuluu sisäreunasta enemmän kuin vasen.
Voiko korin/perän helat aiheuttaa jotain tälläistä ?
Ja vielä varmistukseksi se humina ääni ei ole tasaista vaan sellasta ärsyttävää resonoivaa huminaa.
Comment