Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d perä vaeltaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Masa___
    Newbiemmer
    • Dec 2019
    • 3
    • Oulu

    320d perä vaeltaa

    Perä kolahtaa ja vaeltaa/heiluu. Vaeltamisen/heilumisen huomaa parhaiten 50-60 vauhdissa. Autoa käytin nosturilla ja ainakin perän takimmainen pusla oli väljä. Voiko johtua vain tästä vai olisiko muuta mitä kannattaisi katsoa.
  • asse21
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2005
    • 1243
    • Tampere

    #2
    Originally posted by Masa___ View Post
    Perä kolahtaa ja vaeltaa/heiluu. Vaeltamisen/heilumisen huomaa parhaiten 50-60 vauhdissa. Autoa käytin nosturilla ja ainakin perän takimmainen pusla oli väljä. Voiko johtua vain tästä vai olisiko muuta mitä kannattaisi katsoa.
    Iskarit, jouset, muutkin takapään puslat, renkaat ja pyöränkulmat.
    Iskareista lähtisin...
    E39 523i
    i3

    Comment

    • Jesse93
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2012
      • 940
      • Mustio

      #3
      Tarkasta takakelkan kiinnityspisteet onko revennyt korista
      E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

      Comment

      • Masa___
        Newbiemmer
        • Dec 2019
        • 3
        • Oulu

        #4
        En kyllä takakelkan kiinnikkeistä löytänyt eilen mitään sanomista. Takaiskarit ja jouset vaihdettu viime kesänä.

        Comment

        • Wespa
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2016
          • 1842
          • Karjaa

          #5
          Mites takakynkkien koriin kiinnittyvät isot puslat? Samoin tsekkaisin varmuuden vuoksi iskareiden yläpäät vaikka iskareita vaihdellessa olleet ilmeisesti vielä ok. Onko farkku vai sedan? Farkussa yläpäiden tsekkaaminen vaatii melkoisen purkuoperaation.
          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
          Porsche 944 -86 (DE)
          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

          Comment

          • Masa___
            Newbiemmer
            • Dec 2019
            • 3
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Wespa View Post
            Mites takakynkkien koriin kiinnittyvät isot puslat? Samoin tsekkaisin varmuuden vuoksi iskareiden yläpäät vaikka iskareita vaihdellessa olleet ilmeisesti vielä ok. Onko farkku vai sedan? Farkussa yläpäiden tsekkaaminen vaatii melkoisen purkuoperaation.
            Sedan tosiaan kyseessä. Katsoin kyllä nuo puslat eilen mutta pitää tarkistaa tänään uudestaan. Pitää nuo yläpäät myös tsekata

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16465
              • Asikkala

              #7
              Mitenkäs takaiskarin yläpäät vaikuttaa vaeltamiseen/suuntavakavuuteen :think

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by jr66 View Post
                Mitenkäs takaiskarin yläpäät vaikuttaa vaeltamiseen/suuntavakavuuteen :think
                No eipä juuri mitenkään.
                Kyllä.siellä joku pusla on soseena tai jostain syystä pyöränkulmat ihan ketuillaan.

                Comment

                • Wespa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2016
                  • 1842
                  • Karjaa

                  #9
                  Nojoo totta, kai se silloin lähinnä kolisee ja vaimennus on mitä on. Nuo takakynkän puslat kai se tyypillisin syy vaeltelulle ovat, ja onneksi ihan kohtuuvaivalla vaihtuvat uretaanisiin.
                  E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                  Porsche 944 -86 (DE)
                  Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                  Comment

                  • asse21
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2005
                    • 1243
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Jesse93 View Post
                    Tarkasta takakelkan kiinnityspisteet onko revennyt korista
                    Tätähän ei välttämättä näe ilman takakelkan laskemista?
                    E39 523i
                    i3

                    Comment

                    • TFV
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2006
                      • 3080
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Takapyörien laakerit kannattaa tarkastaa.
                      Meidän cabrio oli ihan levoton. Syy löysä laakeri.
                      E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16465
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by TFV View Post
                        Takapyörien laakerit kannattaa tarkastaa.
                        Meidän cabrio oli ihan levoton. Syy löysä laakeri.
                        Miten löysä pitää olla ? Eikö se jo pidä ääntä tuossa vaiheessa ?

                        Comment

                        • tansju
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2015
                          • 96
                          • Nokian perämettällä

                          #13
                          Emännän farkussa samansorttinen levottomuus johtui apurungon puslista, yksikään ei ollut vielä riekaleina mutta kummasti on eri auto kun puslat jumppasi. Jos perän rakenne on sedanissa lähelläkään samaa kuin toukassa niin apurungon tiputuksen yhteydessä kannattaa vaihtaa kaikki puslat(vaatimattomasti 18kpl kun otetaan mukaan tukivarsien puslat.)

                          Comment

                          • Bnito
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2005
                            • 334

                            #14
                            Itse sössin syksyllä iskarien vaihdon yhteydessä yläpäät paikoilleen ilman sitä isoa prikkaa ja nehän repesi irtii. Ei ne kyllä suuntavakauteen vaikuttanut mutta ajomatka kotiin töistä (40km) ilman iskareita oli suht mielenkiintosta

                            Itsellä menee suht suoraan mutta kiihdytyksessä mielestäni aina repsikan takanurkka vähän painuu enempi alaspäin ja tuntuu että auto hieman kampee aina toiseen suuntaan, kulmat juuri säädetty. Apurungon kaikki puslat on vaihdettu pari vuotta sittten. Muiden puslien vaihdosta ei mitään hajua...
                            F11 525 3.0 -10

                            Ex E46 330d Touring -00
                            Ex 316/325 '85

                            Comment

                            • Wespa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2016
                              • 1842
                              • Karjaa

                              #15
                              Täysin samat puslat sedanissa ja farkussa, onhan siinä hommaa vaihtaa kaikki, varsinkin samalla kertaa. Onneksi omaan tuli jo vaihtourakka valmiiksi vaikka yksikään ei vielä ollutkaan finaalissa.
                              E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                              Porsche 944 -86 (DE)
                              Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎