Mulla oli sama visio 6-7v sitten. Eli jos hankkisi e46 M3 pääosin käyttisajoihin (ilman talviajoa). Näin jälkikäteen mietittynä markkinahinnan suhteen olisi ollut hyvä ratkaisu. Silloin sai 20-25keur sellaisen auton, joita nyt myydään 25-30keur. Eli ehkä arvo olisi säilynyt, mutta...
- omalla käytöllä tuo olisi tarkoittanut tänä aikana n. 100-130tkm ajomäärän lisäystä niihin silloin 100-200tkm ajettuihin
- varmasti olisi kertaalleen pitänyt tehdä kk-laakerit, monissa oli jo tuolloin vaihto edessä, eli ehkä kahteen kertaan
- vanos-remppa
- ruostekorjauksiin olisi saanut varautua
- ehkä takakelkan kiinnitykset uusiksi
- sisustan olisi saanut pidettyä suht hyvänä
- jarrut ja alusta uusiksi kertaalleen
- kytkin ja/tai SMG remppa
- renkaita pari settiä, ja mielellään kunnolliset tyyliin Michelin Pilot Sportit
- bensaa, öljyä ja muita nesteitä
- jne
Joten ei tuollainen auto ainakaan nyt olisi mun tallissa enää sijoitusauto, vaan aika hyvin käytetty ja ylläpidetty, ajettu vähintään 250tkm, mutta ei mitenkään yltäisi sellaiseen kuntoon ilman täysentisöintiä, että voisi ajatella sen olevan erityisen haluttu ja siksi markkinahintoja selkeästi kalliimpi. Olisihan siinä ollut ajamisen iloa varmasti koko rahalla, eli tuskin olisi pahasti rahojaan hassannut, kun miettii että tuolloin samanhintaisella 3/5-sarjalaisella noina vuosina olisi arvo tullut alas kymppitonneja ja ylläpitokaan ei niihin ilmainen ole. Eli näkisin, että maltillisella käytöllä ja hyvällä ylläpidolla varmasti ei arvo hurjasti putoa, mutta turha odottaa tuplaavansa rahoja tms sijoitusta. Ainoastaan jos olisi joku haluttu väri- ja varustekombo, ajettu alle 20-30tkm ja aivan mint-kuntoinen yksilö, tai CSL, niin voisi miettiä että sille saa jotain tuottoa n. 10v haitarilla. Sitten kun mennään 20-30v eteenpäin niin kaikki on mahdollista, mutta edelleen pitää olla tosi hyvä kunto, olematon ajomäärä ja haluttu yksilö. Ja kun autoja on tehty paljon niin tarjontaa aina on. Ei voi verrata esim. ilmajäähy-911, joista pelkkä ruosteinen kori menee kaupaksi 50keur maailmalla.
- omalla käytöllä tuo olisi tarkoittanut tänä aikana n. 100-130tkm ajomäärän lisäystä niihin silloin 100-200tkm ajettuihin
- varmasti olisi kertaalleen pitänyt tehdä kk-laakerit, monissa oli jo tuolloin vaihto edessä, eli ehkä kahteen kertaan
- vanos-remppa
- ruostekorjauksiin olisi saanut varautua
- ehkä takakelkan kiinnitykset uusiksi
- sisustan olisi saanut pidettyä suht hyvänä
- jarrut ja alusta uusiksi kertaalleen
- kytkin ja/tai SMG remppa
- renkaita pari settiä, ja mielellään kunnolliset tyyliin Michelin Pilot Sportit
- bensaa, öljyä ja muita nesteitä
- jne
Joten ei tuollainen auto ainakaan nyt olisi mun tallissa enää sijoitusauto, vaan aika hyvin käytetty ja ylläpidetty, ajettu vähintään 250tkm, mutta ei mitenkään yltäisi sellaiseen kuntoon ilman täysentisöintiä, että voisi ajatella sen olevan erityisen haluttu ja siksi markkinahintoja selkeästi kalliimpi. Olisihan siinä ollut ajamisen iloa varmasti koko rahalla, eli tuskin olisi pahasti rahojaan hassannut, kun miettii että tuolloin samanhintaisella 3/5-sarjalaisella noina vuosina olisi arvo tullut alas kymppitonneja ja ylläpitokaan ei niihin ilmainen ole. Eli näkisin, että maltillisella käytöllä ja hyvällä ylläpidolla varmasti ei arvo hurjasti putoa, mutta turha odottaa tuplaavansa rahoja tms sijoitusta. Ainoastaan jos olisi joku haluttu väri- ja varustekombo, ajettu alle 20-30tkm ja aivan mint-kuntoinen yksilö, tai CSL, niin voisi miettiä että sille saa jotain tuottoa n. 10v haitarilla. Sitten kun mennään 20-30v eteenpäin niin kaikki on mahdollista, mutta edelleen pitää olla tosi hyvä kunto, olematon ajomäärä ja haluttu yksilö. Ja kun autoja on tehty paljon niin tarjontaa aina on. Ei voi verrata esim. ilmajäähy-911, joista pelkkä ruosteinen kori menee kaupaksi 50keur maailmalla.
Comment