Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ostoaikeissa 316i (N46B18)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Johannes99
    Newbiemmer
    • Jun 2020
    • 3
    • Finland

    Ostoaikeissa 316i (N46B18)

    Tervehdys foorumilaiset! Minulla olisi mahdollisuus ostaa sukulaiselta otsikon mukainen 2004 vuosimallin E46. Auto on ikäisekseen huippusiisti ja hyvän oloinen kampe, mutta hieman googletettuani ko. moottorista alkoi asia mietityttää.

    Autolla on nyt ajettu 215 tkm ja hyvin monessa vastaavassa yksilössä näyttää menneen jakoketju vaihtoon suunnilleen näissä kilometreissa. Onko kellään heittää arviota mitä tällainen remppa kustantaa ja millä todennäköisyydellä sen joutuu tekemään? Ja ihan mielenkiinnosta, mikä on tämän tyyppivian aiheuttaja? En ole ainakaan kuullut että tämän ikäisissä kutoskoneissa olisi ollut ketjuongelmia :think
    Last edited by Johannes99; 27-06-2020, 12:43.
  • Spetke
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 3453
    • Janakkala

    #2
    Lyhyesti sanottuna kyseinen moottori on vanhimmiten osoittautunut BMW historian huonoimmaksi koneeksi. Uutena ollut hieno ja hyvä moottori.
    Jakoketjun venymä nyt on ton ongelmista pienin ja edullisin hoitaa kuntoon.
    Sen lisäksi jakopään ohjureista irtoilee muovia joka menee öljypumpun imusihtiin ja pahimmassa tapauksessa öljypumppuun aiheuttaen voiteluhäiriöitä ja konerikkoja.
    Sitten valvetronicit kuluu ja syöpyy eli ruostuu kosteudesta joka johtuu lyhyistä ajoista ja pitkistä öljynvaihtoväleistä yhdistettynä materiaalin heikkouteen, on kallis remontti.
    Vanos pyöriä, nokka tunnistimia hajoileee. Öljyvuotoja venakopassa, alipainepumpussa, öljynsuodatin jalassa, öljypohjassa jne..
    Näiden päälle vielä runsas öljynkulutus kun venttiilivarren kumit kopottuu ja kuluu, eikä viallinen huohotin ainakaan asiaa paranna. Moottoriin on saatavana päivitetty venttiilikoppa huohotin järjestelmä.
    Nämä kaikki kun parsii kuntoon on loppu lasku äkkiä 3 kertaa siistin E46 hinta.
    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16437
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by Johannes99 View Post
      Ja ihan mielenkiinnosta, mikä on tämän tyyppivian aiheuttaja? En ole ainakaan kuullut että tämän ikäisissä kutoskoneissa olisi ollut ketjuongelmia :think
      Se on tämän premium-merkin romahtanut laatu mikä tuon tekee, merkin maineeseen nähden vikoja on aivan liian paljon. Tuo n42/46 on sysipaska keksintö.

      Comment

      • Johannes99
        Newbiemmer
        • Jun 2020
        • 3
        • Finland

        #4
        Originally posted by Spetke View Post
        Lyhyesti sanottuna kyseinen moottori on vanhimmiten osoittautunut BMW historian huonoimmaksi koneeksi. Uutena ollut hieno ja hyvä moottori.
        Jakoketjun venymä nyt on ton ongelmista pienin ja edullisin hoitaa kuntoon.
        Sen lisäksi jakopään ohjureista irtoilee muovia joka menee öljypumpun imusihtiin ja pahimmassa tapauksessa öljypumppuun aiheuttaen voiteluhäiriöitä ja konerikkoja.
        Sitten valvetronicit kuluu ja syöpyy eli ruostuu kosteudesta joka johtuu lyhyistä ajoista ja pitkistä öljynvaihtoväleistä yhdistettynä materiaalin heikkouteen, on kallis remontti.
        Vanos pyöriä, nokka tunnistimia hajoileee. Öljyvuotoja venakopassa, alipainepumpussa, öljynsuodatin jalassa, öljypohjassa jne..
        Näiden päälle vielä runsas öljynkulutus kun venttiilivarren kumit kopottuu ja kuluu, eikä viallinen huohotin ainakaan asiaa paranna. Moottoriin on saatavana päivitetty venttiilikoppa huohotin järjestelmä.
        Nämä kaikki kun parsii kuntoon on loppu lasku äkkiä 3 kertaa siistin E46 hinta.
        Ok, kiitoksia näistä tiedoista. Enpä siis taida koskea pitkällä tikullakaan Sääli sinänsä kun olis niin pirun näppärä kauppakassi ja hyvä ajaa. Pitänee siis alkaa kattelemaan vastaavanlaista autoa kuutoskoneella.

        Comment

        • asis
          BTCF Member
          • Mar 2009
          • 1138
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by Johannes99 View Post
          Ok, kiitoksia näistä tiedoista. Enpä siis taida koskea pitkällä tikullakaan Sääli sinänsä kun olis niin pirun näppärä kauppakassi ja hyvä ajaa. Pitänee siis alkaa kattelemaan vastaavanlaista autoa kuutoskoneella.
          Osta halvalla ja aja loppuun se
          E39 540iA M-Sport Imolarot II
          E36 323i touring
          Volvo V70 2.4D mk3
          Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
          Honda Civic 1.4 4d ES
          Chevy Caprice Classic
          ex:
          E32 730iA
          E39 528i Calypsorot metallic
          E36 325i x2

          Comment

          • Wildchild
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2016
            • 252
            • Päijät-Häme

            #6
            Originally posted by Johannes99 View Post
            Ok, kiitoksia näistä tiedoista. Enpä siis taida koskea pitkällä tikullakaan Sääli sinänsä kun olis niin pirun näppärä kauppakassi ja hyvä ajaa. Pitänee siis alkaa kattelemaan vastaavanlaista autoa kuutoskoneella.

            320/325 on kaikinpuolin parempi ostos, vääntöä löytyy hyvin ja ongelmia on paljon vähemmän. Manuaalina toi 320 tuntuu sporttisemmalta mitä automaattina 325.
            Bmw 525iA -02

            Comment

            • N42fun
              Bimmer Rookie
              • Aug 2009
              • 60
              • Uusimaa

              #7
              Originally posted by Spetke View Post
              Lyhyesti sanottuna kyseinen moottori on vanhimmiten osoittautunut BMW historian huonoimmaksi koneeksi. Uutena ollut hieno ja hyvä moottori.
              Jakoketjun venymä nyt on ton ongelmista pienin ja edullisin hoitaa kuntoon.
              Sen lisäksi jakopään ohjureista irtoilee muovia joka menee öljypumpun imusihtiin ja pahimmassa tapauksessa öljypumppuun aiheuttaen voiteluhäiriöitä ja konerikkoja.
              Sitten valvetronicit kuluu ja syöpyy eli ruostuu kosteudesta joka johtuu lyhyistä ajoista ja pitkistä öljynvaihtoväleistä yhdistettynä materiaalin heikkouteen, on kallis remontti.
              Vanos pyöriä, nokka tunnistimia hajoileee. Öljyvuotoja venakopassa, alipainepumpussa, öljynsuodatin jalassa, öljypohjassa jne..
              Näiden päälle vielä runsas öljynkulutus kun venttiilivarren kumit kopottuu ja kuluu, eikä viallinen huohotin ainakaan asiaa paranna. Moottoriin on saatavana päivitetty venttiilikoppa huohotin järjestelmä.
              Nämä kaikki kun parsii kuntoon on loppu lasku äkkiä 3 kertaa siistin E46 hinta.
              Huonosta moottorista on turha puhua, kun aika yksinkertaisia juttuja nuo vielä ovat, jos rehellisiä ollaan. Jakopään ketjun myötä uusiksi laitetaan yleensä myös vanoksen nokkapyörät. Myös venttiilikopan- ja öljypohjantiivisteet vaihtuvat samalla kertaa, koska tasapainoakseleihin täytyy päästä käsiksi, jos homman meinaa tehdä oikeaoppisesti. Valveronickin kuluneiden vivustojen uusiminen on työnä sekin aika simppeli johon löytyy ohjeita, joilla välttää erikoistyökalujen käytön. Osat toki maksavat. Samalla kertaa vaihtuvat venttilivarren kumitkin, kun kerran valvetronic on pois edestä.

              Huohotin vaihtuu helposti, sen kun imusarja irti ja vaihtamaan. Alipainepumpun ja öljynsuodatinjalan o-renkaat vaihtuvat moottoria purkamatta samoin kuin yleinen vesivuotokohta, joka on peitinlevy sylinterikannen takaosassa. Nämä kun on kunnossa, niin moottorin osalta pärjääkin jo pelkillä sytytyspuolien vaihdolla.

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6936
                • N/A

                #8
                Meillä ollut uudesta 2005 vuosimallin E46 N46 moottorilla.
                170tkm kohdalla vaihdettiin vanospyörät (nokkapyörät) koska alkoi rallattamaan tyhjäkäynnillä, samalla päivitetty ketjunkiristin.
                250tkm kohdalla vaihdettiin jakopääsarja, täysin turhaan, vanhoissa osissa ei ollut mitään vikaa.
                Muuten ollut täysin huoleton ja hyvä moottori, ja kulkee pienellä bensankulutuksella.
                Siinä mun kokemukset N46B18A moottorista.
                Nyt on mittarissa siis 277.000km ja kulkee ja toimii hyvin.

                Jakopäähän saa osat 250-300€ esim. autodocilta, ja puol päivää töitä. Samalla vaihtaa sen öljypohjantiivisteen.
                Ei se nyt niin kallis remppa ole..

                Toki jos valita pitäisi, tietenkin M54B30 koneinen jos löytyy hyvä. On niissäkin toki omat tyyppivikansa, mitkä on hyvä hoitaa kuntoon.
                Last edited by Antti O; 29-06-2020, 08:29.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10949
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by N42fun View Post
                  Huonosta moottorista on turha puhua, kun aika yksinkertaisia juttuja nuo vielä ovat, jos rehellisiä ollaan. Jakopään ketjun myötä uusiksi laitetaan yleensä myös vanoksen nokkapyörät. Myös venttiilikopan- ja öljypohjantiivisteet vaihtuvat samalla kertaa, koska tasapainoakseleihin täytyy päästä käsiksi, jos homman meinaa tehdä oikeaoppisesti. Valveronickin kuluneiden vivustojen uusiminen on työnä sekin aika simppeli johon löytyy ohjeita, joilla välttää erikoistyökalujen käytön. Osat toki maksavat. Samalla kertaa vaihtuvat venttilivarren kumitkin, kun kerran valvetronic on pois edestä.

                  Huohotin vaihtuu helposti, sen kun imusarja irti ja vaihtamaan. Alipainepumpun ja öljynsuodatinjalan o-renkaat vaihtuvat moottoria purkamatta samoin kuin yleinen vesivuotokohta, joka on peitinlevy sylinterikannen takaosassa. Nämä kun on kunnossa, niin moottorin osalta pärjääkin jo pelkillä sytytyspuolien vaihdolla.
                  Kyllä täytyy olla samaa mieltä Spetken kanssa, BMW huonoin moottori. Jos ei itse osaa/halua rempata, niin en ostaisi. Tietenkin jos todella halvalla saa, niin voihan tuollaisen ostaa ja ajaa sitten paaliin. Jos nyt rehellisiä ollaan, niin ei tälläisiä remppoja pidä joutua moottoriin tekemään kun puhutaan jostain normi kauppakassista. S-moottoreissa taitaa olla jo keskimäärin vähemmän rempattavaa kun näissä. Vakavasti ottaen paljon mieluummin M54, niin paljon vähemmän ongelmia.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    No ei varmasti ole huonoin! Jakopää ja valvetronic on mielestäni pieniä vikoja jos vertaa vaikka siihen että tulee kanki lohkosta läpi esim N63 tai runkolaakerit pyörähtää esim. N57.
                    Äänestäisin N63 kyllä huonoimmaksi.

                    N42/N46 on ihan hyviä peruskoneita kun nuo peruskohdat remppaa.
                    Varaa pari tonnia rempparahaa niin sillä on hoidettu kaikki jos itse tekee.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16437
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by Supa View Post
                      Varaa pari tonnia rempparahaa niin sillä on hoidettu kaikki jos itse tekee.
                      Tämä on aivan saatanasti auton arvoon nähden.

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #12
                        Originally posted by jr66 View Post
                        Tämä on aivan saatanasti auton arvoon nähden.
                        Sehän riippuu ihan auton hinnasta. Jos rempan tarve on huomioitu hinnassa niin ei, mutta jos ei ole niin kyllä.

                        EDIT: No ehkä e46 tapauksessa voi olla turhan paljon mutta sama kone vaikka e90 tai e87 tmv. niin ei mielestäni.
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10949
                          • Joensuu

                          #13
                          Alitehoinen kone, jota saa vielä hulluna rempata. Tälläisen mahdollisimman tehottoman koneen idea on mielestäni ainoastaan säästää rahaa polttoaineessa. No ne säätöt kyllä katoaa noihin remppoihin. N46 tulee totaalituhoja kuten Spetke sanoin niiden jakopään ohjureista irtoilevan muovin seurauksena. N57 on ihan eriluokkaa luotettavuudeltaan ja tarjoaa iloa ratin takana. N63 myös on mukava kone ajella toisin kun tuo N46. Aivan liikaa saa remppaamiseen laittaa rahaa, kun puhutaan kuitenkin ihan normi kauppakassista. Ellei itse remppaa taitaa maksaa korjaamolla tuplat e46 arvoon nähden tai jopa enemmän. En kyllä hankkisi edes e9x tällä koneella, ellei nyt satu saamaan todella halvalla.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • jluoma
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2015
                            • 685
                            • Lappeenranta

                            #14
                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Alitehoinen kone, jota saa vielä hulluna rempata. Tälläisen mahdollisimman tehottoman koneen idea on mielestäni ainoastaan säästää rahaa polttoaineessa. No ne säätöt kyllä katoaa noihin remppoihin. N46 tulee totaalituhoja kuten Spetke sanoin niiden jakopään ohjureista irtoilevan muovin seurauksena. N57 on ihan eriluokkaa luotettavuudeltaan ja tarjoaa iloa ratin takana. N63 myös on mukava kone ajella toisin kun tuo N46. Aivan liikaa saa remppaamiseen laittaa rahaa, kun puhutaan kuitenkin ihan normi kauppakassista. Ellei itse remppaa taitaa maksaa korjaamolla tuplat e46 arvoon nähden tai jopa enemmän. En kyllä hankkisi edes e9x tällä koneella, ellei nyt satu saamaan todella halvalla.
                            Kaikki N-sarjan koneet arveluttaa hieman, mutta joissakin on edes paljon vauhtia. E87 oli huolella valittu M47:alla, N-sarjan 4-sylinterisiin en aio sekaantua, 6-sylinteriseen ehkä seuraavassa vaihdossa.

                            Eipä silti, on niitä jakopääjuttuja muillakin merkeillä. Yhteisesti päätettiin heittää luotettavuus romukoppaan? Jos kaikilla on samat ongelmat, niin se ei oikeastaan edes vaikuta myyntiin, tulee vaan auton omistajille kipeänä tosiasiana.
                            Last edited by jluoma; 30-06-2020, 17:37.
                            Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                            325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                            Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5258
                              • Pirkkala

                              #15
                              Originally posted by Supa View Post
                              No ei varmasti ole huonoin! Jakopää ja valvetronic on mielestäni pieniä vikoja jos vertaa vaikka siihen että tulee kanki lohkosta läpi esim N63 tai runkolaakerit pyörähtää esim. N57.
                              Äänestäisin N63 kyllä huonoimmaksi.

                              N42/N46 on ihan hyviä peruskoneita kun nuo peruskohdat remppaa.
                              Varaa pari tonnia rempparahaa niin sillä on hoidettu kaikki jos itse tekee.

                              Ei sekään mikään saavutus ole jos on toiseksi huonoin.

                              N63 on kyllä huono

                              Jos n46 on jollakin toiminut, ei se ole todiste siitä, etteikö se olisi huono moottori
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎