Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alustan meteli

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1856
    • Lappeenranta, Finland

    Alustan meteli

    Xi pitää hirmuista mekkalaa, siis sisätiloissa, sellainen jyrinä.

    Juuri vaihdettu uudet kumit alle kuluneitten tilalle, sisämelu pieneni hieman, muttei niin paljoa kuin toivoin. Seuraava syytös kohdistuu alatukivarsien uretaanipusliin, aiheutuuko niistä rengasmelun kantautuminen rakenteisiin?

    Lisähavaintona todennäköisesti etupyörän laakeri. Muistelen kyllä nekin tuohon kertaalleen vaihdetun, mutta ei kai nekään ole ikuisia, eikä välttämättä monta vuotta kestäviä. Ilmiö alkaa yli 25 vauhdissa, hiljainen ujellus/kahina, joka yltyy, kun hiukankin kääntää rattia vasemmalle. Vaimenee taas kun ratista hellittää. Kuuluu myös tyhjäkäynnillä rullatessa, eikä kuulu paikallaan ollessa rattia kääntäessä, niin tehostin on suljettu pois. Jarruttaminen ei muuta tilannetta. Yksi vaihtoehto voisi olla etuperä, mutten oikein jaksa uskoa. Vetarissa on kuitenkin päittäissuunnassa tilaa liikkua, niin aavistuksenomainen ratin kääntö tuskin antaa lisäpainetta mihinkään etuperän laakeriin. Ja siis tässä riittää sellainen ratin kääntö, että auton kulkusuunta ei juuri muutu.

    Toi avopeli on ihan eri planeetalta, hiljainen kuin mikä. Siitä olen saanut hyvän vertailukohdan, niin on alkanut ärsyttää entistä enemmän.

    Mitä muita? Kardaanin tukilaakeri?

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #2
    Etupyörän laakereille pistän panokseni. Itsellä oli samat e60. En ollut ajellut tällä pitkään aikaan ja kun lähdin liikkeelle ihmettelin kovaa metakkaa. Ajoin suoraan pajalle ja molemmat laakerit hajalla. Ikkuna auki ajaessa ei kuulunut ääni ollenkaan mutta matalan jurinan tunnisti.

    Comment

    • 525iiäxä
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1856
      • Lappeenranta, Finland

      #3
      Tässä vissiin takapyörän laakeri käy myös eteen? Ainakin maailmalla myytävissä usein sanotaan sopivuudeksi eteen/taakse. Bmwfansin mukaan ulkohalkaisijassa viiden sadasosan ero, muuten samat mitat.

      Volvo V70 2.4T -02
      E30 323i -84 (taas)

      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #4
        Laakerin sopivuudesta etu taka en tiedä, laakerijumpat ei kiinnosta ja teetän kaikki korjaamolla. Minulla on vaihdettu laakerit eteen kerran ennen tätä pari kk sitten tehtyä vaihtoa. Tarvikelaakerit kesti 106tkm (alkuperäiset 250tkm) ja nyt laitettiin OEM laakerit, toivottavasti kestävät auton lopun elinkaaren 250tkm.

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1856
          • Lappeenranta, Finland

          #5
          Kardaanin tukilaakeri vaihdettu. Melkoinen talkoo, en ottanut pakoputkea pois. Hiukan ahdasta paikoitellen, mutta onnistui. Laakeri oli kyllä vaihtokunnossa, että sikäli ihan aiheellinen ruljanssi.

          Varmaan joku osa mekkalasta hiljeni, oli siinä sen verran väljää. Mutta, takaa kuuluva jollotus ei toiveista huolimatta hävinnyt. Eli, syyttävä sormi osoittaa itse perämurikkaan. Näitä manuaalin 330Xi:n periä on sitten tarjolla ihan älyttömästi, varaosahaussa tällä hetkellä yksi, hintaa 450e... Vaihdellaan ensin nuo etupään laakeri ja ihmetellään sitten lisää.

          Oletetaan, että perässä on vain laakeri/laakerit paskana. Mikä olisi hyvä paikka vaihdattaa laakerit? Pystyykö niitä edes vaihtamaan? Vai mikä tahansa alan putiikki? Liittyykö siihen jotain mystiikkaa, mikä ei välttämättä ole jokaisen nyrkkipajan tiedossa?

          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          • Wespa
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2016
            • 1861
            • Karjaa

            #6
            Eihän sen perämurikan nyt ihan välttämättä ole pakko olla samoilla välityksillä kuin millä se auto on tehtaalta tullut, omaani meni (siinä valmiiksi olleen Quaifen vuoksi) manuaali-328i:n perä ja hyvin toimii. Saat sopuhintaan tuon ylijääneen automaatti-325i:n murikan jos haluat kokeilla. Ei äännä.

            Tuossa vielä tietoa noista välityksistä: http://www.bokchoys.com/differential/GearRatios_E46.htm
            E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
            Porsche 944 -86 (DE)
            Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #7
              Originally posted by Wespa View Post
              Eihän sen perämurikan nyt ihan välttämättä ole pakko olla samoilla välityksillä kuin millä se auto on tehtaalta tullut, omaani meni (siinä valmiiksi olleen Quaifen vuoksi) manuaali-328i:n perä ja hyvin toimii. Saat sopuhintaan tuon ylijääneen automaatti-325i:n murikan jos haluat kokeilla. Ei äännä.

              Tuossa vielä tietoa noista välityksistä: http://www.bokchoys.com/differential/GearRatios_E46.htm
              Xi, sopiiko taakse eri välitys ?

              Comment

              • 525iiäxä
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2005
                • 1856
                • Lappeenranta, Finland

                #8
                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Xi, sopiiko taakse eri välitys ?
                Sanoisin, että ei käy. Etuperässä on sama 3,07. Automaatissa vastaavasti on edessä ja takana 3,15. Eli, edessä ja takana pitää olla sama.

                Käyköhän perän ulkokuoren puolesta mikä tahansa E46 perä, jossa sattuisi olemaan sama välitys 3,07? Onhan tuossa wespan linkkaamassa listassa jokunen vaihtoehto.

                Volvo V70 2.4T -02
                E30 323i -84 (taas)

                Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                Comment

                • 525iiäxä
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1856
                  • Lappeenranta, Finland

                  #9
                  Googlen mukaan fyysisesti kaikki isompien kuutoskoneiden (2.5->) perät ovat keskenään vaihtokelpoisia. Joten jos perän vaihto on edessä, niin valikoima kasvaa, vaikka välitys pitääkin olla oikea. Hyvä.

                  Paska rasti on sen sijaan se, että autoon tuli pieni tärinä, joka ilmenee 80-85 vauhdissa. Ja kepin puoliskot on varmasti laitettu takaisin samassa asennossa ja tukilaakeria esijännitin sen noin 5mm koneen suuntaan ja laitoin vielä butyylinauhaa laakerin ja korin väliin. Sitä ei siellä kyllä alunperin ollut, joten saattoi olla virhe. Tuon ehkä pystyy järkevällä työmäärällä vielä paikkaamaan.

                  Volvo V70 2.4T -02
                  E30 323i -84 (taas)

                  Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                  Comment

                  • Wespa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2016
                    • 1861
                    • Karjaa

                    #10
                    Niinjuu tosiaan, nelikot kun eivät itseä niin kiinnosta niin ei muistunut mieleen että niissä lienee tosiaan syytä olla samanlainen murikka edessä ja takana. :think


                    Ulkokuoria on paria erilaista mallia, mutta tämän videon mukaisesti (noin tein itsekin) niitä pystyy sovittamaan tosi helposti ristiin: https://www.youtube.com/watch?v=k0W5YOQTT2o
                    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                    Porsche 944 -86 (DE)
                    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                    Comment

                    • 525iiäxä
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2005
                      • 1856
                      • Lappeenranta, Finland

                      #11
                      Etenee, palanen kerrallaan. Uusi tukivarsi roikkuu paikallaan, vanhasta piti ajaa rälläkällä sisemmän pallon "silmä" halki, että sai sisänivelen ehjänä irti.

                      Napa on pöydällä, kierretankosysteemillä ei laakeri hievahdakaan. Huomenna kaverin talliin prässillä hoitamaan homma. Ja siis laakeri on tosiaan vaihtokunnossa, kunnon jurinat, varsinkin sisemmässä kuularivissä. On se ainakin kerran vaihdettu, työn jälkiä on nähtävissä tumpissa, josta on jotain sisäkoolin irrotuksessa tulleita rosoja viilattu pois.

                      Hammastangon suojakumi osoittautui ongelmalliseksi. Raidepää on käytännössä samaa puuta sisemmän osan kanssa, ei synny millään voimalla mitään liikettä. Lämmitysvehje ei tosin ole kovin hyvä. Nappasin sen sisäpäästä irti, että sain penkkiin kiinni, mutta ei se silti auennut. Tuossa oli mitä ilmeisimmin ei-originaali kumi. Käsittääkseni orkkiskumissa on myös ulompi pää sellainen paksu, melkein yhtä iso kuin sisäpää. Tuossa oli ulompi pää juuri tangon päälle sopiva. Uusi kumisarja on alkuperäisen tapainen, mutta ulomman pään tueksi tuleva kumikiekko ihmetyttää. Netin kuvissa se on halki, että sen pystyy pujottamaan paikalleen purkamatta raidetankoa. Tässä sarjassa kiekko on yhtenäinen. Kait se on vedettävä jollain halki...

                      Edit: Tarkemmin katsoen, onhan se halki. Melko turhaan tuli tapeltua raidetangon kanssa, onneksi mitään ei särkynyt Ehkä olisi asiaa Specsaversille...
                      Last edited by 525iiäxä; 20-08-2020, 11:00.

                      Volvo V70 2.4T -02
                      E30 323i -84 (taas)

                      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                      Comment

                      • 525iiäxä
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2005
                        • 1856
                        • Lappeenranta, Finland

                        #12
                        Vaihdettu alatukivarsi, jarruletku, raidetangon suojakumi ja pyörän laakeri. Näistä viimeksi mainitulla vain suoranaista tekemistä alustan jurinan kanssa. Ja kaikki ylimääräiset äänet siis hävisivät, etupäästä... Nyt takapään äänet erottuvat selvemmin. Tutkitaan ja kuulostellaan, ennen kuin tehdään mitään.

                        Laakeri oli todella tiukassa. 20 tonnin prässissäkin alkoi pumppaajalta voimat olla rajoilla, mutta sitten paukahti irti.

                        Sivutuotteena ratti ei ole enää ihan suorassa, eli alatukivarressa on oltava hienoinen mittaero, kun totaalisen jumissa oleva raidetanko on vanhassa mitassa. Tämä tarkoittanee sitä, että hommattava kokonaan uusi raidetanko ennen kuin pystyy viemään kulmien säätöön. Ja varmaan sama myös toiselle puolelle. Hyvin sulaa taas euroja...

                        Volvo V70 2.4T -02
                        E30 323i -84 (taas)

                        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                        Comment

                        • Wespa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2016
                          • 1861
                          • Karjaa

                          #13
                          M-Sport tukivarressa ja tavallisessa on pieni ero mitassa, olisiko sinne nyt mennyt sitten ”vääränlainen”?
                          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                          Porsche 944 -86 (DE)
                          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                          Comment

                          • 525iiäxä
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2005
                            • 1856
                            • Lappeenranta, Finland

                            #14
                            Jaa-a, ihan "tavallisen" hommasin, eikä tuossa m-sportia pitäisi olla. Ellei sitten vanha ollut jo kertaalleen vaihdettu "väärään".

                            Mutta, raidetanko on sen näköinen, että vaihto ei tee pahaa, vaikka nivelet ihan tiukkoja ovatkin.

                            Volvo V70 2.4T -02
                            E30 323i -84 (taas)

                            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16503
                              • Asikkala

                              #15
                              Originally posted by 525iiäxä View Post
                              Jaa-a, ihan "tavallisen" hommasin, eikä tuossa m-sportia pitäisi olla. Ellei sitten vanha ollut jo kertaalleen vaihdettu "väärään".
                              Olisi hyvä mitata molemmat, samanlaisethan siellä kuitenkin pitäisi olla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎