Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 -00 330i , Tehonlisäystä ???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • yellowbird
    Newbiemmer
    • Sep 2005
    • 3

    e46 -00 330i , Tehonlisäystä ???

    Ostin juuri käytetyn e46 330i 2000 mallia. Mitä tehonlisäys mahdolillisuuksia on pienellä 1000-2000e budjetilla ??? En ole ennen viritellyt autoa ,joten ei ole itsellä tietoa.
  • hawkki
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 458
    • Vuosaari

    #2
    Kaippa se chippi on mistä kannattaa alottaa. Ja senjälkeen putkisto pakosarjoineen.

    Comment

    • yellowbird
      Newbiemmer
      • Sep 2005
      • 3

      #3
      Originally posted by hawkki
      Kaippa se chippi on mistä kannattaa alottaa. Ja senjälkeen putkisto pakosarjoineen.

      Mistä noita teholastuja suomessa saa ?? Lähinnä pääkaupunki seudul ja paljox niistä on apua ??

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Tuossa on katit kiinni pakosarjoissa, joten tämä virikeino on päästöjen kannata hankala. Myös chippihommat näihin M52TU/M54 koneisiin vaatii "pikkuisen" enemmän työtä/kalibrointia kuin vanhempiin. Varsinkin jos laatikkona on steptronic automaatti ja auto varustettu ajonhallintajärjestelmällä.

        Comment

        • yellowbird
          Newbiemmer
          • Sep 2005
          • 3

          #5
          Originally posted by Hemi
          Tuossa on katit kiinni pakosarjoissa, joten tämä virikeino on päästöjen kannata hankala. Myös chippihommat näihin M52TU/M54 koneisiin vaatii "pikkuisen" enemmän työtä/kalibrointia kuin vanhempiin. Varsinkin jos laatikkona on steptronic automaatti ja auto varustettu ajonhallintajärjestelmällä.

          Juu,eli manuaalivaihteisto on, ja kannattaako tommonen virityslastun laitto vapaasti hengittävään koneeseen??
          Mitä niistä yleensä saa irti ?? 10-20hv ?? Entäs vääntöä ??

          Tietääkö kukaan paikkoja helsingin lähettyvillä mistä vois kysellä??

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Asennetaanko Suomessa M52TU/M54 koneisiin chippejä?

            Comment

            • Antza
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 2143
              • Espoo

              #7
              Eurooppalaiseen moottorinohjausyksikköön sopivista ainakin Superchipsin "lastuja" on kehuttu. 330i:lle luvataan + 13 bhp ja hinta GBP 293.75 eli alle 400 euroa. Siihen asennus/säätö pari sataa päälle (tmuukkonen ilmeisesti laittaa näitä Suomessa). Alkuperäisen paikalle laitettava vapaavirtaussuodatin antaa varmasti vähän lisää vastetta kaasuun, alle 100 euroa. AVK:lta tiheämpi perä (esim. 3.46) 400 euroa. Näillä reilun 1000 euron eväillä saat varmasti tuntuvasti lisää kiihtyvyyttä (eikä huiputkaan tipu kun rajoitin nostetaan ~7krpm tuntumaan). Putkisto M54:ssä on varsin hyvin virtaava ja mukavan kuuloinen verrattuna M52TU-kieseihin.
              Current rides:
              F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

              Previous rides:
              E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

              Comment

              • Balle
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 3413
                • UKI, Suomen New York

                #8
                Originally posted by Antza
                Eurooppalaiseen moottorinohjausyksikköön sopivista ainakin Superchipsin "lastuja" on kehuttu. 330i:lle luvataan + 13 bhp ja hinta GBP 293.75 eli alle 400 euroa. Siihen asennus/säätö pari sataa päälle (tmuukkonen ilmeisesti laittaa näitä Suomessa). Alkuperäisen paikalle laitettava vapaavirtaussuodatin antaa varmasti vähän lisää vastetta kaasuun, alle 100 euroa. AVK:lta tiheämpi perä (esim. 3.46) 400 euroa. Näillä reilun 1000 euron eväillä saat varmasti tuntuvasti lisää kiihtyvyyttä (eikä huiputkaan tipu kun rajoitin nostetaan ~7krpm tuntumaan). Putkisto M54:ssä on varsin hyvin virtaava ja mukavan kuuloinen verrattuna M52TU-kieseihin.
                Antza tossa listasikin jo best-bang-for-the-buck toimenpiteet. Tuohon voisi vielä lisätä seuraavat kiihtyvyyteen ja varsinkin fiilikseen vaikuttavat viritykset:

                - Kevennetty vauhtipyörä
                - kevyemmät vanteet

                Lisäksi rapakon takana vaihtavat nokkia aika usein jolla muutamia heppoja saadaan helposti. Alaväännön kustannuksella toki, mutta noilla "kevennyksillä" (perä, vauhtipyörä, vanteet) saa jo paljon enemmän anteeksi.
                Pakosarja-kisakatti-putkisto yhdistelmällä varmasti 10-15hp irtoaa mutta tulevat kovin kalliiksi. (1500+2000+1200), ellei sitten esim. Marteliuksen pojat suostuisi tekemään sulle.

                Niin ja ainahan sinne remmin voi laittaa kylkeen...
                Mut tosiaan, noi Antzan mainitsemat on kyllä ihan ekat toimenpiteet joita meikäläinen tekis, varsinkin kun mahtuu vielä hyvin sun budjettiin!
                Possuja ja Bemareita

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎