7.8.2021 päivitys: Muutin otsikon koskemaan pääasiassa polttoaineen siirtopumppua, joka on aiheuttanut alla olevia ongelmia, ja aiheuttaa niitä jälleen kerran
Olkoot ensimmäinen ketjuni foorumilla heti vähän pidempi juttu otsikon autosta.
Potilaana siis E46 320d M47 6v manuaali, vuosimallia 2002. Ajettu kirjoitushetkellä noin 460 tkm.
Muutama viikko sitten sammui normaalista maantieajosta, ja juuri ennen sammumista mittaristoon syttyi DDE / hehkuvalo. Sen jälkeen autoa ei saatu millään käyntiin pariin päivään lukuisista yrityksistä huolimatta. Monta päivää lämpöisessä tallissa levänneenä sitten lähti ihan yhtäkkiä normaalisti käymään.
Vikakoodit luettiin, ja tuloksena:
4B90 polttoaineen yhdysputken paineen ohjaus käynnistyksessä / 43F2 sähköinen lisälämmitin / 2, 3, 4 sylintereiden hehkut / 40A1 Alternator load signal fault / 4212 Selective Mass Adjustment / 4560, 4590 rail pressuren jokin koodi sekä valmiiksi tiedossa ollut ratin asentotunnistimen ja jokin ajoneston vikakoodi. Varashälytin autossa joskus vuosia sitten temppuillut, ja vaihdettu kaikennäköistä kuittien perusteella. Ainut oire minkä keksin, on, ettei toisella avaimella lähde starttamaankaan joka kerta (sillä missä on napit sähkölukolle, kontille jne). Rauta-avaimella lähtenyt aina.
Internetissä tarpeeksi aikaa vietettyä ruvettiin tutkimaan ensiksi pa-linjoja/sähköjä ja pa-pumppuja. Huomattiin seuraavanlainen yhtälö: Kun kuskin penkin kohdalla auton alla sijaitseva siirtopumppu surisee virta-avaimen ollessa sytytysasennossa, auto lähtee käyntiin. Pumppu ei kuitenkaan läheskään aina käynnistynyt, vaikka signaali tuli. Vaihdettiin uusi siirtopumppu (120€), eikä ole vielä kertaakaan jäänyt käynnistymättä uudella pumpulla (lämpöisestä).
Samalla korjattiin haljennut ilmanputsarikotelo mitä nyt pystyttiin, vaihdettiin murtunut kotelolta turbolle menevä imuputki, vuotava lyhyt ahtoletku.
Auto on ollut ennen tielle sammumista pitkään todella vaitonainen käynnistymään luotettavasti noin -10 asteen (ja suuremmissa) pakkasissa, mutta olen epäillyt syynä olevan kolme pimeää hehkua, vaikka kyse on voinut olla osittain tästä polttoaineviastakin.
No, luultavimmin on johtunut niistä hehkuista, sillä auto jätettiin yhdeksi yöksi pihalle n. -10 pakkasiin, eikä lähtenyt järkevillä yrityskerroilla käyntiin. Erona aikaan ennen siirtopumpun vaihtoa, nyt sentään selvästi yrittää hörähdellä jatkuvasti käyntiin. Ennen siirtopumpun vaihtoa ei merkkiäkään.
Nyt on kuitenkin ajeltu jo lähemmäs 100 km uudella siirtopumpulla. Lämpöiseksi kun ajaa, niin ainakin vielä parin tunnin päästä käynnistyy, kun on lämpöinen.
Tässä jokin vanha ketju vuodelta 2014, jonka oirekuva on lähes sama: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=292798
Esimerkiksi ketjussa mainittu selvä "tehopiikki" ilmenee varsinkin vaihteilla 1-2. Saatiin myös samat vikakoodit, eli hehkut, sähköinen lisälämmitin, railpaineet. Hehkun valo palaa myös ehkä sekunnin, kaks tässäkin. En ole huomannut, että tässä käynti olisi jotenkin huono, mutta polkaistaessa kyllä pöllähtää kaasunasennosta riippuen isokin nokipilvi.
Hehkut ja niiden boksi varmaan sitten seuraavana vaihtolistalla. Ilmeisesti Berut kannattaa laittaa, vai?
Tiputtaa myös hyvin vähän jäähdytinnestettä, joidenkin kuukausien välein joutuu lisäämään. Muiden remppojen yhteydessä paikannettiin, että termostaatinkopasta varmaankin tihkuu, sillä sen alapuolelle jäänyt moottorin "syvennykseen" lätäkkö punaista. Tarkemmin ei saatu paikannettua. Kopan halkeiluvikaa, kopan tiivisteet, letkujen liitoskohta?
Voisiko suuttimet olla syynä savutukseen, sekä tähän: Ilmanputsari oli nimittäin ensimmäisen kerran (omistusaikana) vaihtaessa ihan öljypaskassa, ja nyt jällleen, kun tässä rempassa vaihdettiin sekin. Ilmanputsarikotelo on juuri sellaisesta kohdasta ollut halki, että suuttimista pääsis valumaan tavaraa sinne. Kotelon pohjalla oli myös hieman öljyä. Öljynvaihtoväleillä (7,5-10tkm) ei ole ainakaan joutunut kertaakaan lisäämään, ei juuri kuluta jos ollenkaan.
Olkoot ensimmäinen ketjuni foorumilla heti vähän pidempi juttu otsikon autosta.
Potilaana siis E46 320d M47 6v manuaali, vuosimallia 2002. Ajettu kirjoitushetkellä noin 460 tkm.
Muutama viikko sitten sammui normaalista maantieajosta, ja juuri ennen sammumista mittaristoon syttyi DDE / hehkuvalo. Sen jälkeen autoa ei saatu millään käyntiin pariin päivään lukuisista yrityksistä huolimatta. Monta päivää lämpöisessä tallissa levänneenä sitten lähti ihan yhtäkkiä normaalisti käymään.
Vikakoodit luettiin, ja tuloksena:
4B90 polttoaineen yhdysputken paineen ohjaus käynnistyksessä / 43F2 sähköinen lisälämmitin / 2, 3, 4 sylintereiden hehkut / 40A1 Alternator load signal fault / 4212 Selective Mass Adjustment / 4560, 4590 rail pressuren jokin koodi sekä valmiiksi tiedossa ollut ratin asentotunnistimen ja jokin ajoneston vikakoodi. Varashälytin autossa joskus vuosia sitten temppuillut, ja vaihdettu kaikennäköistä kuittien perusteella. Ainut oire minkä keksin, on, ettei toisella avaimella lähde starttamaankaan joka kerta (sillä missä on napit sähkölukolle, kontille jne). Rauta-avaimella lähtenyt aina.
Internetissä tarpeeksi aikaa vietettyä ruvettiin tutkimaan ensiksi pa-linjoja/sähköjä ja pa-pumppuja. Huomattiin seuraavanlainen yhtälö: Kun kuskin penkin kohdalla auton alla sijaitseva siirtopumppu surisee virta-avaimen ollessa sytytysasennossa, auto lähtee käyntiin. Pumppu ei kuitenkaan läheskään aina käynnistynyt, vaikka signaali tuli. Vaihdettiin uusi siirtopumppu (120€), eikä ole vielä kertaakaan jäänyt käynnistymättä uudella pumpulla (lämpöisestä).
Samalla korjattiin haljennut ilmanputsarikotelo mitä nyt pystyttiin, vaihdettiin murtunut kotelolta turbolle menevä imuputki, vuotava lyhyt ahtoletku.
Auto on ollut ennen tielle sammumista pitkään todella vaitonainen käynnistymään luotettavasti noin -10 asteen (ja suuremmissa) pakkasissa, mutta olen epäillyt syynä olevan kolme pimeää hehkua, vaikka kyse on voinut olla osittain tästä polttoaineviastakin.
No, luultavimmin on johtunut niistä hehkuista, sillä auto jätettiin yhdeksi yöksi pihalle n. -10 pakkasiin, eikä lähtenyt järkevillä yrityskerroilla käyntiin. Erona aikaan ennen siirtopumpun vaihtoa, nyt sentään selvästi yrittää hörähdellä jatkuvasti käyntiin. Ennen siirtopumpun vaihtoa ei merkkiäkään.
Nyt on kuitenkin ajeltu jo lähemmäs 100 km uudella siirtopumpulla. Lämpöiseksi kun ajaa, niin ainakin vielä parin tunnin päästä käynnistyy, kun on lämpöinen.
Tässä jokin vanha ketju vuodelta 2014, jonka oirekuva on lähes sama: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=292798
Esimerkiksi ketjussa mainittu selvä "tehopiikki" ilmenee varsinkin vaihteilla 1-2. Saatiin myös samat vikakoodit, eli hehkut, sähköinen lisälämmitin, railpaineet. Hehkun valo palaa myös ehkä sekunnin, kaks tässäkin. En ole huomannut, että tässä käynti olisi jotenkin huono, mutta polkaistaessa kyllä pöllähtää kaasunasennosta riippuen isokin nokipilvi.
Hehkut ja niiden boksi varmaan sitten seuraavana vaihtolistalla. Ilmeisesti Berut kannattaa laittaa, vai?
Tiputtaa myös hyvin vähän jäähdytinnestettä, joidenkin kuukausien välein joutuu lisäämään. Muiden remppojen yhteydessä paikannettiin, että termostaatinkopasta varmaankin tihkuu, sillä sen alapuolelle jäänyt moottorin "syvennykseen" lätäkkö punaista. Tarkemmin ei saatu paikannettua. Kopan halkeiluvikaa, kopan tiivisteet, letkujen liitoskohta?
Voisiko suuttimet olla syynä savutukseen, sekä tähän: Ilmanputsari oli nimittäin ensimmäisen kerran (omistusaikana) vaihtaessa ihan öljypaskassa, ja nyt jällleen, kun tässä rempassa vaihdettiin sekin. Ilmanputsarikotelo on juuri sellaisesta kohdasta ollut halki, että suuttimista pääsis valumaan tavaraa sinne. Kotelon pohjalla oli myös hieman öljyä. Öljynvaihtoväleillä (7,5-10tkm) ei ole ainakaan joutunut kertaakaan lisäämään, ei juuri kuluta jos ollenkaan.
Comment