330d kytkinremontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BiltemaMotorWork
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2013
    • 470
    • Joensuu

    330d kytkinremontti

    Noniin, kytkinremontti kolkuttaa ovella. Tarkotus ois etukäteen selvittää mahollisimman hyvin tarvittavat osat ja työkalut, sillä kyseessä käyttis ja vaihto pitäis saada siis kerralla tehtyä. Ikinä en oo moista tehnyt, mutta työkalut pysyy kyllä kädessä ja tässä ois listaa mitä itselle tulee mieleen huomioida:

    - vaihtoon menee kytkinlevy, paineasetelma, vauhtipyörä ja painelaakeri
    - pitääkö vaihtaa vauhtipyörän silmälaakeri vai tuleeko uuden mukana?
    - mitä pultteja pitää ostaa ja mihin paikkoihin käy vanhat vai ei mihinkään?



    Ylemmän linkin kuvasta aattelin vaihtaa osat 6 ja 7, kyllä vai ei?



    Entäs vaihteensiirtäjästä? Tarkotuksena saada välys pois, joten osat 5, 7, 8, 10 ja 13??

    - entä stefoja, kampiakselin takastefa, vaihdelaatikosta kytkin- ja kardaaniakselin puolelta?
    - pitääkö kytkinakselille olla BMW:n omaa rasvaa?
    - tarvitseeko kytkimen irrotukseen / asennukseen erikoistyökaluja, mitä?

    - eniten arveluttaa paineasetelman, onko se nyt automaattisäätö / esijännityksen, säätäminen. Joissakin videoissa se on tehty asetelmaan valmiiksi kun osan on ostanut ja vapautetaan lukitus kun on asennettu (jos on aina näin niin sitten ei ole ongelmaa), ja joissakin painavat prässillä ja hylsyllä x määrän. Miten tehdä kotikonstein tavallisilla työkaluilla? Homma tehdään siis autotallissa / pihalla joten prässeihin yms. ei ole mahdollisuutta. Vai jääkö homma siis tekemättä? :think

    Otetaan vastaan vinkkejä mitä huomioida, mitä muuta kannattaa vaihtaa samalla sekä tarvittavia työkaluja perustyökalusarjan lisäksi. Kiitos etukäteen jos joku vaivautuu lukemaan ja vastaamaan!
    Last edited by BiltemaMotorWork; 27-03-2021, 10:45.
  • ekkoo1
    BTCF Member
    • Jun 2019
    • 1369
    • Pohjanmaa

    #2
    Laittaisin vauhtipyörän ja kytkinasetelman pultit molemmat uusia, jotkut kierrättävät vauhtipyörän pultit mutta virallisesti korjausohjeissa käsketään kyllä usein uusimaan ne.

    Itsekin vaihtaisin silmälaakerin, tuskin tulee kytkinasetelman mukana vaan pitää hommata erikseen.

    Osa 6. eli se kytkinkäpälän nysä kannattaa tosiaan vaihtaa, luultavasti se on jo painunut jonkin verran ruttuun.

    330d on muistaakseni SAC (self adjusting mikälie) kytkin, vaatii LuKin erikoistyökalun jos a) kytkin jostain syystä ei ole esijännitetty tehtaalta b) jos jostain syystä tarvitsee asentaa kytkin uudelleen sen jälkeen kun paineasetelman jouset on vapautettu.

    Jonkun keskitystyökalun haluat todennäköisesti myös, tämän pystyy kyllä varmaan patentoimaan tarvittaessa.
    E39 540i -96 Ajamisen iloa
    E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
    E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
    Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16576
      • Asikkala

      #3
      Osa 6 on muovia, vaihtoon. 7 varmaankin järkihintainen, vaihtoon. Ei tule silmälaakeria mukana, tästä näyttää jo olevan kommenttia. Monessa ohjeessa vaihdetaan pultteja uusiin merkistä ja kohteesta riippumatta, joku vaihtaa joku ei, reilun vuoden sisällä olen tehnyt 4 laatikon/kytkimen irroitusta, kaikki etuveto ei bmw-autoja, yhtäkään pulttia en ole uusinut. Kun loota on irti niin ne stefat mitkä silloin näkyy vaihtoon, itse vaihdoin noissa em. hommissa vain yhden eli c2 lootan stefan.
      Tämä otti silmään: "pitääkö kytkinakselille olla BMW:n omaa rasvaa?" Missä propagandassa näin sanotaan ? Ei tarvi, jotain vähän sipaisee niin toimii. Huom ! Vähän.

      Comment

      • BiltemaMotorWork
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2013
        • 470
        • Joensuu

        #4
        Kiitos vastauksista, alkaa selkiimään. Pitää toivoa, että paineasetelma ois valmiiksi esijännityksessä, niin ei tarvii sitä enää miettiä. Rasvan olin lukevinaan vanhasta threadista, mutta selväksi tuli, rasva kuin rasva liukkariksi.

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 4235
          • Finnland

          #5
          Paljonko ajettu auto? https://i.ebayimg.com/images/g/7~4AA...AU/s-l1600.jpg Tuollaista kittiä ainakin on Febestiltä tarjolla suoraan. Tosin joka osansahan saa myös orkkiksena tilaamalla erikseen.
          En ainakaan laittaisi tuota 7 osaa vaihtoon jos ko rauta moitteeton on.
          Harkitisin kampiakselin stefan vaihtoa ennaltaehkäisevästi samalla. Lähtenee ilman koko laipan vaihtoa pois ruuvin laittamalla varovaisesti ja nykäisemällä siitä (siis stefaan, ei stefan tai kiinnityskohdan väliin ettei niihin synny vaurioita)

          Itse hommasin juuri tällaisen setin tekniikanvaihdokseen käytettynä, mutta tuonne vaihteensiirtimeen pitänee laittaa uusia osia, ja sitten silmälaakeri (koska edellistä ei ole), painelaakeri (koska en uskalla kasata vanhalla) ja varmaan uusin vielä lootaankin stefat samalla (omaan kaikki 3kpl hiukan yli 10e) kampuraan tosiaan myös lisäksi. Tuon 6 pinnin laitan harkintaan, en ole vielä tarkistanut onko kulunut, ainakin rasva väliin, ja tosiaan akselille sama ettei vaan ole kuivana.
          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

          Comment

          • BiltemaMotorWork
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2013
            • 470
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by Jarger View Post
            Paljonko ajettu auto? https://i.ebayimg.com/images/g/7~4AA...AU/s-l1600.jpg Tuollaista kittiä ainakin on Febestiltä tarjolla suoraan. Tosin joka osansahan saa myös orkkiksena tilaamalla erikseen.
            En ainakaan laittaisi tuota 7 osaa vaihtoon jos ko rauta moitteeton on.
            Harkitisin kampiakselin stefan vaihtoa ennaltaehkäisevästi samalla. Lähtenee ilman koko laipan vaihtoa pois ruuvin laittamalla varovaisesti ja nykäisemällä siitä (siis stefaan, ei stefan tai kiinnityskohdan väliin ettei niihin synny vaurioita)

            Itse hommasin juuri tällaisen setin tekniikanvaihdokseen käytettynä, mutta tuonne vaihteensiirtimeen pitänee laittaa uusia osia, ja sitten silmälaakeri (koska edellistä ei ole), painelaakeri (koska en uskalla kasata vanhalla) ja varmaan uusin vielä lootaankin stefat samalla (omaan kaikki 3kpl hiukan yli 10e) kampuraan tosiaan myös lisäksi. Tuon 6 pinnin laitan harkintaan, en ole vielä tarkistanut onko kulunut, ainakin rasva väliin, ja tosiaan akselille sama ettei vaan ole kuivana.
            Kiitos vastauksesta. Kilometrejä kertynyt 490tkm ja melko varmasti alkuperäset romut sisällä.

            Kampiakselin stefan tosiaan vaihdan samalla ja lootaan otan kans nuo kolme stefaa. Pitää katsoa ottasko tuon setin vivustoon. Montakohan metriä varaisi jatkovarsia :think

            Comment

            • BiltemaMotorWork
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2013
              • 470
              • Joensuu

              #7
              Osat tuli ja heti kysymys. Olenko aivan kuutamolla vai ajattelenko oikein? Vauhtipyörässä tuli valmiiksi asennettuna laakeri, onko tämä juuri se silmälaakeri? Painelaakerin ostin, onko näiden kahden lisäksi enää muita laakereita?

              Comment

              • dynss
                BTCF Member
                • Jul 2016
                • 179
                • Kellokoski

                #8
                Ainakin lukin vauhtipyörässä tulee silmälaakeri mukana valmiiksi kiinitettynä. Ei ole kuin nuo kaksi laakeria. Itsellä oli jopa omassa riisselissä joku oli ottanut tuon silmälaakerin pois, hyvin toimi omassa ajossa sen +30tkm Kannattaa myös kytkinhaarukan kannatin vaihtaa osanumero 21511223328. Kahdessa kytkin rempassa itsellä ollut tuo jo niin huonossa kunnossa että ihan koskettamalla mennyt poikki.
                BMW huollot ja korjaukset
                https://www.micars.fi/
                Puh. 040 166 7576 / Whatsapp

                Comment

                • BiltemaMotorWork
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2013
                  • 470
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by dynss View Post
                  Ainakin lukin vauhtipyörässä tulee silmälaakeri mukana valmiiksi kiinitettynä. Ei ole kuin nuo kaksi laakeria. Itsellä oli jopa omassa riisselissä joku oli ottanut tuon silmälaakerin pois, hyvin toimi omassa ajossa sen +30tkm Kannattaa myös kytkinhaarukan kannatin vaihtaa osanumero 21511223328. Kahdessa kytkin rempassa itsellä ollut tuo jo niin huonossa kunnossa että ihan koskettamalla mennyt poikki.
                  Hyvä kiitos.

                  Tuo muovitappi onkin jo minulla

                  Comment

                  Working...
                  X