Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw 323i Turbotus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sebuu
    Newbiemmer
    • Sep 2021
    • 3
    • Suomi

    Bmw 323i Turbotus

    Olis suunnitelmana turbottaa oma bimmeri. Ei oo ennen tullut turbotettua mitään niin muutama asia on vähän epäselvää.
    Aattelin tilata paketin missä on turbon pakosarja T4 laipalla, Athena kannentiiviste ja Arp kannen pinnapultit.
    Mistä löytää oikeen ahtimen ja välijäähdyttimen tähän hommaan ja kuinka isot suuttimet mulla pitäs olla
    Oon aikalailla vielä alottelija näissä hommissa mut kai se on pakko jostaki alottaa :think
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5273
    • Pirkkala

    #2
    Originally posted by Sebuu View Post
    Olis suunnitelmana turbottaa oma bimmeri. Ei oo ennen tullut turbotettua mitään niin muutama asia on vähän epäselvää.
    Aattelin tilata paketin missä on turbon pakosarja T4 laipalla, Athena kannentiiviste ja Arp kannen pinnapultit.
    Mistä löytää oikeen ahtimen ja välijäähdyttimen tähän hommaan ja kuinka isot suuttimet mulla pitäs olla
    Oon aikalailla vielä alottelija näissä hommissa mut kai se on pakko jostaki alottaa :think

    Suuttimille löytyy netistä laskureita "injector calculator" nimellä.
    Mutta kutoskoneessa nyrkkisääntö on että bensalla 100cc/min tuottoa per sata hevosvoimaa. Eli esim 400cc suuttimet riittää 400hv. E85 vaatii sitten reilut 30% isommat suuttimet.

    Turboksi sinun pitää etsiä t4 laipalla oleva ahdin. Ahtimien myynti-ilmoituksessa mainitaan tarpeelliset tiedot.

    Tärkein asia eli moottorinohjaus tuosta sinun listasta puuttuu. Vakio ohjauksen säätäminen vähän hankalahkoa, ja ilman kunnollista uudelleensäätöä koneesta tulee romua liian äkkiä.

    Sulla on ilmeisesti m52 moottori? Senhän voi avaamattomanakin ahtaa, kunhan säädöt on kohdallaan, ja tehoa max reilut 400hv

    Täällä foorumilla on "m50 turbotus, keskustelua osista" ja muita topiceja joissa on niin paljon m50/52/54 moottorien ahtamisesta keskustelua että lukemista on moneksi päiväksi.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Sebuu
      Newbiemmer
      • Sep 2021
      • 3
      • Suomi

      #3
      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Suuttimille löytyy netistä laskureita "injector calculator" nimellä.
      Mutta kutoskoneessa nyrkkisääntö on että bensalla 100cc/min tuottoa per sata hevosvoimaa. Eli esim 400cc suuttimet riittää 400hv. E85 vaatii sitten reilut 30% isommat suuttimet.

      Turboksi sinun pitää etsiä t4 laipalla oleva ahdin. Ahtimien myynti-ilmoituksessa mainitaan tarpeelliset tiedot.

      Tärkein asia eli moottorinohjaus tuosta sinun listasta puuttuu. Vakio ohjauksen säätäminen vähän hankalahkoa, ja ilman kunnollista uudelleensäätöä koneesta tulee romua liian äkkiä.

      Sulla on ilmeisesti m52 moottori? Senhän voi avaamattomanakin ahtaa, kunhan säädöt on kohdallaan, ja tehoa max reilut 400hv

      Täällä foorumilla on "m50 turbotus, keskustelua osista" ja muita topiceja joissa on niin paljon m50/52/54 moottorien ahtamisesta keskustelua että lukemista on moneksi päiväksi.
      Kiitti hyvästä infosta! Mistä lähtä liikenteeseen moottorinohjauksien kanssa :think Mistä ja minkälaisia moottorin ohjainlaitteita saa?
      Moottori on nimenomaan m52b25 ja vähän tuntuu et mun pitää muutenki moottori avata ennenku edes alotan ahtamisen.

      Comment

      • aae30
        BTCF Member
        • May 2010
        • 2727
        • .fi

        #4
        Moottorinohjaus on pitkälti budjettikysymys, mutta varsinkin ns. nollista lähtiessä,
        on syytä valita senkin mukaan, että sille löytyy säätäjä penkin kera lähistöltä.

        Kadulle ahtamassa?
        Sorry I'm Not Sorry
        E34 540iA 93 sedan
        E34 540iA 93 sedan
        E39 530iA 00 touring

        Comment

        • Sebuu
          Newbiemmer
          • Sep 2021
          • 3
          • Suomi

          #5
          Originally posted by aae30 View Post
          Moottorinohjaus on pitkälti budjettikysymys, mutta varsinkin ns. nollista lähtiessä,
          on syytä valita senkin mukaan, että sille löytyy säätäjä penkin kera lähistöltä.

          Kadulle ahtamassa?
          Joo ihan katuhommiksi tätä tehdään. Semmonenki asia ilmeni tässä lueskellessa ettei näihin alulohkoihin saisi arp pultteja laitettua. Onko tää totta:think

          Comment

          • aae30
            BTCF Member
            • May 2010
            • 2727
            • .fi

            #6
            Taitaa niillä joo herkästi/herkemmin kierteet lohkosta nousta, mutta minulla ei ole mitään tietoa/kokemusta.
            Noista asiaan keskittyvistä topikeista varmasti sekin silti selviää, ellei joku kysymykseen tässä topikissa vastaa.
            Sorry I'm Not Sorry
            E34 540iA 93 sedan
            E34 540iA 93 sedan
            E39 530iA 00 touring

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5273
              • Pirkkala

              #7
              Originally posted by Sebuu View Post
              Joo ihan katuhommiksi tätä tehdään. Semmonenki asia ilmeni tässä lueskellessa ettei näihin alulohkoihin saisi arp pultteja laitettua. Onko tää totta:think
              Tästäkin on juttua varmasti täällä. Mutta ei arppeja tarvii välttämättä. Orkkis pultitkin pitää hyvän kannentiivisteen kanssa varsin hyvin.

              Ja ehjän (keittämättömän) alulohkon kierteet kyllä kestää kunhan kierre on tarpeeks pitkä.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Kurppa75
                Newbiemmer
                • Sep 2021
                • 3
                • Kurppa75

                #8
                Hmm?

                en tiennytkää et näinki uusien ahtaminen onnistuu tätä nykyään??!!:think

                Comment

                • aae30
                  BTCF Member
                  • May 2010
                  • 2727
                  • .fi

                  #9
                  Originally posted by Kurppa75 View Post
                  en tiennytkää et näinki uusien ahtaminen onnistuu tätä nykyään??!!:think
                  Tää linkki nyt menee ihan väärälle sivulle, mutta oikeaan topikkiin kuitenkin(siellä siis asiasta lisää):
                  https://www.btcf.fi/forum/showthread...390290&page=44
                  Sorry I'm Not Sorry
                  E34 540iA 93 sedan
                  E34 540iA 93 sedan
                  E39 530iA 00 touring

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎