Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 -99 320i sedan perän takapusla ja apurungon puslat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tossmi
    Newbiemmer
    • Mar 2023
    • 26
    • Pirkanmaa

    E46 -99 320i sedan perän takapusla ja apurungon puslat

    Moi.
    1. Onnistuuko perän takapuslan vaihto irroittamatta perää. Ja jos onnistuu niin pitääkö perän etummaisten puslien pultit löysätä?

    2. Onnistuuko apurungon puslien vaihto apurunkoa autosta irroittamatta? Antaako voimasiirto "löysiä" jos apurungon pultit irroittaa ja yrittää laskea koko hoitoa perineen alaspäin esim tunkin tms varassa?

    t Mika
  • Wespa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2016
    • 1838
    • Karjaa

    #2
    Varmaksi en tiedä, mutta jos onnistuu niin vaikea uskoa että se ainakaan kokonaisuudessaan olisi nopeampaa ja/tai helpompaa kuin suosiolla vaan tiputtaa se perä. Miten meinasit vanhat puslat irrottaa ja uudet asentaa (ellei sitten uretaania?)? Irrotti ne sitten asianmukaisella työkalulla tai sillä vähemmän siistillä tavalla eli toholla + sahalla niin aika ahdasta tulee joka tapauksessa jos ei ota koko pakettia lattialle.
    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
    Porsche 944 -86 (DE)
    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

    Comment

    • Tossmi
      Newbiemmer
      • Mar 2023
      • 26
      • Pirkanmaa

      #3
      Juu, visio perän pudotuksesta elää vielä. Varasuunnitelmaa lähinnä virittelen, koska näyttää siltä, että siellä on melkoinen pulttijumppa edessä. Kardaanin ja molempien vetoakselien pultit on saaneet rauhassa kiinnittyä alustaansa vuodesta 1999 ja 415tkm ajan. En tiedä miten ovat yleensä tiukassa, toki jos nuo putsaisi ensin ja sitten liottelisi esim WD-40 useampana päivänä..voisovat helpommin irrota..:think

      Comment

      • mmie
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 504
        • Kouvola

        #4
        Mun vanhaan e46:een kun apurungon kiinnityspisteet vahvikehitsattiin, niin en itsekään näkisi muuta järkevää vaihtoehtoa, kun suosiolla pudottaa apurunko pois. On niin paljon mukavampi niitä puslia tusailla, kun on paketti vapaassa tilassa. Omani oli Suomiauto vm -99 ja mitään suurempia jumeja ei vastaan tullut.



        Aika paljon löytyy vinkkivideoita aiheesta myös.
        Last edited by mmie; 03-05-2023, 09:47.
        ex e36 325
        ex e46 328
        e92 335i FBO
        Ducati 900S ie
        KTM 640
        Suzuki GT550
        Honda CBR600

        Comment

        • ErkkiE
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 609
          • Espoon haja-asutus

          #5
          Ykköskysymykseen:
          Viime kesänä tein kaverin autoon (328i) perän puslien vaihdon ja pudotin kyllä perän suosiolla alas. Aika eksoottiseen asentoon pitäisi perä saada tai takakansi irrottaa, jos meinaa paikallaan tehdä. Auto ei ollut suomi-auto, mutta alustan osista päätellen ollut jossain sellaisessa osassa Saksaa, jossa ei ollut suolaa säästelty.

          Vetarien ja kardaanin pultit on aika piukassa. Itse putsasin huolella pulttien (urostorx) kannat ja annoin huolella irrotusöljyä/rost flashia. Suurin ongelma on ennemmin siinä, että ruoste on saattanut syödä torx-kantaa jo aika happamaksi eli pultin pyöristymisen vaara on olemassa. Eli hyvä hylsy ja vääntiö, ei yhtään vinossa vääntöä, varovasti auki. Kun nuo on irti, niin perä sinänsä tipahtaa aika helposti sieltä syliin sopivalla liikeradalla, kun on ottanut takakannakkeen ja etupään pultit irti. Kardaanin pää voi sitten olla aika pitkällinen kammettava irti perän laipasta. Itsellä meni varmaan toista tuntia, kun varovasti irrotti kampeamalla ja yrittäen olla tekemättä vahinkoa.

          Uudet pultit ehdottomasti sitten (ovat venyviä/kertakiristeisiä; pienehkö momentti ja sitten astekiristys ja oikein tuntee, kun pultti venyy). Hiukan mallista riippuen sieltä joutuu purkamaan mahdollisesti pakoputkea tms. hiukan pois tieltä. Ainakin 328i:ssä piti myös ottaa vakaaja irti ja sen pultit voi myös olla aika hapokkaassa kunnossa.

          Perän etupuslat tulee pultti/prikka/holkki -ulosvetosysteemillä nätisti (olkoonkin, että ne tuntui olevan ihan hyvässä kunnossa). Takapuslan otin tekniikalla sisus poralla ja sitten ulkokuori sahalla. Autoon meni powerflexit, niin uudet meni näpsästi paikoilleen.

          E
          Last edited by ErkkiE; 03-05-2023, 16:57.

          Comment

          • Tossmi
            Newbiemmer
            • Mar 2023
            • 26
            • Pirkanmaa

            #6
            Juu, sen verran vikadiagnoosi varmentui. Apurungon etummaiset puslat kaput, joustaa koko peräkelkka kun vedättää pakilla käsijarrua vasten. Samalla näki myös, että perä takimmainen pusla on myös antautunut. Onhan toki myös mahdollista, että on revennyt rungosta irti koko pultti? Kattelin pultteja sillä silmällä, että kardaanin pultit jotka kiinnittyy perään on jossain kunnossa. Vetoakselien pultit ovat kannastaan aika happaman näköisiä. Lieneekö viisain yrittää auki vasta jos apurungon saa autosta erilleen?

            Comment

            • Tossmi
              Newbiemmer
              • Mar 2023
              • 26
              • Pirkanmaa

              #7
              No nii, juhannusviikolla homma sitten tehtiin. Kaikki peräpään pultit lähti ihan kohtuudella auki mikä oli suuri yllätys. Suurin murheenkryyni oli teitenkin pakoputken laipat siellä edessä. Aivan umpiruosteessa, pultit syöpyneet hammastikuiksi. Puslat olivat kyllä surkeassa kunnossa..ja apurunko ruosteessa. Tulipahan samalla ehostettua sitten sekin. Kiinnityspisteet luojan kiitos ehjät eivätkä revenneet. Kardaanin kumilimpun vielä vaihdattaa eri kerralla kun alkoi urakan aikataulu ns kusta. Aika mukavasti auto jämäköityi ja rauhoittui varsinkin kun kulmat kävi säädättämässä. Kasaus oli itseasiassa nopea homma.

              Tulevan varalle kysyisin neuvo tarvitseeko kardaanin keskilaakeria mitenkään oikeaoppisesti esijännittää? Laitoin viimeksi pieneen pänniin..

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16457
                • Asikkala

                #8
                Originally posted by Tossmi View Post

                Tulevan varalle kysyisin neuvo tarvitseeko kardaanin keskilaakeria mitenkään oikeaoppisesti esijännittää? Laitoin viimeksi pieneen pänniin..
                Lienee jokaisessa oppaassa ym. tämä esijännitys mainittu mutta en tiedä mikä sen todellinen vaikutus on. Vieläpä toisinaan eri määrä millejä mallista riippuen, melko tarkkaa puuhaa :think

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎