Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 jäähdytysnesteen merkkivalo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kale79
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 150

    E46 jäähdytysnesteen merkkivalo

    Heipähei!
    Tossa töistä kun lähdin kotio ajeleen niin huomasin, että mittaristosa killu tää keltanen jäähdytysnesteen vähyydestä kertova merkkivalo. No, se sammu ensimmäiseen risteykseen tultaessa. Ajelin siinä sitte kotio ja tarkistin siinä sitte nesteen tilanteen. Näytti aika kuivalta (se tikku oli aika pohjassa) no, samantien bemuosasta kysyyn mitä nestettä. ei kuulemma mitään väliä. tavallinen käy paremmin ku hyvin. (tarkistin vielä ohjekirjasta) näin on. Eiku autovaraosakauppaan ja jäähdytin-nestettä pullo. ajelin kotipihaan ja konepelti auki... mitäs mitäs... mitta asteikko näytti, että kaikki ok. se tappi pongas ylös ilosesti.. pistin kumminki n.puol litraa sitä litkua sekotettuna sinne... ihmettelen vaan, että mihin tuo litku mukamas oli hävinny alkujaan.
  • dsl Bimmer
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 358

    #2
    ilmaa kiertoon

    Entäpä, jos säiliön ollessa tyhjänä ilmaa on päässyt kiertoon? Kun ilmaa oli kierrossa, niin siksi paisuntasäiliöön oli ilmaantunut nestettä. Ilmeisesti kysessä ei ole nesteen lämpölaajeneminen.

    Comment

    • rapeol70
      Newbiemmer
      • Feb 2006
      • 1

      #3
      Jäähdytysnesteen lisäys

      Huomasin itse samaa, jäähdytysnesteen merkkivalo paloi startatessa kylmällä koneella ja sammui heti ensimmäisessä risteyksessä. En tiedä mihin ihmeeseen neste oli haihtunut? Oisko lokilämmitin haihduttanut?? Vuotoa en epäile koska lisäyksen jälkeen moista ei ole tapahtunut. '

      Nesteet pitää tarkastaa koneen oltua kylmä juuri tuon lämpölaajenemisen takia?
      _________________
      BMW E46 316 -04

      Comment

      • asunan
        Bimmer Rookie
        • Mar 2005
        • 63
        • Helsinki

        #4
        Mulla oli sama ilmiö, tosin en hirveästi jäänyt ihmettelemään, mihin se on neste on hävinnyt, lisäsin noin puoli litraa, eikä ole sen jälkeen valo vilkuitellut. Kai sitäkin jotain kautta haihtuu, tosin minimaalisen vähän.

        Mihin jäähdytysnesteen vaihtoväli perustuu, ts. mikä ominaisuus siitä heikkenee vanhetessaan, pakkaskestävyys vai?
        ---------------------------------------------------
        E39 523IA touring -99 & MB SL 500 -04

        ex MB CLK 240, MB CLS 500, E46 330 Cia Cab ja 328 Ci, MB CLK 200, MB SLK 230K, 2x E34, E36 320i coupe, 2x E30 325i ja muita kiikuttimia, mitä autoiksi ei voi sanoa..

        "Virma meni nurin, sano huora kun jäällä kaatu"

        Comment

        • henri
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 5752
          • Kiuruvesi/Iisalmi

          #5
          mulla teki entinen E30 joskus noin talvella kovilla pakkasilla, mutta sitten kun kone lämpes ja ajo muutaman minuutin, niin valo sammu, ja nesteen pintaki oli kohonnu. Voisko olla että on päässy jäätymään ja sitte sulanu tai jotain sinne päin...
          Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
          Ex. E30 320i 2d GTS -88


          E46 330Cd (projekti V.2)


          ----------------------------

          Comment

          • Bääm
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 401
            • Pori

            #6
            [QUOTEMihin jäähdytysnesteen vaihtoväli perustuu, ts. mikä ominaisuus siitä heikkenee vanhetessaan, pakkaskestävyys vai?[/QUOTE]

            Pakkaskestävyys juurikin.

            Henri: Oot varmaan kuullut lämpölaajenemisesta? Jos kovasta pakkasesta täräyttää auton kylmiltään käyntiin ja lämmittää, sanotaan esim. 70-80 asteiseks, ni kyllä siinä nesteen pinta jo kuuluukin nousta...
            330d -03 M57N

            Comment

            • Sjösse
              Bimmer Rookie
              • Nov 2005
              • 33
              • Helsinki

              #7
              Mulla oli sama juttu. kylmällä sano et taso oli tippunu.. hommasin uuttaa. lisäsin n.3dl Oon lukenu et jossai tapauksis toi jäähdytysnesteen kierrossa, jossai vaihees on joku korkki/tiiviste joka joskus falskaa.. Eli sieltä se hävikki voi johtu.
              HUOM! Neste ei siis vuoda koneeseen vaan jonneki ulos HUOM!

              Ja tosin ei aina kannata uskoo kaikkee mitä lukee netissä
              People like you are the reason people like me nee medication!

              Comment

              • henri
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 5752
                • Kiuruvesi/Iisalmi

                #8
                Originally posted by Bääm
                Pakkaskestävyys juurikin.

                Henri: Oot varmaan kuullut lämpölaajenemisesta? Jos kovasta pakkasesta täräyttää auton kylmiltään käyntiin ja lämmittää, sanotaan esim. 70-80 asteiseks, ni kyllä siinä nesteen pinta jo kuuluukin nousta...
                Kyllä olen kuullut lämpölaajenemisesta...sitä tossa selitinki, että jäätyy ja lämpimänä laajenee..En vain käyttänyt tota sanaa vaan kuvailin tapahtuman.
                Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                Ex. E30 320i 2d GTS -88


                E46 330Cd (projekti V.2)


                ----------------------------

                Comment

                • diorite
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2005
                  • 146
                  • Etelä-Suomi

                  #9
                  Originally posted by henri
                  Kyllä olen kuullut lämpölaajenemisesta...sitä tossa selitinki, että jäätyy ja lämpimänä laajenee..En vain käyttänyt tota sanaa vaan kuvailin tapahtuman.
                  Itseasiassa vesi kun jäätyy niin sen tilavuus on paljon suurempi kuin nestemäisenä. Sen takiahan joskus menee kamaakin paskaksi kun nesteet on päässyt jäätymään.

                  Eli tässähän tarkoitettiin että kylmänä nestettä on liian vähän ja lämmetessääs/laajetessaan valo sammuu kun sitä on "enemmän"

                  Comment

                  • ParaJaX
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2004
                    • 129

                    #10
                    Tuli tuossa eilen laitettua e46 318i benari ja vilkasin tänään töissä vasiten jäähdytin nesteet ja kas kas...ei näkynyt tippaakaan,lisäilin noin 6 desiä jonka jälkeen max. eli oli siellä nyt onneksi jotain. Eli missäs vaiheessa se valo sitten oikein syttyy?? ja laittelin sit nesteet max...kotona sit vilkasin niin oli noussut max asennosta noin 3-4cm, kone oli kuiten vielä lämpöinen. Vasta kävin kurkkaamassa niin olivat taas max kohdalla,joten aikas lailla heittelee toi kylmän ja lämpimän raja.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎