Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46, ajomelu pyöränlaakereista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sirius18
    Bimmer Rookie
    • Dec 2002
    • 137

    E46, ajomelu pyöränlaakereista

    Heipä hei taas veljet,

    autollani 320d -99 on nyt ajettu noin 230 tkm, olen tässä viime aikoina kiinnittänyt huomiota ajomeluun joka vaikuttaa olevan peräisin lähinnä renkaista (nyt vielä alla 16" nastat mutta kohta 18" kesänappulat), helkkari ajoin männä viikolla mutsin noin -95 vuosimallin Astralla ja sekin on hiljaisempi auto kuin tuo minun kosla. Tuttu autokorjaajakin sanoi huomanneensa minun E46:sta että aika meluisa auto ns. laatuautoksi.

    Joten, onko arvon väki vaihtanut pyöränlaakereita E46:een ja oliko ko. toimenpiteellä _selvää_ vaikutusta ajomeluun?
  • M o S
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 159

    #2
    tota pyöränlaakeri ja ajomelu? onko niilläkin jotain yhteistä... ainakin itsellä on mennyt pyöränlaakeri mutta sitä ääntä EI voi olla huomaamatta. eli auton sisälle tuli samanmoinen melu kuin olisi perä hajonnut... oletko ajanut autolla kesäpalloilla vai pelkästää kyseisillä nastoilla niin kauan kuin auto on ollut sinulla? Koska talvirenkaissakin on todella suuri eroja!
    BMW - The ultimate driving machine
    ___________________________________________
    - E30 325i Cabriolet
    ex - E23 732iA
    ex - E30 320i Cabriolet
    ex - E28 535i

    Comment

    • makkis
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 5152
      • Kouvola, Savisto

      #3
      Nostat auton rengas kerrallaan ilmaan ja pyöräytät rengasta, kuulee todella hyvin onko joku laakeri kuivana. kyllä laakereista tulee kauhea meteli jos mennyt kuivaksi/päässyt vettä sinne, tällasessa laakerissa ei yleensä tunnu väljyyttä ja rengas pyörii pirun pitkään kun pyöräyttää mut kauhea meteli tulee kyl
      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

      Comment

      • sirius18
        Bimmer Rookie
        • Dec 2002
        • 137

        #4
        Originally posted by M o S
        tota pyöränlaakeri ja ajomelu? onko niilläkin jotain yhteistä... ainakin itsellä on mennyt pyöränlaakeri mutta sitä ääntä EI voi olla huomaamatta. eli auton sisälle tuli samanmoinen melu kuin olisi perä hajonnut... oletko ajanut autolla kesäpalloilla vai pelkästää kyseisillä nastoilla niin kauan kuin auto on ollut sinulla? Koska talvirenkaissakin on todella suuri eroja!
        Oli niillä ainakin yhteistä joskus kauan sitten kun omistin Opel Kadettin ja siinä vaihdettuani etupään laakerit ajoäänet hiljeni huomattavasti. Tämänhetkisellä autolla olen ajellut kohta 4 vuotta/115 tkm joten kokemusta myös useista erikokoisista kesärengassarjoista väliltä 16-18" on. Niin ja lisäksi kahdella eri satsilla talvirenkaita (toiset niistä kitkat) - mielestäni ajomelu on kohtuuttoman suurta, verrattuna jo em. Astraankin, siis tällä hetkellä (Astrassa 15" nastat ja omassa siis 16" nastat)...

        Comment

        • Happo
          BTCF Member
          • Sep 2004
          • 922
          • Kauhajoki

          #5
          Oon kans ajanu yhellä V70 volvolla, jossa toinen etupyörän laakeri piti vollotusta. Omistaja luuli, että se johtuu renkaista, kun oli tottunut siihen. Ite kun lähti ajamaan, niin oli heti mielessä, että mikäs helkkarin vollotus kuuluu. Ja se alko heti matalista nopeuksista.
          Ford S-Max 2.0
          Kilpuri VW Golf III VR6
          ex:

          F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

          Comment

          • Cunttory
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1772
            • Kuopio

            #6
            Laakerin volinan voi myös todeta kanttaamalla puolelta toiselle.Mulla aloitti volinan takapyörän laakeri ~40Kmh jälkeen,toisellepuolelle kääntäessä hävisi ääni lähes kokonaan.
            Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

            Comment

            • sirius18
              Bimmer Rookie
              • Dec 2002
              • 137

              #7
              Originally posted by Happo
              Oon kans ajanu yhellä V70 volvolla, jossa toinen etupyörän laakeri piti vollotusta. Omistaja luuli, että se johtuu renkaista, kun oli tottunut siihen. Ite kun lähti ajamaan, niin oli heti mielessä, että mikäs helkkarin vollotus kuuluu. Ja se alko heti matalista nopeuksista.
              Muistatko minkä ikäinen/paljon ajettu Vove oli kyseessä?

              Minulla tuo ääni on miten sen sanoisin.... matalataajuista jurinaa mikä ei muutu mutkaan ajettaessa. Tasaisin tappavaa ääntä vain.

              Comment

              • Behex
                Bimmer Rookie
                • Jun 2005
                • 31
                • Espoo

                #8
                Siis sulla on auto ollut jo noin pitkään ja nyt kiinnittänyt huomiota, mutta et aiemmin? Kyllähän siinä varmaan silloin kulumiseen liittyvä juttu on. Voisko kuitenkin johtua esim. vain renkaiden ikääntymisestä? Mulla on -99 328i ja siinä on useamman vuoden ikäiset renkaat alla. Auto ollut mulla vasta vähän vajaan vuoden ja molemmilla renkailla alusta asti olen pitänyt tota rengasmelun suhteen suht äänekkäänä pelinä. Olen veikkaillut kuitenkin renkaiden ikää ja kovettuneisuutta osasyyksi. Kaverin 320i oli ainakin suht uusilla kesänakeilla paljon hiljaisempi. Tosin on -00 mallia, joten on siihen voinut päivitystä tulla tuonkin jutun suhteen. Kaverin renkaat muuten samat kuin mulla, mutta jopa matalaprofiilisemmat ja silti siis selvästi hiljaisemmat. Kilsoja mulla autossa vähemmän (50tkm vs. 70tkm).

                Melu on jyrisevää huminaa, mun mielestä juuri rengasmelua. Muuten hiljaisessa autossa se erottuu todella selvästi ja kuulostaa siksi vielä kovemmalta, kuin todellisuudessa onkaan.

                Comment

                • sirius18
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2002
                  • 137

                  #9
                  Originally posted by Behex
                  Siis sulla on auto ollut jo noin pitkään ja nyt kiinnittänyt huomiota, mutta et aiemmin?
                  Niin, eihän tuo 300-sarjalainen niitä hiljaisempia autoja ole yleensäkään ja mielestäni omassa autossa vähitellen ääntä on kilometrien myötä tullut lisää. Niinhän se monesti menee että omaan pirssiin tottuu ja sitten kun ajaa toisella tai joku muu huomauttaa jostain seikasta niin alkaa vasta ajattelemaan tarkemmin.

                  Originally posted by Behex
                  Kyllähän siinä varmaan silloin kulumiseen liittyvä juttu on. Voisko kuitenkin johtua esim. vain renkaiden ikääntymisestä? Mulla on -99 328i ja siinä on useamman vuoden ikäiset renkaat alla. Auto ollut mulla vasta vähän vajaan vuoden ja molemmilla renkailla alusta asti olen pitänyt tota rengasmelun suhteen suht äänekkäänä pelinä. Olen veikkaillut kuitenkin renkaiden ikää ja kovettuneisuutta osasyyksi. Kaverin 320i oli ainakin suht uusilla kesänakeilla paljon hiljaisempi. Tosin on -00 mallia, joten on siihen voinut päivitystä tulla tuonkin jutun suhteen. Kaverin renkaat muuten samat kuin mulla, mutta jopa matalaprofiilisemmat ja silti siis selvästi hiljaisemmat. Kilsoja mulla autossa vähemmän (50tkm vs. 70tkm).

                  Melu on jyrisevää huminaa, mun mielestä juuri rengasmelua. Muuten hiljaisessa autossa se erottuu todella selvästi ja kuulostaa siksi vielä kovemmalta, kuin todellisuudessa onkaan.
                  Mulla on tällä hetkellä nuo talvirenkaat toista talvea alla eli ei ne nyt kovin iäkkäät ole, kilsoja niillä ehkä 25 tkm, joten oisko noin puolet jäljellä. Sinulla on 50 tkm ajettu -99? No ei pitäisi kyllä ainakaan noilla kilometreillä laakerit jurnuttavan... Mutta asiaan, taidan tehdä niin että odotellaan tässä hieman noita kelien lämpeämisiä niin koetan sitten noilla 18" kesänakeilla, voihan se olla niin että meteli nousee entisestäänkin potenssiin...

                  Comment

                  • makkis
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 5152
                    • Kouvola, Savisto

                    #10
                    Kokeile nyt sitä että nostat rengas kerrallaan ylös ja pyöräytät rengasta ni tiedät jyristääkö se laakeri, ei ole kuin vartin juttu.
                    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                    Comment

                    • Behex
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2005
                      • 31
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by sirius18
                      Mulla on tällä hetkellä nuo talvirenkaat toista talvea alla eli ei ne nyt kovin iäkkäät ole, kilsoja niillä ehkä 25 tkm, joten oisko noin puolet jäljellä. Sinulla on 50 tkm ajettu -99? No ei pitäisi kyllä ainakaan noilla kilometreillä laakerit jurnuttavan... Mutta asiaan, taidan tehdä niin että odotellaan tässä hieman noita kelien lämpeämisiä niin koetan sitten noilla 18" kesänakeilla, voihan se olla niin että meteli nousee entisestäänkin potenssiin...
                      Niin tilanne oli tuollainen kesällä, kun kärryn ostin. Nyt n.65tkm ja sitä samaa rataa, talvinakeilla ollut vielä kesäkumeja äänekkäämpi, vaikka onkin 20mm kapeammat. Molemmat renkaat tosiaan mulla vanhat ja kovettuneet, kun ovat vielä alkuperäiset vähäisistä kilsoista johtuen. Kesällä meinaan hommata uudet kesärenkaat ja sitten sen näkee. Kaverin -00 tosiaan Nokian uudehkoilla NRZi:lla selvästi hiljaisempi. Jurina/jyrinä puuttui tyystin.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎