Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 ruostuu!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #61
    Originally posted by SledgeHammer82 View Post
    Sinkityn rakenteen korroosiota on tutkittu paljon ja tuloksia on esitelty esimerkiksi julkaisussa Metallien ilmastollinen korroosio, VTT Tiedotteita 1582, Espoo 1994, kirjoittaja Kaunisto, T. Ilmaston rasitusluokat määritellään standardissa ISO 9223, jossa C1…C5, joista C1 vastaa erittäin lievää ja C5 erittäin ankaraa korroosiorasitusta. Kauniston esitettämien tutkimustulosten mukaan Helsingin rasittavuusluokka on C3-C4 ja sisämaassa yleensä C2-C3.

    Sinkin korroosionopeuksia eri rasitusluokissa on tutkittu laajalti ja tulokset ovat seuraavanlaiset ensimmäisenä vuotena, ensimmäisen 10 vuoden aikana ja sen jälkeen:

    Rasitusluokka r (1.vuosi) r (10 vuotta) r (vakio)
    C2 0,1…0,7 um 0,1…0,5 um/a 0,05…0,5 um/a
    C3 0,7…2,1 um 0,5…2 um/a 0,5…2 um/a
    C4 2,1…4,2 um 2…4 um/a 2…4 um/a
    (Lähde : Aki Vuolio, Teräsrakenteiden käyttöikämitoitus, TKK:n kurssilla Rak-43.J Rakennusten elinkaaritekniikka)

    Vuolion tekstissä tutkittiin myös Rannilan Panel 150 R 150-julkisivuverhouselementin käyttöä. Paneelin tekninen käyttöikä on n. 60 vuotta, muovipinnoite pohjusteineen suojaa sinkkipinnoitetta ilmastorasituksilta 15-20 vuotta ja sinkkipinnoite (275 g/m2) terästä yo. taulukon mukaan.

    Tässäkin tapauksessa kuten vaikka myös e46:sten luukkujen kanssa esteettinen käyttöikä voi olla paljon lyhyempi. Tähän vaikuttaa:
    Esteettinen käyttöikä saadaan vastaamaan teknistä käyttöikää seuraavilla toimenpiteillä:
    - Porausjätteen ruostuminen julkisivupinnalla estetään huolellisella puhdistuksella (esteettinen käyttöikä ilman toimenpiteitä 2–10 vuotta).
    - Pinnan likaantuminen estetään säännöllisillä tarkastuksilla sekä puhdistuksilla (esteettinen käyttöikä ilman toimenpiteitä 15–20 vuotta).
    - UV-säteilystä ja muusta säärasituksesta aiheutuvat värimuutokset estetään oikealla pinnoitteen tyypin ja värin valinnalla (esteettinen käyttöikä ilman toimenpiteitä 10-15 vuotta).
    - Ohutlevyn reunan korroosio ja pinnan värjäytyminen estetään suojaamalla levyjen reunat erityisesti rannikon läheisyydessä (esteettinen käyttöikä ilman toimenpiteitä 40 vuotta).

    Aivan samoin auton pintapeltien esteettiseen käyttöikään voi vaikuttaa suuressa määrin säännöllisellä puhdistuksella ja maalivaurioiden korjauksella. Sitten ainakin Mersu joutui mallivuodelle 2002 ohentamaan sinkkikerroksia ilmoituksensa mukaan sinkin ympäristörasitusten ja Saksan tiukan ympäristölainsäädännön takia. Tämän kertoi Singelfingenin tehtaan tuotaninsinörtti.

    Edelleen, jos nykyisten autoissa käytettyjen pintapeltien esteettinenkin käyttöikä olisi lähellekään 30 vuotta, tuskin esim. Helsinigin uusissa ratikoissa käytettäisiin ferriittisestä ruostumattomasta teräksestä tehtyjä pintapeltejä, joiden hitsaus kolhujen jälkeen on kuitenkin paljon haastavampaa kuin autonpeltien. Esimerkiksi Tuulilasin kuukauden käytettynä esitelty kolme vuotta vanha Nissan Maxima oli ruosteessa luukun reunoista, eikä koteloissa ollut minkäänlaista ruostesuojausta. Myös monen uudehkon auton alustan saumoissa on ruostetta näkyvissä (esim. Tekniikan Maailman käyttötestien mukaan).

    Itseäni ainakin ruostepisteet häiritsevät ja kovimmalla kulutuksella olevat paikat kuten pyöränkaaret käsittelenkin alustasuojalla. Alustaa en Bemarissa sotke, sillä siinähän suojaus jo löytyy. Koteloihin lisäsuojausta en ole tehnyt, pelätän tuuletuksen häiriintymistä. Nuo luukun saumojen korroosiotkin olen esim. e34 pystynyt estämään säännöllisellä pesulla ja vahauksella. Niissäkin kun monessa on esim. takareksiterikilven yläpuolella olevassa saumassa ruostepisteitä/kuplia. Autonhakumatkalla Saksassa tuli muuten nähtyä myös alustaltaan täysin ruostunut -95 328i. Siis oikein kunnolla kupassa pyöränkaaret ja kotelot. Eikä ollu varmasti tervattu.

    EDIT: Ja kyllä. Aikamoista propagandaa noissa Tectylin ja Finicorin kuvissa. Superlähelle zoomattuja kuvia pintaruosteisista suodattimen klemmareista. Kamera vielä usein korostaa noita punaisen sävyjä.
    Allekirjoitan toki kaiken edellisen.
    Pointti minkä halusin tuoda esille oli kuitenkin se, että tämän näköisiä kuitenkin ovat olleet jokaisessa avaamassani +200tkm ajetuissa vm.98-99 Suomi e46:ssa nuo kovimman rasituksen helmakotelojen takaosat sisältäpäin katsottuna. Yhtäkään poikkeusta ei bemun, VAG:in, minkään japsin tms. kohdalla ei ole 10-vuoteen enään ollut:

    Rasitetussa helmakotelorakenteessa näkee jo että sinkki on vahva.
    Toisin kuin joidenkin yksilöjen luukkujen reunoissa.
    Kuvasta näkee myös kuinka hienosti tuuletusjärjestelä on toiminut.
    Last edited by Hemi; 15-02-2007, 01:19.

    Comment

    • Ikuinen aloittelija
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2003
      • 336
      • maa

      #62
      Eikös noissa koteloissa käytetä sinkin lisäksi myös tehtaalla laitettua kuumavahaa tms. "kotelosuojaa" pl. jotkin halpismerkit? Nuo yhdessä ovat varmaan hinta/laatusuhteeltaan aika lyömättömiä auton käyttöiän kannalta?
      G30 520d Xdrive Sport -18
      F30 320i Xdrive Limited Ed. -15

      Comment

      • SledgeHammer82
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1651
        • Pk-seutu

        #63
        Originally posted by Hemi View Post
        Allekirjoitan toki kaiken edellisen.
        Pointti minkä halusin tuoda esille oli kuitenkin se, että tämän näköisiä kuitenkin ovat olleet jokaisessa avaamassani +200tkm ajetuissa vm.98-99 Suomi e46:ssa nuo kovimman rasituksen helmakotelojen takaosat sisältäpäin katsottuna. Yhtäkään poikkeusta ei bemun, VAG:in, minkään japsin tms. kohdalla ei ole 10-vuoteen enään ollut:

        Rasitetussa helmakotelorakenteessa näkee jo että sinkki on vahva.
        Toisin kuin joidenkin yksilöjen luukkujen reunoissa.
        Kuvasta näkee myös kuinka hienosti tuuletusjärjestelä on toiminut.
        Nyt menee vahvasti mutu-linjalle, mutta eikös nuo kotelot ym. runkorakenteet usein ole kuumasinkittyjä ja pintapellit sitten vain sähkösinkittyä tavaraa? Viime vuonna pitelin kädessä Ford Focuksen helmakotelon aukileikattua palasta ja siinä sinkki oli pistehitsien kohdalta osittain jo antautunut ja ruostepisteitä oli näkyvissä. Tuollaisessa tilanteessa kaiketi kotelosuoja-aine olisi auttanut tilannetta, vai kuinka?

        Pitää sitten uskoa, että BMW osaa tehdä saumat paremmin ja siten ettei lisäsuojaukselle ole tarvetta. Uudemmissa Bemareissa kaiketi onkin käytetty paljon liimasaumoja pistehitsejä korvaamassa, jolloin toki herää kysymys aiheuttaako kotelosuoja-aine jotain reaktioita koriliiman kanssa.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #64
          Originally posted by SledgeHammer82 View Post
          Nyt menee vahvasti mutu-linjalle, mutta eikös nuo kotelot ym. runkorakenteet usein ole kuumasinkittyjä ja pintapellit sitten vain sähkösinkittyä tavaraa? Viime vuonna pitelin kädessä Ford Focuksen helmakotelon aukileikattua palasta ja siinä sinkki oli pistehitsien kohdalta osittain jo antautunut ja ruostepisteitä oli näkyvissä. Tuollaisessa tilanteessa kaiketi kotelosuoja-aine olisi auttanut tilannetta, vai kuinka?

          Pitää sitten uskoa, että BMW osaa tehdä saumat paremmin ja siten ettei lisäsuojaukselle ole tarvetta. Uudemmissa Bemareissa kaiketi onkin käytetty paljon liimasaumoja pistehitsejä korvaamassa, jolloin toki herää kysymys aiheuttaako kotelosuoja-aine jotain reaktioita koriliiman kanssa.
          Näin. Eli itse korikehikko varsinkin alapuolisilta ja rasitetuilta palkki rakenteiltaan on upposinkattua tavaraa, johon ei kyllä rekennetta pehmittävä korroosio pääse käytännössä iskeytymään. Usein myös muuten ohutsinkatut autot ovat myös konepeiton ja etulokarien osalta kuumasinkatut.
          Näissä sisäisen tuuletusjärjestelmän omaavissa rasitetuissa kotelorakenteissa on erittäin matalan sulamispisteen omaava väritön vaha, joka pitää kyseiset rakenteet muilta osin ilma/vesitiiviinä. Eli tuo vaha kesäkuumilla ikäänkuin "elää" koteloissa, pitäen ne saumoiltaan täysin ilmatiiviinä, jolloin myöskään korrosioiva happi ei pääse limittäisiin pistehitsattuihihin pintoihin/pistehitseihin käsiksi. Nykyiset kotelosuoja-aineet selvästi tuhoavat tämän prosessin/mekanismin ja tuota pientä oksidoitumista limisaumoissa+pistehitsien ympärillä on usei havaittavissa näissä kotelo"suojatuissa" rakenteissa. Orggiskotelot ovat aina saman tasoisia kuin tuossa laittamassani puretussa rakennekuvassa.
          Nykyisin tuo Ford ja varsinkin Focus on pieni poikkeus joka suhteessa(ennen se oli Opel). Itse en nykyisin Fordia tee ollenkaan(jonkin verran kyllä puran), mutta minulla on kyllä tuttuja jotka Ford kolarikorjausta tekevät ja kyllähän se on selvä että varsinkin Focus on tässä suhteessa varsin heikkolaatuinen tuote.
          Ei näissäkään mitään puhkiruostumisvaaraa ole ja tuskin näiden autojenkaan elinkaaren aikana tuleekaan, mutta tuo esteettinen käyttöikä voi/tulee ainakin enemmän ajettujen/rasitettujen kohdalla päätökseen ennen teknisen elinkaaren päättymistä.
          Eli minun mielestä tuo Focuksen tiivistys+tuuletus systeemi ontuu pitkälti heikon rakennelaadukkuuden vuoksi. Eli löytyy focuksia joissa ei tuota rakenteet tiivistävää vahaa löydy juuri lainkaan ja samalla kun katsoo päästään leikattuun helmakoteloon niin päivä paistaa saumoista läpi?
          Happi+kosteus pääsee siis juoksemaan pistehitsien ympärillä muodostaen toki vain tuon ruskean kovan oksidikerroksen pistehitsien ympärille.
          Tämä prosessi toki lopulta sulkee hapen pääsyn pistehitsiin ja läpi limitetyn liitoksen joten se toimii kuitenkin niin että mistään rakenteita syövästä korroosiosta ei ole kyse. Kyse on siis ikäänkuin ko.rakenteen viimeisestä puolustuslinjasta rakenteiden suojelussa.
          Tällainen avattu/aukiporattu sauma toki näyttää maallikosta hurjalta(=ruostuneelta), mutta tästä ei suoranaisesti ole kyse, koska prosessi lopulta pysähtyy kun oksidi lopulta tiivistää rakenteen hapettomaksi.
          Näinhän toimivat myös ne Fociksen surullisen kuuluisat ovien puristesaumat...mutta nyt kun mikään saumakitti+maali ei pysy tämän oksidikakun muodostumisen päällä ehjänä, tulee eteen juuri tuo esteettinen vika. Lisäksi tässä ovien/luukkujen tapauksessa on se ongelma, että tuo ovi tai konepeiton pintahan ei ole kiinni niiden perusrungossa millään muulla kuin tuolla saumakitillä. Näin siksi että rakenne sallisi lämpötilan vaihteluista johtuvat mittamuutokset ilman laajojen pintojen "lommahtamista".
          Nämä saumat siis elävät jonkin verran koko ajan, jolloin tuon tiiviin=solidin oksiditiivisteen muodostuminen on lähes mahdotonta. Eli tämä liikkuva/elävä sinkattu rakenne toimii kyllä kuten pitääkin, mutta koska jokaisen kiinni oksidoituneen sauman irtirepeäminen kasvattaa saumaan uuden kerroksen, turpoaa sauma lopulta auki, rikkoen sen PU-saumauksen ja maalipinnan.
          Vaikka lopputulos erehdyttävästi näyttää klassiselta ruostumiselta niin sitä se ei ole niin kauan kun rakenteessa vain on luopuvaa=uhrautuvaa sinkkiä.
          Esteettisen lopputuloksen kannalta on toki kuluttajalle aivan yhden tekevää, onko vaurion aiheuttanut oksidoitunut sinkki vai perinteinen teräkseen kohdistuva korroosio.

          Comment

          • Ikuinen aloittelija
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2003
            • 336
            • maa

            #65
            Tämä selittänee myös sen, että esim. Saksassa kärsitään samoista "ongelmista" Ford:n luukkujen kanssa, kuin Suomessakin. Ongelmat ei vain ilmene aivan yhtä nopeasti, kuin pohjolassa. Satunnaisia hittejä löytyy tosiaan noista E46 etu ja takaluukuistakin.
            G30 520d Xdrive Sport -18
            F30 320i Xdrive Limited Ed. -15

            Comment

            • Ikuinen aloittelija
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 336
              • maa

              #66
              Nyt on saatu uusi nokkapelti ja kuskinpuoleiset ovet saaneet alaosalleen uuden liiman. Nokkapellin maalaus oli ensimmäisellä yrityksellä, kun autotallimaalaus, mutta toisen kerran jälkeen ihan ok. Katsotaan kuinka kauan ovien korjaus kestää...
              G30 520d Xdrive Sport -18
              F30 320i Xdrive Limited Ed. -15

              Comment

              • Extra
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2005
                • 272
                • Kurjuuden alkulähde

                #67
                Meneekö tämä takuu käyttöönottopäivän mukaan, vai mistä se lasketaan? Onko tietoa..?

                Comment

                • Bouma
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2007
                  • 3108
                  • Tampere

                  #68
                  Originally posted by Extra View Post
                  Meneekö tämä takuu käyttöönottopäivän mukaan, vai mistä se lasketaan? Onko tietoa..?
                  Sitten auton haku päivänä esim. kun lyödään allekirjoitukset paperiin ja auto luovutetaan sulle.Silloin lyö takuut päälle vasta.Eli vaikka autosi olisi käyty katsastaan viikko ennen luovutusta niin takuuaika alkaa vasta sitten kun auto luovutetaan sulle.
                  MB CLS-12 350CGI AMG

                  MYSTINEN.FI

                  Comment

                  • Extra
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2005
                    • 272
                    • Kurjuuden alkulähde

                    #69
                    Originally posted by Bouma View Post
                    Sitten auton haku päivänä esim. kun lyödään allekirjoitukset paperiin ja auto luovutetaan sulle.Silloin lyö takuut päälle vasta.Eli vaikka autosi olisi käyty katsastaan viikko ennen luovutusta niin takuuaika alkaa vasta sitten kun auto luovutetaan sulle.
                    Juolahti vaan mieleen ku huomasin että ovissa on ruosteen alkua ja käyttöönottopäivä on 2.1.2002.. Eli ilmeisesti on koritakuussa vielä virtaa! Ei kiinnostais alkaa itse makselemaan korjauksia.

                    Comment

                    • Bouma
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2007
                      • 3108
                      • Tampere

                      #70
                      Originally posted by Extra View Post
                      Juolahti vaan mieleen ku huomasin että ovissa on ruosteen alkua ja käyttöönottopäivä on 2.1.2002.. Eli ilmeisesti on koritakuussa vielä virtaa! Ei kiinnostais alkaa itse makselemaan korjauksia.
                      No onhan siinä vielä sitten koritakuuta jäljellä.Ei muuta kun soitto/käynti jälleenmyyjälle tai maahantuojalle.Ei tollanen peli vetele.Muistaa vaan olla tiukkana koska ne voi alkaa vänkään vastaan.
                      MB CLS-12 350CGI AMG

                      MYSTINEN.FI

                      Comment

                      • Extra
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2005
                        • 272
                        • Kurjuuden alkulähde

                        #71
                        Originally posted by Bouma View Post
                        No onhan siinä vielä sitten koritakuuta jäljellä.Ei muuta kun soitto/käynti jälleenmyyjälle tai maahantuojalle.Ei tollanen peli vetele.Muistaa vaan olla tiukkana koska ne voi alkaa vänkään vastaan.
                        Ok, kiitoksia! Yritetään saada homma luistamaan, kirjoittelen sitte lisää ku tiedän miten käy.

                        Comment

                        • Ikuinen aloittelija
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2003
                          • 336
                          • maa

                          #72
                          Kurkatkaapa talvikiekkoja vaihtaessanne altapäin siihen tankin etupuolelle pystypeltiin. Siinä kohdassa on vain hyvin ohut maalikerros, mikä oli ainakin omassa hävinnyt kuskin puolelta jos hyvän aikaa sitten. En jaksanut enää viedä autoa pajalle, kun se on maannut luukkujen takia siellä yli 2vkoa tänä vuonna. Annoin tuonne pikkuisen painehiekkaa ja perään uudet maalit ja ohut kotelovahakerros päälle. Kai se seuraavan auton vaihtoon kestää Yllättäen apparin puolella ei ollut hapettumaa, kuin parin pistehitsin päällä.
                          G30 520d Xdrive Sport -18
                          F30 320i Xdrive Limited Ed. -15

                          Comment

                          • Extra
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2005
                            • 272
                            • Kurjuuden alkulähde

                            #73
                            No niin, homma on hoidettu.

                            Elikkäs kavin näyttämässä autoa paikallisella bmw pajalla ja heti lähti osat tilaukseen. Apparin puolen molemmat ovet ja peräluukun kansi tuli uutta.

                            Auto oli pajalla vähän yli viikon ja siitä maalattiin koko apukuskin kylki ettei jäisi rajoja. Hienoa palvelua oli, ei tarvinnu sanallakaan väitellä yhtään mistään. Eikä tosiaan maksanut mitään...

                            Niin ja koritakuuta jäi vielä 2kk... Maalari meinas jotta ei mikään muu automerkki anna uusia luukkuja näin pienistä vioista! Oli meinaan tosi olemattomia ne kuplat ovien sisäreunoissa.

                            Comment

                            • juu-das
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2007
                              • 756
                              • Kuopio

                              #74
                              Originally posted by Extra View Post
                              No niin, homma on hoidettu.

                              Elikkäs kavin näyttämässä autoa paikallisella bmw pajalla ja heti lähti osat tilaukseen. Apparin puolen molemmat ovet ja peräluukun kansi tuli uutta.

                              Auto oli pajalla vähän yli viikon ja siitä maalattiin koko apukuskin kylki ettei jäisi rajoja. Hienoa palvelua oli, ei tarvinnu sanallakaan väitellä yhtään mistään. Eikä tosiaan maksanut mitään...

                              Niin ja koritakuuta jäi vielä 2kk... Maalari meinas jotta ei mikään muu automerkki anna uusia luukkuja näin pienistä vioista! Oli meinaan tosi olemattomia ne kuplat ovien sisäreunoissa.
                              en jaksa nyt koko juttua lukea läpi, mutta minkä vuosmallin auto tässä oli kyseessä? suomi vai tuonti?

                              Comment

                              • V-Power
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2006
                                • 1333
                                • Varsinais-Suomi

                                #75
                                Originally posted by juu-das View Post
                                en jaksa nyt koko juttua lukea läpi, mutta minkä vuosmallin auto tässä oli kyseessä? suomi vai tuonti?
                                Se selviää tuosta ekalta sivulta 99 vm ja käsittääkseni mallia suomi!
                                E36 95 316i Sedan
                                E39 97 540i Touring
                                E46 99 320Ci Coupe
                                E53 01 X5 4,4 V8
                                E65 05 730d
                                F10 11 523i Sedan
                                F90 08 320i Sedan

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎