Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 "keväthuoltoa"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 3156
    • Nummela

    E46 "keväthuoltoa"

    Noniin, nyt on sitten tuohon pappamalliin tehtävä hieman enemmän tuota remonttia....

    Määräaikaishuollossa Laakkosella kerrottiin seuraavaa:
    - Oik. kallistuksenvakaajan välitanko väljä, uusittava
    - Etutukivarsien takahelat revennyt, uusittava

    Jarrupalojen kulumisvaroitin syttyi palamaan n. 2tkm sitten kun lähdettiin käymään Levillä, joten jarruillekin pitää jotain tehdä. Nyt viikonloppuna olisi tarkoitus vaihdella kesävanteita alle ja samalla tarkistaa, että mikä/mitkä palat siellä on kulunut jne.

    Lisäksi mielessä on käynyt vaihteistoöljyjen vaihto, koska se stefa on vuotanut jo pitkään ja vaihteet eivät mene enää kunnolla sisään...
    Voisiko tuo vaihdeongelma johtua kytkimestä?

    Ja kaiken kukkuraksi jo pitkään vaivannut tyhjäkäynnin seilaus olisi mukava saada kuntoon. Tätä tapahtuu vain lämpimällä koneella ja esim. silloin kun rullaa kytkin pohjassa kohti liikennevaloja. Pysähdyttäessä tyhjäkäynti mielestäni tasaantuu.

    Kysymysosasto:

    - Mistä etutukivarsien takahelat ja kallistuksenvakaajan välitanko?
    - Mistä ja minkä merkkiset jarrupalat ja -levyt jos niitä pitää vaihtaa? (Motonet, KL-Varaosat yms.?)
    - Mistä ja minkä merkkinen vaihteistoöljy?
    - Ilmeisesti tyhjäkäynnin seilaaminen johtuu huohotusventtiilistä?(http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=25544) Ilmamassamittari vaihdettiin viimekesänä, siinä vika ei ole.

    Kiitän vastauksista jo etukäteen. Aurinkoista kevättä!
    E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
    E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


    Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95
  • random hero
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 160
    • 014 area

    #2
    Moro,tosta KL:stä sen verran et Laakkoseltakin saanu osia halvemmalla!

    Comment

    • h.n
      Bimmer Rookie
      • Dec 2004
      • 35
      • Sauvo

      #3
      terve

      Itse kävin hakemassa motonetistä jarrupalat ja levyt pari viikkoa sitten. Ja on toiminu ihan OK. Etu tukivarsien takamaiset helat maksoi jotai 100e/pari merkkiliikkeest.
      Voiskohan olla sulla sama juttu ton kytkimen kans ku mulla oli.

      Tässä juttu. http://www.btcf.fi/forum/showthread....vaihde+ongelma

      Mulla auto e46 318i -98. aj.160tkm ja viimeisen vuoden aikana vaihdettu osia:

      -kytkin, painelaakeri, kampiakselinstefa
      -ilmamäärämittari
      -etutukivarsien takamaiset helat
      -takatukivarsien etummaiset helat
      -vasen etujarrusatula
      -etujarrupalat, takajarrupalat+levyt, käsijarrukengät
      -valonpesijänpumppu
      -moniurahihna
      -venttiilikopantiiviste

      Ja seuraavaksi:

      -molemmat etu-alatukivarret+ koiranluut
      -iskareitten suojakumit
      -pyörän pyörymistunnistin (abs tunnistin)
      -konepelti+ etuoven maalaus (ruosteessa)

      Comment

      • Petri
        BTCF Member
        • Jun 2004
        • 3156
        • Nummela

        #4
        Originally posted by h.n
        Itse kävin hakemassa motonetistä jarrupalat ja levyt pari viikkoa sitten. Ja on toiminu ihan OK. Etu tukivarsien takamaiset helat maksoi jotai 100e/pari merkkiliikkeest.
        Mitä muuta noiden etu- ja takajarrupalasarjojen lisäksi pitää ostaa, joka nurkkaan yksi uusi tunnistinjohto á 10€? Minkä merkkiset jarrupalat ostit?
        E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
        E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


        Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

        Comment

        • 535SD
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 1068
          • Lahti

          #5
          Originally posted by h.n
          Etu tukivarsien takamaiset helat maksoi jotai 100e/pari merkkiliikkeest.
          Ja poerflexit maksaa n.70€ pari tai vähän alle. ja on huomattavasti paremmat ku tavalliset kumipaskat! itse hommasin uudet "kiinnikkeet" mihin ne puslat tulee ja prässäytin paikalleen niin ei tarvinu seisottaa auto tyhjää.
          Laita privaa jos tarvit noita "kiinnikkeitä" löytyy yhdet ylimääräiset.
          Olleita ja menneitä
          1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

          Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

          Comment

          • Tiger2
            Bimmer Rookie
            • Feb 2004
            • 49
            • Tampere

            #6
            Vaihteistossa on BMW:n lifetime-öljy. Luulisin kanssa että vaihteiden takkuilu johtuu juuri tuosta akselin kuivumisestä. Laatikon kyljessä olevassa tarrassa lukee tarkemmin kumpaa laatua. Muistelisin että mun entisessä "sport 2000" bemarissa olisi ollut MTF LT 2- öljyt.

            Lifetime öljyjen vaihtamisesta oli vähän aikaa sitten keskustelua. Tai tarkemmin siitä aiheuttaako lifetime öljyjen vaihtaminen vain lisää ongelmia, koska öljy sisältää likaa sitovia aineita, jolloin vaihdon yhteydessä sitoutunut lika irtoaa laatikon seinämistä haittaamaan laatikon toimintaa ja vaurioittaa sitä.

            Tuntuuko kytkinpoljin raskaalta ensimmäisellä painalluksella?


            edit: lisätty kysymys polkimen raskaudesta.
            Last edited by Tiger2; 21-04-2006, 23:28.

            Comment

            • ParaJaX
              Bimmer Rookie
              • Mar 2004
              • 129

              #7
              Itsellä kuuluu kuoppaisella tiellä semmoista pientä kolinaa oikealta puolelta mutta en ole varma että edestä vaikko takaa..mikähän on mennyt?
              auto siis e46 318i -98 ja jouset näytti olevan ok.

              Comment

              • Petri
                BTCF Member
                • Jun 2004
                • 3156
                • Nummela

                #8
                Originally posted by ParaJaX
                Itsellä kuuluu kuoppaisella tiellä semmoista pientä kolinaa oikealta puolelta mutta en ole varma että edestä vaikko takaa..mikähän on mennyt?
                auto siis e46 318i -98 ja jouset näytti olevan ok.
                Sama täällä, edestä oikealta tuntuisi tulevan kolinaa, olisiko syynä tuo oik. kallistuksenvakaajan välitanko..?

                Jotenkin semmonen fiilis tuon kytkimen kanssa, että se ottaa kiinni liian ylhäältä, eli poljinta ei tarvitse painaa kuin n. 1/3 niin voi vaihteita vaihtaa. Kuvittelenko harhoja vai onko tuo ihan normaalia? Enkä ole huomannut että se olisi raskaampi ensimmäisellä painalluksella...

                Jarrupalojen varoitusvalo sitten meni ja sammui tänään, taidan kuitenkin maanantaina hakea jarrupalat jostain varaosaliikkeestä ja vaihtaa ne alle...
                E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


                Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

                Comment

                • Tapani K.
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2003
                  • 423
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Tiger2
                  Vaihteistossa on BMW:n lifetime-öljy. Luulisin kanssa että vaihteiden takkuilu johtuu juuri tuosta akselin kuivumisestä. Laatikon kyljessä olevassa tarrassa lukee tarkemmin kumpaa laatua. Muistelisin että mun entisessä "sport 2000" bemarissa olisi ollut MTF LT 2- öljyt.

                  Lifetime öljyjen vaihtamisesta oli vähän aikaa sitten keskustelua. Tai tarkemmin siitä aiheuttaako lifetime öljyjen vaihtaminen vain lisää ongelmia, koska öljy sisältää likaa sitovia aineita, jolloin vaihdon yhteydessä sitoutunut lika irtoaa laatikon seinämistä haittaamaan laatikon toimintaa ja vaurioittaa sitä.
                  Isän -00 318i:hin vaihdettiin viime syksynä vaihteistoöljy ja ainakin siinä alkoi menemään vaihteet notkeammin päälle. Toi MTF-öljy siinäkin oli ja mun käsityksen mukaan sinne ei saisi mitään muuta öljyä laittaakkaan.

                  Comment

                  • h.n
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2004
                    • 35
                    • Sauvo

                    #10
                    Originally posted by petri--
                    Mitä muuta noiden etu- ja takajarrupalasarjojen lisäksi pitää ostaa, joka nurkkaan yksi uusi tunnistinjohto á 10€? Minkä merkkiset jarrupalat ostit?
                    Edessä tunnistusjohto on vasemmalla ja takana oikealla, eli vain kaksi johtoa. Jos sul on syttyny se valo ni pitää vaihtaa johto. Toden näköistä että tarviit yhden johdon.
                    En nyt muista minkä merkkiset ne palat (motonet) oli, mutta hyvin toimii ja halvat oli.
                    Toi kytkin kuuluu olla sellanen et se ottaa ylhäältä kii. normaalii e46:ssa. Mut jos vahänkin tunnet "porrastettua nihkeyttä"(ööö?) kytkinpoljinta painaessa ni sillon toi kytkin akseli olis rasvauksen tarpeessa

                    ParaJax Olen melko varma et sul on menny edestä "koiranluu" eli se vakaajan yhdystanko. Tai sit alapallonivel eli alatukivarsi.
                    Ku menee takapäästä se alatukivarrenetuhela ni pitää KOVAA kolinaa.

                    Comment

                    • himonussija
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2005
                      • 392
                      • Finland

                      #11
                      petri-- paljonko sun autolla on ajettu? Paljonko ajat vuodessa?

                      Ihmetyttää vaan miten noin paljon vikoja voi kasaantua kerralla laitettavaksi, ellei sitten aja paljon ja esim. katsastusten välillä autosta kerkeää hajota yhtä sun toista Korjataan sitten kun setä viat löytää.

                      Comment

                      • Petri
                        BTCF Member
                        • Jun 2004
                        • 3156
                        • Nummela

                        #12
                        Originally posted by himonussija
                        petri-- paljonko sun autolla on ajettu? Paljonko ajat vuodessa?

                        Ihmetyttää vaan miten noin paljon vikoja voi kasaantua kerralla laitettavaksi, ellei sitten aja paljon ja esim. katsastusten välillä autosta kerkeää hajota yhtä sun toista Korjataan sitten kun setä viat löytää.
                        Mittarissa 115tkm, itse ajan 30-50tkm vuodessa...

                        Eihän tuossa nyt niin kauheasti ole vikoja, tukivarsien helat ja koiranluu löydettiin korjattavaksi vasta kuukausi sitten määräaikaishuollossa.

                        Jarrupalavaroitinkin syttyi vasta äsken, ei sitäkään olisi voinut kauheasti ennakoida. Tänään haen Pihlajamäen Varaosasta TRW-Lucaksen palat eteen ja taakse hintaan 75€.

                        Tyhjäkäynnin seilaaminen on ollut tähän asti "ominaisuutena", eikä sillä ole jaksanut rasittaa päätään. Jos tänä kesänä vaikka löytäisi vian aiheuttajan.
                        Vaihteiston stefa on tiputellut öljyä pidempään, mutta vasta nyt on alkanut vaihteet mennä hieman huonommin sisään...
                        E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                        E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


                        Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

                        Comment

                        • Petri
                          BTCF Member
                          • Jun 2004
                          • 3156
                          • Nummela

                          #13
                          Originally posted by petri--
                          Mittarissa 115tkm, itse ajan 30-50tkm vuodessa...

                          Eihän tuossa nyt niin kauheasti ole vikoja, tukivarsien helat ja koiranluu löydettiin korjattavaksi vasta kuukausi sitten määräaikaishuollossa.

                          Jarrupalavaroitinkin syttyi vasta äsken, ei sitäkään olisi voinut kauheasti ennakoida. Tänään haen Pihlajamäen Varaosasta TRW-Lucaksen palat eteen ja taakse hintaan 75€.

                          Tyhjäkäynnin seilaaminen on ollut tähän asti "ominaisuutena", eikä sillä ole jaksanut rasittaa päätään. Jos tänä kesänä vaikka löytäisi vian aiheuttajan.
                          Vaihteiston stefa on tiputellut öljyä pidempään, mutta vasta nyt on alkanut vaihteet mennä hieman huonommin sisään...
                          Noin, nyt on etujarrupalat vaihdettu, homma oli helppo kuin mikä. Seuraavilla lomilla vuorossa takajarrupalat.
                          Puslat ja koiranluu menee vaihtoon ensi tiistaina, Muottikadun huolto Hyvinkäällä tekee sen 235€ hintaan...

                          Vielä olisi "ongelmana" tuo tyhjäkäynti, joka seilaa 400-1000rpm, jos rullaa kytkin pohjassa. Pysähdyttäessä tyhjäkäynti tasaantuu, missä vika? Mistä tuon kampikammion huohotusventtiilin löytää ja miten sen viallisuuden voisi testata?
                          Last edited by Petri; 24-04-2006, 18:44.
                          E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                          E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


                          Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

                          Comment

                          • Petri
                            BTCF Member
                            • Jun 2004
                            • 3156
                            • Nummela

                            #14
                            Originally posted by petri--
                            Puslat ja koiranluu menee vaihtoon ensi tiistaina, Muottikadun huolto Hyvinkäällä tekee sen 235€ hintaan...

                            Vielä olisi "ongelmana" tuo tyhjäkäynti, joka seilaa 400-1000rpm, jos rullaa kytkin pohjassa. Pysähdyttäessä tyhjäkäynti tasaantuu, missä vika? Mistä tuon kampikammion huohotusventtiilin löytää ja miten sen viallisuuden voisi testata?
                            Remontti maksoi sittenkin vain 195€, eikä siihen kulunut kuin 40min. Laatikko vuotaa edelleen hieman öljyä, pitää ilmeisesti vaihtaa nesteet ja stefa siihen tänä kesänä.
                            Osaisiko joku antaa vinkkejä tuohon tyhjäkäynnin seilaamiseen ja mistä lähteä selvittelemään sitä?
                            E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                            E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


                            Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎