Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 320i moottorin lämpiäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • maukka86
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 488
    • Pirkanmaa

    e46 320i moottorin lämpiäminen

    Moro
    Ensi alkuun täytyy sanoa, että olen alle viikon ollu bemarin omistaja, joten tietämys autosta siten kovin vähäinen (eikä tietämystä ainakaan helpota italian kielinen ohjekirja). Sitten varsinaiseen kysymykseen. Eli autona otsikon mukainen menopeli vm-98. Eli kuinkahan nopeasti moottorin pitäis nousta normaaliin käyntilämpötilaansa kesähelteellä? Saa nimittäin ajella vähintään 10km, ennen kuin lämpötila edes ylittää ensimmäistä valkoista viivaa. Eikös normaalilämpötila ole suunnilleen mittarin puolivälissä? Onko näin hidas lämpiäminen normaalia? Olen tutkinut flektejä, tai viskoja, mitä nyt ovatkaan, niin ennen jäähdytintä oleva on ilmeisesti ilmastoinnin flekti, joka pyörii silloin kun ilmastointi on päällä. Mutta moottorin edessä oleva ropelli pyörii koko ajan. Ei tosin kovin nopeasti moottorin ollessa kylmä, mutta kuitenkin ilmaa se tuntuu jo silläkin nopeudella siirtävän. Eli pitäisikö tämän pyöriä koko ajan?
    f22 220i
  • Bullitt
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 2786
    • Turku

    #2
    Tietty se moottorin edessä oleva potkuri pyörii, koska moottori pyörittää sitä käydessään.

    Vika on varmaan termostaatissa, jos noin hitaasti lämpenee.


    Comment

    • maukka86
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 488
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by Bullitt
      Tietty se moottorin edessä oleva potkuri pyörii, koska moottori pyörittää sitä käydessään.

      Vika on varmaan termostaatissa, jos noin hitaasti lämpenee.
      Onkohan italian malleissa eri termari kuin suomi malleissa? Vai oliskohan termari ihan kokonaan paskana? Niin ja sellainen vielä, että maantieajossa lämpiäminen on hidasta, mutta kun pysähtyy edes pariksi minuutikisi, niin silloin lämpötila nousee normaaliin.
      f22 220i

      Comment

      • reddewil
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 3015
        • West Coast

        #4
        Originally posted by maukka86
        Onkohan italian malleissa eri termari kuin suomi malleissa? Vai oliskohan termari ihan kokonaan paskana? Niin ja sellainen vielä, että maantieajossa lämpiäminen on hidasta, mutta kun pysähtyy edes pariksi minuutikisi, niin silloin lämpötila nousee normaaliin.
        Termostaatti vaihtoo
        ...

        Comment

        • algernon
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2006
          • 288
          • Turku, Suami

          #5
          Termari on 100% varmuudella sama, tosin aukeamislämpötiloja no muutama niin Italiassa kuin Suomessakin. Se kannattaa vaihtaa jo periaatteesta, jos se lämpenee nyt huonosti niin talvella tarviset kaasulämmittimen sisätilaan....

          Tuon vispilän (siis viskotuulettimen) toiminnan voi tarkistaa ja ohjeet varmaan löytyvät jostakin netistä en ole tarkastanut tosin. Tosin se kuulostaa ehjältä kuvauksesi perusteella.
          M
          850i -91 (EG11)
          Z3 2.8 -98 (CH31)

          325 -08 (VE31)

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎