316i 1,9L vm.-99 alkoi temppuilla noin kuukausi sitten, ensin vaihdoin vasemman vilkun polttimon, sen alettua ensin vilkuttaa nopeasti ja himmeästi. Pari seuraavaa viikkoa auton sähköt toimivatkin Ok, mutta tämän jälkeen alkoi saman tyyppiset vian kuin aiemmin: nopeaa vilkutusta, välillä vilkut eivät toimineet ollenkaan, ajovalot menivät pois päältä ja takaisin useita kertoja ja vaikka katkaisin valot pois kokonaan, niin ne jäivätkin päälle + mittariston himmenemistä ja kirkastumista vuorotellen. No, vaihdoin loputkin vilkkujen polttimot ja ajovalot edestä ja tarkistin sulakkeet -> ei vaikutusta ongelmaan. Tämän jälkeen soitin Laakkosen BMW:n huoltoon ja he neuvoivat kokeilemaan akun miinus-johdon irroittamista vähäksi aikaa jolloin tapahtuisi tavallaan jonkunlainen buuttaus. Tein työtä käskettyä, puoli tuntia tämän jälkeen toimi Ok, sitten taas sama ongelma. Onkohan kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa tai osaisiko joku auttaa ?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E46 316i:n vilkut,ajovalot ja mittaristo temppuilee
Collapse
X
-
Kosketusvika ehkä sittenkin ?
Aloin sittenkin miettimään että kyseessä ei ehkä sittenkään ole laturi, koska laturin valo ei ole palanut edes heikosti kertaakaan ja akku ja käynnistäminen toimii kuin Buickki. Epäilen että kyseessä on joka kosketusvika, vaihdoin juuri myös sivuvilkut ja laitoin niihin CRC:tä sillä muistin että niissä on ollut kosteutta jo pari vuotta muovikuvun sisällä. Tänään ei ole vielä esiintynyt mitään ongelmia, toivossa on hyvä elää sano lapamato.
Comment
-
-
Ehkäpä vika selvisi
Kävin tänään Bosch huollossa ja aikansa vikaa etsitessään törmäsivät laitteillansa vikaan no: 3A eli tuntematon vika, tarkoittaa kuulemma jotain vikakoodia mittariston/keskusyksikön vika ilmoituksesta. Saivat poistettua koodin. Näissä E46-malleissa on jo CAN-väylät sun muut, joten aiemmin BMW-liikkeen neuvo akun miinus-johdon pois ottamisesta hetkeksi, ei poista vikakoodeja, koska tässä järjestelmässä on muisti, johon koodit jäävät vaikka virrat katkaistaan.
Oli muuten aikamoinen heppu Bosch-huollossa, kun puolituntia auton kimpussa työskenneltyään ei ottanut mitään maksua, koska ei ollut vielä varma itsekään auttoiko tämän koodin poisto. Ongelmana on ollut tähän asti myös se että vikaa ei esiinny esim. pariin päivään ja kuitenkin sen jälkeen vika on taas ilmaantunut. Totesi kuitenkin että laturista vika ei missään nimessä johdu. Akun jännite oli pikkasen liian alhainen eli 13,6 V, mutta sen vuoksi ongelmia ei ole ollut, akun jännite-tasoakin ohjaa kuulemma keskusyksikkö esim. lämpötilan mukaan. Nytpä vain odotellaan ja toivotaan että vika ei enää ilmaannu.
Comment
-
Comment