Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330 naputus/nakutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tac
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 154

    E46 330 naputus/nakutus

    Mistähän voisi johtua konehuoneesta kuuluva varsin tiheä nakutus / naputus, joka on selvästi havaittavissa ainakin tyhjäkäynnillä? Ääni ei kuulu varsinaisesti koneesta, vaan enempi siitä bensaruiskuosaston kohdilta... Mistään dieselsoundista ei voi puhua, mutta vähän sinnepäin kuitenkin.

    Tankkasin kokeeksi normi 95:n tilalle Shellin 99+:aa, mutta ainakaan oktaaneista homma ei näyttäisi olevan kiinni, sillä koneen ääneen ei tullut bensan vaihdolla eroa.
    Rahaa on niin paljon ettei paskalle taivu
  • Northstar
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 745
    • Järvenpää

    #2
    Kuuluuko ääni sekä kylmällä, että kuumalla koneella?
    sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

    Comment

    • Lanttu
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 1643

      #3
      Kuulematta on pahuksen vaikea sanoa mitään, mutta jos ääni on pikemminkin hieman tikittävää, arvelisin kyseessä olevan suuttimien solenoidien napseen. Eli silloin ei ole syytä huoleen. Kokeile lisätä pyörintänopeutta auton ollessa paikallaan. Jos ääni tulee polttoainesuuttimista, sen taajuus pysyy vakiona vaikka pyörintänopeus kasvaa. Suuttimien aukioloaika kasvaa pyörintänopeuden funktiona, ei avautumistaajuus.

      Venttiilinpainimista johtuva nakutus muuttaa taajuuttaan pyörintänopeuden mukaan ja on äänenä selvemmin erottuva ("nap nap").

      Comment

      • tac
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 154

        #4
        Originally posted by Lanttu
        Kuulematta on pahuksen vaikea sanoa mitään, mutta jos ääni on pikemminkin hieman tikittävää, arvelisin kyseessä olevan suuttimien solenoidien napseen. Eli silloin ei ole syytä huoleen. Kokeile lisätä pyörintänopeutta auton ollessa paikallaan. Jos ääni tulee polttoainesuuttimista, sen taajuus pysyy vakiona vaikka pyörintänopeus kasvaa. Suuttimien aukioloaika kasvaa pyörintänopeuden funktiona, ei avautumistaajuus.

        Venttiilinpainimista johtuva nakutus muuttaa taajuuttaan pyörintänopeuden mukaan ja on äänenä selvemmin erottuva ("nap nap").
        Jep, vaikea tuota on kuulematta paikallistaa. No, käytin autoa tänään huollossa ja sieltä tuli tuomio: "ääni lähtee imusarjan läpästä, ei vakavaa".
        Rahaa on niin paljon ettei paskalle taivu

        Comment

        • rahami00
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 306
          • Kirkkonummi

          #5
          Autoni piti ostaessa sellaista nakutus ääntä ja viaksi selvisi muistaakseni joku vanoksen haistelija, joka oli rikkoontunut. Maksoi jotain 100 ekee. Naputus tuntui bensaputkissakin ihan selvästi. Samalla alaväännöt eivät olleet ihan normaalilla tasolla. Autoni on e39 528i.

          Comment

          • 330ciSMG
            Bimmer Rookie
            • Mar 2006
            • 71
            • Kuopio

            #6
            imusarjan läppämoottori yksikkö tms !

            Terve!

            Itsellä on sama auto kuin sulla..
            mun autoon vaihdettiin tuo osa maksoi noin 200€
            autolla oli ajettu sillon noin 30tkm kun se piti vaihtaa mut meni takuuseen noille km luvuille.
            se läppä ei auennut kunnolla ja se vaikutti tehoihin jonkun verran...
            kun otettiin entinen irti huomattiin että läpän pultti oli pettänyt..

            tunnin homma vaihtaa

            Comment

            • Hiski
              Bimmer Rookie
              • Jun 2006
              • 33

              #7
              Code:
              Jep, vaikea tuota on kuulematta paikallistaa. No, käytin autoa tänään huollossa ja sieltä tuli tuomio: "ääni lähtee imusarjan läpästä, ei vakavaa".
              Mulle tuli samankaltainen tuomio tänään Laakkosella. Auto on -02 E39 530i, jolla on ajettu 73 tkm, eli kyseessä on sama pata (M54B30). Konehuoneesta on kuulunut viime aikoina vaimeaa naputusta tyhjäkäynnillä, joten käytin tänä aamuna pikahuollossa työmatkalla. Totesivat, ettei naputus aiheuta toimenpiteitä tässä vaiheessa. Eipä sitä naputusta siinä huollon pihalla tuulessa oikein kuullutkaan.

              Se mitä ehdotettiin mahdollisena toimenpiteenä, on vaihtaa nokka-akselin tunnistimet. Tähän ei huoltomiehen mielestä ainakaan vielä kannata ryhtyä, eikä se välttämättä edes poistaisi ongelmaa.

              Vanos kuulemma pitää joka tapauksessa pientä ääntä, mutta kyllä ainakin oma auto on ollut aiemmin hiljaisempi. Toisaalta tänään vakuuteltiin, että jos on vikaa, niin sen kyllä pitäisi kuulua kunnolla.

              Nyt eletään sitten pienen naputuksen kanssa. Eipä tuota juuri kuule ellei ole autotallissa tai pää konepellin alla.

              Comment

              • janik
                Bimmer Rookie
                • Jan 2006
                • 28
                • Kotka

                #8
                Minulla oli autossa (E39 523) selkeä naputus/kolkotus jonka alkuperää ei muutama ammattimies pystynyt sanomaan. Hetken pahinta pelätessäni päätin tutkia tulpat, ja eikös vain joku edellisistä "asentajista" oli jättänyt tulpat aivan löysälle Kaksi niistä laski jo "ohi" ja eikun samalla uutta tulppaa kehiin ja taas äänetön kone
                E39 523 TOURING Monark 1959, Race sierra & Race prelude.

                EX: E30 316 , E36 318i , E30 325i touring E30 318 I M touring ja noin 50 muuta PASKAA....

                Comment

                • Hiski
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2006
                  • 33

                  #9
                  Originally posted by Hiski View Post
                  Code:
                  Jep, vaikea tuota on kuulematta paikallistaa. No, käytin autoa tänään huollossa ja sieltä tuli tuomio: "ääni lähtee imusarjan läpästä, ei vakavaa".
                  Mulle tuli samankaltainen tuomio tänään Laakkosella. Auto on -02 E39 530i, jolla on ajettu 73 tkm, eli kyseessä on sama pata (M54B30). Konehuoneesta on kuulunut viime aikoina vaimeaa naputusta tyhjäkäynnillä, joten käytin tänä aamuna pikahuollossa työmatkalla. Totesivat, ettei naputus aiheuta toimenpiteitä tässä vaiheessa. Eipä sitä naputusta siinä huollon pihalla tuulessa oikein kuullutkaan.

                  Se mitä ehdotettiin mahdollisena toimenpiteenä, on vaihtaa nokka-akselin tunnistimet. Tähän ei huoltomiehen mielestä ainakaan vielä kannata ryhtyä, eikä se välttämättä edes poistaisi ongelmaa.

                  Vanos kuulemma pitää joka tapauksessa pientä ääntä, mutta kyllä ainakin oma auto on ollut aiemmin hiljaisempi. Toisaalta tänään vakuuteltiin, että jos on vikaa, niin sen kyllä pitäisi kuulua kunnolla.

                  Nyt eletään sitten pienen naputuksen kanssa. Eipä tuota juuri kuule ellei ole autotallissa tai pää konepellin alla.
                  No niin, selvisi tämäkin ongelma lopulta niinkin yksinkertaisella toimenpiteellä kun öljynvaihdolla. Olisi kannattanut lukea enemmän tätä foorumia. Venttiilinnostajathan siellä on nakuttaneet, kun öljynä on ollut Shell Helix Ultra 0W-30. Eipähän enää tarvitse tuota käyttää, kun ei sovi kyseiseen koneeseen ollenkaan.

                  Tuolta lisää tietoa: http://www.btcf.fi/forum/showthread....ghlight=%F6ljy

                  Comment

                  • tac
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 154

                    #10
                    Originally posted by Hiski View Post
                    No niin, selvisi tämäkin ongelma lopulta niinkin yksinkertaisella toimenpiteellä kun öljynvaihdolla. Olisi kannattanut lukea enemmän tätä foorumia. Venttiilinnostajathan siellä on nakuttaneet, kun öljynä on ollut Shell Helix Ultra 0W-30. Eipähän enää tarvitse tuota käyttää, kun ei sovi kyseiseen koneeseen ollenkaan.

                    Tuolta lisää tietoa: http://www.btcf.fi/forum/showthread....ghlight=%F6ljy
                    Mitkä öljyt laitoit tilalle? Itselläni on Castrol Edge Sport 0W-40 öljyt koneessa.
                    Rahaa on niin paljon ettei paskalle taivu

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7367
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Hiski View Post
                      Eipä tuota juuri kuule ellei ole autotallissa tai pää konepellin alla.
                      Originally posted by janik View Post
                      Minulla oli autossa (E39 523) selkeä naputus/kolkotus...
                      Kyllä mullakin pelti auki jotain naputusta tyhjäkäynnillä kuuluu (E39 523i -00 siis). Mutta en ole osannut tuota pitää vikana, joten en ole asiaa mitenkään koskaan tutkituttanut. Pitää kokeilla nauhoittaa sitä pätkä ja pistää tänne jakoon. Tulppia ei ole koskaan tullut tsekkailtua, sen nyt vois ehkä tehdä joskus.

                      Originally posted by tac View Post
                      Itselläni on Castrol Edge Sport 0W-40 öljyt koneessa.
                      Nämä myös mulla koneessa.
                      Last edited by Petri.Kekkonen; 29-03-2007, 13:16.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Hiski
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2006
                        • 33

                        #12
                        Originally posted by tac View Post
                        Mitkä öljyt laitoit tilalle? Itselläni on Castrol Edge Sport 0W-40 öljyt koneessa.
                        Samaa Castrol Edge Sport 0W-40:stä käytössä tällä hetkellä ja kaikki naputukset katosivat samantien.

                        Sitähän ei tiedä olisiko vaihdon yhteydessä huuhtoutunut ylimääräiset paskat pois tai voi olla, että edelliset Shellin öljyt olivat jo huonossa kunnossa, mutta tähän on kuitenkin vaikea uskoa, kun edellisestä vaihdosta on alle vuosi/8tkm. Kyllä öljyn kuin öljyn pitäisi tuollainen aika kestää koneessa priimakunnossa.

                        Ihmeen herkkiä tuntuvat nämä M52/M54:t olevan öljyjen/voitelun suhteen.
                        Last edited by Hiski; 30-03-2007, 10:39.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by Hiski View Post
                          ...Ihmeen herkkiä tuntuvat nämä M52/M54:t olevan öljyjen/voitelun suhteen.
                          Eipä nyt taasen yleistetä...varsinkaan kun unohdetaan nuo 0W-öljyt.

                          Comment

                          • Hiski
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2006
                            • 33

                            #14
                            Nuo 0W-öljyt ovat tehtaan suositusten mukaiset, jolloin niiden tulisi kyllä mielestäni toimia täydellisesti ko. koneissa.

                            Esim. Laakkosella saa taatusti 0W-öljyä huollossa, koska muuta ei käytännössä saa, ellei sitten itse kanna öljyjä sinne. S-sarjalaisiin laitetaan 10W:tä ja nämä kaksi ovatkin sitten ainoat tarjolla olevat vaihtoehdot.

                            Comment

                            • tac
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2006
                              • 154

                              #15
                              Naputus loppui

                              Sain vihdoin toimeksi viedä auton huoltoon, ja nyt ei naputusta enää kuulu. Syynä tosiaan oli threadissa aiemmin mainittu säätömoottori, joka säätelee tyhjänkäynnillä jotain imusarjassa. Linkissä olevassa kuvassa kyseinen osa on numerolla 7.
                              Rahaa on niin paljon ettei paskalle taivu

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎