Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 valojen säätö ei toimi?!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • asse21
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2005
    • 1225
    • Tampere

    E46 valojen säätö ei toimi?!?

    Pomppas bemu katastuksesta ko ei valojen korkeussäätö toiminu, Malli siis E46 320d vm.-01. Ja normaalit valot.
    Valojahan pystyy säätämään sisältä, mutta mitään ei tapahdu! Minkähänlaisia arvoja pitäs saada piuhoista joka tulee umpiolle?
    (4 piuhaa) Äsken mittailin et tulee n 5 volttia jokaiseen piuhaan, kun x3:ssa tulee n 11 volttia jokaiseen???
    E46:ssa ei arvot muutu jos valoja säätää, mut E83:ssa jännite laskee hetkseksi kun valoja säätää ja nousee heti takaisin normaaliin.
    Liekkö säätöpotikka rikki? Molemmissa siis "samanlaiset" valot.
    E39 525i touring
    E39 523i
    i3
  • NokiLeka
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2341
    • Eurajoki

    #2
    Siinähän on automaattisäätö, vai montako rullaa sulla siinä ratin vasemmalla puolella oikein on? Jos on automaattisäätö, niin sun täytyy säätää konehuoneen puolelta perusasetukset kohilleen. Mä tein sen konttorilla katsastussedän kattoessa että ne tulee kohilleen, eli onnistuu ilman työkaluja.
    "I do everything my Rice Crispies tell me to"

    Comment

    • asse21
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2005
      • 1225
      • Tampere

      #3
      Originally posted by NokiLeka View Post
      Siinähän on automaattisäätö, vai montako rullaa sulla siinä ratin vasemmalla puolella oikein on? Jos on automaattisäätö, niin sun täytyy säätää konehuoneen puolelta perusasetukset kohilleen. Mä tein sen konttorilla katsastussedän kattoessa että ne tulee kohilleen, eli onnistuu ilman työkaluja.
      Rulliahan on kaksi, muistaakseni toinen on mittarivalojen säätö ja toisesta pitäs säätyä valot ylös alas, niinku tossa x3:ssa.
      Jos ei perusasetukset ole kohillaan niin valot ei ilmeisesti säädy?
      Autohan on jossain vaiheessa toinen puoli keulasta kolhastu, tiiä sitten onko moottori sökö? mut pitäshän se toinen toimia.
      Tossa vähän aikaa mietin ja ihmettelin noit alhasia jännitteitä, niin periaattees joku liitin jos ois vähän höölisti kiinni, niin sieltähän se jännitehäviö jo tulee ja moottorit ei jaksa liikuskella...
      E39 525i touring
      E39 523i
      i3

      Comment

      • NokiLeka
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2341
        • Eurajoki

        #4
        Justiin, eli sulla ei ole automaattia siinä. Sit sieltä voi tosiaan olla jompikumpi moottori sökö tai liian vähän virtaa.
        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

        Comment

        • Convertible
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2003
          • 2638
          • Turku

          #5
          niistä menee sellainen moottorin kannake pidike rikki ja sitten se jää ala-asentoon. Umpio on helppo ottaa irti neljä ruuvia ja avata klipsut, itse vaihdoin sisukalut juuri tuollaiseen.

          Tosin voihan olla, että sinulla on joku sähköongelma, kun molemmat pihalla.
          F25 X3 35d
          E87 118i
          E46 330ti
          E46 M3
          E30 M3
          E30 M3 Convertible
          Z3 Roadster

          Comment

          • henri
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 5752
            • Kiuruvesi/Iisalmi

            #6
            Täällä bi-xenon kurvivalot automaattisäädöillä

            Tänään oli auton katsastus, ja katsastaja pyysi tulemaan katsomaan halliin jotain juttua...edestä vänkärin puolelta tukivarren luona roikkui piuha liittimen kanssa (taka-akselissa oli paikallaan )...elikkäs valojen korkeudensäädön liitin oli irronnut jostain kumman syystä.

            Korkeudensäätö toimi ainakin, kun viimeksi huomasin katsoa asiaa eli viikko takaperin, kun auto meni nelipyöräsuuntaukseen ja öljynvaihtoon.

            Liitin näytti olevan ehjä päällisinpuolin, mutta katsastusmies ei saanut sitä menemään paikoilleen pohjaan asti, ei taida mennä kuin toisinpäin sinne. Nooh valot oli ala-asennossa ja automaattisäätö ei siis toiminut, kokeili muutaman kerran ja sinne asti mihin liitin meni, niin ei toiminut säätö -> korjauskehoitus tuli.

            Mitenkä nuissa kosketushäiriöitä, vai sitten se inssi ei osannut laittaa liitintä pohjaan, vai onko mystisesti pimahtanut tuo korkeussäätö-systeemi tässä viikon aikana. Ei huollossa ainakaan mitään vikakoodia ollut, kun oli vikakoodit nollattu.

            Minkä hintanen uusia toi systeemi, mitä kaikkee sinne joutuu uusimaan tai siis minkälaisissa tälleissä nuita osia saa tuohon säätöjuttuun ostettua?
            Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
            Ex. E30 320i 2d GTS -88


            E46 330Cd (projekti V.2)


            ----------------------------

            Comment

            • MPV
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 1191
              • Muhos

              #7
              -02 320d touring, jossa xenonvalot.

              Tänä aamuna töihin ajaessa ihmettelin kun ajovalot näyttivät vain muutaman metrin päähän auton keulasta. Käynnistäessä valot kyllä käyvät ala-asennossa ja palaavat takaisin ylöspäin, mutta jäävät silti näyttämään lähemmäs kuin ennen. Matkalla tauon jälkeen valot kuitenkin palasivat näyttämään oikeaan kohti.

              Kotimatkalla valot näyttivät taas liian lähelle, eikä asia korjaantunut tauonkaan aikana kuten aamulla.

              Illalla auto talliin ja vikakoodit lukuun: ilmoittaa että kuormantunnistusanturissa edessä olisi oikosulku maihin. En tuota sen kummemmin ehtinyt tutkia, että näkyykö ulkoisia vaurioita, vaan se jää toiseen iltaan. Onko kenelläkään muulla kokemuksia vastaavasta viasta? Voisiko olla pelkkä johtovaurio, vai pitääkö varautua uuden anturin hankkimiseen?

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3142
                • Tampere

                #8
                Oletko irroittanut etuakselin asentoanturin kaapelia jostain syystä? Jos on, niin menikö varmasti pohjaan laittaessa takaisin?

                Vikakoodi lienee ollut tyyliin "VHAC, front load sensor short to ground"?

                Jos on liitin hapantunut, todennäköiset osanumerot täältä: KLIK.

                Comment

                • MPV
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 1191
                  • Muhos

                  #9
                  Originally posted by MNi View Post
                  Vikakoodi lienee ollut tyyliin "VHAC, front load sensor short to ground"?
                  Joo, jotain tuollaista vikakoodi oli. Otin sen muka talteenkin, mutta jäi tuolle vikakoodinlukuläppärille...

                  Anturin kaapeliin en ole koskenut, enkä oikeastaan ihan äskettäin mihinkään muuhunkaan tuossa systeemissä. Hyvä tietää että tuo vikakoodi voi tulla ihan irronneesta kaapelistakin. Pitää tutkia tuota viikonlopun aikana tarkemmin.

                  Comment

                  • MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3142
                    • Tampere

                    #10
                    Itsekseen se liitin ei kyllä pomppaa irti, ehjässä MQS-liittimessä on lukituskynnet ja sen verran tiukka tiiviste että ennemmin katkeaa johtimet melkein kuin liitin vahingossa irtoaa.

                    Ennemmin epäilisi että johtosarja on hinkannut itsensä oikkariin tai joku karva on katkennut. Voi kait tasoanturikin olla finaalissa mutta vähemmän kai näitä on mennyt. Mitähän se tasoanturi mahtaa antaa signaalina jos se vipu on irronnut?

                    Kannattanee tarkistaa miltä siellä näyttää ennen osien tilaamista.

                    Comment

                    • MPV
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 1191
                      • Muhos

                      #11
                      Originally posted by MNi View Post
                      Ennemmin epäilisi että johtosarja on hinkannut itsensä oikkariin tai joku karva on katkennut. Voi kait tasoanturikin olla finaalissa mutta vähemmän kai näitä on mennyt. Mitähän se tasoanturi mahtaa antaa signaalina jos se vipu on irronnut?

                      Kannattanee tarkistaa miltä siellä näyttää ennen osien tilaamista.
                      Tänä aamuna tallin seinää vasten valot näytti edelleen liian alas, mutta parin kilometrin ajon jälkeen pomppasivat näyttämään taas "oikein". Jos on johdinvika, niin ainakaan irtipoikki ei taida olla, ennemmin voisi olla anturivika. Tutkitaan asia tarkemmin loppuviikosta.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎