Itellä alkanut joskus tärisemään/ravistamaan vain ja ainostaan tyhjäkäynnillä ja todella harvoin. M57N 3.0d, ajettu 124tkm...tärinä/hytkyminen kestää jonki aikaa ja menee sitte ohi...tekee lähinnä sillon ku kone ei oo lämmin. Ajaessa ei ilmene mitenkään ja muuten toimii moitteitta. Mitä nyt joskus kuuluu sellanen "rämisevä pellin ääni konehuoneesta", kesäisin...voisi olla tärisevä lämpösuoja joka voisi olla ns. löysällä. Ja normaalit napsutukset ja diiselin raksatukset päälle
Huomaa tässä coupessa ovet auki, ku lasit heiluu ja jos peräkontti on auki ni seki heiluu sivuittain.
Kierrokset ei hummaa...Tärinää loppuu ku kiekkoja on ~800 tai yli ja sitten ku kone on pyöriny jonki aikaa tai lämmennyt jonki verran? Tehnyt nyt jonku 4 kertaa vuoden aikana. Yleensä kyllä pyörii tasaisesti kaikilla kierrosalueilla.
Suutin,suuttimenjohtosarjassa kosketushäikkää, pumppu,vauhtipyörä, moottorinkiinnityskumit, tyhjäkäynninsäädin, nokka-akselin asentotunnistin, hehkut, jakoketju löysällä jne.?? Turbon ahtopaineanturi on putsattu vasta, samalla kun imusarjanläpät poistettiin. EGR ja imusarja hyvässä kunnossa (ei siis uusia, mutta ei puhdistuksen tarpeessakaan). Huohotin on vaihdettu huoparullasta siihen uudempaan malliin.
Tänään täris/heilu auto taas käynnistäessä parin päivän käytön jälkeen...Meni ohi kaasua vähän painamalla ja sitte ku kokeilin tota kytkin juttua mitä tässäki topicissa oli.
Uudet hihnat ja rullat + kiristimet on oottamassa asennusta. Moniurahihna on alkanut hieman repeilemään ja moottori tärähtää sammuttaessa silleen ees taas ns. normaalia enempi. Ja käyntiääneen on tullut sellasta kitinää ja "räminää"...kesän jälkeen.
Eli vaihetaan nyt nuo hihnat ja rullat eka, sitte kun huoltoon menee. Sitte jos ilmenee, niin käytetään auto piuhassa, että näkyykö suuttimissa esim. mitään.
Moottorintukikumit ei pitäs ainakaan olla lopussa, tuli stekattua.
Ihan tämän topicin tyyppinen tärinä löytyi yhdestä '03 320dA:sta ja syykin löytyi: Moottorin tukikumit. Ne olivat ehjän näköiset mutta neste oli jo vuotanut ulos ja ne olivat paikallaan lytyssä. Uusilla kumeilla tärinä vihdoin katosi. 3-litran dieselissä systeemi on erilainen, siinä alipaine jäykistää kumeja tarvittaessa, eli eivät ole samanlaiset nestetäytteiset kuin neloskoneisessa.
Itellä alkanut joskus tärisemään/ravistamaan vain ja ainostaan tyhjäkäynnillä ja todella harvoin. M57N 3.0d, ajettu 124tkm...tärinä/hytkyminen kestää jonki aikaa ja menee sitte ohi...tekee lähinnä sillon ku kone ei oo lämmin. Ajaessa ei ilmene mitenkään ja muuten toimii moitteitta. Mitä nyt joskus kuuluu sellanen "rämisevä pellin ääni konehuoneesta", kesäisin...voisi olla tärisevä lämpösuoja joka voisi olla ns. löysällä. Ja normaalit napsutukset ja diiselin raksatukset päälle
Huomaa tässä coupessa ovet auki, ku lasit heiluu ja jos peräkontti on auki ni seki heiluu sivuittain.
Kierrokset ei hummaa...Tärinää loppuu ku kiekkoja on ~800 tai yli ja sitten ku kone on pyöriny jonki aikaa tai lämmennyt jonki verran? Tehnyt nyt jonku 4 kertaa vuoden aikana. Yleensä kyllä pyörii tasaisesti kaikilla kierrosalueilla.
Suutin,suuttimenjohtosarjassa kosketushäikkää, pumppu,vauhtipyörä, moottorinkiinnityskumit, tyhjäkäynninsäädin, nokka-akselin asentotunnistin, hehkut, jakoketju löysällä jne.?? Turbon ahtopaineanturi on putsattu vasta, samalla kun imusarjanläpät poistettiin. EGR ja imusarja hyvässä kunnossa (ei siis uusia, mutta ei puhdistuksen tarpeessakaan). Huohotin on vaihdettu huoparullasta siihen uudempaan malliin.
Tänään täris/heilu auto taas käynnistäessä parin päivän käytön jälkeen...Meni ohi kaasua vähän painamalla ja sitte ku kokeilin tota kytkin juttua mitä tässäki topicissa oli.
Uudet hihnat ja rullat + kiristimet on oottamassa asennusta. Moniurahihna on alkanut hieman repeilemään ja moottori tärähtää sammuttaessa silleen ees taas ns. normaalia enempi. Ja käyntiääneen on tullut sellasta kitinää ja "räminää"...kesän jälkeen.
Eli vaihetaan nyt nuo hihnat ja rullat eka, sitte kun huoltoon menee. Sitte jos ilmenee, niin käytetään auto piuhassa, että näkyykö suuttimissa esim. mitään.
Moottorintukikumit ei pitäs ainakaan olla lopussa, tuli stekattua.
Tänää auto kävi piuhanpäässä:
- 2 hehkua pimeenä (ne menee vaihtoon tässä jossain vaiheessa)...eberillä pärjätään lopputalvi ihan hyvin ja käynnistyy vielä ihan hyvin..ku vasta oli imusarja auki läppien poiston takia.
- suuttimien korjausarvot ok (eli niissä ei pitäs olla mitään vikaa)
-siirtopumppu alkaa ääntämään aika ilkeellä tavalla -> maanantaina uusi tilaukseen -> vaihdettu...ei vaikutusta
- kohtapuoliin vaihtoon menee nuo moniurahihnat/rullat/kiristimet -> ei suurta vaikutusta...jos ollenkaan
katsellaan sitten alkaako tärinät häviämään
edelleen tärisee...kylmänä tosiaan pahiten, johtuu noista hehkuista luulisin...Sen huomasin, että kytkin pohjassa kaasua pikkusen/nopeasti painellessa auto heiluu/tärisee ja kierrokset ku tippuu tyhjäkäynnille, niin kiekkomittari värähtää hiukan ja sitte palautuu ns. normaalikohtaan. Sitten kun käyttää kiekkoja korkeammalla, niin 1000rpm:n kohdalla ratti ja auto tärisee vähän aikaa, sitten loppuu...samaa ratin pientä tärinää ilmenee tyhjäkäynnillä n. 700-750rpm...kun nostaa tonne 800rpm:n pintaan, niin tärinä loppuu.
Last edited by henri; 27-03-2009, 17:32.
Reason: edelleen tärisee
minkälainen se bemarin (320da) tyhjäkäynti sitten normaalina on? Jusa330da sano, että 330 käy kun kello, mutta se onki kutoskone. Onko 320d käynti tasaisempi ja hiljasempi kuin esim. VAG konsernin pumppusuutindieselissä?
mulla auto tärissy koko ajan pikkusen ja joskus valoissa seistessä pyyhkimetki himpun verran tärrää. vähenee selvästi ku lykkää vapaalle.
pystyykö tuon tyhjäkäynnin tasaisuus mittauksen mitata muutkin, kun merkkiliike? itelläkään ei anna mitään vikakoodeja, joten tuommosenhan vois tehä.
Hmm.. Moottorin vaimenninkumit kannattaa vielä tarkastaa ja onhan noissa ollut vähemmänkin ajetuissa tyyppivikana, että vaihdelaatikon kiinnikkeet ovat murtuneet ja siitä syystä tärisee/resonoi.
Omassa autossa tosin oli samanlaisilla oireilla alkava suutin vika. Yksi suutin oli korjausarvoltaan +2 - +2,5 kun alkoi oireilemaan juuri tuolla kuvatulla tavalla. Sitten kun korjausarvo alkoi olla +3 ja vähän päälle niin alkoi maantiellä tasakaasulla täristää sekä kylmäkäynnistyksessä pölläytti sinistä savua hetken. Paljon mahtoi sulla olla korjausarvot??
Jaa, no mittasinpa ite omilla vehkeillä nuita arvoja, kun tuo inpa kerta löytyy. Siitä en oo varma, että katoinko sitten oikeesta kohti..
Arvot selective mass adjustment: 0,63, 0,08, 0, 0.
Rotation conformity puolestaan oli 1:llä ja 2:lla enemmän kuin kahella muulla (noin 6 rpm).
Tulkitsisin tuota niin, että suuttimissa ei olisi vikaa, kun korjausarvot pienet, mutta nuista tyjäkäyntilukemista en osaa tehdä johtopäätöksiä. Muilla mitä ja paljon saa heittää?
Pitäs saaha joku toinen 320d rinnalle, niin vois vertailla, että mikä on normaali käynti. Toisaalta voihan ne tukikumitkin olla mäsät, mutta kun silmämääräisesti näyttää suht ok:lta.
Moottorinvaimennuskumeille menevät alipaineletkut kunnossa?...jos fuskaa jostain hiushalkeamasta ilmaa niin päästää koneen heilumaan kun ei vaimenna moottorin liikettä kunnolla.
Sitten ne vaihdelaatikon kiinnikkeet?..tyyppivikana ollut jossain autoissa murtumia ja kolistaa/täristää mukavasti.
Ei näyttäs tossa 320d:ssä olevan nuita alipaineletkuja ollenkaan. Liekkö sitten jotain nestettä kuitenkin vai täyttä kumia, sitä en tiiä. Mut voit olla oikeessa, että on jommatkummat tiensä päässä. Päällisin puolin ei halkeamia näy. Turha vaihtaminen ei kyllä vaan nappais...
Oire kuitenkin matala resonanssi ja sen kautta tärinä.
Nonniin, vaihdettiin moottorin tukikumit ja tärinä lakkas.
Jälkeen päin tuntuu typerältä, kun ees kehtas luulla, että tommonen tärinä saattas olla normaaliakin. Nyt käy niin nätisti ETTÄ. Ei tarvii joka pikku pysähdyksessä laittaa vapaalle. Olihan nuilla tietysti hintaa kumeilla, KL:ltä haettuna yhteensä satkun, mutta onpahan taas miellyttävä ajella.
Comment