Announcement

Collapse
No announcement yet.

316i e46, -99, jäähdytinneste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kizmoudbz
    Newbiemmer
    • Oct 2006
    • 14
    • pohjanmaa

    316i e46, -99, jäähdytinneste

    Vaihdoin jäähdytinnesteet, sain jopa ilmattuakin, eli tulee lämmintä ja letkut kuumenee, kesti 30 km:n koeajon, kunnes ilmoitti alhaista nestemäärää.
    Annoin jäähtyä, lisäsin nestettä, ajoin tosi kuumaksi.
    Pihalla sammutin ja katsoin niin pulppus paisarin korkista nestettä ulos ?
    Vika on siis...?
  • -PT-
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 580
    • Rovaniemi

    #2
    Käytitkö moottoria sen verran lämpöseksi, että termostaatti aukesi. Lisäsitkö nestettä termostaatin aukeamisen jälkeen?
    Peugeot 407 HDi 136 -04
    Ex: E46 320i -00
    Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

    Comment

    • Kale79
      Bimmer Rookie
      • Apr 2005
      • 150

      #3
      Kiristä korkki

      Paisuntasäiliön korkkia saa kiertää muuten aika tiukalle, mulla oli sama homma, "tuntu", että kiinnihän se oli vaikkei ollu..

      316 e46 -00

      Comment

      • kizmoudbz
        Newbiemmer
        • Oct 2006
        • 14
        • pohjanmaa

        #4
        Kuului selvää pihinää korkista kun puristeli letkuja, eli se korkki on ilmeisesti rikki, vuotaa siitä nesteet poies.
        Olen varmaan kiristänyt liikaa ja menny tiiviste paskaks.
        Aina jotain hankaluuksia auton kanssa...
        Jospa sais nopeasti uuden korkin vaikka KL-osilta...

        Comment

        • kizmoudbz
          Newbiemmer
          • Oct 2006
          • 14
          • pohjanmaa

          #5
          ...Ja on tuo jäähdytysjärjestelmä muutenkin outo, paisarista vesi vähenee kun käynnistää, palautuu muutamassa tunnissa, toki kuumana "tulvii".
          Yön aikana vetää melkein ylävesiletkua luttuun?:think
          Termostaatti taitaa olla 105 asteinen. Sehän näissä oli kaikissa paska ainakin -99 mallissa, tehtaan takuuseen silloin vaihtoivat tuhansiin autoihin.
          Paisuntasäiliöt räjähtelee e46:ssa, ehkäpä koska suunnitelleet turhan korkeapaineisen järjestelmän, jo tuon termostaatinkin perusteella.
          105 astetta?

          Comment

          • polkuauto
            Bimmer Rookie
            • Jan 2006
            • 168

            #6
            M43 moottoreissa on elektronisesti ohjattu jäähdytysnesteen lämpötilan säätö. Eli kun moottoria ajetaan kevyesti kuormittaen, jäähdytysnesteen lämpö pidetään 105 asteessa. Kun kuormitusta lisätään lämpötila pudotetaan 85 asteeseen. Tällä on tarkoituksena parantaa moottorin hyötysuhdetta ja toisaalta pitää päästöt kurissa.
            Kannattaa muuten tutustua seuraavaan threadiin: http://www.btcf.fi/forum/showthread....dytysneste+e46

            Comment

            • dsl Bimmer
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2005
              • 358

              #7
              Originally posted by Kale79 View Post
              Paisuntasäiliön korkkia saa kiertää muuten aika tiukalle, mulla oli sama homma, "tuntu", että kiinnihän se oli vaikkei ollu..

              316 e46 -00
              Sama homma täällä. Auttoi kun pesi kierteet säiliöstä ja korkista. (Sitten vähän silikonia vielä kierteisiin.)

              Comment

              • dsl Bimmer
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 358

                #8
                Originally posted by polkuauto View Post
                M43 moottoreissa on elektronisesti ohjattu jäähdytysnesteen lämpötilan säätö. Eli kun moottoria ajetaan kevyesti kuormittaen, jäähdytysnesteen lämpö pidetään 105 asteessa. Kun kuormitusta lisätään lämpötila pudotetaan 85 asteeseen. Tällä on tarkoituksena parantaa moottorin hyötysuhdetta ja toisaalta pitää päästöt kurissa.
                Kannattaa muuten tutustua seuraavaan threadiin: http://www.btcf.fi/forum/showthread....dytysneste+e46

                Musta tuntuu, että se on aina noin 102 astetta. Ainakin ajotietokoneen valikon 7.0 mukaan. Missä on kerrottu, että se pudotetaan kuormitettaessa? Ainakaan mulla ei sitten pudotus toimi... Mutta meneekös siihen termostaatin koteloon joku sähköjohto. Jos termostaatin koteloon menee sähköjohto, niin ohjataanko sillä termostaattia vai onko se lämpötila-anturi?
                Last edited by dsl Bimmer; 05-11-2006, 12:29.

                Comment

                • polkuauto
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2006
                  • 168

                  #9
                  Tekniikan Maailma numero 8/98. BMW 318i:n koeajoartikkelissa on juttua tosta jäähdytysnesteen lämpötilan säätelystä.

                  Comment

                  • dsl Bimmer
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2005
                    • 358

                    #10
                    Originally posted by polkuauto View Post
                    Tekniikan Maailma numero 8/98. BMW 318i:n koeajoartikkelissa on juttua tosta jäähdytysnesteen lämpötilan säätelystä.
                    Kiitos tiedosta! Tästä pitää ottaa selvää. Mulla on 316, joten koskeekohan lämpötilansäätö vain 318:sta?

                    Comment

                    • kizmoudbz
                      Newbiemmer
                      • Oct 2006
                      • 14
                      • pohjanmaa

                      #11
                      Taas ongelma ratkesi...

                      Eli vika oli taas kerran asentajassa... Ja pemarin paisari toimii epäloogisesti, joskin oma moka.
                      Kuten jo aiemmin ilmeni, vaihdoin nesteet, rupes kiertäänkin hyvin.
                      Näytti että oli sopiva nestemäärä, kun hiukan lämpimänä tarkistin ja samalla käytin ilmaruuvia löysällä - (ilmaruuvin aukaisu nostaa nestepintaa paisarissa...)
                      Ajossa sitten välähti alhaisen nesteen varoitusvalo.
                      Liian aikaisessa vaiheessa laitoin sitten nestettä lisää, ei ollut kerinny hakea oikeaa tasoa paisariin joten hätäily johti ylitäyttöön.
                      Ylimääräinen tuli sitten korkista ulos, josta päättelin että korkki on varmaan rikki koska se "vuodon" lisäksi pihisee kun letkuja painelee, jollei pidä ilmaa ei varmaan nesteitäkään, siksipä puskee aianeet pihalle...(tottakai saa korkki pihistä - nyt tiedän)
                      Korkin väkivaltaisen purku operaation jälkeen totesin sen olevan ok, ja sain sen vielä kasaan, pieniä muodonmuutoksia nähtävissä, kuitenkin, hyvin toimii taas isin pikku BMW.

                      Comment

                      • arska84
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 1356
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Nostetaas vanhaa. Minkä väriset nesteet kuuluu olla E46 318 -99? Itellä on punaiset ja epäilen että pitäis olla vihreät:think Onko tuosta haittaa??
                        BMW PREMIUM

                        BMW E46 318

                        Comment

                        • ruikki
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 585

                          #13
                          muistelen että niitä ei saa sekottaa keskenään. ja punaset saa laittaa jos huuhtelee järjestelmän vihreitten jäljiltä. millo lie tullu nuo punaset jäähdytysnesteet että onko ne ollu tuossa jo uudesta asti.
                          !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

                          Comment

                          • jermu82
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2008
                            • 151

                            #14
                            Originally posted by ruikki View Post
                            muistelen että niitä ei saa sekottaa keskenään. ja punaset saa laittaa jos huuhtelee järjestelmän vihreitten jäljiltä. millo lie tullu nuo punaset jäähdytysnesteet että onko ne ollu tuossa jo uudesta asti.

                            ok joo
                            Last edited by jermu82; 22-09-2009, 18:30.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎