Announcement

Collapse
No announcement yet.

Taas kysymys moottoriöljystä E46 (apuva!)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tyggis
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 415

    Taas kysymys moottoriöljystä E46 (apuva!)

    Ongelma: Auto E46 330, keltainen öljymerkkivalo syttyy aika-ajoin ajon jälkeen ja nyt muutaman kerran myös ajon aikana. Siispä pitää lisätä öljyä, että meno voi jatkua.

    Hyvä, mutta itse todelliseen pulmaan: Auto on uusi minulla ja en tiedä mitä litkuja edeltävä omistaja on kaatanut moottoriin. Öljyn valmistajalla ei varmaankaan ole suurta merkitystä, mutta oikeilla viskositeeteillä keskenään yms luulisi olevan.

    Mitä tapahtuu, jos eri "asteisia" öljyjä sekoittaa? Nurkissa sattuu pyörimään avaamaton Shellin Ultra Helix 5w 40 4l pönikkä joka voisi tilapäisöljynä mennä tuohon. En vaan ole vielä uskaltanut laittaa sitä, koska joskus olen kuullut että eri viskositeettiöljyt sekoitettuna toisiinsa saattaisivat aiheuttaa vaahtoamista tms.

    Kyllä, tiedän että Shellin öljyt ovat huonoja, mutta nyt hätätilassa voisin lurauttaa sitä... Tuskin moottori siitä rikki menee.
  • Bemu500
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 2992
    • INvaLA

    #2
    Helpoimmalla pääsisit kun ostaisit uudet öljyt ja vaihtaisit ne sinne nii ei tarvis arpoa. Ite tekisin noin.
    -Official member of BTCF-Sauna team-


    e91 325i -06

    Comment

    • Tyggis
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 415

      #3
      Sama oli mielessä...

      Comment

      • Convertible
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 2638
        • Turku

        #4
        Ei se ole niin nuukaa, mutta muista "lorauttaa" koko litra sitten kerralla. (kts. huoltokirja)
        F25 X3 35d
        E87 118i
        E46 330ti
        E46 M3
        E30 M3
        E30 M3 Convertible
        Z3 Roadster

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #5
          Kyllä sinne voi lisätä muunasteisiakin öljyjä ei se nyt niin nuukaa ole, onhan se lisättävä öljy aina parempaa kuin se vanha siellä koneessa ollut öljy, jos sä haluaisit aina samanlaista laittaa mitä koneessa jo on niin sullahan pitäisi olla saman verran käytettyä/ajettua öljyä mitä koneessasikin

          ..Anna mennä vaan, siinähän ne öljyt pikkuhiljaa vaihtuu samalla..
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • Tyggis
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 415

            #6
            Ihan hyvä pointti

            Ajattelin kyllä vaihtaa kaikki öljyt ti-hallissa. Shellin ohjeiden mukaan tuo 3-litrainen pata vie öljyä 6,5l. Mihin porukka on muuten heittänyt vanhat käytetyt öljyt, kuoppaan takapihalle vai
            Last edited by Tyggis; 19-12-2006, 12:20.

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3402
              • Tre

              #7
              Originally posted by Tyggis View Post
              Ihan hyvä pointti

              Ajattelin kyllä vaihtaa kaikki öljyt ti-hallissa. Shellin ohjeiden mukaan tuo 3-litrainen pata vie öljyä 6,5l. Mihin porukka on muuten heittänyt vanhat käytetyt öljyt, kuoppaan takapihalle vai
              Kaikki öljyt vaihdat? Tarkoitatko siis perä-, laatikko- ja tehostinöljyjäkin?

              Eikös TI-halleissa ole monesti tynnyrisuppilosysteemi johon ölpät päästetään?
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                #8
                Originally posted by Tyggis View Post
                Ihan hyvä pointti

                Ajattelin kyllä vaihtaa kaikki öljyt ti-hallissa. Shellin ohjeiden mukaan tuo 3-litrainen pata vie öljyä 6,5l. Mihin porukka on muuten heittänyt vanhat käytetyt öljyt, kuoppaan takapihalle vai
                kai siellä ti-hallissa on säiliö jäteöljylle?
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • Valkman
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 712
                  • Helsinki

                  #9
                  Jos muistan oikein, niin voit viedä ne paikkakuntasi lähimpään huoltsikkaan, josta löytyy huolto. Sinne pitäisi saada jättää kamansa, mutta jostain muistan, että pelkästään huoltoasemamyymälätkin joutuvat vastaanottamaan jäteöljyt, koska myyvät niitä (siis öljyjä, ei jäteöljyä). Toinen on kaatopaikka tai vastaava jätteiden vastaanottokeskus. Ei ole varmaan suurta vaivaa heillekkään.
                  Last edited by Valkman; 19-12-2006, 14:48.

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    #10
                    Joo isommilla huoltisikoilla on "koppeja" mihin öljy voi purkeissa jättää.
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • Tyggis
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2005
                      • 415

                      #11
                      Siis vaihdan pelkästään noi moottoriölskät ja suodattimen, oikean huollon yhteydessä sitten loput öljyt ja litkut.

                      Comment

                      • GTO
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2006
                        • 50

                        #12
                        Keltasen öljynmerkkivalon sytyttää usein viallinen öljynmääräanturi. Vaihda anturi samalla öljypohjaan kun vaihtelet niitä oljyjä, loppuu valon vilkkuminen.

                        Comment

                        • Tyggis
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 415

                          #13
                          Kokeillaan ensiksi ihan pelkillä öljyillä hoitaa asia kuntoon.

                          Comment

                          • e39tds
                            Newbiemmer
                            • Mar 2006
                            • 19
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by Tyggis View Post
                            Ongelma: Auto E46 330, keltainen öljymerkkivalo syttyy aika-ajoin ajon jälkeen ja nyt muutaman kerran myös ajon aikana. Siispä pitää lisätä öljyä, että meno voi jatkua.

                            Hyvä, mutta itse todelliseen pulmaan: Auto on uusi minulla ja en tiedä mitä litkuja edeltävä omistaja on kaatanut moottoriin. Öljyn valmistajalla ei varmaankaan ole suurta merkitystä, mutta oikeilla viskositeeteillä keskenään yms luulisi olevan.

                            Mitä tapahtuu, jos eri "asteisia" öljyjä sekoittaa? Nurkissa sattuu pyörimään avaamaton Shellin Ultra Helix 5w 40 4l pönikkä joka voisi tilapäisöljynä mennä tuohon. En vaan ole vielä uskaltanut laittaa sitä, koska joskus olen kuullut että eri viskositeettiöljyt sekoitettuna toisiinsa saattaisivat aiheuttaa vaahtoamista tms.

                            Kyllä, tiedän että Shellin öljyt ovat huonoja, mutta nyt hätätilassa voisin lurauttaa sitä... Tuskin moottori siitä rikki menee.
                            Tuo vaahtoamisasia lienee vanhaa, silloisilla mineraaliöljyillä paikkansapitänyttä tietoa. Varmasti ovat mineraaliöljyt vaahdonneetkin, vaikka ei olisi mitään lantrauksa tehnytkään. Jytäjammuunkin vaihdettiin isompi öljypohja jäähdytyksen takia.

                            Nykyöljyillä ominaisuudet ovat sikäli hyvät ja eri tuotemerkeillä keskenään tasapäiset, että sekoittamisessa ei ole mitään vaaramomenttia.

                            Onhan esimerkiksi vaihtoväli tuplaantunut samalla koneella öljyjen kehittymisen myötä.
                            e39tdsA, ex e28td, e34tdA

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎