Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 nesteen katoamis ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pekkapu
    Newbiemmer
    • Apr 2005
    • 21

    E46 nesteen katoamis ongelma

    Nyt asiantuntijoille pähkinä purtavaksi.

    Minulla on bemussa (E46, 316 vm-00) nesteet kadonnut jo pitkään. 2 kertaa oon käyttänyt pajalla, uutta osaa on laitettu, mutta vika ei ole lähteny.

    Eli tässä murheellinen tarinani:
    Nestettä alkoi ihmeelisesti kadota jo yli vuosi sitten. Aluksi en kiinnittänyt siihen suurempaa huomiota, vaan lisäilin silloin kun tarvi, kunnes alkoi täyttöväli tihentyä. Yritin itse etsiä vuotoa, mutta eihän sitä löytynyt. Sitten vein pajalle, ja sieltä kuulemma löytyi kennon putkesta vuoto. No vuoto korjattiin, mutta sama homma jatkui. Vein uudestaa eri paikkaan. Ne löysi vesipumpusta vuodon ja vaihteli muutamalla satasella osia. Eipä ehtinyt ajaa ku n. 100 km kun taas valo syttyi palamaan.

    Yritin itse jälleen metsästää vikaa, mutta ei löytynyt. Tällaista diagnoosia olen tehnyt:

    - Käytin termostaatin irti, mutta en kyllä osannut sanoa onko se kunnossa. Ihmeellinen helinä sen sisältä kuuluu, onkohan se normaalia?

    - Mietin kannentiivistettä, mutta öljyt ja nesteet ei mene sekasin, eikä paisarissa kupli. Muutenkin käy sievästi.

    - Joskus ei meinaa pukata lämmintä hyttiin, vasta kun kovilla kierroksilla (jos sittenkään)

    - Pari kertaa on kerännyt melkoset paineet järjestelmään. Lämpimänä kun paisarin korkin aukaisee, niin puskee nestettä pihalle.

    - Voi olla että järjestelmässä on ilmaa. Miten se ilmaus tehdään?

    Löysin useitakin tähän asiaan liittyviä thredejä, mutta en osaa niiden perusteella tehdä diagnoosia. Mitäs asiantuntijat sanoo??
  • polkuauto
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 168

    #2
    Kuullostaa hyvin tutulta. Jäähdytysnesteen katoaminen aiheutti omassa 318:ssa pitkään harmaita hiuksia. Syyksi paljastui seuraava: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=56988

    Noiden lisäksi joissain m43:sissa nesteen katoamista on aiheuttanut myös mm. paisuntasäiliön sauman vuotaminen. Searchilla lisää..

    Comment

    • pekkapu
      Newbiemmer
      • Apr 2005
      • 21

      #3
      Originally posted by polkuauto View Post
      Kuullostaa hyvin tutulta. Jäähdytysnesteen katoaminen aiheutti omassa 318:ssa pitkään harmaita hiuksia. Syyksi paljastui seuraava: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=56988

      Noiden lisäksi joissain m43:sissa nesteen katoamista on aiheuttanut myös mm. paisuntasäiliön sauman vuotaminen. Searchilla lisää..
      Joo, pitänee katsastella noita muoviosia & letkuja vähän takemmin.

      Huomasinkin jostakin thredistä että niitä paisareita oli useammallakin halkeillut. Onko tietoa näkeekö sitä halkeamaa silmällä? Tutkailin sitä säiliötä ja se kyllä näytti ehjältä. Joku meinas, että tämä paisain halkeama oli aieutanut sen, että öljyn merkkivalo palaa heten käynnistyksen jälkeen. Sama ongelma on minulla.

      Comment

      • polkuauto
        Bimmer Rookie
        • Jan 2006
        • 168

        #4
        Tosta öljyn merkkivalosta. Onko kone öljyssä öljynsuodattimen jalan tienoilta? jos on, niin syy vois löytyä sieltä. Tässä lainaus omasta tekstistä toisessa thredissä:

        "Todennäköinen vuotokohta on Öljynsuodattimen jalan ja moottorin lohkon välissä olevan takaiskuventtiilin o-renkaat. Itsellä 100tkm ajetussa m43 koneessa kovettuneet rinkulat päästivät öljyä pihalle n. 1l/1000km.
        Alkuun luulin että öljyä vuotaa öljypohjan tiivisteestä mutta tarkempi tutkailu paljasti oikean paikan. Kovettuneiden renkaiden vuoksi myös öljynsuodatin pääsee osittain tyhjentymään auton seistessä. Tämä taas hidastaa öljyn paineen nousua moottoria käynnistettäessä (öljynpaine valo vilkku kuin diskopallo ja kylmillä keleillä venttiilien kalkatus oli korvia raastavaa).
        O-renkaiden koko taisi olla 24x3mm. samalla kannattaa toki uusia suodattimen jalan paperitiiviste. Periaatteessa homma on suht simppeli mutta esim laturi ja sen jalusta täytyy irrottaa jotta suodattimen jalan saa irti.
        Tässä vielä kuva: http://www.realoem.com/bmw/showparts...& hg=11&fg=30
        Eli osan numero 4 ympärillä on kaksi O-rengasta."

        Comment

        • pekkapu
          Newbiemmer
          • Apr 2005
          • 21

          #5
          Originally posted by polkuauto View Post
          Tosta öljyn merkkivalosta. Onko kone öljyssä öljynsuodattimen jalan tienoilta? jos on, niin syy vois löytyä sieltä. "
          Saattaapa hyvinki olla kyseinen vika. Ihmetyttää vaan se, että öljyn merkkivalo syttyy joka kerta, vaikka auto olisi lämmin. Käynnistyksen jälkeen menee n. 20 sek. ja valo syttyy, palaa ehkä 20 s. ja sitten sammuu. Joka kerta juuri samalla tavalla. Meinasivat huollossa että anturivika.

          Onko tietoa miten se jäähdytysjärjestelmä pitää ilmata?

          Kiitos paljon vinkeistä tähän asti!!

          Comment

          • owanshar
            Bimmer Rookie
            • Sep 2003
            • 57
            • Seinäjoki

            #6
            nesteen vuoto

            Itselläni hävisi nestettä e46sen 316sta koneen takaosassa olevasta jäähytysletkusta jota ei havaitse kuin kokeilemalla kädellä koneen takaa(ohjaamonpääty)
            www.tomijuhani.com - "Media joka ei sammaloidu"

            Comment

            • Tuotanur
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2005
              • 275
              • 03

              #7
              Originally posted by pekkapu View Post
              Onko tietoa miten se jäähdytysjärjestelmä pitää ilmata?

              Kiitos paljon vinkeistä tähän asti!!
              Foorumin searchilla löytyi mm tämä.

              Comment

              • polkuauto
                Bimmer Rookie
                • Jan 2006
                • 168

                #8
                Voi olla hyvinkin anturivika.

                Mitään virallisia ohjeita mulla ei tohon ilmaamiseen ollu. Kaadoin ensin hiljaa nestettä paisariin niin kauan että pinta oli normaali tasolla. Sit auto käyntiin ja puristeleen syylärin ylä ja alaletkuja niin kauan että termari aukee. Samalla tarkkaillen että nestepinta ei putoa liikaa paisuntasäiliössä. Sisältä lämmönsäädin kuumimmalle että neste pääsee kiertämään myös lämmityslaitteen kennon kautta. Annoin jäähtyä hetken ja kävin ajamassa pienen lenkin. Taas pari tuntia odottelua että kone jäähtyy kunnolla. Tämän jälkeen tarkastin vielä että nestepinta on oikealla tasolla. Hyvin on pysynyt..

                edit: tuotanur pisti hyvät ohjeet!

                Comment

                • pekkapu
                  Newbiemmer
                  • Apr 2005
                  • 21

                  #9
                  Nonniin, käytinpä autoa jälleen pukin päällä. Ja niinhän se viaksi paljastui juurikin nämä muoviosat. Se kannen takaa lähtevä juttu oli katkennut sinne kannen sisään...ja tuntui olevan todella hapras se toinenkin osa.

                  Pitääpäs alkaa tilaileen uusia osia.

                  Kiitos polkuautolle hyvästä vinkistä!

                  Comment

                  • Vesku1
                    Photographer
                    • Jun 2005
                    • 1401
                    • Haukipudas

                    #10
                    Edit. tein oman topikin öljynpaine (?) ongelmista.
                    http://www.btcf.fi/forum/showthread....21#post1430221
                    Last edited by Vesku1; 16-12-2008, 14:12.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎