Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 automaatti-ilmastointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arska84
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1356
    • Seinäjoki

    E46 automaatti-ilmastointi

    Tuli ostettua tollanen 318 E46.. Toi on nyt eka auto missä mulla on ilmastointi. Kysymys kuuluu että miten saa kopin kaikista nopeiden lämpimäksi kun nytkin on pihalla -25 astetta pakkasta? Kannattaako laittaa puhaltamaan heti 32 asteeseen vai kuinka? Toinen kysymys on että pitääkö ilmastointia käyttää talvella että voitelee tiivisteet ym? Eihän se kompura tietääkseni lähde päälle edes pakkasilla,eikä lämmintä tallia oo käytössä Ps: yritin haulla etsiä,mutta en löytänyt...
    BMW PREMIUM

    BMW E46 318
  • heijani
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 220
    • Turku

    #2
    Itsellä on ainakin talvella ollut vaan 21 astetta koko ajan ja ihan hyvin lämpiää. Käännät vaan sen keskellä kojelautaa olevan rullan punaisille pisteille. Tosta kompurasta olen kuullut juttua, että olisi järkevä silloin tällöin käytellä, mutta ei tosiaan taida pakkasella toimia. Käyttää sitten kun taas lämpenee.
    BMW e61 525dA 2006
    ex BMW e39 530dT 2000
    ex Volvo V70 2.4T AWD :think
    ex BMW e39 540iA sedan 1999
    ex BMW e28 520i Bavaria 1987
    ex BMW e46 316i sedan 2000

    Comment

    • arska84
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 1356
      • Seinäjoki

      #3
      Originally posted by heijani View Post
      Itsellä on ainakin talvella ollut vaan 21 astetta koko ajan ja ihan hyvin lämpiää. Käännät vaan sen keskellä kojelautaa olevan rullan punaisille pisteille. Tosta kompurasta olen kuullut juttua, että olisi järkevä silloin tällöin käytellä, mutta ei tosiaan taida pakkasella toimia. Käyttää sitten kun taas lämpenee.
      Mitäs nappuloita kannattaa olla päällä? Ei varmaan kannata automaatilla olla koska ei ala puhaltamaan lujempaa ennen kun kone lämpenee..
      BMW PREMIUM

      BMW E46 318

      Comment

      • heijani
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 220
        • Turku

        #4
        Ihan automaatilla olen pitänyt. Kylmää ilmaa se kuitenkin puhaltaisi ennen kuin lämpiää ja aika nopeastihan toi lämpiää. Sitä lasien huurteenpoistonappia, eli se lumihiutaleen yläpuolella oleva, tulee tarvittaessa käytettyä. Voi olla että on vielä jotain kikkavitosiakin, ja sisätilanlämppäri on kyllä yleensä päällä.
        BMW e61 525dA 2006
        ex BMW e39 530dT 2000
        ex Volvo V70 2.4T AWD :think
        ex BMW e39 540iA sedan 1999
        ex BMW e28 520i Bavaria 1987
        ex BMW e46 316i sedan 2000

        Comment

        • miccou
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2005
          • 488
          • Iisalmi

          #5
          Itse olen pitänyt lämpötilan siinä 21 asteessa ja automaatilla. Nyt tosi kylmillä ilmoilla (yli -20) olen laittanut puhalluksen jalkatilaan, keskeltä ja tuulilasille. Olen huomannut että tuo automaatti säätää alussa puhalluksen vain jalkatilaan ja tuulilasille. Kun sisätila saavuttaa halutun lämpötilan, puhallus alkaa myös toimia keskeltä. Kylmillä ilmoilla sivuikkunat huurtuvat, jos en säädä puhallusta keskisuuttimiin itse.

          En tiedä onko tuota ilmiötä havaittavissa kaikissa ilmastoinneissa, mutta minua ainakin ärsyttää ettei puhallusta ole heti alusta myös keskisuuttimista. Autona on e46 320D touring vm. -00.

          PS. Ilmastointia kuulemma kannattaa käyttää päällä n. kerran kuukaudessa. Liekkö totta vai ei, mutta ohjetta olen noudattanut.
          VW Passat 1.8t -04


          X1 20Da X-Drive -13
          E39 530Da Touring -01
          E39 525iA Touring -01
          E46 325iA Sedan -01
          E46 320D Touring -00
          Audi A3 1.9TDI -01
          VW Multivan 2.5 TDI -05

          Comment

          • Aksu|
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 1063

            #6
            Tuon webaston kanssa suositellaan pidettävän 32c ja puhallinnopeutta noin 1/3. Suunnattuna lasille, suuntaan sen myös tosin keskisuuttimista tulemaan.

            Tuolla asetuksella myös ajelen niin kauan kunnes kopissa alkaa lämmintä olemaan ja jos pidemmälle ajelen niin säädän sitten n.20-22c, puhallus lasille ja keskisuuttimista, puhallusnopeudensäätö automaatilla. Sitten jos alkaa jaloissa vilu tulla niin pistän koko vehkeen automaatille.
            EX:
            328CiA -99
            525tdsA -98
            525i -93
            316i -95
            Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

            Comment

            • 330XD Touring
              Bimmer Rookie
              • Apr 2006
              • 104

              #7
              Niin eiköhän tuo asteluku kerroo juurikin halutun sisälämpötilan, eikä esim. puhalluslämpötilaa...joten on aivan turhaa laittaa se asettelu johonkin 30 asteeseen, korjatkaa jos olen väärässä.
              Poliisi on ystävä

              Comment

              • Lallevihtinen
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 690
                • Tampere

                #8
                Originally posted by 330XD Touring View Post
                Niin eiköhän tuo asteluku kerroo juurikin halutun sisälämpötilan, eikä esim. puhalluslämpötilaa...joten on aivan turhaa laittaa se asettelu johonkin 30 asteeseen, korjatkaa jos olen väärässä.
                Juuri näin.
                sigpic
                BMW E93 335i & BMW M550Dx
                EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                Comment

                • Aksu|
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 1063

                  #9
                  Originally posted by 330XD Touring View Post
                  Niin eiköhän tuo asteluku kerroo juurikin halutun sisälämpötilan, eikä esim. puhalluslämpötilaa...joten on aivan turhaa laittaa se asettelu johonkin 30 asteeseen, korjatkaa jos olen väärässä.
                  Webaston ohjekirja suosittelee tosiaan 32c ja puhalllusnopeuden 1/3. Tämä asetus on ohjekirjan mukaan se kaikista vähiten virtaa kuluttava vaihtoehto. Muuten siitä ei mitään iloa kyllä varmasti olekaan. En vaan jaksa säätää lämpötilaa pienemmälle jos ajelen niin lyhyen matkan että koppi kuumaksi kävisi, sitten se tarvisi säätää taas toisessa päässä samoihin asetuksiin

                  Ei tosin pelkoa että tuo e46 coupe kuumaksi kävisi, autohan on kylmä kuin ryssän helvetti
                  EX:
                  328CiA -99
                  525tdsA -98
                  525i -93
                  316i -95
                  Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                  Comment

                  • Uri
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2007
                    • 65
                    • Kouvola

                    #10
                    Laitetaas tähän ketjuun mun ongelma, kun ei jaksa aina uutta ketjua tehdä..

                    Eli mulla välillä ilmastointi päästää "ulvontaa", ihan kuin joku laakeri valittaisi. Samoin tehot nousevat ja laskevat aika ajoin. Eli kierrokset nousee ja laskee. Missä voisi olla vika? Onko kompura menossa vai onko jotain halvempaa tiedossa? Onko kompuran laakeri menossa? Se ei liene ihan niin kallis ongelma...

                    Comment

                    • miccou
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2005
                      • 488
                      • Iisalmi

                      #11
                      Originally posted by Uri View Post
                      Laitetaas tähän ketjuun mun ongelma, kun ei jaksa aina uutta ketjua tehdä..

                      Eli mulla välillä ilmastointi päästää "ulvontaa", ihan kuin joku laakeri valittaisi. Samoin tehot nousevat ja laskevat aika ajoin. Eli kierrokset nousee ja laskee. Missä voisi olla vika? Onko kompura menossa vai onko jotain halvempaa tiedossa? Onko kompuran laakeri menossa? Se ei liene ihan niin kallis ongelma...
                      Samaista ulvontaa on täälläkinpäin joskus. Epäilen että puhaltimenlaakeri se siellä huutaa vaan kuivuuttaan. Joskus talvikeleillä kuluu pientä ulinaa mutta kesällä harvemmin. Vai kuuluuko sinulla tuo ulvonta pelkästään silloin kun ilmastointi on päällä?

                      Teholaskua epäilisin johtuvan jännitteen muutoksesta. Milloin on viimeksi akku testattu/vaihdettu? Minun e46 oli ongelmia kojetaulun valojen humpailussa (himmenivät ja kirkastuivat satunnaisesti) ja se loppui kun vaihdoin uuden akun. Olisiko tässä samansuuntaista oiretta... En kyllä ainakaan kiinnittänyt huomiota puhaltimen nopeuteen samalla hetkellä.

                      ulinaa on muillakin:
                      Last edited by miccou; 20-02-2008, 11:09. Reason: linkki
                      VW Passat 1.8t -04


                      X1 20Da X-Drive -13
                      E39 530Da Touring -01
                      E39 525iA Touring -01
                      E46 325iA Sedan -01
                      E46 320D Touring -00
                      Audi A3 1.9TDI -01
                      VW Multivan 2.5 TDI -05

                      Comment

                      • uti
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2005
                        • 195

                        #12
                        Ilmastointi

                        Mahtaako se kompura käydä näinkään lämpöisillä keleillä?

                        Comment

                        • NokiLeka
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2341
                          • Eurajoki

                          #13
                          Originally posted by Uri View Post
                          Laitetaas tähän ketjuun mun ongelma, kun ei jaksa aina uutta ketjua tehdä..

                          Eli mulla välillä ilmastointi päästää "ulvontaa", ihan kuin joku laakeri valittaisi. Samoin tehot nousevat ja laskevat aika ajoin. Eli kierrokset nousee ja laskee. Missä voisi olla vika? Onko kompura menossa vai onko jotain halvempaa tiedossa? Onko kompuran laakeri menossa? Se ei liene ihan niin kallis ongelma...
                          Voi olla että sieltä on puhaltimen vastus tulossa tiensä päähän. Se säätelee puhaltimen nopeutta ja kun se kärähtää niin puhallin alkaa puhaltamaan miten sattuu.
                          "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎