Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 automaatin veto-ominaisuudet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cordo-00
    Bimmer Rookie
    • Aug 2006
    • 34

    E46 automaatin veto-ominaisuudet

    Autona 330xd vm. 2001. Onko kokemuksia isojen kärryjen ja asuntovaunujen hinaamisesta? Sen tiedän, että voima ei pitäisi loppua ihan heti, oon nähny heikompiakin vetoautoja. Joku väitti, että automaatti luistattaa koko ajan vaunua vedettäessä ja kuluttaisi luokkaa 15l/100km. Pitääkö tämä paikkaansa? Voiko luistamiseen vaikuttaa kääntämällä vaihteisto sport-asentoon? Lyhentääkö luistaminen laatikon ikää?

    Kiitos vastauksista.
  • Aksu|
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1063

    #2
    Originally posted by cordo-00 View Post
    Voiko luistamiseen vaikuttaa kääntämällä vaihteisto sport-asentoon? Lyhentääkö luistaminen laatikon ikää?

    Kiitos vastauksista.
    Melkein väittäisin että kun manuaali-asennolla vetelee niin ei luistata. D:llä varmaan pientä kuminauhamaisuutta löytyykin. Sportti tuskin vaikuttaa tuohon luistoon, vastaa tosin kaasuun huomattavasti paremmin.
    Olettaen että aski on steptronic, ei kai noita edes ilman ole saanut?
    EX:
    328CiA -99
    525tdsA -98
    525i -93
    316i -95
    Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

    Comment

    • cordo-00
      Bimmer Rookie
      • Aug 2006
      • 34

      #3
      Kiitos vastauksesta. Kyllä steptronic on kyseessä. Eikös automaatti ala luistattamaan esim. maantiellä ylämäessä, kun rasitus kasvaa isoksi. Meinasin, että sport-asennossa käyttää pienempää vaihdetta, joten ei tule tarvetta luistattamiseen, vaan automaatti pitää vaihteen lukittuna.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Steppi ei juuri luistattele perinteisessä mielessä.

        Comment

        • cordo-00
          Bimmer Rookie
          • Aug 2006
          • 34

          #5
          Tässä vähän kokemuksia vaunun vedosta. Kulutus on luokkaa 12-13l/100km maantiellä. Ilman vaunua auto vie noin 6.5l vastaavissa olosuhteissa (tyhjä tie, ei ohittelua). Mielestäni kulutus on liikaa vaunu perässä, koska vaunun kokonaismassa on vain 1210 kg ja auton omamassa 1750 kg (muistaakseni).

          Vaunu perässä liikkeelle lähtö tapahtuu D-asennossa todella verkkaisesti, automaatti ei osaa valita oikeaa pykälää. Manuaalilla lähtö tapahtuu huomattavasti ripeämmin.

          Huomasin, että tasaisessa 90km/h vauhdissa kierrokset on noin 2100-2200 rpm sekä D-asennossa että manuaalilla 5-vaihde valittuna. Ilman vaunua samassa nopeudessa kierrokset on noin 1800 rpm. Tarkoittaako tämä, että laatikko luistaa vaunu perässä?

          Kokeilin käyttää 4-vaihdetta vaunua vetäessä, mutta tuntui, että se ei pienentänyt kulutusta. Pitää ehkä tutkia lisää.

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17500
            • Turku

            #6
            Kulutuksesta

            Originally posted by cordo-00 View Post
            Tässä vähän kokemuksia vaunun vedosta. Kulutus on luokkaa 12-13l/100km maantiellä. Ilman vaunua auto vie noin 6.5l vastaavissa olosuhteissa (tyhjä tie, ei ohittelua). Mielestäni kulutus on liikaa vaunu perässä, koska vaunun kokonaismassa on vain 1210 kg ja auton omamassa 1750 kg (muistaakseni).

            Vaunu perässä liikkeelle lähtö tapahtuu D-asennossa todella verkkaisesti, automaatti ei osaa valita oikeaa pykälää. Manuaalilla lähtö tapahtuu huomattavasti ripeämmin.

            Huomasin, että tasaisessa 90km/h vauhdissa kierrokset on noin 2100-2200 rpm sekä D-asennossa että manuaalilla 5-vaihde valittuna. Ilman vaunua samassa nopeudessa kierrokset on noin 1800 rpm. Tarkoittaako tämä, että laatikko luistaa vaunu perässä?

            Kokeilin käyttää 4-vaihdetta vaunua vetäessä, mutta tuntui, että se ei pienentänyt kulutusta. Pitää ehkä tutkia lisää.
            Ihmettelen tuota ilmoittamaasi alhaista kulutusta. Mulla nyt keskikulutusmittari nollattu noin 4000km sitten, ajan yli 80-prosenttisesti maantiellä ja kulutuslukema näyttää 7,5 l/100km. Talvella oli 7,7....

            Ajelen tosin reippaasti vakionopeussäädin useimmiten päällä, satasen alueella mittarissa n. 115 ja arvatenkin ohitella saa. Viime tankin kokeeksi laskin, kun ajoin sillä vajaat 800km (siitä alle 50km kaupunkiajoa), niin laskin näytti tankkauksen perusteella noin 7,1. Että juoppo tää auto on dieseliksi. Painoahan on muistaakseni jotain 1770kg, neliveto ja automaatti, mutta silti... Jos vertaa VW:n (ja jopa MB:n kulutuslukemia). Mutta nykyaikaiseksi dieselmoottoriksi. Tai onhan tää jo 6 vuotta vanha kohta.

            Auto on siis tuo E46 330xD Touring -01.
            Näillä mennään:
            - BMW E81 118i since 2017
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • cordo-00
              Bimmer Rookie
              • Aug 2006
              • 34

              #7
              Siis tyhjällä maantiellä, kun todellinen nopeus on 10km/h yli rajoitusten ja vakkari päällä, kulutus on noin 6,5 l/100km. Eilen juuri ajoin Oulusta Vaasaan ja kulutus oli tuolla matkalla 6,3l/100km.

              Kyllä meidänkin autossa on kulutus esim. 4000 km matkalla luokkaa 7 - 7,5 l/100km. Kaupungissahan tuo vie paljon. Parhaimmillaan viime talvena ajettiin pelkästään kaupunkiajoa noin 400 km ja kulutus oli tuona aika muistaakseni 13l/100km. No, tuo kulutus ei ollut tärkein pointti avaamassani keskustelussa, vaan tuo asuntovaunun veto

              Meilläkin muuten touring ja vm.-01, joten samanlaiset autot meillä.
              Last edited by cordo-00; 20-06-2007, 10:14.

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17500
                • Turku

                #8
                Originally posted by cordo-00 View Post
                Siis tyhjällä maantiellä, kun todellinen nopeus on 10km/h yli rajoitusten ja vakkari päällä, kulutus on noin 6,5 l/100km. Eilen juuri ajoin Oulusta Vaasaan ja kulutus oli tuolla matkalla 6,3l/100km.

                Kyllä meidänkin autossa on kulutus esim. 4000 km matkalla luokkaa 7 - 7,5 l/100km. Kaupungissahan tuo vie paljon. Parhaimmillaan viime talvena ajettiin pelkästään kaupunkiajoa noin 400 km ja kulutus oli tuona aika muistaakseni 13l/100km. No, tuo kulutus ei ollut tärkein pointti avaamassani keskustelussa, vaan tuo asuntovaunun veto

                Meilläkin muuten touring ja vm.-01, joten samanlaiset autot meillä.
                Totta tää on vähän ohi topicin, mutta yhä ihastelen noita kulutuslukemiasi. Tosin täytyy sanoa, että diesel ei todellakaan vie lähellekään niin paljon kaupungissa kuin bensa - kokemuksesta voin sanoa että bensapelissä vasta kulutus keskustassa nousee (vertailupohjana ex-bmw 530i -01 Touring).
                Kertomasi perusteella joka tapauksessa kulutuksesi on 0,1-0,5 litraa pienempi kuin mulla. Sullahan oli neliveto myös, niin muistelen....
                Näillä mennään:
                - BMW E81 118i since 2017
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • j.h
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2003
                  • 45
                  • Eteläinen Suomi

                  #9
                  Kuinka suuri vetopaino on E46 330xD (Siis maksimi jarrullisen peräkärryn maksimipaino)?

                  j.h
                  Last edited by j.h; 20-06-2008, 07:40.

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #10
                    Originally posted by cordo-00 View Post
                    Eikös automaatti ala luistattamaan esim. maantiellä ylämäessä, kun rasitus kasvaa isoksi.
                    Pudottaa korkeintaan mahdollisen turbiinilukon pois.
                    NS. Luistaminen tapahtuu aina turbiinilla, ei kitkapakoilla eikä siten lyhennä yhtään laatikon ikää, jos jäähdytys toimii niinkuin pitääkin, turbiinin "luistohan" lämmittää öljyä. Turbiinissa ei siis ole ns. luistamisessa kuluvia osia kun voima välittyy öljyn kierron välityksellä. Mahdollinen lukko lukitsee sitten turbiinin kiinteäksi kun nopeus on tasainen, lukon pois pudotus antaa moottorille lisää pelivaraa kun tarvitaan enempi voimaa turbiinin momentinmuuntimen ansiosta.
                    Kyllä automaatti on ainoa oikea valinta vetohommiin joka tapauksessa, manuaalilla ei automaatin kokeilemisen jälkeen kyllä kehtaa vetää kuin pakon edessä tai tosi spartalaiset.

                    Comment

                    • j.h
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2003
                      • 45
                      • Eteläinen Suomi

                      #11
                      E39 530d A tuntuu olevan aika herkkä pudottomaan turbiinin lukitusta pois päältä. Kaverillä 80 km/h nopeudessa pitkä mäki vakionopeussäätimellä, niin lukitus kytkeytyy pelistä pois, mutta sama mäki ja sama nopeuspyyntö kaasujalalla, niin momentinmuunnin pysyykin päällä.

                      j.h

                      Kovalla askilla mäki olisi mennyt heittämällä suurimmalla vaihteella ylös (myös litraa pienemmällä moottorilla).

                      Comment

                      • docjones
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2005
                        • 127

                        #12
                        e39 automaati ja turbiinin lukitus

                        Originally posted by j.h View Post
                        E39 530d A tuntuu olevan aika herkkä pudottomaan turbiinin lukitusta pois päältä. Kaverillä 80 km/h nopeudessa pitkä mäki vakionopeussäätimellä, niin lukitus kytkeytyy pelistä pois, mutta sama mäki ja sama nopeuspyyntö kaasujalalla, niin momentinmuunnin pysyykin päällä.
                        j.h
                        Tämä on täysin nopeusriippuvainen juttu jota laatikon ohjaus kontrolloi. Viitosen lukitus kytkeytyy omassa -02 530dA:ssa noin 68km/h todellisessa nopeudessa. Lukitus pysyy kiinni siihen asti kun hetkellinen kulutus ylittää noin 8l/100km. Seuraava porras on 84km/h kohdalla jonka jälkeen lukitus ei irtoa kuin vasta ~15l/100km kohdalla. Tämän huomaa erittäin selkeästi jos tarkkailee laatikon käyttäytymistä. ie. ajat 83km/h -> polkaise kaasua hieman -> lukitus irtoaa ja taas sama 85km/h vauhdista ja lukitus ei enää irtoakaan.

                        -
                        JN

                        Comment

                        • cordo-00
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2006
                          • 34

                          #13
                          Originally posted by docjones View Post
                          Tämä on täysin nopeusriippuvainen juttu jota laatikon ohjaus kontrolloi. Viitosen lukitus kytkeytyy omassa -02 530dA:ssa noin 68km/h todellisessa nopeudessa. Lukitus pysyy kiinni siihen asti kun hetkellinen kulutus ylittää noin 8l/100km. Seuraava porras on 84km/h kohdalla jonka jälkeen lukitus ei irtoa kuin vasta ~15l/100km kohdalla. Tämän huomaa erittäin selkeästi jos tarkkailee laatikon käyttäytymistä. ie. ajat 83km/h -> polkaise kaasua hieman -> lukitus irtoaa ja taas sama 85km/h vauhdista ja lukitus ei enää irtoakaan.

                          -
                          JN
                          Meikäläisen kokemuksella E46 330xdA, lukitus irtoaa pienessäkin mäessä, kun nopeus on tasan 90km/h ja perässä 1230kg vaunu. Toisaalta keskikulutus oli noin 13l/100km ja mäessä kulutusmittari paukahti pohjaan (20l/100km). Alamäessä ja aivan tasaisella pysyi 5-vaihde lukossa.

                          Originally posted by WSE1 View Post
                          Kyllä automaatti on ainoa oikea valinta vetohommiin joka tapauksessa, manuaalilla ei automaatin kokeilemisen jälkeen kyllä kehtaa vetää kuin pakon edessä tai tosi spartalaiset.
                          Edelliskesänä vedin noin 4000km Bemarilla ja tänäkesänä 5000km Skoda Ocatavialla. Skoda manuaali ja tehoja 140hp/4000rpm ja vääntöä 320Nm/1750-2500rpm. Automaatti-Bemarin vastaavat lukemat 184hp ja 380Nm. Skoda tuntuu paljon ripeämmältä vaunun kanssa, juurikin laatikon vuoksi. Kulutus Skodalla 10.52l/100km ja Bemarilla 12-13l/100km samalla nopeudella ja samalla vaunulla.

                          Suomen teillä Skodalla voi heittää 5-vaihteen pesään, jolloin kierrokset on noin 2100rpm 90km/h-nopeudessa. Vakkari päällä kiipii vaivattomasti mäet ylös. Ainoastaan Lapin, Norjan ja Ruotsin mäkiin sai vaihtaa neloselle. Näillä seuduilla voi pitää nelosta kokoajan päällä. Eikä se vaikuta kulutukseenkaan 0.5 litraa enempää. Mäet oli Bemarilla tuskaa, laatikko arpoi koko ajan ja kulutusmittari oli pohjassa. Vakkari päällä Bemarin nopeus tippui 10-20km/h Lapin mäissä. Ei herneitä nokkaan, tämä on minun kokemukseni.

                          Testasin kiihtyvyyden molemmilla autoilla saman vaunun kanssa. Seuraaviin tuloksin; Bemarilla 0-80km/h: 14.7s ja 0-100km/h: 17.7s, vastaavat arvot Skodalla 15.2s ja 21.5s. Eli Bemari kiihtyy paremmin, mutta käytännön ajossa tilanne on aivan päinvastainen.

                          Muuten Bemari oli kyllä loistava veturi, todella vakaa meniä tuulessakin.

                          Kyllähän karavaanarit ja varsinkin Skoda kuskit on Bemaristien mielestä spartalaisia

                          Comment

                          • j.h
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2003
                            • 45
                            • Eteläinen Suomi

                            #14
                            Originally posted by j.h View Post
                            Kuinka suuri vetopaino on E46 330xD (Siis maksimi jarrullisen peräkärryn maksimipaino)?
                            j.h
                            Vetopainot
                            E46 330xD A 2003
                            Jarrullinen peräkärry 1800 kg
                            Jarruton peräkärry 750 kg

                            j.h

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎