Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 käsijarru ei pidä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arska84
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1356
    • Seinäjoki

    E46 käsijarru ei pidä

    Eli perus 318 -99 kottero kyseessä. Käsijarru ei pidä juuri mitään kuskinpuolelta. Apukuskin puolelta pitää normaalisti. Saako tuota jotenkin säädettyä että alkais taas pitämään?

    edit: Tiedän sitte että kahvasta sitä ei saa säätää
    BMW PREMIUM

    BMW E46 318
  • Spetke
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 3449
    • Janakkala

    #2
    Originally posted by arska84 View Post
    edit: Tiedän sitte että kahvasta sitä ei saa säätää
    No jos jo tuon tiedät niin mietitäämpä hieman mitä jää jäljelle:think :think
    Luultavasti on seisontajarrujarru jumissa:
    No ei muuta kun takanakki irti, jarrusatula irti kahdella 16mm kannalla olevalla pultilla, levy irti 6mm kuuskolo avaimella, ja sitten vain herkistelemään/säätämään paikkoja
    Ja ennen kuin ryhdyt hommiin niin vaijeri(t) löysäksi kahvan juuresta

    (Ja säädön voi suorittaa TOIMIVAAN seisontajarruun myös löysäämällä vain yhden pyöränpultin pois ja 4-5mm tasapää meisselillä voi säätää rullaa tiukemmalle )
    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

    Comment

    • -PT-
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 580
      • Rovaniemi

      #3
      Mulla on tuossa 320:ssä sama ongelma. Hanttarin puolella käsijarru ei ota yhtään kiinni. Kahvassa tuntuu olevan paljon väljää.
      Peugeot 407 HDi 136 -04
      Ex: E46 320i -00
      Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

      Comment

      • cordo-00
        Bimmer Rookie
        • Aug 2006
        • 34

        #4
        Voiko joku neuvoa tyhmää, kuinka käsijarrun säätö tehdään oikeaoppisesti? Ilmeisesti ensin täytyy löysätä käsijarrukahvasta vaijeri löysälle, jonka jälkeen säädetään rummusta. Kuinka kireälle rummusta pitää säätää? Saako jarrut kahista rengasta pyörittäessä.

        Olisin tyytyväinen, jos joku viittis vähän opastaa.

        Niin, ja auto on E46 330xdA.

        Comment

        • Tozi
          BTCF Member
          • Jun 2003
          • 2056
          • Epsoo

          #5
          Originally posted by cordo-00 View Post
          Voiko joku neuvoa tyhmää, kuinka käsijarrun säätö tehdään oikeaoppisesti? Ilmeisesti ensin täytyy löysätä käsijarrukahvasta vaijeri löysälle, jonka jälkeen säädetään rummusta. Kuinka kireälle rummusta pitää säätää? Saako jarrut kahista rengasta pyörittäessä.

          Olisin tyytyväinen, jos joku viittis vähän opastaa.

          Niin, ja auto on E46 330xdA.
          Tämä ei ole välttämättä oikeaoppinen tapa, mutta itse tein näin:
          1. Perää hieman ylös
          2. Yksi pultti pois
          3. Kiristää käsijarrua rullasta vaikka ruuvarilla niin kauan kun rengas ei pyöri
          4. sitten yksi kiekka takas niin ettei laahaa
          5. pultti kiinni
          6. auto alas
          7. ajeleen

          Meni muuten hyvin tuolla läpi katsastuksestakin

          BMW varaosat, tuning & styling!

          E92 335i -06
          ex E46 330Ci -02
          ex E46 328i Coupe -99
          ex E36 325i Coupe -92

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9138
            • Oulu

            #6
            Originally posted by cordo-00 View Post
            Voiko joku neuvoa tyhmää, kuinka käsijarrun säätö tehdään oikeaoppisesti? Ilmeisesti ensin täytyy löysätä käsijarrukahvasta vaijeri löysälle, jonka jälkeen säädetään rummusta. Kuinka kireälle rummusta pitää säätää? Saako jarrut kahista rengasta pyörittäessä.

            Olisin tyytyväinen, jos joku viittis vähän opastaa.

            Niin, ja auto on E46 330xdA.
            Onnistunee samalla tavalla kuin E39:ssä. KLIK
            Pienenä jatkokertomuksena manittakoon, että katsastuksen yhteydessä dynamometrillä lopullinen vaijereiden säätö oli helppo tehdä. Ei laahausta 1. napsulla ja jarruvoima molemmin puolin käsijarrulla pitkälle toista kN. Kyllä pitää!
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • mrbemari
              Bimmer Rookie
              • Jun 2004
              • 69
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by Tozi View Post
              Tämä ei ole välttämättä oikeaoppinen tapa, mutta itse tein näin:
              1. Perää hieman ylös
              2. Yksi pultti pois
              3. Kiristää käsijarrua rullasta vaikka ruuvarilla niin kauan kun rengas ei pyöri
              4. sitten yksi kiekka takas niin ettei laahaa
              5. pultti kiinni
              6. auto alas
              7. ajeleen

              Meni muuten hyvin tuolla läpi katsastuksestakin
              Muistaakseni eka vaihe oli nostaa käsijarrukahvaa 3-5 naksua ylös ja kiertää rullaa siihen asti et rengas ei pyöri, sit kahva alas ja testataan ettei laahaa... ja on muuten pirun vaikee tehdä lukkoperän kanssa

              Comment

              • cordo-00
                Bimmer Rookie
                • Aug 2006
                • 34

                #8
                Kiitti neuvoista.

                Mikä on käsijarrun kahvassa olevan kiristyksen tarkoitus? Onko sen tarkoitus vain kiristää venyneitä vaijereita vai kiristää kenkiä?

                Luulen, että mulla on toisella puolella kiristinrulla väärinpäin eli pitää irrottaa levy ja kääntää kiristin oikein päin. Kuinka levy kannattaa irrottaa, jos sen meinaa laittaa takaisin? Kuinka herkästi levy menee kieroksi, jos hakkaa lekalla?

                Comment

                • Olsberg
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2006
                  • 349
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Herätellääs vanhaa topiccia, kun yllättäen käsijarrun kanssa on ongelmia. Katsastuksessa käsijarru ei pitänyt juuri ollenkaan, joten vaihdoin samantien takapäähän levyt, palat ja käsijarrukengät hilppeineen(osat olin saanut kaupan päälle autoa ostettaessa). Nyt olen yrittänyt ohjeiden mukaan käsijarrua säätää, mutta silti jarrutusteho on oudon heikko.

                  Pitäisikö renkaiden lukkiutua hiljaisessa vauhdissa hiekkatiellä "lukkojarrutuksella"? Itselläni tuntuu olevan melkoinen ABS-käsijarru. Jyrkkään mäkeen ei välttämättä uskalla jättää ilman vaihdetta..
                  Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16419
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by Olsberg View Post
                    Herätellääs vanhaa topiccia, kun yllättäen käsijarrun kanssa on ongelmia. Katsastuksessa käsijarru ei pitänyt juuri ollenkaan, joten vaihdoin samantien takapäähän levyt, palat ja käsijarrukengät hilppeineen(osat olin saanut kaupan päälle autoa ostettaessa). Nyt olen yrittänyt ohjeiden mukaan käsijarrua säätää, mutta silti jarrutusteho on oudon heikko.

                    Pitäisikö renkaiden lukkiutua hiljaisessa vauhdissa hiekkatiellä "lukkojarrutuksella"? Itselläni tuntuu olevan melkoinen ABS-käsijarru. Jyrkkään mäkeen ei välttämättä uskalla jättää ilman vaihdetta..
                    Uudet osat, sisäänajo alkuvaiheessa ? Ei pidä vielä.

                    Comment

                    • juhomo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2007
                      • 637
                      • Kempele

                      #11
                      Originally posted by Olsberg View Post
                      Herätellääs vanhaa topiccia, kun yllättäen käsijarrun kanssa on ongelmia. Katsastuksessa käsijarru ei pitänyt juuri ollenkaan, joten vaihdoin samantien takapäähän levyt, palat ja käsijarrukengät hilppeineen(osat olin saanut kaupan päälle autoa ostettaessa). Nyt olen yrittänyt ohjeiden mukaan käsijarrua säätää, mutta silti jarrutusteho on oudon heikko.

                      Pitäisikö renkaiden lukkiutua hiljaisessa vauhdissa hiekkatiellä "lukkojarrutuksella"? Itselläni tuntuu olevan melkoinen ABS-käsijarru. Jyrkkään mäkeen ei välttämättä uskalla jättää ilman vaihdetta..

                      vaijerit vaihtokunnossa
                      Automyynti, Korjaamo, Rengasmyynti, Hinaus yms:

                      www.jsautomoto.fi

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎