Announcement

Collapse
No announcement yet.

320D ahtopaineongelmia. Mistä johtuu??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KATKU
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 230
    • Vaasa

    #31
    Mitäs tapahtuu toisin päin ? Eli mulla ilmeisesti jumitta tua egr venttiili
    kiinni, koska antaa vikakoodin air mass too high.
    Oon huomannu sellaisen pienen katvealueen täyskaasukiihdytyksessä
    kolmosella kierrokset noin 3800 kierrosmittari pysähtyy pieni hyytyminen
    jonka jälkeen jatkaa taas kiihtymistä. hyytymistä kestää noin sekunnin.
    Mielestäni tämä ominaisuus on ollut jo ennen tota egr:n jumittumista.

    Toinen asia, mistä täällä usein puhutaan on softapäivitykset. Onko
    niitä tehty laatikkoon tai moottorinohjaukseen vanhempiin
    bemuihin.
    Auto 530 dA/99.

    Comment

    • Lallevihtinen
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 690
      • Tampere

      #32
      Originally posted by KATKU View Post
      Mitäs tapahtuu toisin päin ? Eli mulla ilmeisesti jumitta tua egr venttiili
      kiinni, koska antaa vikakoodin air mass too high.
      Oon huomannu sellaisen pienen katvealueen täyskaasukiihdytyksessä
      kolmosella kierrokset noin 3800 kierrosmittari pysähtyy pieni hyytyminen
      jonka jälkeen jatkaa taas kiihtymistä. hyytymistä kestää noin sekunnin.
      Mielestäni tämä ominaisuus on ollut jo ennen tota egr:n jumittumista.
      Mulla sama ongelma, noin 3500 kierrosta ja tulee hyytyminen/viisarin alaspäin hyppäys ja sit taas jatkuu kiihtyminen.
      sigpic
      BMW E93 335i & BMW M550Dx
      EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
      XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

      Comment

      • CamoPappa
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 77
        • Tampere

        #33
        Mites ton EGR-venttiilin kuuluis toimia? Mulla on solenoidilta EGR-venttiilille tuleva letku tukittuna. Mielestäni ei egr venttiili ole auki, eikä se pääse enää aukeamaan. Jotenkin en usko vian olevan siellä. Tietenkin ton sais selväksi ku laittais sokean laipan EGR:n venttiilille. Kait se tarvii askarrella seuraavaksi.

        Nämä kaikki testattiin Metroautossakin. EGR:ää ohjaava solenoidi oli rajaarvojen alarajoilla.

        Ilmamäärämittaria koitettiin uudelleen ohjelmoida mutta kone totesi että ei ole mitään ohjelmoitavaa. Maffia eivät lähteneet vaihtamaan uuteen.

        Jos ei vika ole tossa EGR-puolessa ni mitkä muut asiat voivat aiheuttaa noin pienen ilmamäärän? Jos kuvitellaan et maffi ois ehjä ja ohjelmointi kunnossa.

        Comment

        • Lallevihtinen
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2006
          • 690
          • Tampere

          #34
          Egr:ää voit testata myös niin että otat sen tulpan pois alipaine letkusta, sillonhan sen pitäis toimia ok, ellei jumita jotenkin.
          sigpic
          BMW E93 335i & BMW M550Dx
          EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
          XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

          Comment

          • CamoPappa
            Bimmer Rookie
            • Jul 2006
            • 77
            • Tampere

            #35
            Tällä hetkellä EGR onkin toiminnassa. Miten se toimii? Tai paremminkin kuuluis toimia?

            Comment

            • tuikku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1353

              #36
              Originally posted by CamoPappa View Post
              Ilmamäärämittaria koitettiin uudelleen ohjelmoida mutta kone totesi että ei ole mitään ohjelmoitavaa. Maffia eivät lähteneet vaihtamaan uuteen.

              Jos ei vika ole tossa EGR-puolessa ni mitkä muut asiat voivat aiheuttaa noin pienen ilmamäärän? Jos kuvitellaan et maffi ois ehjä ja ohjelmointi kunnossa.

              Jossain on tukos.
              Onko imusarjassa läppiä.
              Pakoputki/katit.
              Imuputkisto, ilmanputsari, ahtoputkisto.

              Moottoriin menevä (puhtaan) ilman määrä liian pieni, mutta ohjelman pyytämä ahto saavutetaan kuitenkin ~0,05bar tarkkuudella.
              Lueppa Clavurionin postaus uudestaan.

              Ilmamäärämittari ei itseasiassa suoranaisesti vaikuta syötön määrään.
              Vaan painetieto.
              Syötön määrän tasoon vaikuttaa myös moottoriin menevän ilman lämpö.
              Sillekkin on anturinsa (rikki ?, irti ?)
              Siis, jos ilman lämpö nousee liikaa, syöttöä rajoitetaan.

              Pitäisi tietää, mikä on ohjelman pyynti.
              Siis rajoittaako ohjelma syöttöä antureiden tiedon perusteella, jolloin se toimii itseasiassa oikein ja vika on jossain anturissa, vai onko joku mekaaninen vika, jolloin ohjelma pyytää enemmän tehoa, kun moottori pystyy antamaan.

              Mitenkä mappianturi on kiinni, onko "letkun" päässä, pääseekö vuotamaan jostain, joskus voi jopa tukkeentua kierrätyspaskasta.

              Noin periaatteessa, ohjelma pyrkii noudattamaan kaasupolkimella annettua käskyä täysimääräisesti.
              Sitä rajoittavat sitten eri antureiden antamat tiedot paineesta, kierroksista, lämmöstä..........
              Anturin ei tarvi välttämättä olla aina rikkikään, vaan sen antama tieto voi olla ohjelmoitujen arvojen haarukan ulkopuolella, "epäuskottava".
              Määrättyjen antureiden antamaa tietoahan ei järjestelmä voi mitenkään "tarkastaa", onko se paikkaansa pitävää, mutta näillekkin on kuitenkin ohjelmassa raja-arvoja, joiden sisällä niiden antaman tiedon pitäisi olla, jotta se olisi "uskottava".
              Ilmamäärä on yksi tällainen.

              Itse epäilisin eniten sitä osaa, joka on viimeksi vaihdettu.
              Ilmamassamittariksi suosittelisin alkuperäistä. Samalla varaosanumerolla, kuin se alkuperäinen, toimiva ja jos alkuperäinen numero muuttuu valmistajan toimesta toiseksi, niin silloin kyllä varmaankin tarvitaan se ohjelmointi.
              Tai kokeile ainakin jonkun toisen toimivasta autosta.

              Sitten suutinvika.


              En oikeasti tiedä, kunhan arvailen.
              Kaikki arvailuni perustuvat mersun särkemisessä saatuihin kokemuksiin.
              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

              Comment

              • tuikku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1353

                #37
                Originally posted by CamoPappa View Post
                Tällä hetkellä EGR onkin toiminnassa. Miten se toimii? Tai paremminkin kuuluis toimia?
                Kierrätys toimii siten, että pakosarjasta tulee putki imusarjaan.
                Tässä putkessa on venttilli, jolla pakokaasujen tuloa säännöstellään.
                Sen nimi on egr-venttiili.

                Kierrätysprosentti liikku tilanteen mukaan välillä 0 - 70%, moottorin imemästä kokonaisilmamäärästä.
                Riippuen tietenkin myös moottorista, päästöluokituksesta.............

                Suurimmillaan kierrätys on aivan pintakaasulla, tasanopeutta ajettaessa.
                Pienimmillään se on aivan kaasupohjassa, voi olla tällöin nollakin.
                Kiinni se menee tyjäkäkäynnillä, noin parin minuutin päästä, sen kuulee käynnistä.

                Kierrätys toimii pakosarjan paineella, jonka siis täytyy olla suurempi koko ajan, kun ahtopaine.
                Muutenhan pakokaasut eivät pääse pakosarjasta imusarjaan.
                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                Comment

                • CamoPappa
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2006
                  • 77
                  • Tampere

                  #38
                  Originally posted by tuikku View Post
                  Jossain on tukos.
                  Onko imusarjassa läppiä.
                  Pakoputki/katit.
                  Imuputkisto, ilmanputsari, ahtoputkisto.

                  Moottoriin menevä (puhtaan) ilman määrä liian pieni, mutta ohjelman pyytämä ahto saavutetaan kuitenkin ~0,05bar tarkkuudella.
                  Lueppa Clavurionin postaus uudestaan.

                  Ilmamäärämittari ei itseasiassa suoranaisesti vaikuta syötön määrään.
                  Vaan painetieto.
                  Syötön määrän tasoon vaikuttaa myös moottoriin menevän ilman lämpö.
                  Sillekkin on anturinsa (rikki ?, irti ?)
                  Siis, jos ilman lämpö nousee liikaa, syöttöä rajoitetaan.

                  Pitäisi tietää, mikä on ohjelman pyynti.
                  Siis rajoittaako ohjelma syöttöä antureiden tiedon perusteella, jolloin se toimii itseasiassa oikein ja vika on jossain anturissa, vai onko joku mekaaninen vika, jolloin ohjelma pyytää enemmän tehoa, kun moottori pystyy antamaan.

                  Mitenkä mappianturi on kiinni, onko "letkun" päässä, pääseekö vuotamaan jostain, joskus voi jopa tukkeentua kierrätyspaskasta.

                  Noin periaatteessa, ohjelma pyrkii noudattamaan kaasupolkimella annettua käskyä täysimääräisesti.
                  Sitä rajoittavat sitten eri antureiden antamat tiedot paineesta, kierroksista, lämmöstä..........
                  Anturin ei tarvi välttämättä olla aina rikkikään, vaan sen antama tieto voi olla ohjelmoitujen arvojen haarukan ulkopuolella, "epäuskottava".
                  Määrättyjen antureiden antamaa tietoahan ei järjestelmä voi mitenkään "tarkastaa", onko se paikkaansa pitävää, mutta näillekkin on kuitenkin ohjelmassa raja-arvoja, joiden sisällä niiden antaman tiedon pitäisi olla, jotta se olisi "uskottava".
                  Ilmamäärä on yksi tällainen.

                  Itse epäilisin eniten sitä osaa, joka on viimeksi vaihdettu.
                  Ilmamassamittariksi suosittelisin alkuperäistä. Samalla varaosanumerolla, kuin se alkuperäinen, toimiva ja jos alkuperäinen numero muuttuu valmistajan toimesta toiseksi, niin silloin kyllä varmaankin tarvitaan se ohjelmointi.
                  Tai kokeile ainakin jonkun toisen toimivasta autosta.

                  Sitten suutinvika.


                  En oikeasti tiedä, kunhan arvailen.
                  Kaikki arvailuni perustuvat mersun särkemisessä saatuihin kokemuksiin.
                  Imusarjassa ei ole läppiä

                  Pakoputkisto ja katti on kyl mietityttäny, oon sulkenu sen mahdollisuuden pois ku kuitenkin vetää yläkierroksilla ja alle 2000 rpm ihan hyvin. Luulis et ois sit puutunu kaikilla kierrosalueilla.

                  Ilmanputsari o vaihdettu.

                  Imuputkistossa ei oikeen mitenkään ees voi olla tukosta.
                  Ahtoputkistosta eikä välijäähdyttimestä ei ole mitään tietoa. Silmämääräisesti oon katsellu vuotokohtia ja mitään ei oo löytyny.

                  Ilmamäärämittari on uusittu Metroautossa alkuperäiseen ja ohjelmoitu samalla.

                  Suuttimista ei oo mitään tietoa

                  Jos painetieto määrittää syötön ni sillonhan vika ei voi olla syöttöpuolella. Koska ahdot o ongelma, vai?? Missäpäin tollanen imuilmanlämpöanturi mahtaa olla?

                  Tosiaan jos jollain on tarkempaa tietoa ohjelman toimintaperiaatteesta

                  Egr:n poiskytkentä ei vaikuta menoon mitenkään.

                  Comment

                  • Lallevihtinen
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 690
                    • Tampere

                    #39
                    Originally posted by CamoPappa View Post
                    Missäpäin tollanen imuilmanlämpöanturi mahtaa olla?
                    Ilmamäärämittarissa.
                    sigpic
                    BMW E93 335i & BMW M550Dx
                    EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                    XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                    Comment

                    • CamoPappa
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 77
                      • Tampere

                      #40
                      Siis se on mittarissa itsessään, niin tietysti. Eli ei mitään tehtävissä sen suhteen.

                      Comment

                      • ////3
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2003
                        • 399
                        • Lahti

                        #41
                        Oletko varma että pumpun ajoitus on kohdallaan?
                        Usvaa putkeen

                        Comment

                        • CamoPappa
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 77
                          • Tampere

                          #42
                          Polttoainepumpun?? En ole. Antaako vikakoodeja? Miten ilmenee yleensä. Meikäläisellä ei oo sit mitään hajua..

                          Comment

                          • KATKU
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2006
                            • 230
                            • Vaasa

                            #43
                            Originally posted by KATKU View Post
                            Mitäs tapahtuu toisin päin ? Eli mulla ilmeisesti jumitta tua egr venttiili
                            kiinni, koska antaa vikakoodin air mass too high.
                            Oon huomannu sellaisen pienen katvealueen täyskaasukiihdytyksessä
                            kolmosella kierrokset noin 3800 kierrosmittari pysähtyy pieni hyytyminen
                            jonka jälkeen jatkaa taas kiihtymistä. hyytymistä kestää noin sekunnin.
                            Mielestäni tämä ominaisuus on ollut jo ennen tota egr:n jumittumista.

                            Toinen asia, mistä täällä usein puhutaan on softapäivitykset. Onko
                            niitä tehty laatikkoon tai moottorinohjaukseen vanhempiin
                            bemuihin.
                            Auto 530 dA/99.
                            Noniin eilen putsattiin jumittunut egr venttiili. Samalla tarkastettiin paineanturi imusarjan takaa. Paineanturi oli kyllä sen näköinen, että
                            eipä sitä paljon pysty putsaileen melkein paras vaihtaa, jos epäilee sen toimintaa.
                            Jokatapauksessa auto tuntuu nyt tosi hyvälle ja vedotkin on hyvin kohdallaan ainaki toistaiseksi.
                            Egr:n putsauksen jälkeen tyhjäkäyntikierrokset laskivat hivenen. Muutenkin
                            moottori käy mielestäni vähän tasaisemmin.
                            Tota pikku notkahdusta 3800 rpm testailtiin myös kaverin samanikäisellä
                            ja kokoisella diisselillä ja se teki ihan saman samoilla kierroksilla.
                            Kyseisillä kierroksilla ei huomaa juuri ollenkaan, että varsinainen veto loppuisi vaan tua muutos tapahtuu lähinnä kierroslukumittarissa. Eli viisari pysähtyy hetkeksi 3800 ja jatkaa nousemista. Päädyttiin siihen, että olisiko tua enemmän ominaisuus, kuin vika koska molemmat autot käyttäyty samallatavalla.

                            Oliko kellään tietoa noista softapäivityksistä ?

                            Comment

                            • veku
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6324
                              • P-Pohjanmaa

                              #44
                              Originally posted by KATKU View Post
                              Noniin eilen putsattiin jumittunut egr venttiili. Samalla tarkastettiin paineanturi imusarjan takaa. Paineanturi oli kyllä sen näköinen, että
                              eipä sitä paljon pysty putsaileen melkein paras vaihtaa, jos epäilee sen toimintaa.
                              Jokatapauksessa auto tuntuu nyt tosi hyvälle ja vedotkin on hyvin kohdallaan ainaki toistaiseksi.
                              Egr:n putsauksen jälkeen tyhjäkäyntikierrokset laskivat hivenen. Muutenkin
                              moottori käy mielestäni vähän tasaisemmin.
                              Tota pikku notkahdusta 3800 rpm testailtiin myös kaverin samanikäisellä
                              ja kokoisella diisselillä ja se teki ihan saman samoilla kierroksilla.
                              Kyseisillä kierroksilla ei huomaa juuri ollenkaan, että varsinainen veto loppuisi vaan tua muutos tapahtuu lähinnä kierroslukumittarissa. Eli viisari pysähtyy hetkeksi 3800 ja jatkaa nousemista. Päädyttiin siihen, että olisiko tua enemmän ominaisuus, kuin vika koska molemmat autot käyttäyty samallatavalla.

                              Oliko kellään tietoa noista softapäivityksistä ?
                              Miten putsasit EGR:n ja olikos autos 530d ?
                              Ja tästä puhdistuksesta oli apua,onko sulla ahtopainemittaria miten ahdot käyttääntyy ,huopaako ?
                              F11 M550D
                              E39 M5
                              F26 3.0 Da M-Sport
                              E61 535D M-Sport

                              Comment

                              • kalkkuna
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2004
                                • 864
                                • vaajakoski

                                #45
                                Miksi ne ei kokeillu uudella ilmamassamittarilla? Ikävä toistaa itseään koko ajan mutta se ilmamassa mittari on rikki. Tee siihen egr:ään se sokea laippa vaikutus on vain positiivinen. Olen sitä mieltä että se ilmamassamittari vaikuttaa syöttömäärään aikas paljon.

                                No en mistään mitään tiedä mutta,10v. autoja leipäni eteen rassannu ja viimeset 5 noita vag konsernin vehkeitä ja niillä on aika monta diisseli autoo maailmalla ja niissä muuten sitten on tällasia tehottomuus vaivoja aika usein.

                                Voihan se vika olla jossain muussakin osassa mutta,se ilmamassahärvilä olis ehkä edullisin ja helpoin juttu.
                                VW sharan 1,8T
                                e30 318i 4d -89 projekti
                                e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎