Announcement

Collapse
No announcement yet.

320D ahtopaineongelmia. Mistä johtuu??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KATKU
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 230
    • Vaasa

    #46
    Originally posted by veku View Post
    Miten putsasit EGR:n ja olikos autos 530d ?
    Ja tästä puhdistuksesta oli apua,onko sulla ahtopainemittaria miten ahdot käyttääntyy ,huopaako ?

    Otettiin venttiili irti ja rapsuteltiin suurin karsta puukolla. Loput hammasharjalla ja bensalla. Omituistahan tässä on se, että egr oli mielestäni jumittunut kiinni eli sama tilanne kuin egr:n tulppaus alipaineletkusta eli ei autoon pitäisi tulla tehohäviötä. Jokatapauksessa
    ongelmasta oli tullut vikakoodi "airmass too high". Toki meillä oli myös tua
    paineanturi irti, mutta sitä ei pysty mielestäni avaamaan rikkomatta.
    Ahtopainemittaria ei ole autossa.

    Comment

    • ////3
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2003
      • 399
      • Lahti

      #47
      Originally posted by CamoPappa View Post
      Polttoainepumpun?? En ole. Antaako vikakoodeja? Miten ilmenee yleensä. Meikäläisellä ei oo sit mitään hajua..
      Tuo syöttöpumppu. En usko että antaa vikakoodia jos on väärä ajoitus pumpulla. Korjatkoon joku viisampi. Pumpun ajoituksella kyllä on merkitystä tehoihin. Onko tuohon pumppuun koskettu missään huollossa?
      Usvaa putkeen

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #48
        Originally posted by KATKU View Post
        Omituistahan tässä on se, että egr oli mielestäni jumittunut kiinni eli sama tilanne kuin egr:n tulppaus alipaineletkusta eli ei autoon pitäisi tulla tehohäviötä. Jokatapauksessa ongelmasta oli tullut vikakoodi "airmass too high".
        Jos EGR on jumittunut kiinni, uudemmissa tulee kyseinen vikakoodi koska oletusarvo sisäänmenevälle ilmalle on pienempi kuin se todellisuudessa onkaan, eli osaa ilmasta ei saadakaan pakokaasuista vaan massamittarin läpi.
        ---

        Comment

        • CamoPappa
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 77
          • Tampere

          #49
          ///3: Pumppuun ei ole koskettu missään huollossa, ainaskaan meikäläisen aikana, 32 tkm. Mites tota syöttöpumppua vois testailla?

          Kalkkuna: Sokea laipan teen heti ku ehin. Uutta ilmamäärämittaria eivät kokeilleet ku olivat varmoja et vika ei oo siinä. On ollut samanlainen auto samoilla vioilla ja siihen on koitettu uusia ilmamäärämittareita ilman apua. Kyl sitä itekin ihmettelin ja jopa ehdottelin, mut minkäs teet.

          Mikä noissa vehkeissä ohjaa ja mitä. Minkä perusteella tapahtuu polttoaineen syöttö? Ilmamäärän, ahtopaineen?

          Entäs mikä ohjaa ahtopainetta?

          Tarvis tietää toimintaperiaatteet ni vois vaikka maalaisjärjellä jotain yrittää päätellä

          Comment

          • CamoPappa
            Bimmer Rookie
            • Jul 2006
            • 77
            • Tampere

            #50
            Nyt o sokea laippa EGR-venttiilillä, eli ei oo siinä vikaa.

            Comment

            • fastandfurious
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 1731
              • Tampesteri

              #51
              Originally posted by CamoPappa View Post
              ///3: Pumppuun ei ole koskettu missään huollossa, ainaskaan meikäläisen aikana, 32 tkm. Mites tota syöttöpumppua vois testailla?

              Kalkkuna: Sokea laipan teen heti ku ehin. Uutta ilmamäärämittaria eivät kokeilleet ku olivat varmoja et vika ei oo siinä. On ollut samanlainen auto samoilla vioilla ja siihen on koitettu uusia ilmamäärämittareita ilman apua. Kyl sitä itekin ihmettelin ja jopa ehdottelin, mut minkäs teet.

              Mikä noissa vehkeissä ohjaa ja mitä. Minkä perusteella tapahtuu polttoaineen syöttö? Ilmamäärän, ahtopaineen?

              Entäs mikä ohjaa ahtopainetta?

              Tarvis tietää toimintaperiaatteet ni vois vaikka maalaisjärjellä jotain yrittää päätellä
              Ootko käyttänyt autoasi lielahdessa, vai hatanpäällä? Ihan mielenkiinnosta...:think
              ---------------------------------------------------
              E91 325d M-Sport
              ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
              E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

              Comment

              • CamoPappa
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 77
                • Tampere

                #52
                Lielahdessa. Hatanpäällä en oo käyny koskaan. Mulle on ainaski jäänyt Lielahdesta loppujen lopuksi hyvä maku.

                Comment

                • kalkkuna
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 864
                  • vaajakoski

                  #53
                  Mitenkäs tän nyt sitten ilmasis.... Jos moottoriin ei mene tarpeeksi ilmaa eli ilmamassamittari sökö ei saa tarpeeksi polttoainetta,josta seuraa ei riittävästi ahtoja. Tilanne voi myös olla se että ilmamittari on ok mutta turbo rikki niin ei ahda tarpeeksi ja siksi ilmamassa liian pieni. Nyt kun sinulla on se sokea laippa siellä egr:ssä niin ilmamassa on tyhjäkäynnillä normaalia suurempi kun moottoriin ei mene ollenkaan pakokaasuja, mikä ei haittaa yhtään mitään. Ilmeisesti sinun autossa ahtopaineet nousi riittävän korkealle,mutta nousiko ahtopaineet samaan tahtiin ohjearvon kanssa (en kyllä tiedä näyttääkö bmw testeri ohjearvon ja tosiarvon samaan aikaan) jos se nousi kokoajan huomattavasti jäljessä niin toden näköisesti turbon siivet jumittaa. Antureita löytyy myös kaasupolkimen asennolle,imuilman lämpötilalle ja moottorin lämpötilalle joilla hienosäädetään ruiskutusaikoja ja ennakoita yms. Näissä moottoreissa on myös neulanliike anturi jossain suuttimessa (sylinteriä en muista) mutta jos se olisi viallinen niin auto nykisi ja olisi tehoton ja siitä olisi vikamuistissa vika. Pumpun ajoitus vaikuttaa pääsääntöisesti käyntiin lähtemisen helppouteen.

                  Onhan noita vaihtoehtoja mutta vähän hankalaa tässä nyt sitten kaikkee yhtä-äkkiä keksiä (muistaa). Mut joka tapauksessa jos ilmamittari rikki ei kulje. Ei vikaa vikamuistiin kun ilmamassa ei ole vielä riittävän pieni,ilmeisesti joku alaraja kumminkin määritelty koska joskus antaa vikamuistiin vikaa. Tuli aika sekavaa juttua mutta yrittäkää saada selvää (hieman univelkoja). Jos jotain tulee vielä mieleen niin laitan tänne. Saa myös kysyä yritän vastata.
                  VW sharan 1,8T
                  e30 318i 4d -89 projekti
                  e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                  Comment

                  • ////3
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2003
                    • 399
                    • Lahti

                    #54
                    Niin lähteekö hyvin käyntiin? Tuossa tulikin aiemmin mainittua tuo ahtimen siipien jumittuminen. Se kyllä kannattaa terkistaa että ne toimivat, eivätkä takertele js samalla sen alipainekellon toimivuuden tarkistu.
                    Usvaa putkeen

                    Comment

                    • CamoPappa
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 77
                      • Tampere

                      #55
                      Kyl se ihan hyvin käynnistyy, tosiaan ei oo paljoa noita vertailukohtia. Ensimmäinen bemari kun on. Silmämääräisesti oon tsiigaillu noita turbon siipiä, mut en niistäkään osaa sanoa mitään. Alipainesäädin ainaskin toimii, vaihdettu just. Käynnistettäessä vetää siivet kiinni eli alipainepuoli muutenkin kunnossa.
                      Ajossa vaan kun ei tota alipainekelloa paljoa pysty tarkkailemaan.

                      Mielellään jos jollain on Pirkanmaan seudulla samanlainen toimiva vehje ni kokeillaan porukalla, miten kuuluis toimia.

                      Jotenkin tuntuu et liikkeelle lähdössä ois huonot väännöt-> sammuu helposti. Heti 1500 rpm jälkeen kyl vääntää, vähän aikaa... sit taas 3000 jälkeen vääntää.

                      Kokeilin aamulla ajella työmatkan ilmamäärämittarin liitin irti. Vetää tasaisemmin, ei katvekohtaa, mut huonommin kokonaisuudessaan.

                      Mites noita turbon siipiä ootte testaillu?

                      Comment

                      • jardahl
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2005
                        • 176
                        • Jyväskylä

                        #56
                        Originally posted by CamoPappa View Post
                        Kyl se ihan hyvin käynnistyy, tosiaan ei oo paljoa noita vertailukohtia. Ensimmäinen bemari kun on. Silmämääräisesti oon tsiigaillu noita turbon siipiä, mut en niistäkään osaa sanoa mitään. Alipainesäädin ainaskin toimii, vaihdettu just. Käynnistettäessä vetää siivet kiinni eli alipainepuoli muutenkin kunnossa.
                        Ajossa vaan kun ei tota alipainekelloa paljoa pysty tarkkailemaan.

                        Mielellään jos jollain on Pirkanmaan seudulla samanlainen toimiva vehje ni kokeillaan porukalla, miten kuuluis toimia.

                        Jotenkin tuntuu et liikkeelle lähdössä ois huonot väännöt-> sammuu helposti. Heti 1500 rpm jälkeen kyl vääntää, vähän aikaa... sit taas 3000 jälkeen vääntää.

                        Kokeilin aamulla ajella työmatkan ilmamäärämittarin liitin irti. Vetää tasaisemmin, ei katvekohtaa, mut huonommin kokonaisuudessaan.

                        Mites noita turbon siipiä ootte testaillu?
                        Ei alle 1500rpm ole oikein missään vehkeessä vääntöä vaikka kuinka on uusinta ja toimivaa diesel-tekniikkaa.

                        3000rpm kohdilla johdinsiipien tulisi aueta jottei pakopesä "ahdistaisi" ja pakopaine nousisi liikaa.

                        Imusarjassa on myös ahtopaineanturi, jonka mukaan syöttöä kaasun asennon ja ehkä osittain ilmamäärämittarin lisäksi ohjataan.
                        Model S

                        Comment

                        • kalkkuna
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 864
                          • vaajakoski

                          #57
                          Kokeilin aamulla ajella työmatkan ilmamäärämittarin liitin irti. Vetää tasaisemmin, ei katvekohtaa, mut huonommin kokonaisuudessaan.

                          Nyt pitäs jo alkaa kellojen soimaan. Kun johto on irti niin ilmamassamittari antaa moottorinohjainlaitteelle kiinteän arvon. Melko varma ilmamassa vika. Kun vaan saisit jostain toimivan mittarin jolla vois testata.
                          VW sharan 1,8T
                          e30 318i 4d -89 projekti
                          e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                          Comment

                          • CamoPappa
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 77
                            • Tampere

                            #58
                            Ennen kun toi tän hetkinen mittari vaihdettiin kokeilin tota samaa hommaa, eli ajella ilman piuhaa. Veti tasaisemmin mut huomattavasti huonommin.

                            Ilmamäärät olivat kutakuinkin samanlaiset vanhalla mittarillakin.

                            Jotenkin en vaan oikein osaa kuvitella et oisivat vaihtaneet rikkinäisen mittarin... voihan se silti olla. Mistä noista tietää.

                            Comment

                            • Jussi83
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2013
                              • 102
                              • Kitee

                              #59
                              320d

                              tähän vaivaan kaipaisin minäkin apuja.
                              tismalleen samat vaivat eikä mikään tunnu auttavan
                              F25 30d vm:11
                              Ex:e46 320dA toukka 110kw vm:03

                              Comment

                              • niklau
                                Newbiemmer
                                • Jun 2013
                                • 22
                                • oulu

                                #60
                                Löytykös tähän ratkasua? täysin samat oireet täälläki!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎