Eli syyläri meni vaihtoon. Tarkoitus olisi tuo uusi asennella tässä jonakin päivänä paikalleen. Täällä foorumilla löytyi paljon ilmausvinkkejä, mutta silmiin ei osunut että mitenkä se hoidetaan tuossa m52TU B28:ssa? Ymmärsin että siinä olisi jonkinlainen automatiikka tuohon, mutta voisiko joku vielä valaista tyhmää että miten homma hoidetaan oikaoppisesti, kiitos!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e46 328 jäähdytinjärjestelmän ilmaus
Collapse
X
-
Korkki auki, ilmausruuvit auki, virrat päälle (siis siihen 2. asentoon jossa kaikki virrat on päällä, ei kuitenkaan moottoria käyntiin), lämmityslaitteen lämmöt täysille, puhallus pienimmille kierroksille. Sitten vaan jäähdytysnestettä säiliöön kunnes ilmausruuvin reiästä tulee (lentää) pelkkää nestettä ilman ilmakuplia. Sitten virrat pois, hiukan odotusta, lisää nestettä tankkiin ja vielä sama uudestaan. Sen jälkeen ilmausruuvit kiinni, nestepinnan tarkistus/nesteen lisäys, korkki löysästi kiinni. Moottori käyntiin, 3 x kaasua 4500 kierrokseen, moottori sammuksiin, nestepinnan tarkistus. Sitten korkki kunnolla kiinni ja annetaan moottorin lämmetä normaalilämpöön, lämmityslaite samoissa asetuksissa kuin ilmauksessa. Tuon jälkeen moottori sammuksiin, annetaan kunnolla jäähtyä ja tarkistetaan jäähdytysnesteen määrä. Jossain vaiheessa kannattaa moottori pestä, minä tein sen ennen tuota normaalilämpöihin käyttämistä.
Sitten vaan ajoa ja nestepinnan tarkistus vielä muutaman kerran seuraavina päivinä. Tuo siis omakohtainen reilun viikon takainen kokemus asiasta (vesipumpun vaihto) ja suurinpiirtein noin se BMW:n ohjeen mukaan tehdään. Ei ole ollut ongelmia eikä nestepinta ole laskenut.
-
-
Noniin. Jäähdyttimen asennus meni siihen asti hyvin (tai ainakin luulin niin) että aloin tuota nestettä valuttamaan. Jonkin ajan kuluttua kun olin muutamia litroja valuttanut alkoi syylärin alakulmasta paisarin alapuolelta tulemaan vettä aikatavalla. Sinnehän tuli sellainen "tutti" (kts. kuva). Eli se valuuttaa tuota kautta vettä aika tavalla, kaiketi sen mitä kaadan, paisariin kuitenkin jää vettä. mielestäni kuitenkin painoin sen paikalleen oikein ja kiersin lukkoon. Ei tainnut onnistua?...
Sitten vielä tarkentava kysymys. Ilmausruuvit?, missä näitä ruuveja tarkalleen ottaen on, itse löysin vain sen joka on paisarin päällä korkin vieressä. vai olenko nyt ihan metsässä? Kiitos jo etukäteen taas avuista...."Kaikki hullut pitäisi tappaa tai ainakin niiden peilit kuuluisi säätää"
Comment
-
-
Originally posted by RRami View PostNoniin. Jäähdyttimen asennus meni siihen asti hyvin (tai ainakin luulin niin) että aloin tuota nestettä valuttamaan. Jonkin ajan kuluttua kun olin muutamia litroja valuttanut alkoi syylärin alakulmasta paisarin alapuolelta tulemaan vettä aikatavalla. Sinnehän tuli sellainen "tutti" (kts. kuva). Eli se valuuttaa tuota kautta vettä aika tavalla, kaiketi sen mitä kaadan, paisariin kuitenkin jää vettä. mielestäni kuitenkin painoin sen paikalleen oikein ja kiersin lukkoon. Ei tainnut onnistua?..."Kaikki hullut pitäisi tappaa tai ainakin niiden peilit kuuluisi säätää"
Comment
-
Comment