Announcement

Collapse
No announcement yet.

2.8 M52B28 e39 528, e46 328 ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sti-Q
    Newbiemmer
    • Jun 2007
    • 1

    2.8 M52B28 e39 528, e46 328 ?

    terve foorumilaiset, muutama kysymys tuosta moottorista.

    onko tuossa nokkahihna vai -ketju, jos hihna niin mikä on vaihtoväli?

    lastuttamisesta, tehojen "kasvaessa" meneekö kierrokset ylemmäs ja väännöt, vai saadaanko kasvatettua esim vain alavääntöjä. eli tarkoitus / haave olisi saada vääntökäyrä laajemmaksi ja tehokkaammaksi alhaisillakin kierroksilla.

    onko tehoputkesta mitään todellista hyötyä, entä kokemuksia peltipakosarjoista josko se tekisi muutakin kuin mörisää (lue: tehoja) ??

    muita kokemuksia kyseisestä koneesta, kiitos !
  • Camo
    Bimmer Enthusiast
    • May 2004
    • 1662
    • Lahti

    #2
    Originally posted by Sti-Q View Post
    terve foorumilaiset, muutama kysymys tuosta moottorista.

    onko tuossa nokkahihna vai -ketju, jos hihna niin mikä on vaihtoväli?

    lastuttamisesta, tehojen "kasvaessa" meneekö kierrokset ylemmäs ja väännöt, vai saadaanko kasvatettua esim vain alavääntöjä. eli tarkoitus / haave olisi saada vääntökäyrä laajemmaksi ja tehokkaammaksi alhaisillakin kierroksilla.

    onko tehoputkesta mitään todellista hyötyä, entä kokemuksia peltipakosarjoista josko se tekisi muutakin kuin mörisää (lue: tehoja) ??

    muita kokemuksia kyseisestä koneesta, kiitos !
    Ketju. Lastuttamisesta ei ole hajua, mutta ainakaan noita halppiksia en ostaisi, mutta kannattaa tutkia ennemminkin tuota m50b25 imusarja-modia. Kuitenkin jo vakiona tuo vääntöalue on mielestäni tarpeeksi hyvä. Tiettävästi 2.8:ssa on jo vakiona peltisarja, viisaammat korjatkoon jos olen väärässä..
    Current:
    Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak -17
    DeTomaso Pantera "Gr4" #5172 -73


    Previous:
    Jeep Grand Cherokee SRT8 6.1
    E36 325i | E53 X5 4.6iS | Jeep WJ 4.7 | E36 320i | E38 740iA | E39 523i | E46 325Ci
    Chevrolet Corvette C5 | Porsche 911 (996) C2 | E30 316i | E36 325tds | E36 318i
    E34 525i | E30 320i | E30 318i | Z3 2.8 Roadster | E34 520i | E30 316i | E36 320i

    Comment

    • jukkat
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2004
      • 309
      • Veteli

      #3
      Ketjulla on.

      Helpoin tapa tehon lisäykseen on m50b25:n imusarjan laitto. tulee varovaistenkin arvioiden mukaan 10-15hp lisää ja koneen luonne muuttuu kivempaan suuntaan.

      Lisäksi olen nähnyt juttuja, että e36 3.2 M3:n nokilla ja sovitetulla softalla + tuolla edellä mainitulla imusarjalla päästäisiin jopa 250hp tehoihin. En nyt löytänyt linkkiä, joku jenkkilän tunepaja myi kuitenkin ihan kittiä.

      Originally posted by Sti-Q View Post
      terve foorumilaiset, muutama kysymys tuosta moottorista.

      onko tuossa nokkahihna vai -ketju, jos hihna niin mikä on vaihtoväli?

      lastuttamisesta, tehojen "kasvaessa" meneekö kierrokset ylemmäs ja väännöt, vai saadaanko kasvatettua esim vain alavääntöjä. eli tarkoitus / haave olisi saada vääntökäyrä laajemmaksi ja tehokkaammaksi alhaisillakin kierroksilla.

      onko tehoputkesta mitään todellista hyötyä, entä kokemuksia peltipakosarjoista josko se tekisi muutakin kuin mörisää (lue: tehoja) ??

      muita kokemuksia kyseisestä koneesta, kiitos !

      Comment

      • eeki
        BTCF Member
        • Jul 2003
        • 1966
        • HKI

        #4
        Ei taida tuohon koneeseen enää M50 imusarja mennä, kyseessä on kuitenkin tuplavanoksella varustettu motti ja siis osittain eri laitos kuin M52. Oikea merkintä taitaisi olla M52B25TU.

        E36 3,2 nokat sopivat ilmeisesti vain jenkkimallista ja tosiaan vain tuohon vanhempaan yhdellä vanoksella varustettuun malliin. Euromallin m3:ssa on kuitenkin jo kovat nostajat jne.
        Ducati 998 -02 //

        Comment

        • Janzki
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 4947
          • Lohja

          #5
          E46:ssa on mielestäni jos se uudempi painos tuosta B28 motista jossa on mm. Katit pakosarjassa jne..Ellen täysin väärin muista. Myöskään siihen ei tietääkseni tuota M50-modia voi tehdä.

          Vanhemmassa B28 motissa joita ainakin e39:ssä vanhemmissa näkyy on peltisarjat, ja noihin on mahdollista tuo M50-modi tehdä.

          Nuo ///M3 nokat on oltava USA-mallin M3:sta, muiden "ämmien" nokat ovat ilmeisesti sen verta ärjyt/erilaiset etteivät käy.

          Hemi varmaan tietää näistä asioista paaaaljon lissee.
          Sähköposti.
          IG: janzki_

          Comment

          • Camo
            Bimmer Enthusiast
            • May 2004
            • 1662
            • Lahti

            #6
            Originally posted by Janzki View Post
            E46:ssa on mielestäni jos se uudempi painos tuosta B28 motista jossa on mm. Katit pakosarjassa jne..Ellen täysin väärin muista. Myöskään siihen ei tietääkseni tuota M50-modia voi tehdä.

            Vanhemmassa B28 motissa joita ainakin e39:ssä vanhemmissa näkyy on peltisarjat, ja noihin on mahdollista tuo M50-modi tehdä.

            Nuo ///M3 nokat on oltava USA-mallin M3:sta, muiden "ämmien" nokat ovat ilmeisesti sen verta ärjyt/erilaiset etteivät käy.

            Hemi varmaan tietää näistä asioista paaaaljon lissee.
            Omassa -99 Z3:ssa on ainakin jo tuo M52B28TU ja siihen ei tuo imusarjamodi ole mahdollinen. Tiedä sitten valmistaako jokin viripaja valmiita settejä myös tuplavanokselliseen mottiin? Tosiaan itseäni kyllä kiinnostaisi tietää miten tuo modia vaikuttaa vääntökäyrään, sillä joitain juttuja lukemalla huipputeho on noussut, mutta alavääntö on tippunut, joten silloin tuo koneen luonne muuttuu tuhat kertaa paskemmaksi (minun mielestä), sillä 2.8:n herkullinen alavääntö juuri antaa mukavuutta kaupunkiajossa sekä ohitustilanteissa.
            Current:
            Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak -17
            DeTomaso Pantera "Gr4" #5172 -73


            Previous:
            Jeep Grand Cherokee SRT8 6.1
            E36 325i | E53 X5 4.6iS | Jeep WJ 4.7 | E36 320i | E38 740iA | E39 523i | E46 325Ci
            Chevrolet Corvette C5 | Porsche 911 (996) C2 | E30 316i | E36 325tds | E36 318i
            E34 525i | E30 320i | E30 318i | Z3 2.8 Roadster | E34 520i | E30 316i | E36 320i

            Comment

            • sipi
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2005
              • 320
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Camo View Post
              Omassa -99 Z3:ssa on ainakin jo tuo M52B28TU ja siihen ei tuo imusarjamodi ole mahdollinen. Tiedä sitten valmistaako jokin viripaja valmiita settejä myös tuplavanokselliseen mottiin? Tosiaan itseäni kyllä kiinnostaisi tietää miten tuo modia vaikuttaa vääntökäyrään, sillä joitain juttuja lukemalla huipputeho on noussut, mutta alavääntö on tippunut, joten silloin tuo koneen luonne muuttuu tuhat kertaa paskemmaksi (minun mielestä), sillä 2.8:n herkullinen alavääntö juuri antaa mukavuutta kaupunkiajossa sekä ohitustilanteissa.
              Tähän threadiin ois kiva saada m50- modin dynokäyrä muuten vakiossa autossa. Itse hommasin shrickin vastaavan sarjan jolla vääntöjen ei pitäisi tippua mitä m50-modilla voi tapahtua. Tosin ei se ihan yhtä hyvin virtaakkaan, mutta faktaa saadaan dynopäivien jälkeen paljonko tippuu tehot Vertailupohjaksi löytyy viime vuoden dynokäyrä (153,1 kW) samasta sporttiauton penkistä samoilla kokoonpanoilla eli k&n:n filsu vakiokotelossa ja eisennman catback.
              Last edited by sipi; 08-06-2007, 09:29.
              e39 M5 Carbonschwarz '2001
              ex: e36/7 Z3M Roadster '1998 - "Hamann"
              ex: e36 328i Coupe '1995 - Powered by Dr. Shrick (232hp)

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by Camo View Post
                Omassa -99 Z3:ssa on ainakin jo tuo M52B28TU ja siihen ei tuo imusarjamodi ole mahdollinen. Tiedä sitten valmistaako jokin viripaja valmiita settejä myös tuplavanokselliseen mottiin? Tosiaan itseäni kyllä kiinnostaisi tietää miten tuo modia vaikuttaa vääntökäyrään, sillä joitain juttuja lukemalla huipputeho on noussut, mutta alavääntö on tippunut, joten silloin tuo koneen luonne muuttuu tuhat kertaa paskemmaksi (minun mielestä), sillä 2.8:n herkullinen alavääntö juuri antaa mukavuutta kaupunkiajossa sekä ohitustilanteissa.
                M52TU moottorissa on softaohjattu kaksoiskanavaimusarja joka virtaa kaikki läpät/kanavat auki pirusti paremmin kuin yksikään yksitasoimusarja.
                Toki tuon vaihto on käytännössä myös mahdoton, joten tuskin kukaan kuitenkaan m52TU moottoriin on imusarjaa vaihtanut.
                9/98 vanhemmissa m52 moottorisissa 500-sarjaisissa tuo m50 imusarjaproggis tuo selkeästi muutaman hepan lisää maksimitehoa, mutta näissä mm.juuri varttimailiajat ovat poikkeuksetta sitten huonontuneet 0.2-0.5 sek loppujenkin vääntöominaisuuksien kadottua. Eli varsin kyseenalainen "viritys" raskaassa e39 kopassa.

                Comment

                • jukkat
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2004
                  • 309
                  • Veteli

                  #9
                  Katoppas en huomannut tosiaan. Ei passaa noihin uudempiin 2.8 koneisiin tuo imusarjaswäppi ei.

                  Comment

                  • 12Grams
                    Newbiemmer
                    • May 2007
                    • 10
                    • kemi/Espoo

                    #10
                    [quote=Janzki;960411]E46:ssa on mielestäni jos se uudempi painos tuosta B28 motista jossa on mm. Katit pakosarjassa jne..Ellen täysin väärin muista. Myöskään siihen ei tietääkseni tuota M50-modia voi tehdä.

                    Joo eli tuossa e46 328 on katit pakosarjassa.
                    itesekkin olen miettinyt tuota pakosarjan ja putken vaihtamista...vaikuttaakohan tehoihin?
                    jos laittaisi katit sitten putkeen jollain korvaus putki menetelmällä...

                    Ja tuo mekaninen ahinkin on tietty pyörinyt jo tuolla milen syövereissä! :think
                    BMW 328ci individual e46

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎