Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointi ei toimi oikein! (E46 328 -98)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cojootti
    Bimmer Rookie
    • May 2007
    • 155

    Ilmastointi ei toimi oikein! (E46 328 -98)

    Autossa automaatti-ilmastointi. Käytin auton reilu kuukausi sitten ilmastointilaitehuollossa. Uudet aineet ym. Huollossa kun ajoivat autoa nosturilta alas, kuului "pihahdus". Lähdin ajelemaan kotiin(muutama km) ja huomasin että että ilmast. flekti pyöri heti startin jälkeen täysillä. Hetken kuluttua meni puoliteholle. Kun taas parin tunnin kuluttua lähdin kotoa, ei puhaltanut kylmää. Räpläsin säätimiä automaatille ja pois yms. mutta ei vaan tullut kylmää. Sitten alkoi ilmastointikanavasta kuulua kova resonoiva ääni. Sammutin ilmastoinnin ja ääni lakkasi. Pistin tiensivuun ja konehuoneen puolelta kun katteli niin kompura yritti lähtee pyörimään vähän väliä(ääni ei tullut kompurasta). Lähdin ajelemaan ja vähän päästä pistin taas ilmastoinnin päälle ja vot! toimii ja kylmää tulee.

    Huollossa sanoivat että olis ihan normaalia tommonen. Kuulemma olis ollu ylipainetta(ainetta muuten laitettiin muistaakseni 750g) ja päästeli sitä pois. Pari kertaa huollon jälkeen on tullut sisälle pahaa hajua. Nyt kun tosta on muutama viikko kulunut, tuntuu että laite ei puhaltaisi ihan niin kylnää kuin pitäisi. Voi johtua tietty tottumattomuudestakin, eka ilmastoinnilla varustettu auto nääs. Jos on kuuma päivä, laite alkaa puhaltaa viileetä vasta noin 5-7 minuuttia ajettua.

    Ja nyt sitten tänään. Se sama "ylipainevika" palasi. Ensin saattaa tulla kylmää, sitten ei lainkaan ja ilmastointikanavasta alkaa kuulua sama kamala ääni! Flekti pyörii joskus heti startista lähtien täysillä. Paitsi sen huomasin että kun konehuoneesta asiaa tutkin flekti kävi välillä "aaltomaisesti". Ihan kuin olis yrittäny välillä vaihtaa hitaammalle. Kompura taisi kuitenkin pyöriä. Sitten välillä alkoi outo pärinä. Ilmastointilaitteen metalliputkissa se tuntui voimakkaalta. Ykkösellä ja kakkosella ajaessa kuulosti kuin flekti pyörisi ihan kierrosten mukana.

    Olisko nyt taas ylipainetta? Flekti on uskoakseni ehjä.
  • Noppe
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 535
    • Kuopio

    #2
    Huollonhan ei pitäisi laittaa ylipainetta, vaan se määrä mikä sinne kuuluu..
    Äänistä en osaa sanoa mitään, mutta kyllähän sieltä pitäisi sitä kylmää tulla aina eikä sillon tällön
    Kylmän tulemisessa menee aina minuutista muutamaan, varmaan riippuu autosta...

    Comment

    • Cojootti
      Bimmer Rookie
      • May 2007
      • 155

      #3
      Originally posted by Noppe View Post
      Huollonhan ei pitäisi laittaa ylipainetta, vaan se määrä mikä sinne kuuluu..
      Äänistä en osaa sanoa mitään, mutta kyllähän sieltä pitäisi sitä kylmää tulla aina eikä sillon tällön
      Kylmän tulemisessa menee aina minuutista muutamaan, varmaan riippuu autosta...
      Joo. Tajusin kyllä että ei sinne ylipainetta saisi laittaa. En kuitenkaan asiasta vielä isommin kitissyt kun laite kuitenkin alkoi toimimaan. Nyt kuitenki samassa jamassa ellei pahemmasssa.

      Comment

      • ongelmalapsi
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1063
        • Hämeenlinna

        #4
        Onko paineanturi ehjä? eikös tästä ihan yks topicci riittäsi? kamala ääni voipi kuulua jostakin säätömoottorista joka on tiensä päässä, ohjaa siis läppiä jotka taas ohjaavat ilman kulkua...
        -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
        -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
        -Voimaa.com Ohjelmoinnit
        -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
        -Ilmastointi huolto alkaen 69€
        Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
        GMC Topkick C6500 rollback -95
        Ford F-350 4X4 Wrecker -97
        E46 330xiA -02
        Chrysler neon -99

        Comment

        • Cojootti
          Bimmer Rookie
          • May 2007
          • 155

          #5
          Originally posted by ongelmalapsi View Post
          Onko paineanturi ehjä? eikös tästä ihan yks topicci riittäsi? kamala ääni voipi kuulua jostakin säätömoottorista joka on tiensä päässä, ohjaa siis läppiä jotka taas ohjaavat ilman kulkua...

          Ei todellakaan kuulu niistä säätömoottoreista. Ne pelaa ihan ok. Ääni on paljon kovempi kui mitä luulen että kuvittelet. Ja kuuluu nimenomaan pelkääjän puolelta.

          Mitäs tää paineanturi tekee/aiheuttaa jos on rikki. Kuinka todeta?

          Comment

          • ongelmalapsi
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1063
            • Hämeenlinna

            #6
            Paine anturi antaa tiedon koska järjestelmässä on tarpeeksi painetta/liikaa jolloin kompura pysää hetkeksi... yleismittari on ihan hyvä väline... tai haet uuden se maksaa muutaman kympin. jos on paskana ni toden näkösesti nostaa nii kauan painetta että joku paikka hajoaa...
            -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
            -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
            -Voimaa.com Ohjelmoinnit
            -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
            -Ilmastointi huolto alkaen 69€
            Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
            GMC Topkick C6500 rollback -95
            Ford F-350 4X4 Wrecker -97
            E46 330xiA -02
            Chrysler neon -99

            Comment

            • Cojootti
              Bimmer Rookie
              • May 2007
              • 155

              #7
              Originally posted by ongelmalapsi View Post
              Paine anturi antaa tiedon koska järjestelmässä on tarpeeksi painetta/liikaa jolloin kompura pysää hetkeksi... yleismittari on ihan hyvä väline... tai haet uuden se maksaa muutaman kympin. jos on paskana ni toden näkösesti nostaa nii kauan painetta että joku paikka hajoaa...
              Kuullostaa ihan järkeenkäyvältä. Paitsi että tänään kun on ollut viileempi päivä, ilmastointi on toiminut normaalisti.. Kumma juttu. Löytyykö tähän selitystä.

              Ja kiitti vastauksista!

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Cojootti View Post
                Kuullostaa ihan järkeenkäyvältä. Paitsi että tänään kun on ollut viileempi päivä, ilmastointi on toiminut normaalisti.. Kumma juttu. Löytyykö tähän selitystä.
                Kylmällä ilmalla järjestelmän paineet ovat alhaisemmat. Jos flekti ei toimi (kunnolla/lainkaan) tai kennon ritilä on tukossa, niin silloin paineet nousee liian ylös ja kompura sammuu. Joten paineanturi taitaa olla ainakin tuon osalta kunnossa. Sen vaihtaminenhan vaatii tietysti kylmäaineen tyhjennyksen joten siitä tulee kalliimpi juttu kuin pelkän osan hinta. Pihahdus kuului varmaankin kompurassa olevasta ylipaineventtiilistä. Ennen kuin tuo menee kokonaan rikki, niin systeemi kannattaisi tutkia jossain asiansa oikeasti osaavassa liikkeessä, tuo liike ei selvästikään ollut sellainen.
                E39 528iA

                Comment

                • ongelmalapsi
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1063
                  • Hämeenlinna

                  #9
                  Tai toinen vaihtoehto ainakin e34 järjestelmässä on lämpötila anturi syylärissä... joka liittyy ilmastointiin. ei ainakaan e34 tarvi tyhjentää järjestelmää... siellä paineanturin takana on renkaan venttiiliä vastaava.
                  -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                  -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                  -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                  -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                  -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                  Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                  GMC Topkick C6500 rollback -95
                  Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                  E46 330xiA -02
                  Chrysler neon -99

                  Comment

                  • Cojootti
                    Bimmer Rookie
                    • May 2007
                    • 155

                    #10
                    Originally posted by ongelmalapsi View Post
                    Tai toinen vaihtoehto ainakin e34 järjestelmässä on lämpötila anturi syylärissä... joka liittyy ilmastointiin. ei ainakaan e34 tarvi tyhjentää järjestelmää... siellä paineanturin takana on renkaan venttiiliä vastaava.

                    Epäilen kuitenki vahvasti että homma on jotenkin ryssitty siellä huollossa. Näin siksi koska ilmastointi pelasi hyvin ennen huoltoa. Ajattelin vain huollattaa koska auto on hiljan saksasta tuotu ja viime huollosta ei tarkkaa tietoa. Ja kyseinen ongelmahan ilmeni heti huollon jälkeen.

                    Kuitin mukaan ainetta otettiin pois 420g ja laitettiin uutta 750g. Kuullostaako oikeelta määrältä. Olisko ylitäytetty? jos vaikka kuitti ei pidä ihan paikkaansa.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by Cojootti View Post
                      Kuitin mukaan ainetta otettiin pois 420g ja laitettiin uutta 750g. Kuullostaako oikeelta määrältä. Olisko ylitäytetty? jos vaikka kuitti ei pidä ihan paikkaansa.
                      Määrässä ei ole vikaa (740g +-25g näyttäisi olevan oikea määrä) mutta kuitissa lukeva määrä ja se mitä (väärin kalibroitu) kone sinne oikeasti laittoi voivat olla täysin erilaiset. Ja sitten jos asentajan koulutus on sillä tasolla, että hän osasi juuri letkut kytkeä, mutta painemittareiden lukeminen on jo liian vaikeaa, niin lopputulos voi olla surullinen. Minkä merkkinen kone sen täytti (saattaa lukea täyttölaitteen kuitissa) ja missäpäin Suomea?
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Cojootti
                        Bimmer Rookie
                        • May 2007
                        • 155

                        #12
                        Originally posted by TJJ View Post
                        Määrässä ei ole vikaa (740g +-25g näyttäisi olevan oikea määrä) mutta kuitissa lukeva määrä ja se mitä (väärin kalibroitu) kone sinne oikeasti laittoi voivat olla täysin erilaiset. Ja sitten jos asentajan koulutus on sillä tasolla, että hän osasi juuri letkut kytkeä, mutta painemittareiden lukeminen on jo liian vaikeaa, niin lopputulos voi olla surullinen. Minkä merkkinen kone sen täytti (saattaa lukea täyttölaitteen kuitissa) ja missäpäin Suomea?
                        Kuitti on hanskalokerossa ja uto työpaikalla mutta firma oli porin vianor.

                        Comment

                        • ongelmalapsi
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1063
                          • Hämeenlinna

                          #13
                          hmm... mahtaisiko koneessa tosiaan olla joku kipu, jos se on runtannu liikaa ainetta sinne ni sillo kyllä hajoaa koko systeemi aika pikasesti... ei muuta ku takasin liikkeeseen...
                          -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                          -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                          -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                          -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                          -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                          Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                          GMC Topkick C6500 rollback -95
                          Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                          E46 330xiA -02
                          Chrysler neon -99

                          Comment

                          • Cojootti
                            Bimmer Rookie
                            • May 2007
                            • 155

                            #14
                            Originally posted by ongelmalapsi View Post
                            hmm... mahtaisiko koneessa tosiaan olla joku kipu, jos se on runtannu liikaa ainetta sinne ni sillo kyllä hajoaa koko systeemi aika pikasesti... ei muuta ku takasin liikkeeseen...
                            Paljonkohan sen painemittarin tulisi näyttää? Ja mistä mitataan?

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Cojootti View Post
                              Paljonkohan sen painemittarin tulisi näyttää? Ja mistä mitataan?
                              Paineet pitäisi olla imupuolella 1,0-2,2bar ja ulostulossa 12-22bar. Paine mitataan niistä samoista pikaliittimistä mistä kylmäainekin lisätään. Nuo mittaukset pitää paikkansa vain jos E46:ssa on vanhanmallinen kompura. Mutta sinun autossa taitaakin olla säätyvä kompura, joten painemittaus ei kerro kaikkea eikä sitä edes neuvota käytettäväksi ongelmien selvittämisessä. Tosin kyllähän sillä silti ulostulon ylipaineen näkee.
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎