Announcement

Collapse
No announcement yet.

Paljonko ilmastointi vie auton tehoja? (328i vm.99)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #16
    Kyllä mä ettisin tehottomuuden syytä ihan muualta, käyttäisin autoa piuhan päässä esim. ensialkuun. Jos nyt uskot ilmastoinnin jarraavan oleellisesti niin tee koekiihdytksiä sen kanssa ja ilman. Oman auton ilmastointi vie sen verran vähän etten ol kokeilemalla saanut merkitsevää eroa polttoaineen kulutukseen. Jos hatusta vetämällä kuusisylinterinen 3-srj tarvitsee 80km/h tasanopeuteen vaikka tuommoisen 30-40 hevosvoimaa niin ilmastoinnin väitetty 5 hv jatkuva teho tekisi melko ison kulutuslisän?
    Originally posted by Rubu View Post
    Ettei ois flektinvisko, joka irroittaa otteensa kierroksilla?
    Uskaltaisin melkein mutuna heittää että Petri.Kekkosen koneessa on sähköflekti.
    Last edited by petrolhead; 25-07-2007, 12:26.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Muistaakseni näin faktaakin tästä joskus, eli P11 2.0i Nissan Primeran ilmastointi söi jo pelkällä olemassaolollaan, eli remmi kiristin ja pumpun vapaapyörä vei 3.0hv(eli stripille mennessä kannattaa ilmastoinnin remmi kyllä irroittaa). Pumppu kytkeytyneenä tehokulutus oli 11hv. Vaikutus teho/vääntökäyrään kuitenkin oli huomattavasti radikaalimpi, jolloin kytkeytyminen kyllä todella tuntui selkeänä puutumisena.

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7397
        • Oulu

        #18
        Originally posted by petrolhead View Post
        Uskaltaisin melkein mutuna heittää että Petri.Kekkosen koneessa on sähköflekti.
        Siis on sekä sähkö että visko, mutta viskon pyörimisen kyllä kuulee äänestä erittäin hyvin ja lämpöä pitää olla yli +30ºC että se alkaa pyöriä.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Z3BMW3
          Bimmer Rookie
          • Jun 2004
          • 159
          • Tampere

          #19
          Taitaa yleisesti olla n.10kw, joka on paljon.

          Ainakin 2tkg painavassa s-mersussa tunsi, kun ilmastointi lähti päälle ja pois normaalissa matka-ajossa. Muistaakseni matka-ajoon tarvitaan n.90kmh nopeudessa n. 20-30kw?

          Saakos noihin bemarin m-koneisiin, mm. s50b32 -koneeseen lyhyempää, ilmastoinnin ohittavaa hihnaa?
          Z3BMW3

          Comment

          • Erich
            BTCF Member
            • Apr 2005
            • 783
            • Hämeenkyrö

            #20
            Originally posted by Rubu View Post
            Kompura vie noin 5hv täysillä kuormitettaessa.
            Originally posted by Valkman View Post
            Puhutaan enneminkin kilowateista ja yli 10... vaihtelee toki kompuroittain.
            Niin... muistetaanhan sitten että tuo tehontarve ei ole vakio, vaan riippuu olosuhteista, ratkaisevia lienevät lämpötilat ja (osittain niistä seurausta oleva) paine-ero kompuran yli, sekä tietenkin kierrosluku. Auto-/järjestelmäkohtaisia ovat myös ihan yhtälailla, eli paljon on muuttujia... Sitten ovat vielä nämä uudempien järjestelmien muuttuvatilavuuksiset kompurat. Noi luvut mitä joskus ilmoitetaan, ovat kaiketi niitä maksimiarvoja. Jos meni aivan pieleen niin saa oikaista.

            Itse olisin vastannut nyrkkisääntönä 5 kW sen enempää viilaamatta. Kaasujen kokoonpuristaminen on ainakin mulle sen verran hämärää touhua, että en stressaisi tuosta sen enempää..?
            Last edited by Erich; 25-07-2007, 13:12. Reason: typo
            6 - E24 635
            7 - E38 740
            8 - E31 850

            Comment

            • juster
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 624

              #21
              Kaikki lisälaitteet jotka on moottorin ympärillä kuluttaa moottorin kampiakselilta tulevia tehoja. Nämä eliminoimalla tai vaikutusta vähentämällä, saadaan kaikkein halvimmat lisähevosvoimat. Esim. ennen tuli otettua radalle ajaessa viskosta propelli irti, onhan siellä sähköflekti varalla, jos vedenlämpötila nousee.

              Muita keinoja on muuttaa apulaitteiden hihnapyörien suhteita siten, että pyörintänopeudet pienevät = vähemmän tehon kulutusta. Helpoiten se käy kun kampiakselissa olevaa hihnapyörää pienentää. Saa kyseiseen muutokseen myös tuhlattua rahaa, kuten alla oleva linkissä.


              Mikä taas on ilmastoinnin viemä tehonlisä? siinä on niin monta muuttujaa, että mitään tarkkaa lukua ei kannata ilmoittaa.

              Comment

              • GOOFY
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 4139
                • .

                #22
                Originally posted by juster View Post
                Kaikki lisälaitteet jotka on moottorin ympärillä kuluttaa moottorin kampiakselilta tulevia tehoja. Nämä eliminoimalla tai vaikutusta vähentämällä, saadaan kaikkein halvimmat lisähevosvoimat. Esim. ennen tuli otettua radalle ajaessa viskosta propelli irti, onhan siellä sähköflekti varalla, jos vedenlämpötila nousee.

                Muita keinoja on muuttaa apulaitteiden hihnapyörien suhteita siten, että pyörintänopeudet pienevät = vähemmän tehon kulutusta. Helpoiten se käy kun kampiakselissa olevaa hihnapyörää pienentää. Saa kyseiseen muutokseen myös tuhlattua rahaa, kuten alla oleva linkissä.


                Mikä taas on ilmastoinnin viemä tehonlisä? siinä on niin monta muuttujaa, että mitään tarkkaa lukua ei kannata ilmoittaa.

                jos viilaamaan ruvetaan niin musiikki vehkeiden kova virran kulutuskin vaikuttaa polttoaineen kulutukseen koska se laturi kuormittuu enemmän silloin joten se vie sitä kone tehoa eli sähköinen flekti teoriassa syö virran kulutuksen lisääntyessä kuitenkin puolet siitä koneen perässä pyörivän rupelin pois oton säästöstä... (olipa vaikea lause)

                voihan olla että joissain ilmastointi laitteissa se kompura lähtee jotenkin tasaisemmin pikkuhiljaa päälle ettei ajaessa tunne minkäänlaista nykimistä. ja kyllä kai ne koneen väännötkin vaikuttaa siihen että kuinka helposti sen päälle lähtemisen huomaa... mulla ainakin golffissa sen päälle lähdön huomaa.

                ja vielä tuli mieleen et tinkasin tutun kanssa siitä että se ilmastointilaite ei lähde päälle pakkasilla.nappin kyllä syttyy valo että se muka olis päällä mut jos sitä nykäystä ei silloin tunnu niin kuin lämpimämmällä ilmalla niin sillin se ei mene päälle. golffi ilmoittaa et 5 astetta pitää olla lämmintä ennen kuin se menee päälle ja nuin se toimiikin. tosi surkea systeemi vesisateella alkukesästä kun lämpötila on sen 5 asteen alla ja ikkunat huurussa mut ilmastointilaitetta ei vain saa päälle.
                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                Comment

                • Erich
                  BTCF Member
                  • Apr 2005
                  • 783
                  • Hämeenkyrö

                  #23
                  Originally posted by GOOFY View Post
                  jos viilaamaan ruvetaan
                  Mitäs yllytit...

                  Originally posted by GOOFY View Post
                  niin musiikki vehkeiden kova virran kulutuskin vaikuttaa polttoaineen kulutukseen koska se laturi kuormittuu enemmän silloin joten se vie sitä kone tehoa
                  Ei kai kukaan dB-dragiä ajon aikana harrasta? Umpikuurot muusikot erikseen. Laturin hyötysuhde on kuitenkin suht järkevä. Jo pelkästään 20 A jatkuvalla keskimääräisellä virrankulutuksella saatava meteli riittää jo useimmille matkan tekoon. Tuon tuottamiseen taas ei kulu akselitehoa kuin kilowatin osia, joten ei se nyt niin paljoa kukkaron päälle käy...

                  Originally posted by GOOFY View Post
                  eli sähköinen flekti teoriassa syö virran kulutuksen lisääntyessä kuitenkin puolet siitä koneen perässä pyörivän rupelin pois oton säästöstä...
                  Ei välttämättä! Hetkellisesti voidaan ehkä päästä jopa lähelle puolta (kaikki-riippuu-kaikesta tilanne, miten vertailee...), mutta käytännössä fiksusti ohjatulla sähköflektillä saavutetaan paljon enemmän, kun tutkiskellaan koko kauppareissua. Tai ratakierrosta, kumpaa vaan. Ylimääräistä puhallusta ei kuitenkaan juuri tarvita muualla kuin pienissä nopeuksissa ja paikallaan seistessä, jolloin ilma ei kierrä. Lisäksi jos säätö on portaaton, voidaan flektiltä pyytää juuri olosuhteiden edellyttämää kierroslukua. Mekaaninen lehta pyörii aina ja kaikkialla, myös silloin, kun sitä ei tarvita, kuten esimerkiksi lämpimäksikäytön aikana, heti startin jälkeen. Jolloin se viskokin puree kunnolla kiinni, vaikka tarvetta tälle ei todellakaan ole...

                  Uusissa vessoissa alkaa olla jo sähköistä vesipumppuakin. Edut ovat melko kiistattomat, kulutusta ajatellen. Epäilemättä myös varaosamyynnin vinkkelistä. $$$?

                  Originally posted by GOOFY View Post
                  voihan olla että joissain ilmastointi laitteissa se kompura lähtee jotenkin tasaisemmin pikkuhiljaa päälle ettei ajaessa tunne minkäänlaista nykimistä.
                  Säätyvät kompurat kykenevät parhaimmillaan juuri tähän, kun lähtevät nollakulmalla pyörimään (esim. vinolevyrakenne).
                  6 - E24 635
                  7 - E38 740
                  8 - E31 850

                  Comment

                  • juster
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 624

                    #24
                    Aikaisemmin laittamassani linkissä luvataan M5/M6 30 hevosvoimaa lisää hihnapyöriä vaihtamalla. Kyseessä on ääriesimerkki johon ei tavallisilla kinnereillä päästä. 10 – 15 hevosvoimaa lienee normaalissa autossa jo hyvä saavutus. Kyseessä on siis lähes ilmaisia hevosvoimia hiemankin osaavalle kaverille.

                    Viskon propellin poisto tuo ehkä 5 hevosvoimaa lisää. Myös laturin voi ottaa pois käytöstä vaikkapa ”oikeaan” paikkaan asennetulla päävirtakatkaisimella. Nämä viime kikat on tarkoitettu esim. ratapäiville.

                    Nämä ovat sellaisia köyhän miehen tehon lisäys kikkoja. Hyvä puoli niissä on, että tuulettimen propellin kiinni laittamalla on auto taas normaaliin käyttöön soveltuva.

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7397
                      • Oulu

                      #25
                      Originally posted by Erich View Post
                      Mekaaninen lehta pyörii aina ja kaikkialla, myös silloin, kun sitä ei tarvita, kuten esimerkiksi lämpimäksikäytön aikana, heti startin jälkeen. Jolloin se viskokin puree kunnolla kiinni, vaikka tarvetta tälle ei todellakaan ole...
                      Eikä pure, täällä Suomen viileässä kesässä ei ole mun auton visko kertaakaan purrut kiinni. Ranskassa kun seisoi motarilla ruuhkassa ja ulkolämpö näytti +35ºC tai enemmän niin silloin alkoi visko purra. Viskon irrotukseen riitti kuitenkin alle 50m ajomatka eli käytännössä muutama sekunti yli tyhjäkäynnin kierroksilla. Oikein hämmästyin miten järkevästi se toimiikaan. Ei sillä tietenkään sähköflektin tarkkaan ohjaukseen päästä, mutta hyvin tuntui kuitenkin toimivan.

                      Vaikuttaa siis siltä että jos ajelen yleensä vain Suomessa ei koko viskoa tarttis mihinkään. Tai no puhaltaa kai se vähän silloinkin kun ei pure kiinni, mutta ääni on kyllä aivan eri silloin kun puree.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Eikä pure, täällä Suomen viileässä kesässä ei ole mun auton visko kertaakaan purrut kiinni.
                        Kuulostaa oudolta, konehuone kun ei tosiaan ole mikään viileä paikka näilläkään keleillä ja kyllä noita viskon kiinniottamisia kaupunkiajossa on ainakin minulla kuulunut 22-24C lämpötiloissa. Tokihan se muutenkin pyörii, mutta yleensä varsin pienillä kierroksilla. Oletko varma, että sinulla on se viskon edessä oleva säätöpelti kohdallaan? Siis ei ole vääntynyt vesipumpun vaurion tai sitä seuranneiden huoltotoimien aikana?
                        E39 528iA

                        Comment

                        • 525TDS Touring
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 483
                          • Sahalahti

                          #27
                          Mahtaakohan muissa dieseleissä kuin mun, huomata kompuran päälläolon pelkästään kulutusmittarista? Ei kuulu mitään releen naksuntaa, eikä puudu, eikä hyydy, kulutusmittari vain nousee n. 0,5l ylöspäin.:think Kone siis M51 03/98. Niin ja tietty tulee kylmää.
                          Ex-525TDSa Touring -98
                          Ex-MB E220T CDi -02
                          E61 520D -09
                          F11 518d -16

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #28
                            Originally posted by 525TDS Touring View Post
                            Mahtaakohan muissa dieseleissä kuin mun, huomata kompuran päälläolon pelkästään kulutusmittarista? Ei kuulu mitään releen naksuntaa, eikä puudu, eikä hyydy, kulutusmittari vain nousee n. 0,5l ylöspäin.:think Kone siis M51 03/98. Niin ja tietty tulee kylmää.
                            E39:issä kompura on aina päällä ja pyörii (jos lumihiutale-nappi on päällä), sitä ei siis kytketä jatkuvasti päälle/pois höyrystimen termostaatin avulla kuten vanhemmissa malleissa. Kompurassa on venttiili joka säätää kompuran mäntien liikerataa järjestelmän paineiden mukaan. Lisäksi moottorinohjaus lukee ilmastoinnin paineanturilta tietoa ja säätää auton moottorin toimintaa sen mukaisesti. Joten lopputulos on juuri tuollainen napsumaton ja hyytymätön.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Moonshine
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 1018
                              • Järvenpää

                              #29
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Kuulostaa oudolta, konehuone kun ei tosiaan ole mikään viileä paikka näilläkään keleillä ja kyllä noita viskon kiinniottamisia kaupunkiajossa on ainakin minulla kuulunut 22-24C lämpötiloissa. Tokihan se muutenkin pyörii, mutta yleensä varsin pienillä kierroksilla. Oletko varma, että sinulla on se viskon edessä oleva säätöpelti kohdallaan? Siis ei ole vääntynyt vesipumpun vaurion tai sitä seuranneiden huoltotoimien aikana?
                              OT:ksi menee, mutta ehkä hyödylliseksi sellaiseksi: Itselläni visko tarraa kiinni myös todella hanakasti kun ulkolämpötila on reilusti yli 20C. Itseasiassa siinä määrin hanakasti että pohdin edelleen onko kyseessä vika vai ominaisuus... Pystyyköhän ilmastointi kuumentamaan keulaa miten paljon mikäli järjestelmässä on kylmäainevajaus?
                              "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7397
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by TJJ View Post
                                Oletko varma, että sinulla on se viskon edessä oleva säätöpelti kohdallaan? Siis ei ole vääntynyt vesipumpun vaurion tai sitä seuranneiden huoltotoimien aikana?
                                En ole varma, luotan vain siihen mitä huolto sanoi viimekesänä kun vesipumppu hajosi ja kysyin onko visko kunnossa. Mutta toisaalta Ranskassa madeltiin motarilla alle kävelyvauhtia vajaa tunti kun lämpötila oli auton mittarin mukaan +39-41ºC ja silti moottorin lämpömittari pysyi tasan siinä missä kuuluukin. Pientareella näkyi sen sijaan useita autoja pelti pystyssä.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎