Announcement

Collapse
No announcement yet.

Paljonko ilmastointi vie auton tehoja? (328i vm.99)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rubu
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 809
    • Kuopio

    #31
    Originally posted by Moonshine View Post
    OT:ksi menee, mutta ehkä hyödylliseksi sellaiseksi: Itselläni visko tarraa kiinni myös todella hanakasti kun ulkolämpötila on reilusti yli 20C. Itseasiassa siinä määrin hanakasti että pohdin edelleen onko kyseessä vika vai ominaisuus... Pystyyköhän ilmastointi kuumentamaan keulaa miten paljon mikäli järjestelmässä on kylmäainevajaus?
    Mulla omassa 530d -00 ei visko ole tarraillut juuri koskaan. Kuumalla jos pyörittää
    paikallaan reilulla kaasulla niin jossain vaiheessa muuttuu auto 240 volvoksi ja alkaa humina. Kaverilla taas 328:ssa tuntui että visko oli melkein heti päällä mutta viskon vaihdolla sekin ongelma korjaantui.

    Comment

    • Erich
      BTCF Member
      • Apr 2005
      • 783
      • Hämeenkyrö

      #32
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Eikä pure, täällä Suomen viileässä kesässä ei ole mun auton visko kertaakaan purrut kiinni.
      Luitko nyt varmasti mitä kirjoitin? Tuossa lainaamassasi kohdassa tarkoitin lämpimäksikäytöllä sitä, kun auto käynnistetään kylmänä. Silloin vanhoille viskoille on ominaista, että se tarraa hetken aikaa kiinni, kunnes tasaantuu. Jotkut vanhemmat puree enemmän kuin nykyiset. Viskojakin on erilaisia, uudemmissa nesteet on käytökseltään fiksumpia jne... Mutta tämä kylmänä pyörittäminen jokatapauksessa on turhaa, jos mikä. Sitä tarkoitin.

      Eikä se lämpimänä pureminen Ranskaa tarvitse, kyllä puree suomessakin, kunhan tarpeeksi pitkään seisoo paikallaan kuumana päivänä ja ilmastointi kytkettynä... Ainakin, jos flekti ei tahdo pyöriä ykkösasennolla. Kun ilmastointi on päällä, eikä ilma kierrä, käy lauhdutin todella kuumana.

      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Viskon irrotukseen riitti kuitenkin alle 50m ajomatka eli käytännössä muutama sekunti yli tyhjäkäynnin kierroksilla. Oikein hämmästyin miten järkevästi se toimiikaan.
      Se viskon rauhoittuminen on osaltaan seurausta siitä kytkeytymisestä. Kun se tarraa, ilmamassaa liikkuu enemmän, jonka seurauksena visko jäähtyy paremmin ja alkaa taas antaa periksi...

      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      ääni on kyllä aivan eri silloin kun puree.
      Volvo-efekti...
      Last edited by Erich; 26-07-2007, 07:47.
      6 - E24 635
      7 - E38 740
      8 - E31 850

      Comment

      • Alhimiq
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 194
        • Helsinki

        #33
        Paljonkos muuten tuo ilmasoitnti kuluttaa polttoainetta. Onko kenelläkään tähän fiksuja mielipiteitä?
        "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

        Comment

        • NHB
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 1120

          #34
          Originally posted by Alhimiq View Post
          Paljonkos muuten tuo ilmasoitnti kuluttaa polttoainetta. Onko kenelläkään tähän fiksuja mielipiteitä?
          Ei tuohon mitään yksiselitteistä vastausta ole. Kun kuumissa olosuhteissa kompura huutaa täysillä kuluu löpöäkin enemmän kuin keskimäääräisessä Suomen suvessa.

          EDIT: Luonnollisesti tehoiltaan erilaiset ilmastoinnit myös lisäävät eri tavalla kulutusta.
          Last edited by NHB; 03-08-2007, 17:18.

          Comment

          • RedBullet
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2007
            • 256
            • Anttola

            #35
            Onkos ketkään muuttaneet S50B32 tai S50B30 koneisiin noita hihnapyörien suhteita??
            Suuressa maailmassa muutos kittejä myytiin vain USA:n versioihin...

            Mitähän lienee eroa?? Ja paljonkohan hyöty em. moottoreissa todellisuudessa.:think

            Valmistajathan lupaavat vaikka kuun taivaalta.
            No coffee breaks... No weekends... No sick days...

            "What do I do? I'm a athlete & yeah, it's a job. Only the day doesn't start at 9 & it won't end at 5. It starts from the time I open my eyes to the time I shut them. It's not a 5 day work week. I live it 24/7... This is a job. This is my life."

            Comment

            • Jürgen_
              Bimmer Enthusiast
              • May 2008
              • 2707
              • Mylsä

              #36
              Originally posted by RedBullet View Post
              Onkos ketkään muuttaneet S50B32 tai S50B30 koneisiin noita hihnapyörien suhteita??
              Suuressa maailmassa muutos kittejä myytiin vain USA:n versioihin...

              Mitähän lienee eroa?? Ja paljonkohan hyöty em. moottoreissa todellisuudessa.:think

              Valmistajathan lupaavat vaikka kuun taivaalta.
              Kysy osaavalta sorvarilta siitä saatavuudesta
              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎