Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 takarenkaan laakerin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tozi
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 2056
    • Epsoo

    E46 takarenkaan laakerin vaihto

    Niinhän siinä kävi, että takarenkaan laakeri on aikansa elänyt ja kaipaisi vaihtoa.
    Tyhmä kun olen niin ajattelin tehdä homman itse.
    Ajattelin myös tehdä asiasta tänne pienen DIYn jos onnistun...

    Muutamaan kysymykseen kuitenkin kaipaisin vastauksia.
    - Pitääkö vetoakseli irroittaa kokonaan myös perästä asti?
    - Onko akselin päässä oleva mutteri vastakkaisella kierteellä vai ei?
    - Onko mitään järkeä tehdä tätä itse

    BMW varaosat, tuning & styling!

    E92 335i -06
    ex E46 330Ci -02
    ex E46 328i Coupe -99
    ex E36 325i Coupe -92
  • Juubi
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 999

    #2
    Originally posted by Tozi View Post
    - Pitääkö vetoakseli irroittaa kokonaan myös perästä asti?
    Ei taida olla pakollista, mutta varmasti helpoimmalla pääsee kun irroittaa. Riippuu tietysti siitä, että irroitatko koko tukivarren ja prässäilet laakerit irtotukivarteen vai ähräätkö irroittamatta tukivartta.

    Originally posted by Tozi View Post
    - Onko akselin päässä oleva mutteri vastakkaisella kierteellä vai ei?
    Ihan normaalisti myötäpäivään kiristyy ja vastapäivään aukeaa.

    Originally posted by Tozi View Post
    - Onko mitään järkeä tehdä tätä itse
    Jos tarvittavat työkalut ja intoa löytyy niin ehdottomasti!

    Tuossa itse laakerin vaihdosta vielä muutama kuva. Kuvissa e36 tukivarsi, mutta sama osahan tuo näyttää olevan e46:ssakin.

    Comment

    • Tozi
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2056
      • Epsoo

      #3
      Originally posted by Juubi View Post
      Ei taida olla pakollista, mutta varmasti helpoimmalla pääsee kun irroittaa. Riippuu tietysti siitä, että irroitatko koko tukivarren ja prässäilet laakerit irtotukivarteen vai ähräätkö irroittamatta tukivartta.

      Jos tarvittavat työkalut ja intoa löytyy niin ehdottomasti!

      Tuossa itse laakerin vaihdosta vielä muutama kuva. Kuvissa e36 tukivarsi, mutta sama osahan tuo näyttää olevan e46:ssakin.
      http://juubi.hlan.net/index.php?page=car/325i/fixes2
      Tarkoitus kyllä oli olla irroittamatta tukivartta, mutta näyttää pahasti siltä että pitää irroittaa koko p**ka.
      Sais nyt vain auki sen mutterin siitä akselin päästä

      BMW varaosat, tuning & styling!

      E92 335i -06
      ex E46 330Ci -02
      ex E46 328i Coupe -99
      ex E36 325i Coupe -92

      Comment

      • Tozi
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 2056
        • Epsoo

        #4
        Osaiskohan joku sanoa miten IHMEESSÄ käsijarruvaijeri lähtee irti?
        Ei pysty käsittään...muuten homma etenee ihan ok...

        BMW varaosat, tuning & styling!

        E92 335i -06
        ex E46 330Ci -02
        ex E46 328i Coupe -99
        ex E36 325i Coupe -92

        Comment

        • Juubi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 999

          #5
          Originally posted by Tozi View Post
          Osaiskohan joku sanoa miten IHMEESSÄ käsijarruvaijeri lähtee irti?
          Ei pysty käsittään...muuten homma etenee ihan ok...
          Kun tuon osan 3 avaa niin saa tökättyä tapin pois, jolloin vaijerin pään saa irti: http://www.realoem.com/bmw/showparts...68&hg=34&fg=30

          Jos taas tarkoitit käsijarruvaijerin suojakuorta tukivarressa niin se on vain ruosteella kiinni. Suojakuoren päässä on metalliholkki, joka ruostuu mukavasti tukivarteen, CRC:llä liuottamalla, vääntelemällä, hakkaamalla ja kiroilemalla se irtoaa (jos hyvin kiinni niin tuskin ehjänä).

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #6
            Originally posted by Juubi View Post
            Jos taas tarkoitit käsijarruvaijerin suojakuorta tukivarressa niin se on vain ruosteella kiinni. Suojakuoren päässä on metalliholkki, joka ruostuu mukavasti tukivarteen, CRC:llä liuottamalla, vääntelemällä, hakkaamalla ja kiroilemalla se irtoaa (jos hyvin kiinni niin tuskin ehjänä).
            Edellä oleva pätee myös moneen muuhun korimalliin kuin E46:een...
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • Tozi
              BTCF Member
              • Jun 2003
              • 2056
              • Epsoo

              #7
              Originally posted by Juubi View Post
              Jos taas tarkoitit käsijarruvaijerin suojakuorta tukivarressa niin se on vain ruosteella kiinni. Suojakuoren päässä on metalliholkki, joka ruostuu mukavasti tukivarteen, CRC:llä liuottamalla, vääntelemällä, hakkaamalla ja kiroilemalla se irtoaa (jos hyvin kiinni niin tuskin ehjänä).
              Kyllä sen vaijerin pään ja käsijarrukengät osaa ottaa irti

              Mutta juurikin tätä tarkoitin, että miten sen saa siitä tukivarresta irti.
              Pitää jatkaa tänään vääntelyä ja hakkaamista, meinaan kiinni on aika "tiukassa"...

              BMW varaosat, tuning & styling!

              E92 335i -06
              ex E46 330Ci -02
              ex E46 328i Coupe -99
              ex E36 325i Coupe -92

              Comment

              • Juubi
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2004
                • 999

                #8
                Originally posted by Leka View Post
                Edellä oleva pätee myös moneen muuhun korimalliin kuin E46:een...
                Taitaa tosiaan olla monessa mallissa tuo sama ongelma tuo suojakuoren "jäätyminen" tukivarteen. Saman ongelman kanssa pääsee painimaan siis ainakin e30, e36 ja e46 korimallien kanssa.

                Originally posted by Tozi View Post
                Mutta juurikin tätä tarkoitin, että miten sen saa siitä tukivarresta irti.
                Pitää jatkaa tänään vääntelyä ja hakkaamista, meinaan kiinni on aika "tiukassa"...
                Kun olet irroittanut koko tukivarren autosta ja prässäät navan pois tieltä niin silloinhan mahtuu jo napauttamaan tuohon holkkiin jarrukenkien puolelta. Tietysti tässä vaiheessa on jo käsijarruvaijeri ja suojakuori napsastu tylysti poikki. Joutuipa yhtä e30:n tukivartta pillillä lämmittämään tuosta liitoskohdasta ennen kun sai irti.

                Comment

                • ballo
                  Bimmer Rookie
                  • May 2007
                  • 38

                  #9
                  Onnistuko laakerin vaihto? oliko kova homma. Itsellä tulossa sama rojekti eteen joten ohjeita kaivataan
                  Jaguar X-Type
                  ex: BMW 316iA (1,9) 1999.

                  Comment

                  • wig-ger
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2007
                    • 53

                    #10
                    mä vaihdoin tossa taannoin e34:seen kummatki takapyörän laakerit.. aika piukassa ne siellä kumpikin oli jo ihan iänkin puolesta. (-88) laakeri lähtee ainakin tossa silleen kivasti osina. se sisäkehä tulee siitä navan mukana ulos ja sen joutuukin talttan ja vasaran kanssa siitä naputtamaan irti. toisesta itseasiassa hakkasin työpöytää vasten sen halki. lähtee kuitenkin. sen ulkokehän kanssa jouduin enemmän taistelemaan.. ensin koitin sitä sopivaa putkea "holkkina" käyttäen hakata irti tukivarresta. ruiskuttelin crc:tä sinne reilusti muttei millään lähteny. hain motonetista sellasta kylmäsprayta ja ruiskutin sitä reilusti siihen ulkokehään. jotenkin kuitstuu kaiketi ja ratisi ja sit vaan heti lekaa perään ni; avot jo läx.. oli se semmonen homma että perkeleitä tuli aika paljon ja aika meni kaikenkaikkiaan apaut 6h/laakeri. päätin etten enää toista kertaa moiseen ainakaan saman auton aikana itse ryhdy. ite en irrottanu muutaku jarrut ja vetarin renkaan päästä ja kuskin puolen laakria vaihtaessa loppuosan putkesta et mahtuu touhuumaan.. onne vaan kaikille laakerin vaihtajille.
                    hyvä mieli siitä tuli ku homman sai tehtyy mut sai siinä monesti laskeskella enemmän ku kymmenee.
                    e34 -88

                    Comment

                    • sdracing
                      Newbiemmer
                      • Jul 2006
                      • 7

                      #11
                      Eilen vaihtelin molemmat, 2h per puoli.

                      - rengas pois
                      - napamutteri pois
                      - jarrusatula irti ja vaikka jouseen roikkumaan
                      - jarrulevy pois
                      - napa liukuvasaralla irti
                      - laakerista sisäkooli ja kuulat pois sekä lukkorengas
                      - ulkokooliin hitsata kierretanko etc. ja liukuvasaralla pois
                      - pesän putsaus, öljyä pinnat
                      - uus laakeri vasaralla ja vanhan laakerin ulkokoolia apuna käyttäen
                      - napa moskalla paikoilleen
                      - jarrut ja rengas paikoilleen

                      Comment

                      • Bullitt
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 2786
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by sdracing View Post
                        - uus laakeri vasaralla ja vanhan laakerin ulkokoolia apuna käyttäen
                        - napa moskalla paikoilleen
                        Aika hurjalta kuulostaa.


                        Comment

                        • JTP
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2008
                          • 506
                          • Hpj

                          #13
                          Originally posted by sdracing View Post
                          - uus laakeri vasaralla ja vanhan laakerin ulkokoolia apuna käyttäen
                          - napa moskalla paikoilleen
                          ....ja uusi laakeri on jo vioittunut ennenkuin sillä on ajettu metriäkään!
                          Kannattais käyttää järkeä enemmän kuin voimaa...
                          e90 330i lci -09
                          Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                          Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Originally posted by sdracing View Post
                            Eilen vaihtelin molemmat, 2h per puoli.

                            - rengas pois
                            - napamutteri pois
                            - jarrusatula irti ja vaikka jouseen roikkumaan
                            - jarrulevy pois
                            - napa liukuvasaralla irti
                            - laakerista sisäkooli ja kuulat pois sekä lukkorengas
                            - ulkokooliin hitsata kierretanko etc. ja liukuvasaralla pois
                            - pesän putsaus, öljyä pinnat
                            - uus laakeri vasaralla ja vanhan laakerin ulkokoolia apuna käyttäen
                            - napa moskalla paikoilleen
                            - jarrut ja rengas paikoilleen
                            Entäs mahdollisesti napaan jäävän sisäkoolin irroitus? Pajoittamalla varmaan , siihenkin on toki työkalu olemassa.
                            Milläs muuten varmistit että sisäkoolit tapaa toisiinsa kuten pitää sen jälkeen kun olit pajoittanut moskalla navan siihen ?

                            Luetelluissa työvaiheissa tulee parikin kohtaa mieleen joilla on helppo saada napa heitolliseksi , koolit paskaksi ja murtumia olkakappaleeseen mut antaa olla , nää harrastajat on niin osaavia.
                            Last edited by petrolhead; 06-12-2011, 16:26.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • sdracing
                              Newbiemmer
                              • Jul 2006
                              • 7

                              #15
                              Tuossa operaatiossa ei kyllä voimaa tarvinu sitä vertaa käyttää että siinä mikään rikkoontuisi sisäkoolithan kohtaa luonnollisesti kun napamutteri vedetään kiinni, sillähän se puristuu. Ja eihän se toinen sieltä paennut kun vetari ottaa vastaan.

                              Niin tosiaan siitä navasta se vanhan laakerin toinen kooli naputtelemalla otin pois.

                              Ja vielä tuosta vioittumisesta, omasta autostani vaihdoin samalla metodilla ja yli 300tkm jo pyörinyt eikä ole vielä hajonnut että..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎