Announcement

Collapse
No announcement yet.

320 D E46 simahti kesken ajon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HJM
    Newbiemmer
    • Jan 2007
    • 24

    320 D E46 simahti kesken ajon

    Auto tosiaan hyytyi kerrasta liikennevaloista lähdettäessä. Ennen tätä kävi normaalia tyhjäkäyntiä ja muutenkin toimi ongelmitta koko vkonlopun 1300 km. Nyt ekana tulee mieleen jakajapumppu, kuuluisa Bosch vp44.

    Olisikohan mitään muuta vaihtoehtoa? Pikainen diagnoosi: mitään vikavaloja ei syttynyt, starttaa eli pyörittää hyvin, ei vain käynnisty edes tyhjäkäynnille. Polttoaineen suodattimen kotelo täynnä tavaraa. Täytyy huomenissa valossa tutkia tarkemmin. Hyvät neuvot ovat todella tervetulleita.

    Ai niin, auto on vm98 ja takuuajomäärä 160tkm.
    Last edited by HJM; 02-09-2007, 23:11.
  • asvirkku
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 514
    • Bern

    #2
    Originally posted by HJM View Post
    Auto tosiaan hyytyi kerrasta liikennevaloista lähdettäessä. Ennen tätä kävi normaalia tyhjäkäyntiä ja muutenkin toimi ongelmitta koko vkonlopun 1300 km. Nyt ekana tulee mieleen jakajapumppu, kuuluisa Bosch vp44.

    Olisikohan mitään muuta vaihtoehtoa? Pikainen diagnoosi: mitään vikavaloja ei syttynyt, starttaa eli pyörittää hyvin, ei vain käynnisty edes tyhjäkäynnille. Polttoaineen suodattimen kotelo täynnä tavaraa. Täytyy huomenissa valossa tutkia tarkemmin. Hyvät neuvot ovat todella tervetulleita.

    Ai niin, auto on vm98 ja takuuajomäärä 160tkm.
    Kyllä toi kuvaus ajomäärineen aika lailla pumppuun viittaa. 1500e pikkuremppa jos liikkeessä teettää, searchilla löytyy.

    T AV
    e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

    Comment

    • HJM
      Newbiemmer
      • Jan 2007
      • 24

      #3
      Tänään tuli kokeiltua polttoaineen syöttö suodatinkoteloon saakka. Heti kun käänsi virran päälle kotelo täyttyi eli vika vaikuttaa jakajapumpulta. Onko kenelläkään ollut ongelmia ajoneston kanssa? Voikohan se mennä päälle kesken ajon vikaantuessa? Antaako startata ollenkaan vai katkaiseeko polttoaineen syötön?

      Comment

      • Vilbero
        Newbiemmer
        • Mar 2006
        • 23
        • Helsinki

        #4
        Mulla kävi viime kesänä täysin samanlailla eli hyyty liikennevaloihin kun yritin liikkeelle. Startti pyöri normaalisti ja epäilin sillon iteki et ois ajonesto temppuillu. Elektroninen polttoaineensuutin ja jakajapumppu meni uusiks. Kyseinen tarina löytyy hakemalla. Korjaus makso päälle 2000€ lopulta.

        e46 320d -98

        Comment

        • HJM
          Newbiemmer
          • Jan 2007
          • 24

          #5
          No niin. Taitaa olla selvä tapaus tämäkin eli jakajapumpun ohjausyksikkö. Kaverin kanssa luettiin vikakoodit ja seuraavat tuli:
          46 Injection pump (Communication) ja
          43 Injection pump control unit.
          Koko pumpun vaihtotyö maksaa töineen saamieni arvioiden mukaan n. 2000-2500 euroa.
          Ilmeisesti myös pelkän ohjausboksinkin pystyy vaihtamaan, ainakin jossain päin Suomea. Minkälaisia kokemuksia porukalla on vaihtopumpuista eli kestääkö se taas saman n 160 tkm ja sit vaihtoon vai onko pumppua parannettu?

          Comment

          • asvirkku
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 514
            • Bern

            #6
            Originally posted by HJM View Post
            No niin. Taitaa olla selvä tapaus tämäkin eli jakajapumpun ohjausyksikkö. Kaverin kanssa luettiin vikakoodit ja seuraavat tuli:
            46 Injection pump (Communication) ja
            43 Injection pump control unit.
            Koko pumpun vaihtotyö maksaa töineen saamieni arvioiden mukaan n. 2000-2500 euroa.
            Ilmeisesti myös pelkän ohjausboksinkin pystyy vaihtamaan, ainakin jossain päin Suomea. Minkälaisia kokemuksia porukalla on vaihtopumpuista eli kestääkö se taas saman n 160 tkm ja sit vaihtoon vai onko pumppua parannettu?
            Itse teetin ASD Diesel Häkkisellä (mekaanikko suomenmestari, Bosch-huolto)Turussa, osittain koska auto sattu laukeen just ku olin Turkusses.
            - uusi ohjausyksikkö
            - pumpun purku ja testaus (mulla vaihto tiivisteet, hio pikkasen mäntää)
            - työt
            - 1500e
            Tämä kaveri osasi hommansa. Pajan muuten löysin selaamalla BTCF:ää "VP44 paskana" searchilla läppärillä tien poskessa. 30 min vikaantumisesta ja auto oli jo syynissä

            Riippuu missä oot, mutta Oili Jalosen runkokuljetuksilla voisit saada auton sinne hoitoon muualtakin, ainaki Tsadista.
            T AV
            e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

            Comment

            • HJM
              Newbiemmer
              • Jan 2007
              • 24

              #7
              Originally posted by asvirkku View Post
              Itse teetin ASD Diesel Häkkisellä (mekaanikko suomenmestari, Bosch-huolto)Turussa, osittain koska auto sattu laukeen just ku olin Turkusses.
              - uusi ohjausyksikkö
              - pumpun purku ja testaus (mulla vaihto tiivisteet, hio pikkasen mäntää)
              - työt
              - 1500e
              Tämä kaveri osasi hommansa. Pajan muuten löysin selaamalla BTCF:ää "VP44 paskana" searchilla läppärillä tien poskessa. 30 min vikaantumisesta ja auto oli jo syynissä

              Riippuu missä oot, mutta Oili Jalosen runkokuljetuksilla voisit saada auton sinne hoitoon muualtakin, ainaki Tsadista.
              T AV
              Juu, soittelin tuonne ja vaikutti asiansa osaavalta paikalta. Onko sulla auto toiminut ok pumppurempan jälkeen/paljonko oot ehtinyt rullaamaan? Itseä ei ainakaan huvita alkaa toistamiseen tähän leikkiin.

              Comment

              • asvirkku
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 514
                • Bern

                #8
                Originally posted by HJM View Post
                Juu, soittelin tuonne ja vaikutti asiansa osaavalta paikalta. Onko sulla auto toiminut ok pumppurempan jälkeen/paljonko oot ehtinyt rullaamaan? Itseä ei ainakaan huvita alkaa toistamiseen tähän leikkiin.
                Oisko joku 10 tkm menny, en muista. Ei mitään ongelmaa, joka päivä ajossa.
                Vian tämä Häkkinen kuvaili, että ohjauselektroniikan jäähdytys on toteutettu niin, että diiseli "virtaa sen läpi". Iäkkäässä järjestelmässä systeemi saattaa vuotaa niin, että jäähdytysosiossa on ilmakupla mikä aiheuttaa sitten elektroniikkan lämpeämisen. Systeemi ilmaa itseään tiettyyn rajaan asti. Vuotavan systeemin tunnistaa siitä, että käynnistäminen kestää. Tai sitten se elektroniikka vain muuten kohtaa tiensä pään, mikä on noin 200tkm tolle konstruktiolle.

                Kuten joku sitä kuvasi, käytetyn purkaamopumpun asentamisella saadaan aikaan ns. "myyntiauto". Itse teetin käyttöauton,

                T AV, kolmannen käden nettifaktan mestariko
                e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                Comment

                • HJM
                  Newbiemmer
                  • Jan 2007
                  • 24

                  #9
                  Aika heikosti pumppuja taitaa purkaamoilta löytyä. Nyt olisi tarkoitus käyttöauto tehdä. Hirvittää vain, jos tuo sama sattuu uudelleen muutaman vuoden sisään.

                  Tässä tapauksessa elektroniikka tuli varmaan tiensä päähän, koska polttoainepuoli tarkastettiin pintapuolisesti viime kesänä ja auto on aina startannut todella hyvin.

                  Comment

                  • HJM
                    Newbiemmer
                    • Jan 2007
                    • 24

                    #10
                    No niin, auto on viimein taas ajossa. Pumppuviasta oli kyse. Tarkemmin pumpun ohjausboxin elektroniikka oli tullut tiensä päähän. Kustannukset 1500 euroa.

                    Comment

                    • jamata
                      Newbiemmer
                      • Sep 2004
                      • 25
                      • Kälviä

                      #11
                      Äkkiäpä bmw:n vp44 simahtaa ku opelissa sama pumppu ja itelläki takuukm 250t ja alkuperänen pumppu kiinni.Onko sulla ollu käynnistysvaikeuksia eli ilmaa seassa?
                      jani

                      Comment

                      • WSE1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3242
                        • Suomusjärvi

                        #12
                        On pikkuisen hintavaa hommaa. Olisi mielenkiintoinen saada tuommoinen hajonnut elektroniikkayksikkö syyniin jotta olisiko se korjattavissa uuden veroiseksi.

                        Comment

                        • HJM
                          Newbiemmer
                          • Jan 2007
                          • 24

                          #13
                          Originally posted by jamata View Post
                          Äkkiäpä bmw:n vp44 simahtaa ku opelissa sama pumppu ja itelläki takuukm 250t ja alkuperänen pumppu kiinni.Onko sulla ollu käynnistysvaikeuksia eli ilmaa seassa?
                          Ei ole ollut pienimpiäkään käynnistysvaikeuksia ja muutenkin tarkastin kesällä silmämääräisesti koko polttoainepuolen letkut yms. Ei minkäänlaisia oireita ennen tätä. Ehkä nämä Suomen olosuhteetkin vaikuttaa, autohan on -98. Itsekin kyllä ihmettelen näillä kilometreillä. Varsinkin kun auton historia on aukoton eli ajokilometrit pitävät paikkansa.

                          Comment

                          • vaviah
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2003
                            • 632
                            • Turku

                            #14
                            Nostetaanpa tämä vanha thread ylös. Auto on 320d -00 eli Boschin VP44 pumpulla. Starttaus kestää mielestäni liian pitkään eli saa sahata jonkun aikaa että lähtee käyntiin. Hehkutus toimii, ja yleensä valo vain vilahtaa pikkupakkasilla ja tuolloin auto käynnistyykin ihan kohtuullisesti. Ainoastaan kerran paloi hehkuvalo tosi pitkään vaikka lämpötila oli ulkona vain nollassa. Sen sijaan autotallista, jossa lämpötila n. + 15 astetta, käynnistyy paljon huonommin. Viimeksi joutui starttaamaan pidempän ja käynnistyi yskäisemällä. Mahtaako olla vuoto polttoainejärjestelmässä kuten tässä mainittu:

                            Originally posted by asvirkku View Post
                            Ohjauselektroniikan jäähdytys on toteutettu niin, että diiseli "virtaa sen läpi". Iäkkäässä järjestelmässä systeemi saattaa vuotaa niin, että jäähdytysosiossa on ilmakupla mikä aiheuttaa sitten elektroniikkan lämpeämisen. Systeemi ilmaa itseään tiettyyn rajaan asti. Vuotavan systeemin tunnistaa siitä, että käynnistäminen kestää. Tai sitten se elektroniikka vain muuten kohtaa tiensä pään, mikä on noin 200tkm tolle konstruktiolle.
                            Jos on, voiko systeemiä jotenkin korjata jos pystyisi sillä ehkäisemään tuon VP44:n hajoamisen? Onko muita vaihtoehtoja? Kannattaako lähteä vaihtamaan hehkutulppia tai PA-suodatinta? PA-suodatin on vaihdettu viimeksi keväällä Inspection II:n yhteydessä. 15 tkm sitten. Ja kilometrejä autolla on nyt 210000. Ajossa ei oireile muuta kuin ehkä aivan pientä empimistä (vääntää/ei väännä) 2000 kierroksen paikkeilla, mutta ei huomattavasti. Ja mikä on yleensäkin normaali starttausaika tässä mallissa? Edellinen Astran diesel samoilla kilometreillä ja saman ikäinen käynnistyi aina samantien niin ettei startti muuta kuin kerran pyörähtänyt vaikka olisi ollut -30 astetta...
                            X1 18d sDrive -18
                            320i GT xDrive -13
                            i3 BEV -13
                            X1 18dA xDrive -16
                            X5 3.0iA -00
                            320d Touring -00
                            528iA Touring -97
                            325 CiA -93
                            316i -94
                            316 -88

                            Comment

                            • asvirkku
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 514
                              • Bern

                              #15
                              Originally posted by vaviah View Post
                              Nostetaanpa tämä vanha thread ylös. Auto on 320d -00 eli Boschin VP44 pumpulla. Starttaus kestää mielestäni liian pitkään eli saa sahata jonkun aikaa että lähtee käyntiin. Hehkutus toimii, ja yleensä valo vain vilahtaa pikkupakkasilla ja tuolloin auto käynnistyykin ihan kohtuullisesti. Ainoastaan kerran paloi hehkuvalo tosi pitkään vaikka lämpötila oli ulkona vain nollassa. Sen sijaan autotallista, jossa lämpötila n. + 15 astetta, käynnistyy paljon huonommin. Viimeksi joutui starttaamaan pidempän ja käynnistyi yskäisemällä. Mahtaako olla vuoto polttoainejärjestelmässä kuten tässä mainittu:



                              Jos on, voiko systeemiä jotenkin korjata jos pystyisi sillä ehkäisemään tuon VP44:n hajoamisen? Onko muita vaihtoehtoja? Kannattaako lähteä vaihtamaan hehkutulppia tai PA-suodatinta? PA-suodatin on vaihdettu viimeksi keväällä Inspection II:n yhteydessä. 15 tkm sitten. Ja kilometrejä autolla on nyt 210000. Ajossa ei oireile muuta kuin ehkä aivan pientä empimistä (vääntää/ei väännä) 2000 kierroksen paikkeilla, mutta ei huomattavasti. Ja mikä on yleensäkin normaali starttausaika tässä mallissa? Edellinen Astran diesel samoilla kilometreillä ja saman ikäinen käynnistyi aina samantien niin ettei startti muuta kuin kerran pyörähtänyt vaikka olisi ollut -30 astetta...
                              Moi,

                              Mun mielestä Häkkinen sanoi, että kiisseliletkut / tiivisteet / takaiskuventtiili / joku aiemmista syöttäpumpuista horoontuu ja vuoto tulee siitä.

                              Ei maksa paljoo soittaa sille, varmasti osaa kertoa mitä "tiivistäminen" maksaisi.

                              Pumppu maksaa niin helvetisti ettei sitä viittisi tieten tahtoen hajottaa...

                              320d lähtee aina laakista kun on kaikki kunnossa.

                              T: Antti
                              e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎