memebuy23buy

E46 starttaa, muttei käynnisty

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cordo-00
    Bimmer Rookie
    • Aug 2006
    • 34

    E46 starttaa, muttei käynnisty

    Eli atuona on E46 330xdA vm. 2001. Emäntä yritti lähtiä kauppaan, mutta auto ei lähteny käyntiin. Laitto ovet lukkoon ja tuli käskemään apuihin. Menin paikalle ja aukaisin ovet kaukosäätimellä. Yritin kanssa käynnistää, mutta ei lähtenyt käyntiin. Starttimoottori pyöritti hyvin, mutta ei meinannutkaan lähtiä käyntiin. Startatessa mittarissa vilkkui ABS-valo ja jokin muu valo (ilmeisesti se oli jarrupalojen varoitusvalo).

    Hyppäsin autosta pois ja laitoin ovet lukkoon kaukosäätimellä. Painoi kahdesti kaukosäätimen avausnappia, jonka jälkeen käynnistin auton. Tämän episodin jälkeen ei ole ollut mitään käynnistysongelmia.

    Mistäköhän tämä vika voi johtua? Koska ovien lukitseminen ja aukaisu auttoi, mieleen tulee ajonestolaite. Kuitenkin emäntä oli lukinnut ovet aikaisemmin, joten en tiedä auttoiko ovien lukitseminen ja kaksikertaa aukaisu oikeasti. Pitää kokeilla toisella avaimella seuraavalla kertaa. Voihan siinä olla nyt jokin bitti kääntynyt väärinpäin.
  • Wille83
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 98
    • Tampere

    #2
    Näitä "bitti poikittain" juttuja on sattunut meikäläisellekin eli paljon mahdollista.

    Tietääkseni ajoneston ollessa päällä ei startinkaan pitäisi pyöriä? korjakkaa viisaammat jos oon väärässä...

    Comment

    • erese
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 478
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by Wille83 View Post
      Näitä "bitti poikittain" juttuja on sattunut meikäläisellekin eli paljon mahdollista.

      Tietääkseni ajoneston ollessa päällä ei startinkaan pitäisi pyöriä? korjakkaa viisaammat jos oon väärässä...
      Juu ei mitään muuta pitäis tapahtua kuin että virrat lähtee päälle, ei muuta. Itellä kävi ainakin tuon E36:n kanssa vastaavaa että kikkailin ovien lukituksen kanssa niin en saanut autoa käyntiin kuin vasta sitten kun käytin ovet uudelleen auki
      F40 -20
      F20 -13
      E46 320D Touring -01
      E36 "nokivasara" Touring -99

      Comment

      • cordo-00
        Bimmer Rookie
        • Aug 2006
        • 34

        #4
        Eilen teki auto saman tempun eli ei meinannut lähteä käyntiin, starttimoottori pyöritti kyllä iloisesti. Yritin samaa temppua eli ovet lukkoon ja auki. Ei auttanut muutama yritys. Laitoin virrat päällä, vaihteen D:lle ja yritin startata ja ei tietystikään edes pyörittänyt. Tämän jälkeen laitoin vaihteen P:lle ja otin virrat pois ja starttasin, lähti käyntiin. On vaikea uskoa, että nuo kikkailuni vaikuttaisi mitenkään.

        Originally posted by Wille83 View Post
        Tietääkseni ajoneston ollessa päällä ei startinkaan pitäisi pyöriä?
        Tuo oli hyvä tieto. Eli ajonesto-/avainviat voi poissulkea. Itselle tulee seuraavaksi mieleen virtalukko ja releet.

        Virtalukon pohjan viat tuntuu aika epätodennäköisiltä, koska se ei ole oirehtinut mitenkään muuten. Lisäksi en ole kuullut, että Bemareissa olisi mennyt virtalukkoja, autollahan on ajettu vasta noin 170 tkm. Noita virtalukkojahan menee VW:ssa ja Seateissa aika paljon.

        Tuo relevika tuli mieleen kakkosautosta (Seat). Kuukausi sitten teki samanlaisia temppuja, pyöritty, muttei käynnistynyt. Jonkin ajan päästä käynnistyi. Siinä oli vikana polttoainepumpun rele. Itseasiassa rele oli täysin ehjä, mutta kontakti releen liittimien ja releen pohjan välillä oli löysä. Tilanne korjaantui, kun väänsi releen jalkoja hieman vinoon, jolloin kontaktista tuli lujempi.

        Voisin seuraavalla kerralla kokeilla releiden painelua, jos tietäisi, missä ne on. Eli voisiko joku kertoa, mistä löytyy E46:n releet. Onko ne ratin alla, missä on jokin muovisuoja muutamalla ruuvilla kiinni.

        Comment

        • cordo-00
          Bimmer Rookie
          • Aug 2006
          • 34

          #5
          Nyt bemari jätti parkkipaikalle. Olimme lomareissulla 1tkm päästä kotoa ja auto ei käynnistynyt parin tunnin seisomisen jälkeen. Tämä vika on tapahtunut viimeksi lokakuussa ja ei kertaakaa talvella. Nyt oli pari astetta pakkasta, mutta edellisenä iltana oli vajaa parikymmentä astetta pakkasta. Periaatteessa sähkölaitteisiin olisi voinut kondensoitua vettä, koska ilma oli lauhtunut.

          Kokeilin startata uudelleen parin tunnin päästä, mutta ei auttanut. Auto vietiin korjaamolle, jossa siihen ei päässyt testerillä käsiksi. Seuraavana aamuna korjaaja yrittää jälleen saada testerillä yhteyttä autoon, mutta ei onnistunut. Jostain syystä koko testeri meni jumiin ja testeri buutattiin, minkä jälkeen autoon saatiin yhteys. Mitään vikakoodeja ei kuitenkaan löytynyt ja nyt auto lähti käyntiin. Tämän episodin jälkeen auto on toiminut moitteetta.

          Mistä päin kannattaisi lähteä etsimään vikaa? Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.

          Comment

          • Clavurion
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 9159
            • Oulu

            #6
            Hankalahan tuollainen vika on paikallistaa, jos ei mitään vikakoodeja anna. Katsottiinko ne silloin merkkiliikkeen softalla, vai jollain muulla? Jos kulkupuolessa ei muuten ole ongelmaa, mieleen tulevat nokka-akselin asentotunnistin tai kontaktihäiriö PA-syötössä. Kokeile hieman nitkutella suuttimien ja jakotukin paineanturin liittimiä auto käynnissä. Joka tapauksessa suuttimien, jakotukin paineanturin, suodattimen päällä olevan siirtopaineanturin ja moottorinohjauksen (DDE) liittimet voisi käydä läpi contact cleanerin kanssa.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • pmv
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 2032
              • tornio

              #7


              Tuossa on itseltä vuoden takaisista starttausmurheista raporttia. Käyntiin on kyllä lähtenyt tuon remontin jälkeen kunhan vaan akussa on virtaa ollut. Kovasti samanlaisia olisi oireet tässäkin M57:ssa...

              Comment

              • Clavurion
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 9159
                • Oulu

                #8
                Originally posted by pmv View Post
                http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=86214

                Tuossa on itseltä vuoden takaisista starttausmurheista raporttia. Käyntiin on kyllä lähtenyt tuon remontin jälkeen kunhan vaan akussa on virtaa ollut. Kovasti samanlaisia olisi oireet tässäkin M57:ssa...
                Ei tietysti tekisi pahaa mittauttaa suuttimien ohivuotoa. Hieman erikoiselta se kyllä kuulostaa, kun kysyjällä on toiminut välillä näin pitkään ongelmitta. Eipä vuotava suutin silti olisi mitenkään mystistä.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • BMWSaloon
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2008
                  • 281

                  #9
                  tälläst kannattais kokeilla jos kerran automaatti...vanhemmissa volvoissa ( lue:traktoreissa) on automaateissa ainakin ollut että kepinasento tunnistin ei tunnista että keppi on P:llä... siihen auttoi hätätilanteessa nyrkillä kopautus reilusti P:asennon suuntaan... eihän noista tiiä ja kokeiluthan ei maksa tässä kohtaa mitään vai??

                  Comment

                  • Showman
                    Newbiemmer
                    • Apr 2007
                    • 28

                    #10
                    Oma auto 330xda vm.03 reistaili täsmälleen samalla tavalla ja syynä oli dieselin siirtopumppu. Kyseinen vika on helppo havaita. Kun virrat kääntää päälle, pitää siirtopumpun kuskin penkin alla (ulkopuolella) lähteä pyörimään. Pumpun äänen kuulee melko selvästi jos toimii. Jos mitään ei kuulu, ei auto myöskään käynnisty. Omassa autossa virtoja päälle/pois rumppaamalla pumppu heräsi hetkeksi henkiin ja kone käynnistyi.
                    Last edited by Showman; 29-03-2008, 07:44.

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      #11
                      Laatikon asentotunnistin estää startin pyörimisen.
                      Kyllä minäkin kallistuisin tuohon siirtopumpun juuttumiseen, virtojen päälle/pois kytkennät ja muu auton heiluminen / tärinä saattaa antaa sysäyksen jolloin se taas alkaa pyöriä ja auto toimia. Tuommoinen vikahan ei myöskään koodeissa näy.

                      Comment

                      • Clavurion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 9159
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by WSE1 View Post
                        Laatikon asentotunnistin estää startin pyörimisen.
                        Kyllä minäkin kallistuisin tuohon siirtopumpun juuttumiseen, virtojen päälle/pois kytkennät ja muu auton heiluminen / tärinä saattaa antaa sysäyksen jolloin se taas alkaa pyöriä ja auto toimia. Tuommoinen vikahan ei myöskään koodeissa näy.
                        Toki siirtopumppukin mahdollinen. Yleensä se kuitenkin oireilee myös jonkinasteisena/hetkellisenä puutumisena. Bensakoneissa PA-pumpun vikaantuessa ei tule vikakoodia. Dieselissä saattaa hyvinkin herjata siirtopaineista.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • BMWSaloon
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2008
                          • 281

                          #13
                          Eip muuten estänny tarttaamista ainakaan ko. traktorissa...

                          Comment

                          • Showman
                            Newbiemmer
                            • Apr 2007
                            • 28

                            #14
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Toki siirtopumppukin mahdollinen. Yleensä se kuitenkin oireilee myös jonkinasteisena/hetkellisenä puutumisena. Bensakoneissa PA-pumpun vikaantuessa ei tule vikakoodia. Dieselissä saattaa hyvinkin herjata siirtopaineista.
                            Vikamuistin nollauksen jälkeen jos auto ei lähtenyt käyntiin ei myöskään vikamuistiin kirjautunut mitään. Jos pumppu lakkasi toimimasta kesken kiihdytyksen sammui kone ja vikamuistista löytyi "Rail Pressure implausible" vikailmoitus.

                            Comment

                            • cordo-00
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2006
                              • 34

                              #15
                              Olen pohdiskellut, miksi ei tullut mitään vikakoodia ja olen tullut siihen tulokseen, että
                              a) vika on sellaisessa paikassa, josta ei tule vikakoodia (ei tule muita paikkoja mieleen, kuin siirtopumppu)
                              b) korjaamolla ne räpelsi niin, että vikakoodit nollautui ennen kuin ne ehdittiin lukea. Korjaajallahan oli ongelmia saada yhteyttä autoon, lukulaite meni jumiin ja laite jouduttiin boottaamaan. Periaatteessa resetoinnin yhteydessä olisi voinut vikamuistikin nollautua. Olen tullut päätökseen, että korjaajan ongelmat ei välttämättä johtunut autosta ja tästä viasta, vaan olivat vain yleistä sählinkiä. Jos näin oli, todennäköisin vika olisi kampiakselintunnistin tms.

                              Jos auto vielä jättää käynnistymättä, pitää yrittää kuunnella, käykö siirtopumppu ja yrittää saada auto välittömästi merkkiliikkeeseen vikakoodin lukuun. Nämähän ei ole kalliita osia, mutta vaikea löytää.

                              Itse asiassa toukokuussa tilalle tulee uusi Skoda, joten tämäkin vika siirtyy kohta liikkeen hoidettavaksi (informoin myyjää tästä vaihdokin "ominaisuudesta"). Jos auto temppuilee ennen luovutusta, pitää vielä yrittää uudelleen selvittää vikaa, mutta jos toimii luovutukseen asti hyvin, en tee mitään.

                              Comment

                              Working...
                              X