Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 takapään puslien vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 535SD
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 1068
    • Lahti

    e46 takapään puslien vaihto?

    Elikkä tarttis vähän vinkkejä takatukivarren puslan vaihtoon. Pusla sijaitsee takarenkaan etupuolella. kuvassa nro 4 ---> http://bmwfans.info/original/E46/Lim...3/ill-33_0840/
    Elikkä sain tänää tutkittua tuota systeemiä senverran pikaisesti et kun avaa ne 3 pulttia mitkä menee osaan 18 niin tukivarsi jää roikkumaan sinne helman taakse ja puslaan ei pääse käsiksi.
    Eli pitääkö se koko vitun hässäkkä purkaa sieltä ja ottaa tukivarsi pöydälle vai onko siihen jokin helpompikin konsti? ja millä sen vanhan puslan saa sieltä helpoiten pois sieltä ja uuden tilalle?
    (joo ja tiedän et powerflexiltä olisi saanu 2-osaisia puslia jotka menee helposti paikalleen)
    Olleita ja menneitä
    1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

    Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla
  • Jesper
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1448

    #2
    etsippä searchillä ohjeet E36:n puslien vaihtoon. Sama toimenpide ja juttua löytyy paljon!

    Comment

    • NokiLeka
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2341
      • Eurajoki

      #3
      Kun irrottaa sen jarrujen kulumisvaroittimen johdon siitä tukivarresta ja kääntää sellaisen kumilärpäkkeen pyöränkaaren etupuolelta pois tieltä niin kyllä se putoaa sen helman alle. Se kehto minkä sisällä se pusla on pitää myös irroittaa ennen kuin varren saa laskettua alas asti. Mutta jos olet laittamassa yksiosaista puslaa vanhan tilalle niin vaikeaksi menee uuden puristaminen ilman ettei irroita koko tukivartta.
      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

      Comment

      • 535SD
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 1068
        • Lahti

        #4
        Originally posted by NokiLeka View Post
        Kun irrottaa sen jarrujen kulumisvaroittimen johdon siitä tukivarresta ja kääntää sellaisen kumilärpäkkeen pyöränkaaren etupuolelta pois tieltä niin kyllä se putoaa sen helman alle. Se kehto minkä sisällä se pusla on pitää myös irroittaa ennen kuin varren saa laskettua alas asti. Mutta jos olet laittamassa yksiosaista puslaa vanhan tilalle niin vaikeaksi menee uuden puristaminen ilman ettei irroita koko tukivartta.
        avasin ne pultit niin minusta se jäi jarruletkun varaan jumittamaan. mut pitää tutkia tässä kun kerkiää... onneks on tuo hiace niin pääsee liikenteeseen.
        kaikki vinkit ovat edeleen tervetulleita.
        Olleita ja menneitä
        1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

        Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

        Comment

        • Murska
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2004
          • 382
          • Savo

          #5
          Kyllä ne saa vaihdettua ilman tukivarren irroitusta kotikonsteinkin (ei todellakaan kannata edes harkita tukivarren irroittamista). Vanhojen puslien irroituksessa ei kannata hienostella, vaan puslat poralla, sahalla tms. paskaksi ja uudet tilalle.
          e61 530i touring M-sport LCI -08
          Ex:e46 330ia Touring M-sport II -03
          Ex:e46 330i -01 Sedan
          Ex:e36 328i Coupe sport edition -97

          Comment

          • 535SD
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2005
            • 1068
            • Lahti

            #6
            Originally posted by Murska View Post
            Kyllä ne saa vaihdettua ilman tukivarren irroitusta kotikonsteinkin (ei todellakaan kannata edes harkita tukivarren irroittamista). Vanhojen puslien irroituksessa ei kannata hienostella, vaan puslat poralla, sahalla tms. paskaksi ja uudet tilalle.
            joo en aatellukkaan hienostella... ja uudet menee varmaan irtonaisella ruuvipenkillä puristamalle paikalleen
            Olleita ja menneitä
            1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

            Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

            Comment

            • NokiLeka
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2341
              • Eurajoki

              #7
              Originally posted by ammattimies View Post
              avasin ne pultit niin minusta se jäi jarruletkun varaan jumittamaan. mut pitää tutkia tässä kun kerkiää... onneks on tuo hiace niin pääsee liikenteeseen.
              kaikki vinkit ovat edeleen tervetulleita.
              Se letku on kiinni muoviklipsuilla koko matkan siinä tukivarressa, ne kun avaat niin että letku on vapaasti niin tukivarsi pääsee laskemaan sen verran, että saat sen letkun siirrettyä tukivarren toiselle puolelle. Sen puslan pois ottaminen on tosiaan helppoa kun poraa/vast. sen kumin pois ja sahaa metalliholkin kahdesta kohtaa poikki. Uuden puristaminen voi olla työn takana, varsinkin jos se metalliholkki on yhtä kireä kuin tehtaan jäljiltä. Tosiaan irtonaisella ruuvipenkillä voi onnistua ja samoin ulosvetäjällä.

              Itse painoin ulosvetäjällä puslaa ulos ja leikkasin sen puukolla poikki, jonka jälkeen loput kumiosasta lähtee puukolla kovertamalla jo kohtuu helposti, varsinkin jos ovat yhtä pehmeät kuin omat oli... Ulompi metalliholkki lähti rautasahalla ja ilmavasaralla, mutta kannattaa varoa sitä kiinnitysrengasta, se on alumiinia ja siihen tulee helposti reikiä ym.

              Kun olet vaihtanut puslat niin kannattanee käydä suuntauttamassa kulmat kohdilleen, menee auraus aika helposti poskelleen.
              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

              Comment

              • 535SD
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2005
                • 1068
                • Lahti

                #8
                Tuolla letkulla tarkoitin JARRULETKUA en niitä johtoja jotka menee tukivartta pitkin.
                noh laitetaanhan raporttia sit et miten homma edistyy eli varmaankin vkl.

                Originally posted by NokiLeka View Post
                Se letku on kiinni muoviklipsuilla koko matkan siinä tukivarressa, ne kun avaat niin että letku on vapaasti niin tukivarsi pääsee laskemaan sen verran, että saat sen letkun siirrettyä tukivarren toiselle puolelle. Sen puslan pois ottaminen on tosiaan helppoa kun poraa/vast. sen kumin pois ja sahaa metalliholkin kahdesta kohtaa poikki. Uuden puristaminen voi olla työn takana, varsinkin jos se metalliholkki on yhtä kireä kuin tehtaan jäljiltä. Tosiaan irtonaisella ruuvipenkillä voi onnistua ja samoin ulosvetäjällä.

                Itse painoin ulosvetäjällä puslaa ulos ja leikkasin sen puukolla poikki, jonka jälkeen loput kumiosasta lähtee puukolla kovertamalla jo kohtuu helposti, varsinkin jos ovat yhtä pehmeät kuin omat oli... Ulompi metalliholkki lähti rautasahalla ja ilmavasaralla, mutta kannattaa varoa sitä kiinnitysrengasta, se on alumiinia ja siihen tulee helposti reikiä ym.

                Kun olet vaihtanut puslat niin kannattanee käydä suuntauttamassa kulmat kohdilleen, menee auraus aika helposti poskelleen.
                Last edited by 535SD; 17-10-2007, 16:11.
                Olleita ja menneitä
                1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #9
                  Originally posted by ammattimies View Post
                  joo en aatellukkaan hienostella... ja uudet menee varmaan irtonaisella ruuvipenkillä puristamalle paikalleen
                  Ruuvipenkkiä kätevämpi ja puslalle parempi vaihtoehto on: kierretangon pätkä puslasta läpi (niin iso kuin mahtuu) ja molemmille puolille sopivat prikat ja holkit jotka painaa puslan ulkokehää ja tukivarren reunaa, holkeiksi sopii oikein hyvin isot halvat vinkuintialaiset hylsyt joilla nyt ei juuri muuta teekään. Sitten vaan kiritään muttereita niin kauan kunnes pusla on paikoillaan. Sama toimii poisotossakin jos käyttää vastaholkkina syvää hylsyä minnekä pusla mahtuu sisälle. Ko hommaan kallilla myytävät erikoistyökalutkin perustuu ihan samaan periaatteeseen.

                  Comment

                  • 535SD
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2005
                    • 1068
                    • Lahti

                    #10
                    Joo elikkä jarruletkun päästin irti keskimmäisestä kiinnikkeestä niin tukivarsi laskeutui nätisti siihen alas.
                    Vanha pusla lähti ihan moskalla ja isolla käsipiikillä. (semmonen taltta joka on tarkoitettu betonille) ja uuden ruuvasin tosiaan sillä ruuvipenkillä ja nätistihän se sinne meni ja sen mitä ei ruuvipenkillä saanut n.1cm loppumatkan kopsin moskalla.
                    Hommaa vaikeutti huomattavasti hukkaan mennyt lukkopultin avain ja suurin homma oli irroittaa renkaat.
                    Last edited by 535SD; 22-10-2007, 16:52.
                    Olleita ja menneitä
                    1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                    Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                    Comment

                    • dsl Bimmer
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2005
                      • 358

                      #11
                      Ulosvetäjä lainaksi / ammattitasoista asennusta

                      Munkin pitää vaihtaa puslat pikaisesti. Olisiko kenelläkään vuokrata ulosvetäjää tai suostuisiko joku vaihtamaan ne ensi viikolla Pirkanmaalla?
                      Last edited by dsl Bimmer; 05-04-2008, 18:35.

                      Comment

                      • Martti.Kaij
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 356
                        • Oulu

                        #12
                        Onko kukaa käyttäny tähä hommaan jotain kaupasta ostettua ulosvedintä? Minkälaista? Itsellä kun ei oo aikaa alkaa askartelemaan tuollaista vaikka se ehkä parhaiten toimisikin. Ja selviääkö tuosta illassa ilman ulosvedintä jos vakio puslan asentaa takasinki?
                        E46 328i

                        REDLINE OILS
                        UUC Motorwerks

                        Comment

                        • Ha2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 1786
                          • Oulu

                          #13
                          Vaihdoin tuohon omaan nuo puslat tuossa 1,5 viikkoa sitten. Homma eteni näin (uusiksi pusliksi tuli Powerflexit, joten ei ole neuvoa huippukonsteja, jos uusiksi pusliksi tulee kumiset):

                          1. Koko auton perä ilmaan tunkilla takaa keskeltä autoa ja renkaat pois.
                          2. Iskarin alapultti irti ja jarruletku muoviklipsustaan tukivarresta irti.
                          3. ABS-anturin ja jarrupalojen kuluneisuusanturin johdot pois klipsuistaan tukivarresta päätimmäisestä klipsusta ja korista tukivarren pään vierestä irti roikkumaan vapaasti.
                          4. Tuuliohjain tms. muovilärpykkä pohjasta/helmasta irti.
                          5. Avataan tukivarren päätä korissa pitävät 3 pulttia ja tukivarren pää tipahtaa alas. Tässä vaiheessa takanapakin tipahtaa alas, joten pitää varmistaa, että poikittainen alatukivarsi ei paina jarruletkua. Siihen auttaa, kun tunkkaa napaa toisella tunkilla sen verran ylöspäin, että jarruletku ei ole painatuksessa.
                          6. Vanha pusla pois särkemällä. Painoin normaalilla 2-leukaisella ulosvetäjällä vanhaa puslaa ulos auton koria kohti ja käytin puukkoa, rautasahaa yms. apuna.
                          7. Kun vanhat puslat on poistettu, puhdistetaan tukivarren reikien sisäpinnat hiomapaperilla tai vaikka porakoneeseen käyvällä teräsharjalla. Itse puhdistin myös sivupinnat, koska asensin Powerflexin puslat. Ei tarvinnut painia uusien kumisten asentamisen kanssa, kunhan painoin vain käsin paikalleen.
                          8. Kasataan kaikki päinvastaisessa järjestyksessä kun purettiin.
                          E61 525d LCI

                          Comment

                          • 535SD
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2005
                            • 1068
                            • Lahti

                            #14
                            Originally posted by Martti.Kaij View Post
                            Onko kukaa käyttäny tähä hommaan jotain kaupasta ostettua ulosvedintä? Minkälaista? Itsellä kun ei oo aikaa alkaa askartelemaan tuollaista vaikka se ehkä parhaiten toimisikin. Ja selviääkö tuosta illassa ilman ulosvedintä jos vakio puslan asentaa takasinki?
                            lue post 10
                            Olleita ja menneitä
                            1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                            Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                            Comment

                            • expertti
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2005
                              • 847
                              • Kainuu

                              #15
                              Kajaanissa tai lähialueella kokenutta asennusapua joka tekisi autooni 330d -01 takapuslien vaihtoremontin?

                              Strongflexit olisi tarkoitus asennuttaa....

                              TAI onko jollain tietoa kivijalka korjaamosta lähiseudullani, jossa tuo osattaisiin tehdä?

                              En ole vielä käynyt kyselemässä mitä tuo merkkihuollossa kustantaisi.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎