Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 tärinää, vetelyä, oven lukko yms.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PjS
    Bimmer Rookie
    • Jun 2004
    • 75
    • PORVOO

    E46 tärinää, vetelyä, oven lukko yms.

    1. E46 320D touring -02 ratti tärissyt ajoittain jarruttaessa. Joskus niinkin paljon, että on tehnyt mieli ajaa päin punaisia jotta välttyisi ilmiöltä.

    Nyt on sitten ratti kääntynyt pari astetta oikealle, jonne auto myös suoralla pyrkii itsekseen kääntymään. Renkaat on tasapainoitettu ja jarrujenkin tulisi olla kunnossa. Mistä hakea vikaa? Vanhoja topikkeja tuossa selailin ja vastaavan tyylisiä ongelmia löytyi kaiketi muiltakin, mutta ihan suoraa vastausta en tähän nähnyt. Ongelma paheni toisen koiranluun vaihdon jälkeen.

    2. Etuovet ja konepelti vaihdettiin äskettäin takuuseen, kuulusien liimasaumojen kupruilun vuoksi. Konepelti ja apukuskin ovi ovat kaiketi väärin kohdistettu, sillä ovi vaatii voimaa sulkeutuakseen ja konepelti "irvistää" toiselta puolelta enemmän kuin toiselta. Sävyerokin näihin uusiin osiin on saatu yllättävän suureksi, verrataen vanhoihin.

    Nämä vielä kestäisi kun sulkee silmänsä, mutta apukuskin ovi ei enää avaudu, kuin sisäpuolelta kahvasta vedettäessä. Ja kun avaa kuljettajan oven, radiosta häviävät äänet. Mitähän ihmettä niille on tapatunut? Ovatko kenties kuskin- ja apukuskinoven piuhoitukset radion ja lukituksen osalta yhteydessä toisiinsa, ja nämä sitten menneet poikki uudelleen asennettaessa? Kiinnostus viedä uudelleen laitettavaksi tällä hetkellä on 0, kun edellisellä kerrallakin aikaa vierähti 2 viikkoa ja lopputulos ei ole järin kiitettävä. Mitäs kotikonsteja näihin? Vai olenkohan vain turhan tarkka...
  • Tozi
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 2056
    • Epsoo

    #2
    Originally posted by PjS View Post
    1. E46 320D touring -02 ratti tärissyt ajoittain jarruttaessa. Joskus niinkin paljon, että on tehnyt mieli ajaa päin punaisia jotta välttyisi ilmiöltä.

    Nyt on sitten ratti kääntynyt pari astetta oikealle, jonne auto myös suoralla pyrkii itsekseen kääntymään. Renkaat on tasapainoitettu ja jarrujenkin tulisi olla kunnossa. Mistä hakea vikaa? Vanhoja topikkeja tuossa selailin ja vastaavan tyylisiä ongelmia löytyi kaiketi muiltakin, mutta ihan suoraa vastausta en tähän nähnyt. Ongelma paheni toisen koiranluun vaihdon jälkeen.
    a) onko jarrulevyt varmasti suorat ja palat kunnolliset?
    b) onko alustasarjaa? onko 4-pyörä suuntaus tehty? ei pitäis jarruihin vaikuttaa tosin...
    c) oletko tarkastanut toisen koiranluun kunnon, sekä puslat?
    d) sitten viimeinen jarruihin, onko jarrusylinterit katsottu? ettei mäntä vain jumittaisi jolloin jää jarru hieman päälle, joka taas lämmmittää levyn ja varmasti tärisee jarrutuksessa seur kerran ku polkaiset.

    Vetelystä on toinenkin topic mistä varmasti löytyy tietoa lisää.

    Originally posted by PjS View Post
    2. Etuovet ja konepelti vaihdettiin äskettäin takuuseen, kuulusien liimasaumojen kupruilun vuoksi. Konepelti ja apukuskin ovi ovat kaiketi väärin kohdistettu, sillä ovi vaatii voimaa sulkeutuakseen ja konepelti "irvistää" toiselta puolelta enemmän kuin toiselta. Sävyerokin näihin uusiin osiin on saatu yllättävän suureksi, verrataen vanhoihin.

    Nämä vielä kestäisi kun sulkee silmänsä, mutta apukuskin ovi ei enää avaudu, kuin sisäpuolelta kahvasta vedettäessä. Ja kun avaa kuljettajan oven, radiosta häviävät äänet. Mitähän ihmettä niille on tapatunut? Ovatko kenties kuskin- ja apukuskinoven piuhoitukset radion ja lukituksen osalta yhteydessä toisiinsa, ja nämä sitten menneet poikki uudelleen asennettaessa? Kiinnostus viedä uudelleen laitettavaksi tällä hetkellä on 0, kun edellisellä kerrallakin aikaa vierähti 2 viikkoa ja lopputulos ei ole järin kiitettävä. Mitäs kotikonsteja näihin? Vai olenkohan vain turhan tarkka...
    Jos näyttää hiemankaan siltä että on väärin kohdistettu, niin vie nyt ÄKKIÄ takas!
    Miksi tuollaista pitää enää edes miettiä? On kyllä tehty ala-arvoisesti asennukset...

    BMW varaosat, tuning & styling!

    E92 335i -06
    ex E46 330Ci -02
    ex E46 328i Coupe -99
    ex E36 325i Coupe -92

    Comment

    • NokiLeka
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2341
      • Eurajoki

      #3
      Originally posted by PjS View Post
      1. E46 320D touring -02 ratti tärissyt ajoittain jarruttaessa. Joskus niinkin paljon, että on tehnyt mieli ajaa päin punaisia jotta välttyisi ilmiöltä.

      Nyt on sitten ratti kääntynyt pari astetta oikealle, jonne auto myös suoralla pyrkii itsekseen kääntymään. Renkaat on tasapainoitettu ja jarrujenkin tulisi olla kunnossa. Mistä hakea vikaa? Vanhoja topikkeja tuossa selailin ja vastaavan tyylisiä ongelmia löytyi kaiketi muiltakin, mutta ihan suoraa vastausta en tähän nähnyt. Ongelma paheni toisen koiranluun vaihdon jälkeen.
      Oletko tarkistanut nämä: Alapallonivelet, alatukivarren takimmainen pusla, raidetangot ja iskarit? Kokeile löytyyko noista väljää.
      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Alatukivarren jommassa kummassa nivelessä tai puslassa 100% varmuudella väljää.

        Comment

        • PjS
          Bimmer Rookie
          • Jun 2004
          • 75
          • PORVOO

          #5
          a) Jarrujen tulisi olla vielä kunnossa (olleet alla n.5tkm). Tosin tarvikemalliset.
          b) Vakio alustalla liikutaan, nelipyörä suuntaus tehty n. 6kk sitten.
          c) Toinen koiranluu huollon kertoman mukaan ehyt, ei vaihdon tarvetta.
          (tarkastetaan itse viikonloppuna)
          d) Eipä ole kyllä tarkastettu, otetaan tämäkin viikonloppuna syyniin.

          Samamalla myös nuo alapallonivelet, tukivarret... Iskareita ei kaiketi muutoin voi itse tarkistaa, kuin autoa painelemalla? Näkyvää vuotoa ei missään näistä ole, eikä auto jää heilumaan painelun jälkeen. Muistikuva iskaritestin teettämisestä nelipyöräsuuntauksen yhteydessä minulla kyllä olisi, jolloin nämä olivat iskussaan.

          Toki vien tuon pajalle uudelleen laitettavaksi, enhän ole tyytyväinen takuukorjauksen laatuun. Tällä hetkellä minun ei vain ole mahdollista hankkia laina kulkinetta toistamiseen pariksi viikoksi käyttööni.

          Edellisen BMW:ni käytin parkkipaikkakolhun korjautuksessa samassa paikassa ja jälki oli erinomainen. Ilmeisen kiireisellä hetkellä tuli tälläkertaa varattua tuo aika takuukorjauksille, kun lopputulos ei päätä hyvässä mielessä huimaa. Erikoinen ilmiö jokatapauksessa, että soittimesta häviävät äänet etuovia avattaessa. Virrat kyllä pysyvät laitteessa päällä. Auto vaatii sammutuksen ja uudelleen käynnistyksen ja niin palaavat taas äänet takaisin.

          Kiitokset vastauksistanne! Josko näistä vika sitten löytyisi, niin saisi taas palautettua ajamisen ilon tähänkin peliin.

          Comment

          • PjS
            Bimmer Rookie
            • Jun 2004
            • 75
            • PORVOO

            #6
            Todellakin, alatukivarret ovat kaikilta osin aikalailla lopussa.
            Uudet siis alle ja menoksi. Toivotaan, että vaivat loppuvat siihen.
            Renkaiden vaihdon yhteydessä huomasin myös toisen takaiskunvaimentimen olevan hieman märkä, joten iskaritesti täytynee teettää.

            Auto on tällä hetkellä uudelleen laitettavana, maalitakuun osalta. Maanantaina vein, eikä vielä ole tietoa koska saan takaisin. Olkoot nyt vaikka viikon vielä kunhan tulee kuntoon.
            Viat alkoivat jo jokseenkin ärsyttämään, ja sävyero paheni silmissä päivä päivältä.
            Kiirettä ei ole lähinnä siksi, että sain käyttööni veloituksetta vuokra-auton.
            Hienoa palvelua sinällään.

            Kiitokset vinkeistänne, jotka osuivat oikeaan ja säästivät suurelta päänvaivalta!

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Eli näin. Näissä jarrutärinöissä se viimeinen tarkistuksen kohde on AINA itse jarrut/jarrulevyt. Käytännössä nämä ongelmat johtuu lähes aina etuakseliston välyksista vaikka 90%:ssa korjausproseduureja lähdetään ensiksi vaihtelemaan jarrulevyjä. Tosin kun sitten tärinät palaa....syytetään niitä "motonet merkkisiä" jarrulevyjä ja pistetään alle vielä yksi tai jopa kaksi kierrosta uusia levyjä ennen kuin vihdoin katsastusmies antaa hylyn lähes irtoavista alapalloista....

              Comment

              • vaviah
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 632
                • Turku

                #8
                Taitaapa tämä täristys jarrutettaessa olla ihan BMW:n tyyppioire, jos vähänkään jossain pyöräntuennan osissa tms. on väljää. Yleensä oman kokemukseni mukaan BMW:ssä tuo tärinä tulee kyllä tuolloin yli 70 km/h nopeuksilla jarrua painaessa. Minulla tuota oiretta on ollut ainakin vähän kaikissa omistamissani bemareissa. Nykyisessä tosin niin vähän että tuskin huomaa jos ei tosi tarkkaan tunnustele rattia kun painaa jarrua aika kevyesti.

                Ja mitä tulee Hemin kommenttiin Motonetin jarrulevyistä, olen sieltä kyllä yhdet levyt ostanut, jotka vääntyivät 100 tkm ajetussa 4v vanhassa Opelissa kahdessa viikossa/ 1 tkm:n aikana. Vaihdoin uudet eikä niissä ollut ikinä ongelmaa. Mutta usein varmaan on noin kun sanoit, ja etenkin tosiaan BMW:ssä tämä pieni ratin vatkaus on niin tyypillinen oire jostain väljyydestä eikä itse levyistä.
                X1 18d sDrive -18
                320i GT xDrive -13
                i3 BEV -13
                X1 18dA xDrive -16
                X5 3.0iA -00
                320d Touring -00
                528iA Touring -97
                325 CiA -93
                316i -94
                316 -88

                Comment

                • cordo-00
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2006
                  • 34

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Tosin kun sitten tärinät palaa....syytetään niitä "motonet merkkisiä" jarrulevyjä ja pistetään alle vielä yksi tai jopa kaksi kierrosta uusia levyjä ennen kuin vihdoin katsastusmies antaa hylyn lähes irtoavista alapalloista....
                  Mulla kävi just noin, syyttelin kyllä "KL-merkkisiä" jarrulevyjä. Sano miksi tärinät kuitenkin katosi hetkeksi levyjen vaihdon jälkeen. Ainakin mulla kävi niin ja tärinät palasivat noin kuukauden kuluttua.

                  Mä en kyllä turhaan vaihtanut levyjä, paksuus oli varmaan 20 mm:think

                  Comment

                  • ruikki
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2006
                    • 585

                    #10
                    PjS! käyhä kirjottaan sitte miten alustan osien vaihon jälkeen käy.
                    itellä oli viimetalvena xd:ssä jarruttaessa samaa vikaa joka paheni kun vanteet keräsi paskaa ja jäätä. nyt ei oo täryyttäny kesän alusta lähtien, johtuneeko että vanteet puhtaampana.
                    käytin keväällä korjaamollakin ja ne oli jarrutesterillä todenneet että jarrulevyt kierot.
                    kait se nyt heittelee mittareita jos joku pusla/nivel antaa periksi. syntyy semmosta nykivää liikettä.
                    en uskonut jarrulevyjen kierouteen koska niitä ei ollu mitattu millään heittokellolla yms.
                    katotaan ny alkaako taas täryyttämään kuha tuo talvi kunnolla alkaa vaikuttaan.
                    sama asentaja sanoi että jossakin bemarissa oli jarrulevyjä menny kieroiksi ku renkaat oli asennettu pulttipyssyllä. käsin vääntämisen jälkeen oli pysyneet suorina. liekko kukaan kuullu vastaavaa?
                    !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

                    Comment

                    • Juha330d
                      Newbiemmer
                      • Aug 2007
                      • 28
                      • Oulu

                      #11
                      Samaa ongelmaa täälläkin.
                      Oma touring täristi jarrutuksissa pahasti, joten vaihdoin ilmeisesti alkuperäiset levyt/ palat uusiin, olivat sen verran pahoin kuluneet 200tkm. Tärinä katosi tällä toimenpiteellä n. kuukaudeksi, minkä jälkeen se palasi. Uudet jarrulevyt tuskin ovat menneet kieroksi :think.
                      Tänään kävin tilaamassa uudet palikat ja iskarit keulaan.
                      Kunhan osat tulevat ja kerkeän kiireiltäni asentaa ne niin kerron miten vaikuttaa asiaan.
                      nyky: E46 330d touring '01 tällä mennään
                      ex: E46 316i 1.9l '00

                      Comment

                      • Dani
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2007
                        • 3847
                        • Espoo

                        #12
                        Täällä kans täristyttää jarrut, mutta se johtuu pelkästään kieroista etujarrulevyistä.
                        Eturenkaan kun nostaa ylös niin puolkierrosta pyörähtää korkeintaan niin johan jarrut laahaa kiinni
                        No nyt tuli hommattua noi ZimmerMannit joka nurkkaan Ferodon paloilla niin eiköhän tuo tärrääminen lopu.
                        Etualatukivarret vaihdoin powerflexien kera niin vähän helpotti, mutta ei tää herkkua ole vieläkään.
                        sigpic
                        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                        Comment

                        • NokiLeka
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2341
                          • Eurajoki

                          #13
                          Kannattaa myös tarkistaa ne iskarit, koska jos niissä on isompaa heittoa eri puolilla autoa niin varmasti täristää jarrutuksessa ja nimenomaan kovemmasta vauhdista, mutta loppuu kun jarrun painaa melkein pohjaan. Ne alatukivarren taaimmaiset puslat vaikuttavat kaikkein eniten siihen pyörän pitkittäissuuntaiseen liikkeeseen, eli jos ne ovat loppu niin pyörä pääsee heilumaan aika paljon.
                          "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                          Comment

                          • PjS
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2004
                            • 75
                            • PORVOO

                            #14
                            Tärinä vaimeni olennaisesti, mutta pieni tärinä tuntuu jarruttaessa edelleen. Ajossa ei tärinää ratissa enää ole. Vetelykin loppui, tosin ratti jäi tuon 2-3 astetta oikealle. Nelipyöräsuuntausta en kuitenkaan viitsi vielä teettää, jos joutuu vielä vaihtamaan esimerkiksi iskunvaimentimet, niin menee sekin raha hukkaan.

                            Täytynee ajaa seuraavaksi katsastukseen, niin saa iskaritestin tehdyksi. Mikäli iskarit ovat kunnossa niin sitten käännytään noiden jarrulevyjen suuntaan. Mutta kaikenkaikkiaan alatukivarsista ongelmat 98% johtuivat.

                            Toki ei ole poissuljettua, että renkaat ovat poissa tasapainosta, hetki sitten tehdystä talvirekaiden vanteille asennuksesta huolimatta. Tosin ymmärtääkseni tällöin ratin tulisi täristä myös ajossa, eritoten 60- ja 120km/h nopeuksissa?

                            Comment

                            • Juha330d
                              Newbiemmer
                              • Aug 2007
                              • 28
                              • Oulu

                              #15
                              No niin.. Nyt on osat saatu vaihdettua ja lopputulos on onnistunut. Jarrutuksessa esiintynyt tärinä/väpätys on poissa ja samoin kaikki ylimääräiset kolinat ovat kadonneet. Ohjaus on näin perstuntumalla muuttunut hieman tarkemmaksi/jämäkämmäksi.
                              Nyt vaihdettu: alatukivarret, tukivarsien takimmaiset puslat, reaktiotangot, etuiskarit ja jouset. Aiemmin vaihdettu: jarrulevyt, jarrupalat eteen ja taakse + takaiskarit ja jouset.

                              Nämä vaihto-korjaus operaatiot itse tehtynä ovat säästäneet hieman rahaa, mutta vaivaa ja aikaa mennyt senkin edestä. Tuo autotallin lattia ei ole paras mahdollinen paikka vaihtaa nuo alatukivarret. Loppu hyvin kaikki hyvin..:think
                              nyky: E46 330d touring '01 tällä mennään
                              ex: E46 316i 1.9l '00

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎