Originally posted by Juha330d
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E46 tärinää, vetelyä, oven lukko yms.
Collapse
X
-
Originally posted by cordo-00 View PostKuinka asensint alatukivarren taemman puslan sijalleen? Puslahan on irtonainen ja se pitää asentaa "O-renkaaseen". Oon miettinyt, että vaihtaisin alatukivarren ja puslan, mutta en oikein tiedä, kuinka tuo puslan prässääminen onnistuisi kotikonstein."I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
-
Originally posted by NokiLeka View PostNäin siis jos olet laittamassa uretaanipuslaa, jos meinaat laittaa tavallisen puslan, niin joudut ostamaan molemmat helat uudet, puslat ovat niissä valmiina. Alkuperäiset puslat on öljytäytteiset, eli niitä ei saa erikseen.
Mulla on uudet puslat odottamassa. En oikein tiedä mitä materiaalia puslat on, puslan pinta tuntuu tosi kovalta.
Comment
-
-
Eli kyseessä on nelivetopeli? Siinä näyttää olevan erilainen pusla ja koska sitä saa näköjään erikseen niin ei kyseessä taida olla öljytäytteinen. Siinä tapauksessa sen pitäisi mennä paikalleen aivan kuin tuo uretaaninenkin, eli ruuvipenkissä tai lekalla sisään."I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
-
joo.. juurikin noin miten nokileka asian esitti. Ja kannattaa myös samalla tarkistaa ne raidetangot varsinkin SE sisempi, kestihän tuo jopa viikon verran näiden uusien osien kanssa.
Väpätys palasi tosin nyt eri tavalla kuin ennen. Nooh laitellaan nyt nekin uusiksi kun on kerta hommassa alkuun päästy.nyky: E46 330d touring '01 tällä mennään
ex: E46 316i 1.9l '00
Comment
-
-
Vaihdoin vasemmalle puolelle alatukivarren ja taemman puslan. Lisäksi vaihdoin oikealle puolelle taemman puslan, joka oli jäänyt vaihtamatta viime kerralla, kun vaihdettiiin alatukivarsi. Merkkiliikkeessä sanoivat osia tilatessa, että ei sitä puslaa tarvi vaihtaa. Loppujen lopuksi tärrääminen johtui juurikin aikaisemmin vaihtamatta jääneestä oikeanpuolen puslasta. Nyt ei tärrää jarruttaessa, mutta jostain syystää jarruttaessa puoltaa. Toivottavasti johtuu vasta vaihdetuista jarrupaloista/-levyistä
En huomannut raidetangossa välystä, mutta en kovin tarkkaan kattonut, kun pitää lähteä lomareissulle ja saada kulmat säädettyä. Ei ehdi nyt vaihtaa muuta osaa. Yllättävän vähän uudet puslat vaikutti kulmiin, taisi mennä aikalailla samoihin kohtiin kuin vanhat.
Aika lujasti vanha pusla oli helassa kiinni. Ruuvipenkissä piti käyttää jatkovartta, että jakso vääntää. Lisäksi ei löytynyt mitään sopivaa sovitetta, jolla olisi voinut työntää lopuksi puslan pois. Piti käyttää smirkkeliä ja lekaa Noh, hyvä ettei enään (=toistaiseksi) oo hervotonta täristystä jarruttaessa Toivottavasit tärinät eivät palaa aivan heti.
Comment
-
-
Originally posted by cordo-00 View PostMerkkiliikkeessä sanoivat osia tilatessa, että ei sitä puslaa tarvi vaihtaa. Loppujen lopuksi tärrääminen johtui juurikin aikaisemmin vaihtamatta jääneestä oikeanpuolen puslasta. Nyt ei tärrää jarruttaessa, mutta jostain syystää jarruttaessa puoltaa. Toivottavasti johtuu vasta vaihdetuista jarrupaloista/-levyistä
Itse en kyllä oikein tykästynyt noihin alkuperäisiin alatukivarren takimmaisiin pusliin, vaikka uudet olikin niin ihmeellisen paljon antoivat löysää juurikin jarruttaessa ja varsinkin mutkassa jarruttaessa. Tärinäkään ei häipynyt kokonaan. Huomasi hyvin kun heilutti pyörää pitkittäissuunnassa, niin väljää jäi usea sentti ja juurikin tuo iso pusla joustajana."I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
-
Omassa -01 330d:ssä myös ratti "heiluu" jarrutettaessa nopeassa tahdissa puolelta toiselle. Tätä tapahtuu yleensä vain silloin kun hipaisee jarrupoljinta, loppuu heti kun survaisee kunnolla. Autolla nyt mittarissa n. 190tkm
Muutama havainto:
- Jarrutettaessa ei puolla kummallekkaan puolelle
- Etulaikat mitattu heittokellolla, koko kierroksella heittoa max. 0.01mm
Osia jotka vaihdettu tässä järjestyksessä:
1. Etualatukivarret kokonaisuudessaan puslineen (ennen vaihtoa kuskinpuolen rengas liikkui selvästi käsivoimin autonsuuntaisesti)
2. Koiranluut
3. Raidetangon päät (uloimmat)
4. Ja viimeisenä tekona jarrusatuloiden liukutappien herkistys
5. Seuraavaksi täytyy tutustua iskareihin, jos sieltä löytyisi jotain sanomista.
Lopputuloksena edelleen täristää kevyesti jarrutettaessa. Aiemmin Audeilla ajelleena tuntuu että bemarilla olisi mennyt tuon etupään suunnittelu perseelleen. Muuten kyllä kaikki pelaa mainiosti ja auto käyttäytyy hyvin huonossakin kelissä.Last edited by badfear; 08-01-2008, 09:49.
Comment
-
-
Originally posted by cordo-00 View Post.... Merkkiliikkeessä sanoivat osia tilatessa, että ei sitä puslaa tarvi vaihtaa....
... Yllättävän vähän uudet puslat vaikutti kulmiin, taisi mennä aikalailla samoihin kohtiin kuin vanhat....
Tämä siksi, että ajettaessa vanha pehmennyt pusla antaa enemmän periksi kuin uusi, jolloin casterkulmat ajettaessa muuttuvat epäsymmetrisiksi ja auto vetelee ja luonnollisestikkin puoltaa.
Tämä ongelmahan ilmenee siis vasta ajon aikana, jolloin se ei juurikaan näy suuntauksella. Eli alustan säätöarvot voivat olla mitattaessa käytännössä täydelliset, mutta 80kmh-120kmh nopeuksissa tai jarrutuksissa eri nurkat voi olla täysin eri paria mm.juuri casterin suhteen ja ajettavuus/hallittavuus jotain muuta kuin pitäisi, hienoista mitta-arvoista huolimatta.
Comment
-
-
Eilen kävin auton katsastamassa ja etutuennan osista ei löytynyt sanomista. Kovin kyllä katsastussetä ravisteli oikeaa etupyörää koneellisesti sekä vääntöraudalla. Parin minuuutin jälkeen kysyin että löytyykö välystä, johon totesi että "ei se väljä ole, mutta jotenkin pehmeältä vaikuttaa.." Kyse oli alapallosta. Sanoin että varsin outoa kun tukivarret puslineen ovat n. 1kk vanhat.
Kaikki muut osa-alueet näytti olevan ok.
Comment
-
-
Originally posted by cordo-00 View PostNoh, hyvä ettei enään (=toistaiseksi) oo hervotonta täristystä jarruttaessa Toivottavasit tärinät eivät palaa aivan heti.
Kävin jarrutesterissä, jossa havaittiin, että kuskin puolen etujarrun jarrumittari pomppi. Korjaaja sanoi, että se on selvä merkki kierosta jarrulevystä, vaikka viime syksynä vaihdoin kaikki jarruosat (palat ja levyt). Nyt ajattelin vaihtaa kuskin puolelle eteen uuden levyn, jos palat näyttää olevan kunnossa. Jarruosilla on ajettu vain noin 5tkm, joten uskon, ettei muita jarrupalikkoja tarvi uusia.
Mikä voi aiheuttaa sen, että levy on mennyt kieroon. Jarrut eivät laahaa. Voiko väljä alatukivarsi vääntää jarrulevyn? Ajoin kolmisen kuukautta väljällä alatukivarrella ja uusilla levyillä. Toisaalta tärinä lakkasi, kun laitoin uuden alatukivarren. Mutta nyt taas tärisee ja levy kiero:think
Comment
-
-
niin ne mullaki sano että levyt kierot ku nostatteli jarrutesterillä viisaria. eikös se viisari heittele jos joku puslakin antaa periksi.
viime talvena keräs pirusti kelejen takia jäätä vanteisiin ja siitä alko se täryytys aina. sitte ku sitä jäätä tuli väkivalloin hakattua pois ku alko jo satuloihin ottamaan, nii painojahan sieltä oli tarrajäljistä päätellen lähteny. (jos ei sitte ollu vanhoja jälkiä)
kait se muulla keinolla pitäs se levyjen kierous todeta.
itelle en vaihtanu mitään osia eikä täryytä enää eli ne levyjen vaihto korjaamon ohjeiden mukaan ois menny hukkaan.
painepesurilla vanteiden ja jarrusydeemien pesu auttoi kans kovasti
jännä homma sinällään, tuota täryytystä ei oo esiintynyt kohta vuoteen..!!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!
Comment
-
-
Eihän vanteiden painojen irtoaminen vaikuta pelkästään tärinään jarruttaessa. Mulla auto kulkee tasaista ajettaessa kuin juna, ei täristä yhtään. Jos painoja puuttuisi, pitäisi ajossakin täristää. Jarruttaessa tärrää kamalasti. Levy lähti jo tilaukseen, mutta vois seuraavaksi kokeilla tuota jarruosien pesua painepesurilla.
Voiko löysät puslat vaikuttaa jarrutesterissä? Eihän testerissä renkaaseen tule mitään rasitusta auton suuntaisesti vai tuleeko? En tiedä, viisaammat vastatkoon...
Jos alustan osat vaikuttaisivat, mistä pitäisi etsiä löysiä, kun alatukivarret ja taemmat puslat on uusittu?
Comment
-
-
mulla tosiaan täryytykset loppu ku vanteet pitää jäästä ja paskasta puhtaana. ja jarrutestissä viisarit pomppi.
mutta ku on vanteissa painot paikallaan ja kaikki puhtaana nii toimii ok.
jos levyt ois kierot nii kait se täryyttäs vieläki?
en varmasti tiedä mistä tuo johtuu mutta toimii ilman osien vaihtoa.
eikö se jarrutesterillä ku painetaan jarrua nii auto pyri taakse päin eli voi nostella viisareita jos väljää jossaki...?Last edited by ruikki; 09-03-2008, 23:01.!!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!
Comment
-
-
Originally posted by ruikki View Posteikö se jarrutesterillä ku painetaan jarrua nii auto pyri taakse päin eli voi nostella viisareita jos väljää jossaki...?
Huomasin, että eilen ei jarruttaessa juurikaan täryyttänyt. Eilenhän oli meillä päin hyvin märkä ja sohjoinen keli. Mihin tuo kosteus voi vaikuttaa?
Comment
-
Comment