Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 tärinää, vetelyä, oven lukko yms.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cordo-00
    Bimmer Rookie
    • Aug 2006
    • 34

    #31
    Vaihdoin eteen kuskin puolen jarrulevyn ja tärinä pieneni. Viikon ajon jälkeen kävin uudestaan jarrutesterissä, jossa apukuskin puolen mittari pomppi huomattavasti enemmän. Periaatteessa voisi vaihtaaa vänkärin puolenkin levyn, mutta ihmetyttää, miksi levyt menee kieroon.

    Vaihdoin viime syksynä levyt, joilla ajettiin noin 3kk. Tämän jälkeen vaihdoin alatukivarren (kuskin puolelle) ja taemmat puslat molemmille puolille. Periaatteessa levyt olisi voinut vääntyä löysien puslien vuoksi. Vaikea sanoa, mikä vaikuttaa mihinkäkin, koska auto on tärrännyt jarruttaessa enenmmän tai vähemmän kohta pari vuotta. Välistä tärinä on ollut kokonaankin poissa.

    Ratkaisin asian vaihtamalla autoa. Toukokuussa pitäisi tulla uusi Skoda tilalle. Kerroin myyjälle auton viat, jotka myyjä huomioi kohtuullisesti hyvityshinnassa. Katotaan kuinka itä-auto kestää Ei herneitä nokkaan, mutta omilla kokemuksilla en osta kovin herkästi enään Bemaria.

    Comment

    • NokiLeka
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2341
      • Eurajoki

      #32
      Huomasitko muuten, että vaihdoit kaikki osat aina yksitellen? Eli aina toiselle puolelle tuli uusi ja jämäkkä osa vanhan ja väsyneen kaveriksi, joten ei se ole kovinkaan suuri ihme jos vähän täristelee koko ajan
      Sitäpaitsi, yksi vaihtoehto saattoi hyvin olla että itse satuloissa on jotain pikku jumia olemassa. Hiukan paskaa männän juuressa ja jää hiukan laahaamaan silloin tällöin.
      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

      Comment

      • Touring
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1310
        • Järvenpää

        #33
        Originally posted by NokiLeka View Post
        Huomasitko muuten, että vaihdoit kaikki osat aina yksitellen? Eli aina toiselle puolelle tuli uusi ja jämäkkä osa vanhan ja väsyneen kaveriksi, joten ei se ole kovinkaan suuri ihme jos vähän täristelee koko ajan
        Sitäpaitsi, yksi vaihtoehto saattoi hyvin olla että itse satuloissa on jotain pikku jumia olemassa. Hiukan paskaa männän juuressa ja jää hiukan laahaamaan silloin tällöin.
        Olin kanssa juuri tulossa tähän. Eli tarkistettiinko satuloiden toimivuutta missään vaiheessa?
        Liukutapit tai mäntä jumii, niin varmasti on levyt uudestaan kierot.
        Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
        Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

        Comment

        • cordo-00
          Bimmer Rookie
          • Aug 2006
          • 34

          #34
          Uudelta omistajalta kuultua: Korjaamolla vaihtoivat kaikki levyt ja palat, minkä jälkeen edelleen tärräsi. Vasta sitten huomasivat kuskin puolen etusatulan olevan jumissa. Vialle löytyi järjellinen ratkaisu, kuten NokiLeka ja Touring veikkailivat.

          Comment

          • Juha330d
            Newbiemmer
            • Aug 2007
            • 28
            • Oulu

            #35
            Omassa autossa tuota samankaltaista jarrutärinää ja vetelyä on esiintynyt ja eteen onkin uusittu kaikki paitsi napalaakerit. Tietty nuo uudet levytkin on voineet mennä kieroiksi?

            Tässä sitten aloitin pienen projektin auton perän suhteen ja nyt kun kaikki on purettu irti ja tutkittu, niin apurungon puslista kolme kpl on täysin finaalissa, yksi on "50/60" ja kolme kpl näyttäis olevan ok.
            Tukivarsien puslat oli jollain tapaa kunnossa, mutta niissäkin oli havaittavissa kilometrien jättämää jälkeä. Takapyöränlaakerit olivat hieman väljät molemmin puolin. Autolla nyt ajettu n.230tkm

            Saa nähdä miten kuluneiden osien vaihto uusiin, tulee vaikuttamaan tärinöihin,väpätyksiin ja vetelyihin? kerron sitten kun homma on valmis, että miten kävi. :think
            Last edited by Juha330d; 17-11-2008, 15:59.
            nyky: E46 330d touring '01 tällä mennään
            ex: E46 316i 1.9l '00

            Comment

            • Dani
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2007
              • 3847
              • Espoo

              #36
              Itselläni meni uudet levyt kieroon kun oli napalaakerit väljät. Tärräs mukavasti jarruttaessa vaikka oli uudet levyt+palat ja kaikki alustan puslat by powerflex.
              Nyt sitten vaihdoin pyöränlaakerit, uudet levyt+palat ja samalla uudet tiivisteet etusatuloihin+mäntiin+liukutappeihin+kunnon putsaus männille ja lopuksi vielä uudet jarrunesteet.

              Toimii kun unelma, ei tärrää yhtään.
              sigpic
              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

              Comment

              • Juha330d
                Newbiemmer
                • Aug 2007
                • 28
                • Oulu

                #37
                No niin.. homma valmis! Kummasti se vaan vaikuttaa kun saa uudet palikat alle.. Väpätykset ja vetelyt poistuivat vanhojen puslien myötä, samoin ylimääräiset "klonksahdukset". Auto on nyt huomattavasti vakaampi ajettava.

                Kiitokset avusta hommassa mukana olleille.
                nyky: E46 330d touring '01 tällä mennään
                ex: E46 316i 1.9l '00

                Comment

                • parjan_fin
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2008
                  • 86
                  • Rajamäki

                  #38
                  Näistä teidän kokemuksista onkeeni ottaneena ajattelin itsekin ryhtyä toimiin. Autona on 2003 mallin 330d e46:nen.

                  Oireethan alkoi kun vaihdoin 17" kitkat alta pois ja tilalle 18" suvikumit, eli kevyissä jarruissa pientä tärinää / vatkausta ratissa, mutta kun vetään sen kuvitellun 50 metrin taulun ohi ja kunnon jarrun niin ei mitään ongelmaa. Ajossa muuten menee suoraan ilman suurempia venkoiluja. Talvikumeilla ei mitään ongelmia ollut, olisko sitten nuo kitkat sen verran letkummat rungoltaan ettei mitään ongelmia ilmennyt?

                  Vaihtolistalle menisi:

                  Eteen
                  - alatukivarsien takapuslat
                  - koiranluut
                  - kallistuksenvakaajan runkokumit

                  Taakse
                  - tukivarren etupään puslat
                  - koiranluut
                  - kallistuksenvakaajan runkokumit

                  Nyt kysymys kuuluu että pusliksi orkkikset vai aftermarket? Joku powerflex tms? Suosituksia tai ehdotuksia?

                  Samalla vaihtoon menee Eibachin jousisarja 30 / 20 - 25 mm madaltava sarja. Ja tuollaisia ajattelin takapään puslien ympärille: http://www.turnermotorsport.com/html..._ID=TSU9990001 Lukemani ja ymmärrykseni mukaan nuo ei ainakaan asiaa pahenna. Onko moisista kokemuksia?

                  Koko savotan jälkeen on tarkoitus teetättää nelipyöräsuuntaus ja katsoa kuinka kävi. Vielä ei siis ole listalla alatukivarret tai jarrulaikat. Jos niille ilmenee vaihtotarvetta niin ensiksi menee tukivarret sitten laikat vaihtoon. Näin ainakin ymmärsin tästä topicikista että kannattaisi marssijärjestys pitää tuollaisena?

                  Onko kokemuksia ko. jousista tai noista limiter kiteistä? Kaikki lisäinfo on tervetullutta.
                  ==========
                  Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #39
                    Originally posted by parjan_fin View Post
                    .... Vielä ei siis ole listalla alatukivarret tai jarrulaikat. Jos niille ilmenee vaihtotarvetta niin ensiksi menee tukivarret sitten laikat vaihtoon. Näin ainakin ymmärsin tästä topicikista että kannattaisi marssijärjestys pitää tuollaisena?
                    UGH... Kerrankin oikea marssijärjestys: JUURI NÄIN!

                    Comment

                    • Juubi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2004
                      • 999

                      #40
                      Tuosta kuvia puslaremontista, jos niitä olisi jotain iloa:

                      Comment

                      • parjan_fin
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2008
                        • 86
                        • Rajamäki

                        #41
                        Originally posted by Juubi View Post
                        Tuosta kuvia puslaremontista, jos niitä olisi jotain iloa:

                        http://juubi.hlan.net/index.php?page...ouring/repair5
                        Aika savotta teikäläisellä. Ja hienoa että viitsit moisen touhun dokumentoida! Kyllä tuosta iloa varmasti on, sitten kun asentamaan pääsee.

                        Vielä noista jousista ja takapuslan limiter kitin kokemuksista mielellään kuulusin. Samoin siitä että kannattaako hankkia suosiolla orkkis puslat vai jotkut aftermarket puslat?
                        ==========
                        Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

                        Comment

                        • parjan_fin
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2008
                          • 86
                          • Rajamäki

                          #42
                          Nyt on sitten keulaan vaihdettu koiranluut, kallistuksen vakaajan runkokumit sekä alatukivarsien puslat. Taakse meni vaihtoon koiranluut ja kallistuksen vakaajan runkokumit. Tälläkin muutoksella vapinat läks.

                          Seuraavaksi vaihdan jouset, takapuslat sekä RTAB Limiter kit menee paikoilleen. Vasta koko savotan jälkeen menee suuntaukseen / säätöön tuo alusta. Mielenkiintoista nähdä tuleeko millaisia muutoksia vielä näillä jälkimmäisillä palikoilla.
                          ==========
                          Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

                          Comment

                          • Jamppa
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 387
                            • Kerava

                            #43
                            Näköjään muillakin tyyppiviat painaa... Joo itsellä -02 330d, ja hiljattain vaihdettu:

                            Levyt, palat, toinen satula eteen, alatukivarret, ja niiden takapuslat... Silti maantienopeuksissa jarruttaessa tärinä lähes sietämätön... Mitähän tässä seuraavaksi keksisi?

                            Joku tosiaan puhui sellaisestakin, et vanteissakin voisi piiletä vika. Itsellä tosin oireilee molemmilla vanteilla... Hapokasta...

                            Comment

                            • parjan_fin
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2008
                              • 86
                              • Rajamäki

                              #44
                              Originally posted by Jamppa View Post
                              Näköjään muillakin tyyppiviat painaa... Joo itsellä -02 330d, ja hiljattain vaihdettu:

                              Levyt, palat, toinen satula eteen, alatukivarret, ja niiden takapuslat... Silti maantienopeuksissa jarruttaessa tärinä lähes sietämätön... Mitähän tässä seuraavaksi keksisi?

                              Joku tosiaan puhui sellaisestakin, et vanteissakin voisi piiletä vika. Itsellä tosin oireilee molemmilla vanteilla... Hapokasta...
                              Mä olen ihan amatööri näitten kanssa, mutta mieleen tuli sellainen että onko noiden osien vaihdon jälkeen tarkistettu kulmia?

                              Viikonloppuna kuulin että myös nuo takatukivarsien etupuslat voivat väljänä alkaa oireilemaan noin, vaikka tuntuukin perkeleen oudolta. Jarrutettaessa tulee sinne puslaan aika kova voima ja se alkaa vääntämään tukivarsia, kun siis pusla joustaa. Nyt kun tukivarsi pääsee liikkumaan niin takapyörille tulee haritusta ja alkaa vetelmään sen takia. Auto ei tiedä kumpaa rengasta seuraisi ja siksi vatvoo ja velloo.

                              Tuo RTAB Limiter Kit pitäisi vähentää tuota sivuttaisliiketta ja sen kanssa kun pystyy pitämään orkkispuslia niin ei hiljaisemmassakaan vauhdissa ajomukavuus kärsisi. Näin sitä mulle opetettiin. Itse kokeilen asian vasta pari viikon päästä kun saan noi jouset ja Limiter kitin paikoilleen.

                              Se mitä äkkinäiseltään kokeilee niin sellaiset 5 - 8 mm liikkuu kohtuu helpollakin takanakki sivuttain kun joutuu voimien alle. Eli ei ihme jos jotain outoa kapistus jarruissa tekee.

                              Näitä kokemuksia täällä lukiessani niin en ole jarruihin vielä koskenut, koska näemmä noi vapinat ja tärinät hyvin harvoin johtuu jarruista ja alan olemaan itsekin samaa mielipuolta. Viikolla olisi kyllä tarkoitus herkistellä jarrusatuloiden ja palojen liikettä sekä putsata kaikki palikat ylimääräisestä ruosteesta ja paskasta. Kuulin ettei se jarrusatulan tiivistesarjakaan maksaisi kuin alle 10 euroa / puoli, joten taitaa mennä kumitkin samalla vaivalla vaihtoon.
                              ==========
                              Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

                              Comment

                              • parjan_fin
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2008
                                • 86
                                • Rajamäki

                                #45
                                Topikki on vanha ku taivas, mutta kun nuo muutokset tuli tehtyä niin kokemuksia ajattelin kirjoitella, jos jotakuta kiinnostaa.

                                Eli ongelmahan oli se että vetely ja tärinä jarrutettaessa vaivasi.

                                Vaihdoin etupäähän koiranluut, kallistuksen vakaajan runkokumit, alatukivarren takapään puslat sekä uudet Eibachin jouset. Taakse meni koiranluut, kallistuksenvakaajan runkokumit, tukivarren etupään pusla ja ympärille tuli RTAB -limiter kitti sekä samoin Eibachin jouset.

                                Muuta mitä sinne tehtiin oli se että molemmista päistä jarrusatulat putsattiin niistä liuku-uristaan ja herkisteltiin.

                                Ja vihon viimeisenä auton käytin nelipyöräsuuntauksessa ja muutettiin ohjearvoista cambereita hiukan erilaiseksi, muutoin ohje-arvojen mukaan auraukset yms mitä säädettävissä on.

                                Vetelyt ja tärinä loppuivat jo pelkästään puslien vaihdolla. Sitten kun laitettiin uudet jouset, toinen jousi takaa oli vanhuuttaan katkennut 1.5 kierrosta, ja lisättiin RTAB limiterit sekä tehtiin suuntaus niin tulipahan aikasta nami ajella autosta. Jousien vaihdon yhteydessä vaihdettiin vielä etupäähän uudet jarrupalat ja samalla putsattiin satulat sekä tungettiin kuparitahnat liukupintoihin. Ei siis niihin tappeihin.

                                Aikasta paljon noi RTAB limiterit tiukentaa perää sivuttaissuunnassa, mutta ei siltikään tuo meteliä sisälle. Kaikki puslat oli orkkiksia.

                                Jouset jäi maksamaan, Ebaysta, n. 190 euroa, RTAB Limiterit 45 euroa ja puslat sekä koiranluut Laakkoselta about 280 euroa. Aikaa ja asennusjuomaa meni, mutta kannatti väkästellä.
                                ==========
                                Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎