Announcement

Collapse
No announcement yet.

320D e46 -00 ja Eberspächer D5WS asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • --=laiz=--
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 54

    320D e46 -00 ja Eberspächer D5WS asennus

    Eli nyt on käytännössä tehty ostopäätös 5 kW eeberistä. Tuleva malli on D5WS. Sitten ei olekaan kuin asennus edessä, ja itsehän se tehdään; au naturel . Samalla lipsautan hälyt autoon, joten pistän niitäkin kysymyksiä sujuvasti tänne sekaan.

    Eli lähtökohtana on vm.2000 porrasperä, manuaali-ilmastoinnilla, ja tosiaan pre-facelift.

    Tarkoitus on ottaa asennushommasta kuvia, ja tehdä vaikka tänne ohjeistusta, mutta nyt siis kaivataan vinkkejä tähän ekaan asennukseen. Jos jollain on linkkejä ohjeisiin niin tänne sitten vaan. Joulun tienoilla olis ajatus asentaa, joten aikaa on kerätä ohjeitakin.

    Tärkeimmät kysymykset ensin:

    1. Sijoituspaikka? Kuskinpuolelle, lokarin sisään, etupyörän eteen monet asentamot väittivät asentavansa. Onko ok paikka? Mitä jos letkuille miettii ao. vaihtoehtoa, olisiko repsikan puoli kuitenkin parempi?

    2. Miten vesiletkut?
    Mistä poikki ja mitä mihinkin väliin? Sähkölämppärihän autosta löytyy, joten sielläpäin voisi olla eeperinkin liittymä, mutta onko parempaa ehdotusta?
    Onko tietoa miten "viralliset" asennukset tältä osin on hoidettu?

    2. Polttoaineletku?
    Saako vedettyä alkuperäisten rinnalla? Onko tankinpäällä vastaavaa luukkua kuin tässä ja pääseekö siihen käsiksi hyvin kabiinista?
    Onko tuota avatessa otettava jotain erityistä huomioon, varottava jotain, ilmattava järjestelmää avauksen jälkeen tms?

    3. Mistä piuhasta ohjataan puhallin päälle? Ja missä olisi helpoin tehdä liitosta tälle, hanskalokeron takana on tilaa ainakin, mutta onko parempaa mestaa? Parastahan olisi täydellinen sähkökytkis pirssille, mutta ei ainakaan alfamerin korjausopas tue ko. mallia, joten olisko jollain vinkkejä kytkiksiin? Helpottaisi myös tuota hälyn asennusta helkkaristi....


    Eiköhän sitä jo tuossakin ole, pistetään lisää kun projekti etenee. Pistäkää vinkkejä ohjeisiin sitten vaikka privalla jos ei muuta.Kaikki apu on tervetullutta.
    Last edited by --=laiz=--; 27-11-2007, 11:20. Reason: Otsikko muutettu fiksummaksi
  • zeizei
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 147
    • Oulu

    #2
    Tahdo eberiä ostaessasi mallikohtaista asennusohjetta mukaan, niin kaikki selviää. Tässä kuitenkin omia arvailuja.

    1. eikö sovi pelkääjän puolelle tuulilasin alapuolella olevaa koteloon. Siinä kun se itselläni on.
    2. moottorin ja sisätilanlämmityskennon välille sarjaan, sähkölämmityksen perään.
    3. käytä luukkua auki ja sitten luukkuun reikä, asennusohjeessa voipi olla kuvakin sopivasta reiän kohdasta
    4. muista asennusohjetta pyytäessäsi mainita, että auto manuaali-ilmastoinnilla. ja osta myös sellainen hälytin mihin saat ohjeet mukaan. Eihän niitä nyt johtoja arvailemalla tarvitse asentaa.
    BMW X3 -15
    BMW 530D -08
    BMW 320D -99
    BMW 525TDSA Touring -98
    BMW 318IS -90

    Comment

    • Juubi
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2004
      • 999

      #3
      EBA:sta kaivat tehtaan asennusohjeen niin selviää koko asennus alusta loppuun. Toteutus tietysti sitten tehdasasennuksen mukaisesti niin ei tarvitse itse / seuraavien omistajien ihmetellä asennuksia myöhemmin.

      Comment

      • --=laiz=--
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 54

        #4
        Originally posted by Juubi View Post
        EBA:sta kaivat tehtaan asennusohjeen niin selviää koko asennus alusta loppuun. Toteutus tietysti sitten tehdasasennuksen mukaisesti niin ei tarvitse itse / seuraavien omistajien ihmetellä asennuksia myöhemmin.
        Olisiko vihjata mistä pääsen EBA:n jäljille....Tehtaan asennusohje kuulostaa juuri siltä mitä tässä kaivataan. Lienee sama onko ohje webastolle vai muulle, perusperiaatteet lienee samat.

        Eeberin kanssa en tule saamaan autokohtaista ohjetta, johtuen eeberin harmaatuonnista...

        Jos teillä jollain on viritetty eeberi/webasto tuohon samaan koteloon sähkövastuksen kanssa, niin mistä välistä eeberin "pakoputki" on vedetty?
        Pystyputki konepellin läpi olisi tietysti kewl, sadehatulla luonnollisesti

        Edit: Tuo häly jäänee nyt toiselle prioriteetille, mutta siitäkin täytyy sanoa senverran että ohjeita on hankala löytää. Kyseessä on edellisestä pirssistä purettu Enforcer. Itse olen sen kyllä siihen ostanut joskus vuosia sitten A-studiosta, mutta eivät enää vissiin myy tuota, joten sieltä ei ohjeita saa. Jokatapauksessa asennan sen myöhemmin, jos asennan.
        Last edited by --=laiz=--; 26-11-2007, 14:40.

        Comment

        • Juubi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 999

          #5
          Originally posted by --=laiz=-- View Post
          Olisiko vihjata mistä pääsen EBA:n jäljille....Tehtaan asennusohje kuulostaa juuri siltä mitä tässä kaivataan. Lienee sama onko ohje webastolle vai muulle, perusperiaatteet lienee samat.
          Näppäile googleen: bmw eba
          Varmasti löytyy, itse asennus menee samalla tavalla oli webasto tai eeberi.

          Comment

          • --=laiz=--
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 54

            #6
            Originally posted by Juubi View Post
            Näppäile googleen: bmw eba
            Varmasti löytyy, itse asennus menee samalla tavalla oli webasto tai eeberi.
            Edit: no nyt tuntuis pelaavan...Lueskellaan...
            Last edited by --=laiz=--; 26-11-2007, 21:42.

            Comment

            • --=laiz=--
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 54

              #7
              Oli näköjään aika malliriippuvaista tuo asennuspaikka. Omassa mallissa eeberi hyppää etupuskurin taakse, hiukan keskilinjasta vasemmalle (keulasta katsottuna).

              Oli myös ohje versiolle/mallille, joka asennetaan sähkövastuksen viereen (paikalle?). Ikävä kyllä tämä pdf olikin sitten EBA:ssa tosi vajavainen niiltä oleellisilta osin, eli ei ollut vinkkejä letkuvedoista, pakoputken sijoituksesta, sijoituspaikasta yleensä tms.

              Haluiaisin olla itsepäinen ja asentaa sen nimenomaan tähän viimiseen mestaan, eli sähkövastuksen rinnalle/paikalle/sarjaan...

              Muutamia syitä:
              - Ei ole niin paskoittuvassa ja vikaantuvassa paikassa
              - Helppo huoltaa ja todeta vuodot tms.
              - Sähköt saa sisälle/sisältä kotelossa olevasta läpivientikumista
              - Naapuri näkee sen paremmin, ei tarvi kun pitää konepeltiä auki

              No miksi sitten ei:
              - Mahtuuko ko. malli tuonne koloon, joutuuko ottamaan sähkövastuksen pois. Jos joutuu, mitä haittaa siitä on?
              - Onko eeperi kuinka kuuma ulospäin? Alkaako maalit kuplia konepellissä?
              - Entäs eeberin pakoputki, onko kuinka kuuma? Pitääkö olla 10cm varoetäisyys muoviosiin? Yks kaveri puhui ettei olisi kuuma, hänellä ol entisessä autossa kuulemma kulkenut kiinni auton vaimennusmatoissa, eikä ollut niitä polttanut. Mutta tämän joku jaksaisi vielä vahvistaa?

              Ja sitten vielä, jos jollain on eeberi/webasto tässä kyseisessä paikassa, voisiko siitä ottaa ystävällisesti kuvan taikka kaksi?

              Kiitoksia avusta
              Last edited by --=laiz=--; 27-11-2007, 11:30.

              Comment

              • --=laiz=--
                Bimmer Rookie
                • Feb 2007
                • 54

                #8
                Pari lisäkysymystä:

                Olisikohan tuon koneen jäähdytysjärjestelmän virtauskaavio saatavissa mistä?

                Mieluiten semmottinen mistä näkisi tuon lisävastuksen/termarien/muiden mahdollisten venttiilien yms.&tms. sijainnin järjestelmässä

                Jos ei tuota niin kertokaa edes kumpaan suuntaan tuo neste virtaa tuon lisävastuksen läpi? Edestä taakse vai takaa eteen?

                Jos jollain on laitettu tuon sähkövastuksen tilalle polttoainelämmitin, niin onko sen pakoputki vedetty kotelon pohjassa olevasta reiästä?

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #9
                  weboja bmw on asentanut oikeanpuolen "akkukoteloon" mutta ei kannata laittaa sinne jos haluaa lämmittimen toimivan ongelmitta, jos lämmitin jää näin ylös niin pienikin jäähdytysjärjestelmässä oleva ilmamäärä menee sinne ja aiheuttaa toimintahäiriöitä.
                  hyvä sijoituspaikka kuskin puolella puskurin takana; eberi "pystyyn" nesteputket koneeseen ja alaspäin, imu ja pako ylös ja poispäin koneesta. ulkolämpöanturin joutunee siirtämään toiselle puolen autoa... eberikin olisi tilaa laittaa myös toiselle puolen mutta ei järkeä koska letkuista tulee älyttömän pitkät.
                  Sähkövastuksen koteloon? Missäs ihmeessä ko mallissa sähkövastus sijaitsee???
                  nestekiertoon ennen sähkövastusta, auton originaali sähköpumpun ja vastuksen väliin tai ennen ko. pumppua kumpaan nyt letkut helpoin vetää.
                  neste virtaa vastukselta kennolle päin eli siis edestä taaksepäin.
                  takapenkin alla on tankkikaluste, pitäisi ottaa apumiehen puolen tankkikalusteesta vaikka on ahtaampi, ihan vain siksi ettei eberiltä lopu aine ennen kuin autosta. 8mm reikä ja putki. tankkikaluste varovasti irti, mittarin anturi ohuen tangon varassa, jos tämä vääntyy näyttö heittää. putki sieltä pellin alla yläosassa kuskin puolelle josta alas muiden kanssa nippuun, pa pumppu kuskin jalkatilan alle siihen kohtaa missä putket nousee loivasti ylöspäin.
                  sähköt saa mm eberin orig johdoilla, sulakkeilla ja releellä mahdutettua kuskin puolen konehuoneessa olevan kotelon sisään, virran otto "apuvirtanavasta" kaapeli suojaputkeen kotelon ja navan välillä.
                  sähkökuvia: laita mailiosoite privana niin mailaan kun ehdin.
                  jäähdytysjärjestelmän oikeaoppinen ilmaus on tärkeää suorittaa lopuksi.
                  Last edited by WSE1; 29-11-2007, 02:05.

                  Comment

                  • --=laiz=--
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2007
                    • 54

                    #10
                    Originally posted by WSE1 View Post
                    weboja bmw on asentanut oikeanpuolen "akkukoteloon" mutta ei kannata laittaa sinne jos haluaa lämmittimen toimivan ongelmitta, jos lämmitin jää näin ylös niin pienikin jäähdytysjärjestelmässä oleva ilmamäärä menee sinne ja aiheuttaa toimintahäiriöitä.
                    hyvä sijoituspaikka kuskin puolella puskurin takana; eberi "pystyyn" nesteputket koneeseen ja alaspäin, imu ja pako ylös ja poispäin koneesta. ulkolämpöanturin joutunee siirtämään toiselle puolen autoa... eberikin olisi tilaa laittaa myös toiselle puolen mutta ei järkeä koska letkuista tulee älyttömän pitkät.
                    Sähkövastuksen koteloon? Missäs ihmeessä ko mallissa sähkövastus sijaitsee???
                    Kyse on siis juuri tuosta "akkukotelosta". Sinne tulee nyt vesiletkutkin (luonnollisesti vastusta varten) valmiiksi, joten asennuspaikka olisi aika helppo. Tilaa on yllinkyllin, ja tuloletkussa on yläheitto, jossa ilmausventtiili. Täytyy ottaa pari kuvaa paikasta, niin selvenee...
                    Originally posted by WSE1 View Post
                    nestekiertoon ennen sähkövastusta, auton originaali sähköpumpun ja vastuksen väliin tai ennen ko. pumppua kumpaan nyt letkut helpoin vetää.
                    neste virtaa vastukselta kennolle päin eli siis edestä taaksepäin.
                    takapenkin alla on tankkikaluste, pitäisi ottaa apumiehen puolen tankkikalusteesta vaikka on ahtaampi, ihan vain siksi ettei eberiltä lopu aine ennen kuin autosta. 8mm reikä ja putki.
                    EBA väittää että tankkikalusteessa olisi valmis lisähaara, josta tarvitsee vain puukolla veistää pää pois, ja liittää letku siihen, voikohan tuo pitää paikkansa?

                    Originally posted by WSE1 View Post
                    tankkikaluste varovasti irti, mittarin anturi ohuen tangon varassa, jos tämä vääntyy näyttö heittää. putki sieltä pellin alla yläosassa kuskin puolelle josta alas muiden kanssa nippuun, pa pumppu kuskin jalkatilan alle siihen kohtaa missä putket nousee loivasti ylöspäin.
                    sähköt saa mm eberin orig johdoilla, sulakkeilla ja releellä mahdutettua kuskin puolen konehuoneessa olevan kotelon sisään, virran otto "apuvirtanavasta" kaapeli suojaputkeen kotelon ja navan välillä.
                    sähkökuvia: laita mailiosoite privana niin mailaan kun ehdin.
                    jäähdytysjärjestelmän oikeaoppinen ilmaus on tärkeää suorittaa lopuksi.
                    Laitoin privaa... Ilmaukseen löytyi hyvät ohjeet EBA:sta (ko. toiminnon ohjeissa on muistettu myös tuo vastushaaran ilmaus)

                    Comment

                    • Makee28
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2003
                      • 527
                      • Kitee

                      #11
                      Originally posted by --=laiz=-- View Post
                      EBA väittää että tankkikalusteessa olisi valmis lisähaara, josta tarvitsee vain puukolla veistää pää pois, ja liittää letku siihen, voikohan tuo pitää paikkansa?
                      Pitänee paikkansa--> http://ww2.webasto.de/pdf/ebv/1302525A.pdf

                      Tuolta löytyy kuva ko. systeemistä minkä se vaatii.

                      Comment

                      • --=laiz=--
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2007
                        • 54

                        #12
                        Originally posted by Makee28 View Post
                        Pitänee paikkansa--> http://ww2.webasto.de/pdf/ebv/1302525A.pdf

                        Tuolta löytyy kuva ko. systeemistä minkä se vaatii.
                        Tämä oli hyvä linkki, ongelma on vain etten saksaa osaa. Kuvat on jokatapauksessa paremmat ja selkeämmät kuin EBA:ssa. Eli kiitosta vaan.

                        Mistä hitosta ja millä hakusanoilla te näitä löydätte, luulisi että tuo sama olisi jossain englanniksi. Itseasiassa uskon ja luulen että vastaava on jossain tehty ihan Eeberillekin & e46 320D:lle. Ja vielä englanniksi.
                        Last edited by --=laiz=--; 29-11-2007, 13:43.

                        Comment

                        • zeizei
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2004
                          • 147
                          • Oulu

                          #13
                          Kyllähän niitä on tehty, ja kannattais tosiaan kysyä sieltä, mistä ostaa itse laitteenkin. Oli se sitten saksalainen nettikauppa tai suomalainen varaosaliike. Jos et ostopaikasta saa, kokeile laittaa kohteliasta mailia esim.

                          Tuon paikan hinnat on muutenkin aika edullisia, kun ei tarvi maksaa tuontikuluja saksasta.
                          BMW X3 -15
                          BMW 530D -08
                          BMW 320D -99
                          BMW 525TDSA Touring -98
                          BMW 318IS -90

                          Comment

                          • --=laiz=--
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2007
                            • 54

                            #14
                            Laitoin jo tuonne toiseen triidiin saman kysymyksen, mutta pistetään vielä tännekin...


                            Vesiletkut:

                            Tarkennetaan, menikö vesiletkujen kytkennät jotakuinkin näin (sivu 9), ja onko kuvassa 26 näkyvä letku nro1 auton vesipumpun imuletku, joka kytketään eeberin in-haaraan. Jos näin; tuleeko eeberin vesipumppu tuohon väliin (ilmeisesti ko. webastossa vesipumppu on sisäänrakennettu)?
                            Yo. kymysykset aika itsestäänselvyyksiä, mutta kyselen jotta tiedän että olen ymmärtänyt oikein..


                            Alla babelfishin laatukäännöksiä tuolta sivulta, jos ne jeesaisivat...
                            Code:
                            25
                            
                            Nur für Dieselmotor 320d
                            Abschnitt a entsorgen
                            Schlauch C zwischen Heizgerät- Wassereintritt
                            und Umwälzpumpenaustritt vormontiert
                            (siehe Bild 10 und 28)
                            
                            Only for diesel engine 320d
                            
                            section A hose C between heater water entrance and circulation pump 
                            withdrawal dispose pre-mounted (see fig. 10 and 28).
                            ---------------------------------------------------------------------
                            26
                            
                            (1) Fahrzeugeigenen Schlauch von der
                            Umwälzpumpe (3) abziehen
                            (2) Wasserventil
                            (3) Umwälzpumpe
                            Immer unteren Anschluß an der Umwälzpumpe
                            (1) verwenden!
                            
                            (1) vehicle-own hose from the circulation pump (3) take off 
                            (2) water valve 
                            (3) circulation pump
                            Use always lower connection at the circulation pump (1)!
                            ---------------------------------------------------------------------
                            27
                            
                            (1) Fahrzeugeigener Schlauch
                            (2) Verbindungsrohr 20x20, Schlauchschellen
                            Ø 27mm [2x]
                            Schlauch B mit Schlauchschelle Ø 27mm
                            am unteren Umwälzpumpenanschluß anschließen.
                            
                            (1) vehicle-own hose 
                            (2) connecting tube 20x20, hose clamps Ø 27mm [ 2x ] 
                            hose B with hose clamp Ø 27mm 
                            at the lower circulation pump connection attach.
                            ---------------------------------------------------------------------
                            28
                            
                            (1) Fahrzeugeigener Schlauch
                            Schlauch B mit Schlauchschelle Ø 27mm
                            am Heizgeräteausgang anschließen.
                            Schlauch A mit Schlauchschelle Ø 27mm
                            an der Umwälzpumpe anschließen.
                            
                            (1) vehicle-own hose 
                            Hose B with hose clamp Ø 27mm at the heater exit 
                            attach. Hose A with hose clamp Ø 27mm at the circulation pump attach.
                            ---------------------------------------------------------------------
                            Edit: p.s. Mikä kuvassa 26 näkyvän vesiventtiilin (nro2) tarkoitus ja idea on? Päästääkö ko. venttiili vedet syylärille kun se saa ohjaussignaalin, eli koneessa ei ole "vanhanaikaista" termostaattiventiiliä ollenkaan?
                            Last edited by --=laiz=--; 30-11-2007, 10:53.

                            Comment

                            • Makee28
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2003
                              • 527
                              • Kitee

                              #15
                              Vesiventtiilin kautta kulkee vedet lämmityslaitteen kennolle.
                              Kun tarviit lämpöä kabiiniin,käännät lämmönsäätö kytkintä isommalle,venttiili aukee ja päästää veden kiertämään

                              Karkeasti sanottuna ettit letkun,mikä menee tosta vesiventtiilistä lämppärin kennolle, silpaset sen poikki ja laitat Eberin sen letkun "väliin"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎