Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 320d "vikatilaan" *Vika löytynyt, maksajaa ei* Apua kaivataan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kris
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 69
    • Nurmo

    e46 320d "vikatilaan" *Vika löytynyt, maksajaa ei* Apua kaivataan

    Joo elikkäs vetää satunnaisesti voimakkaasti kiihdytettäessä vikatilaan kakkos- tai kolmosvaihteella. Varmasti vikatilaan menee nelosvaihtella aina kun kiihdyttää esim. ohitustilanteessa. Autoon on nyt vaihdettu/tarkastettu bmw-huollossa : Suuttimet, ilmamäärämittari, ilmanputsari, polttoainesuodatin, ahtopaineensäädin. Hintaa rempalle on kertynyt jo 1700e. Alavääntö saatiin kuntoon noilla korjauksilla mutta tuo vikatilaan meno on aika huolestuttava vika. :think

    Mikä voisi tehdä tuollaisen vian? Mitenkä tämä kuuluisa "halpa" dieselpumppu oirehtii kun se alkaa olemaan lopuntiellä, saattaisko se syöttää tavaraa miten sattuu (eli tässä tapauksessa liikaa)? Autossa ei pitäisi olla lastua, mikäli edellinen omistaja ei sitä sinne ole asennuttanut. Ainakaan huollossa eivät tienneet sanoa onko vaiko ei.
    Last edited by Kris; 28-11-2007, 15:29.
  • JonasG
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 2160
    • Porvoo/Helsinki

    #2
    Originally posted by Kris View Post
    Joo elikkäs vetää satunnaisesti voimakkaasti kiihdytettäessä vikatilaan kakkos- tai kolmosvaihteella. Varmasti vikatilaan menee nelosvaihtella aina kun kiihdyttää esim. ohitustilanteessa. Autoon on nyt vaihdettu/tarkastettu bmw-huollossa : Suuttimet, ilmamäärämittari, ilmanputsari, polttoainesuodatin, ahtopaineensäädin. Hintaa rempalle on kertynyt jo 1700e. Alavääntö saatiin kuntoon noilla korjauksilla mutta tuo vikatilaan meno on aika huolestuttava vika. :think

    Mikä voisi tehdä tuollaisen vian? Mitenkä tämä kuuluisa "halpa" dieselpumppu oirehtii kun se alkaa olemaan lopuntiellä, saattaisko se syöttää tavaraa miten sattuu (eli tässä tapauksessa liikaa)?
    Oletko lukenut vikakoodit autostasi?

    Comment

    • Kris
      Bimmer Rookie
      • Sep 2006
      • 69
      • Nurmo

      #3
      En vielä ehtinyt, eilen sain autoni huollosta ja illalla huomasin tuon vian olevan edelleen autossani. Tänään pitää soitella autoliikkeeseen ennen huoltoon viemistä, että jatketaanko tuon auton korjausta vai mitä tehdään.

      Comment

      • Kris
        Bimmer Rookie
        • Sep 2006
        • 69
        • Nurmo

        #4
        Joo, eli tänään käytin autoa bmw-merkkihuollossa. Vika paikallistettu. Edellinen omistaja mennyt ruuvaileen jotain turbon säätöruuvia niin, että ahdin ahtaa koko ajan täydet. Tästä johtuen korkeimmilla kierroksilla ahdot nousee niin, että auto menee vikatilaan. Ruuville ei ole olemassa merkkiliikkeen mukaan säätöarvoja, vaan pitäisi saada samanlainen auto rinnalle mistä ottaa mallia tai pahimmassa tapauksessa vaihtaa koko turbo.

        No soitin sit autoliikkeelle tuosta ja sanoivat sieltä etteivät maksa korjaamista. Auton ostosta n. 1,5kk nyt josta ajasta auto on ollut 2 viikkoa korjaamolla ja jo silloin viedessäni huoltoon oli myös tuo ahtamisvika jo olemassa. Mielestäni liikkeelle kuuluu virhevastuu tuosta asiasta? Mistä voin koeajossa nähdä että joku on ruuvannut jotain turbon säätöruuvia kun en edes tiedä missä moinen sijaitsee ja heittää vikatilaan satunnaisesti korkeilla kierroksilla (2-3 vaihteella) ja nelosvaihteella vedättäessä vetää vikatilaan lähes joka kerta. Sanoin liikkeelle, että joko auto korjataan tai puretaan kauppa. Myyjä siihen vain että ei korjata ja ei pureta kauppaa ja heippa. :think
        Last edited by Kris; 28-11-2007, 15:42.

        Comment

        • JonasG
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 2160
          • Porvoo/Helsinki

          #5
          Originally posted by Kris View Post
          Joo, eli tänään käytin autoa bmw-merkkihuollossa. Vika paikallistettu. Edellinen omistaja mennyt ruuvaileen jotain turbon säätöruuvia niin, että ahdin ahtaa koko ajan täydet. Tästä johtuen korkeimmilla kierroksilla ahdot nousee niin, että auto menee vikatilaan. Ruuville ei ole olemassa merkkiliikkeen mukaan säätöarvoja, vaan pitäisi saada samanlainen auto rinnalle mistä ottaa mallia tai pahimmassa tapauksessa vaihtaa koko turbo.

          No soitin sit autoliikkeelle tuosta ja sanoivat sieltä etteivät maksa korjaamista. Auton ostosta n. 1,5kk nyt josta ajasta auto on ollut 2 viikkoa korjaamolla ja jo silloin viedessäni huoltoon oli myös tuo ahtamisvika jo olemassa. Mielestäni liikkeelle kuuluu virhevastuu tuosta asiasta? Mistä voin koeajossa nähdä että joku on ruuvannut jotain turbon säätöruuvia kun en edes tiedä missä moinen sijaitsee ja heittää vikatilaan satunnaisesti korkeilla kierroksilla (2-3 vaihteella) ja nelosvaihteella vedättäessä vetää vikatilaan lähes joka kerta. Sanoin liikkeelle, että joko auto korjataan tai puretaan kauppa. Myyjä siihen vain että ei korjata ja ei pureta kauppaa ja heippa. :think


          Kuluttajasuojaan vaan yhteyttä ja kysyt sieltä että mitä on tehtävissä. Aika kummallista käytöstä myyjältä mikäli esitit asiasi asiallisesti,kai noissa nyt joku takuu täytyy olla vaikka käytettynä ostitkin? Etkö huomannut vikaa jo ostaessasi?
          Last edited by JonasG; 28-11-2007, 15:54.

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Ei sitä turboa tarvitse vaihtaa, jos niikseen tulee niin sopivan säädön löytää ihan kokeilemallakin ahto- ja pakopainemittarin avustuksella, pelkällä ahtomittarillakin pärjää mutta jos täydellisyyttä hakee... On taas merkkiliikkeen paskaa, ei hommat kiinnosta kun helpompi vaihtaa uutta.

            Eikä varmaan näkynyt vikakoodeissa heti aluksi että ahdot nousee liikaa? Odotan aikaa, jolloin löytyy asentajia jotka oikeasti ymmärtävät mitä siellä koneessa tapahtuu, edes jollain tasolla. Tuntuu välillä että suuri osa (huom. hyviäkin joukossa) ei edes tiedä miltä moottori näyttää, mutta pistokkeen koodienlukulaitteelle kyllä löytävät.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Matula
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 1706

              #7
              Originally posted by Kris View Post
              No soitin sit autoliikkeelle tuosta ja sanoivat sieltä etteivät maksa korjaamista. Auton ostosta n. 1,5kk nyt josta ajasta auto on ollut 2 viikkoa korjaamolla ja jo silloin viedessäni huoltoon oli myös tuo ahtamisvika jo olemassa. Mielestäni liikkeelle kuuluu virhevastuu tuosta asiasta? Mistä voin koeajossa nähdä että joku on ruuvannut jotain turbon säätöruuvia kun en edes tiedä missä moinen sijaitsee ja heittää vikatilaan satunnaisesti korkeilla kierroksilla (2-3 vaihteella) ja nelosvaihteella vedättäessä vetää vikatilaan lähes joka kerta. Sanoin liikkeelle, että joko auto korjataan tai puretaan kauppa. Myyjä siihen vain että ei korjata ja ei pureta kauppaa ja heippa. :think
              Olithan kuitenkin yhtydessä myyjäliikkeeseen ennen kuin veit auton korjaamolle? Myyjän velvollisuus ja oikeus on korjauttaa auto mutta saa myös päättää missä se korjaus tehdään. Jos korjauskeikoista ei oltu sovittu myyjän kanssa niin tuskin ottaa osaa tuohon 1700 euron kokeilemisiin.

              Toimiko laatikko ostettaessa moitteettomasti?

              Comment

              • Kris
                Bimmer Rookie
                • Sep 2006
                • 69
                • Nurmo

                #8
                En huomannut vikaa koeajolla, kun kehä 3:lla ei oikein pääse "polkemaan". Olin ostosta parin viikon päästä yhteydessä myyjään ja alkoivat heti syyttelemään lastuttamisesta yms. Sanoin etten ole lastuttanut. Sitten jälkeen päin sain luvan viedä auton korjaamolle, kun autossa ei ollut alavääntöä ja sit tuo vikatilaan meneminen. Siellä selvisikin, että edellinen omistaja oli vähä "ruuvaillu" suuttimia ja sieltä oli yhdestä suuttimesta pultti poikki ja toisesta löysällä ja nelossylinterin suutinanturi ei antanut mitään arvoja. Lisäksi ilmamäärämittari oli sökö. Hain auton eilen korjaamolta pois ja alaväännöt olivat normaalit nyt ja ajattelin että nyt auto on kunnossa. Laskua kertyi autoliikkeelle 1700 euroa. Vaihdatin samalla liikkeessä öljyt ja suodattimen jonka laskun maksoin itse (98e). No siinä töihin ajellessa sitten jouduin ohittamaan pari rekkaa ja auto veti ohitustilanteessa vikatilaan. Tämä vika sitten tänään selvitettiin merkkihuollossa ja se oli tuo turbo n säätöruuvi poissa säädöistä ja ahdin ahtaa liikaa. Niille oli tulossa toinen 320d auto huoltoon ensi maanantaina ja sanoivat että saavat sieltä otettua mallia. Varattiin aika huoltoon, kun meinasivat että jos se tulee säätämällä kuntoon niin sit ei hirmuisia maksa. Vian paikallistaminen tuli maksamaan 115€ (lasku jäi avoimeksi vielä huoltoon odottamaan maanantaita, jolloin tulee siihen lisälaskua). Tuo uuden turbon laittaminen oli vain se pahin skenaario, mutta epäilivät myös huollossa, että saavat sen kuntoon.

                Mutta huomenna pitäis olla yhteydessä kuluttajaneuvojaan asian tiimoilta. Oli laskun loppusumma sit toi 115€ tai 500€ niin mielestäni se kuuluu vielä autoliikkeelle (vikahan oli jo olemassa viedessäni sitä ensimmäiseen huoltoon).

                Comment

                • Kris
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2006
                  • 69
                  • Nurmo

                  #9
                  Yritin useaan kertaan soittaa aamulla sinne mutteivat vastanneet. No ajattelin jottei tuo vikalistan luku nyt niin paljoa maksa jotteiko sitten voisi maksaa vaikka ite sen, kunhan saa tuon vian selville niin voi sitten neuvotella liikkeen kanssa että missä korjataan. Asiallisesti yritin neuvotella liikkeen kanssa mutta vastaus oli heti alusta asti jyrkkä "Ei korjata!" Autossa on manuaalivaihteisto ja toimii normaalisti. Se 1700 euron remppa ei ollut kokeilua vaan sillä korjattiin se toinen olemassa ollut vika
                  Last edited by Kris; 28-11-2007, 16:15.

                  Comment

                  • Matula
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 1706

                    #10
                    Tie saattaa olla pitkä mutta uskoisin laskun tippuvan myyjäliikkeen poste restantteen, ainakin suurimmalta osin. Kuitenkin sopimusta(autokauppa) tehtäessä on ostajallakin velvollisuutensa kuten maksaminen ja tavaran tarkastaminen.

                    Comment

                    • maneesi
                      Bimmer Rookie
                      • May 2006
                      • 185
                      • E-P

                      #11
                      ei muuta kuin tervetuloa isojen ja rehellisten autoliikkeiden maailmaan.
                      nykyisen autoni ostin e-pohjanmaalta isosta ja "luotettavasta" liikkeestä.
                      lopputulos olikin sontaa käteen.
                      tästä lähtien ostan auton ainoastaan yksityiseltä

                      Comment

                      • Kris
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2006
                        • 69
                        • Nurmo

                        #12
                        Juu, mutta millä ostaja tajuaa tuollaisten turbojen päälle tai sitten tarkistaan suojamuovien alta että onko edellinen omistaja sattumoisin ruuvannu suuttimista pultin poikki tms. Ja auton hintakaan ei ollut sieltä halvimmasta päästä.

                        Comment

                        • maneesi
                          Bimmer Rookie
                          • May 2006
                          • 185
                          • E-P

                          #13
                          siinäpä se onkin kun tuollaisia juttuja ei välttämättä huomaa.

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9142
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Kris View Post
                            Joo, eli tänään käytin autoa bmw-merkkihuollossa. Vika paikallistettu. Edellinen omistaja mennyt ruuvaileen jotain turbon säätöruuvia niin, että ahdin ahtaa koko ajan täydet. Tästä johtuen korkeimmilla kierroksilla ahdot nousee niin, että auto menee vikatilaan. Ruuville ei ole olemassa merkkiliikkeen mukaan säätöarvoja, vaan pitäisi saada samanlainen auto rinnalle mistä ottaa mallia tai pahimmassa tapauksessa vaihtaa koko turbo.
                            Miten vika diagnosoitiin? Yliahdolle menevä 530d ei ainakaan antanut ahtopaineeseen viittaavaa vikakoodia, vaikka menikin vikatilaan. Ajon aikana live-datalla tuon näki.

                            Miten totesivat, että säätöä oli rukattu? Kyseessä on mitä ilmeisimmin turbon alipainekellolta johdesiiville menevä ohjaustanko. Valitettavasti myös jumittavat johdesiivet voivat aiheuttaa samantyyppisen vian. Testattiinko, että säätö kuitenkin toimii, eli käynnistäessä tanko liikkuu? Ilmeisesti jo aiemmassa huollossa oli vaihdettu tuo kuvassa näkyvä alipainetta ohjaava solenoidi.

                            Joka tapauksessa vian korjaus kuuluu edelleen liikkeen vastuulle.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              #15
                              1700 kuulostaa aikas paljolta, sanoisin. Ilmeisesti myyjäliike ei ole käyttänyt oikeuttaan päättää, missä remppa tehdään, vaan puhelimeen on sanottu lämpimikseen vain jotain. Ehkä siis kiinnostusta vastuuseen ei välttämättä ole ollut alusta alkaenkaan, koska muutenhan myyjäliikettä olisi erityisesti kiinnostanut paljonko remontti tulee maksamaan ja liike täten hoitanut auton työn alle omiin sopimuspaikkoihinsa / vast. joista se tietää kustannusten tason.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎